Media emisiilor de dioxid de carbon ale mașinilor vândute în Europa a crescut în 2019 la 122 de grame pe kilometru: SUV-urile și reducerea ofertei diesel, principalele cauze
Mașinile vândute în Europa în 2019 au emis în medie 122.4 grame de dioxid de carbon pe kilometru, în creștere comparativ cu 2018, ca urmare a popularității SUV-urilor, a creșterii masei vehiculelor în toate segmentele și a reducerii ofertei de modele diesel.
Industria auto europeană se confruntă începând din 2017 cu o creștere ușoară a emisiilor medii de dioxid de carbon, în ciuda eforturilor de a promova achiziționarea mașinilor electrice.
Datele provizorii publicate de Agenția Europeană de Mediu (EEA) pentru 2019 arată o nouă creștere ușoară, în contextul în care emisiile medii au fost de 122.4 grame de dioxid de carbon pe kilometru.
Valoarea este sub pragul de 130 de grame stabilit pentru 2019, însă mult peste obiectivul Uniunii Europene de a ajunge la o medie de numai 95 grame începând din acest an.
EEA scoate în evidență că emisiile de dioxid de carbon ale mașinilor diesel sunt acum aproape similare cu cele ale mașinilor cu motoare pe benzină: 127 grame, comparativ cu 127.6 grame. De altfel, aceasta este cea mai mică diferență între emisiile motoare diesel și pe benzină de la începerea monitorizărilor de către EEA.
Agenția Europeană menționează două cauze majore pentru care emisiile de dioxid de carbon sunt în creștere: 38% dintre mașinile vândute în Europa în 2019 au fost SUV-uri, iar acestea au avut emisii medii de 134 de grame, comparativ cu emisiile medii de 123 de grame înregistrate de celelalte segmente.
De asemenea, masa noilor modele a crescut cu circa 30 de kilograme în 2019 comparativ cu 2018 în toate segmentele de pe piață, atât pentru diesel, cât și pentru benzină, ceea ce a condus la o creștere a emisiilor.
Pe de altă parte, o altă explicație pentru creșterea emisiilor medii este că oferta de modele diesel a scăzut semnificativ în Europa anul trecut, în special în cazul modelelor de oraș, subcompacte și compacte.
Unul dintre avantajele motoarelor diesel în aceste segmente era reprezentat de nivelul scăzut de emisii, astfel că inevitabil emisiile medii au crescut după înlocuirea cu motoare pe benzină. De altfel, EEA menționează că 59% dintre mașinile vândute anul trecut în Europa aveau motoare pe benzină și numai 31% motoare diesel.
Datele publicate de EEA sunt valabile pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă datele din Marea Britanie, Islanda și Norvegia.
Rezultatele sunt foarte asemănătoare cu cele furnizate în luna martie de compania de analiză Jato Dynamics pe baza datelor din 23 de țări europene. Studiul respectiv menționa că mașinile vândute în România au avut în 2019 emisii de 124 grame, în timp ce Dacia înregistra o medie de 125.6 grame.
Explozia SUV-urilor se datoreaza exclusiv clientilor, motoarele au devenit mai curate, dar cand te plimbi cu peste doua tone, normal ca emisiile cresc. Constructorii ofera hibride si avalansa de electricele este in program, dar acestea reprezinta cateva procente, se dau bani pentru stimulare, se pare ca nu este de ajuns, deci cum se vor atinge tintele de emisii, deloc realiste ? Pur si simu nu se poate in cativa ani, cum vor unii politicieni.