Limitarile de viteza cresc emisiile poluante?
Asociatia Dealerilor din Spania a ajuns la concluzia ca limitarile de viteza nu scad gradul de poluare. Ba dimpotriva.
Una dintre masurile pe care minicipalitatile le iau pentru a reduce poluarea este limitarea vitezelor pentru toate tipurile de vehicule. Si totusi, Asociatia Dealerilor din Spania (Faconauto) a comandat un studiu ale carui rezultate sunt cel putin interesante din acest punct de vedere. Astfel, spaniolii sustin ca reducerea vitezelor are efecte exact opuse.
In sustinerea acestei cauze, Faconauto aduce trei argumente puternice. In primul rand, limitarea vitezelor ridica numarul de masini implicate in blocajele din trafic si ridica numarul accidentelor, deoarece masinile implicate intr-un blocaj nu pot "evada" in caz de acrosaj in lant.
In al doilea rand, deoarece majoritatea masinilor vandute in Europa au transmisie manuala, utilizarea treptelor joase determina turatii mai mari si implicit emisii mai mari de CO2.
In sfarsit, unul dintre cele mai tari argumente este faptul ca, in principal, masinile sunt construite pentru a consuma/emite noxe in regim optim la circa 90-100 km/h, in timp ce autoritatile spaniole incearca in aceasta toamna sa reduca accidentele pe sosele prin limitarea vitezei la 80 km/h.
Solutia pe care o propun spaniolii este adoptarea unor limite de viteza care sa mearga pana la 120 de km/h, cu precizarea ca acestea pot fi flexibile in functie de conditiile meteo, de trafic si de "conduita responsabila a soferilor". In plus, una dintre masurile pe care le avanseaza Faconauto seamana cu celebra taxa de prima inmatriculare care a creat atatea divergente la noi: teste de emisii mult mai stricte si implicit incercarea de a scoate din circuit masinile vechi cu emisii mari pentru a face loc celor mai noi si mai putin poluante.
Cum pot spune ca la viteze mici masina trebuie turata, pentru ce sa turez masina daca mergi cu 30km/h ii ajung 1200-1400t/min! A doua prostie: masinile consuma cel mai putin intre 60-90km/h