Marele fiasco. Parlamentul European a votat azi o derogare care arată că mașinile pot emite de două ori mai mult NOx decât limita legală
Parlamentul European a acceptat astăzi derogarea care le dă voie constructorilor auto să aibă mașini care pot depăși de peste două ori limita de 80 de miligrame de Oxid de Azot per kilometru, care face parte din cerințele Euro6.
Reglementările europene par create pentru a nu fi respectate. O derogare votată astăzi de Parlamentul European arată că mașinile vândute în Europa până în ianuarie 2020 au dreptul de a emite până la 168 de miligrame NOx/km și până la 120 de miligrame NOx/km după această dată, deși actualele limitări Euro6 arată clar faptul că nicio mașină nu are voie să depășească limita de 80 de miligrame NOx/km.
Constructorii auto au câștigat astfel lupta pe care o duc cu organizațiile ecologice și cu Comisia de Mediu a Parlamentului European, care propusese limite mult mai stricte în următorii ani. În apărarea lor, constructorii susțin că creșterea limitei acceptate a cantității de NOx (Oxid de Azot) vine pentru că testele care urmează să fie realizate la omologarea europeană vor fi teste reale, de șosea, spre deosebire de cele de laborator existente până acum.
Altfel spus, producătorii auto recunosc că nu au reușit niciodată să coboare limita emisiilor de NOx sub limita legală de 80 de miligrame cu excepția testelor de laborator, pe care toate mașinile omologate Euro6 le-au trecut cu brio. Pentru motoarele Euro5, scoase din vânzare la nivelul Uniunii Europene acum patru luni, limita legală fusese de 180 de miligrame NOx/km, deci una mult mai apropiată de cea votată astăzi de Parlamentul European.
"Noile reglementări le vor permite practic tuturor motoarelor diesel murdare să circule în continuare în Europa pentru cel puțin 4 ani de acum înainte", notează grupul de lobby Transport and Environment, care susținea o propunere mai dură prin care mașinile aveau voie să emită în condiții reale cu maxim 60% mai mult NOx/km decât limita Euro6, deci 128 de miligrame/km.
Chiar și după ce au câștigat războiul politic, constructorii auto - reprezentați de organizația europeană ACEA - susțin printr-un comunicat că noile reglementări sunt foarte dure, atingerea noului target fiind o provocare pentru fiecare producător de pe piață.
Comisia de Mediu a Parlamentului European recomandase înăsprirea limitelor votate de parlamentari astăzi, însă propunerile acesteia s-au lovit de un număr insuficient de voturi.
Să înțelegem noile reglementări
- Motoarele Euro5 (care aveau dreptul să emită maxim 180 de miligrame NOx/km) sunt interzise la vânzare pe teritoriul Uniunii Europene începând cu 1 octombrie 2015.
- Odată cu intrarea în vigoare a normelor Euro6 la nivel european, fiecare mașină trebuie să emită maxim 80 de miligrame NOx/kilometru la testele care au loc în laborator.
- Drept urmare, fiecare mașină Euro6 de pe piață reușește să limiteze emisiile la 80 de miligrame NOx/km. Însă doar în laborator. Pe șosea, testele arată că limita de noxe este depășită în unele cazuri de 8 ori.
- După scandalul Dieselgate, pornit de la Volkswagen, în Europa este cerută insistent o procedură de testare în condiții reale care să înlocuiască testele de laborator. Noile teste în condiții naturale, care vor arăta consumul și emisiile reale ale mașinilor, vor fi active din 2017.
- Evident, constructorii își dau seama că e imposibil să mai coboare sub limita de 80 de grame CO2/km în condiții reale și cer o derogare de la această limită legală.
- Parlamentul European votează astăzi derogarea de 110% de la limită până în 2020 (deci maxim 186 de miligrame NOx/km) și de 50% din 2020 încolo (deci maxim 120 de miligrame NOx/km).
- Propunerile inițiale ale Comisarului pe probleme de Industrie din Parlamentul European, Elzibeta Bienkowska, fuseseră respinse în 28 octombrie de guvernele europene. Inițial, planul permitea o derogare de maxim 60% până în septembrie 2017 și 0% din septembrie 2019.
Marele fiasco tot de la Comisia Europeana a pornit, in urma cu multi ani, stabilind cifre absolut nerealiste, asta dupa ce-au incurajat la greu dieselul, ce sa faca acum constructorii, sa bata din palme si hopa norma de poluare de pe hartie? Nu se poate.