INTERVIU EXCLUSIV: Romanii Peugeot Design
Automarket va prezinta un interviu cu cei doi romani finalisti la Peugeot Design, unul dintre cele mai importante concursuri de design auto ale lumii.
Cristian Sano si Mihai Panaitescu. Ei sunt cei doi romani care ne reprezinta cu succes tara in cel mai important concurs de design auto organizat pentru publicul larg: Peugeot Design.
Imediat dupa ce am publicat articolul in care cei doi romani erau anuntati intre ultimii zece finalisti ai concursului, reactiile nu au intarziat sa apara. In aceste conditii, am reusit sa ii contactam pe cei doi si sa ii provocam la un interviu cu intrebari comune. Haideti sa vedem cine sunt cei doi, ce au facut pana acum si cum au ajuns sa fie cei mai cunoscuti romani din domeniu in aceste zile.
Cine esti, ce faci, de unde vii, incotro mergi?
CRISTIAN SANO: Ma numesc Sano Cristian, sunt flash designer / programator la Arxia Group din Cluj-Napoca. Am studiat arhitectura, insa designul incepe sa ma atraga din ce in ce mai mult, asa ca am hotarat sa accelerez in directia asta. Sper sa ajung cat mai departe, chiar pe un post de designer la o companie cunoscuta de automobile. Nimic nu e imposibil
MIHAI PANAITESCU: Fost elev al liceului de arte Gh. Tattarascu din Focsani (orasul natal) si fost student in anul intai la Universitatea de Arte Bucuresti - Design Industrial. Acum sunt student in anul al doilea in Car Design, Instituto Europeo di Design, Torino. Am o bursa de studii aici care imi acopera o parte din cheltuielile pentru taxa de scolarizare.
De unde vine pasiunea pentru designul auto?
CRISTIAN SANO: Masinile imi plac de cand eram mic. Cand le desenam eram foarte captivat, imi imaginam modelele in diferite scenarii. S-ar putea spune ca sunt pasionat de masini de cand ma stiu. Pasiunea pentru calculator, pentru grafica si jocuri in special, am dobandit-o in perioada liceului de informatica iar interesul pentru design, stil, concept, a aparut in timpul facultatii, starnit de ideile descoperite in arhitectura si web design.
MIHAI PANAITESCU: Pasiunea pentru designul auto vine din predispozitiape care o are creierul meu spre vizual, spre studiul formei. Un alt factor important ar fi acela ca atunci cand am vazut prima masina, cand aveam vreo 3-4 ani, forma acelui obiect m-a izbit.
De ce Peugeot Design? Care sunt ratiunile pentru care te-ai inscris in acest concurs?
CRISTIAN SANO: O asemenea provocare de a da frau liber imaginatiei nu trebuie ratata! Concursul de Design Peugeot e probabil cel mai mare de acest gen si una dintre putinele competitii de o asemena anvergura deschise amatorilor. Motivatia e puternica, cred ca e un premiu extraordinar ca cineva sa isi poata vedea creatia expusa la Salonul Auto de la Frankfurt. In afara de asta, cred ca toti participantii afla o gramada de lucruri noi pe durata constructiei modelelor cu care participa.
MIHAI PANAITESCU: De ce Peugeot?... Poate pentru bani, pentru ca mi-as putea plati o parte din studii, si pentru notorietate, factor foarte important in lumea designului in general.
Ai ajuns in finala, esti intre cei zece ale caror proiecte au fost acceptate si evaluate ca stralucite. Este destul sau vrei mai mult de la acest concurs?
CRISTIAN SANO: E o mare realizare pentru mine sa ajung in primii 10. pe langa aprecierea fata de designul prototipului LiiON, acest rezultat vine ca o confirmare dupa reusita de acum doi ani, cand un alt concept creat de mine, SOL (Speed of Light) s-a clasat intre primii 30. Am reusit sa ma autodepasesc, pastrand un stil aparte. Am aflat foarte mult despre automobile, despre design, despre functionalitati, tehnologie. Am prins incredere. As putea spune ca e mult mai mult decat multumitor, insa as minti daca nu as recunoaste ca imi doresc mult sa ajung si mai departe in acest concurs, pe podium sau chiar pe primul loc. Din pozitia cea mai inalta se vad intotdeauna cele mai multe posibilitati.
MIHAI PANAITESCU: Sunt intre cei zece...da! Bineinteles ca nu este destul, fiecare vrea sa castige. de asta am participat in primul rand. Dupa parerea mea, daca nu participi nu acest gand ai pierdut din start pe jumatate.
Vei participa si la editia urmatoare a Concursului?
CRISTIAN SANO: Da, neaparat, voi incerca sa particip la cat mai multe editii urmatoare si doar un obstacol major m-ar putea impiedica. Abia astept sa vad tema cu care se va lansa a cincea editie din 2008!
MIHAI PANAITESCU: Voi mai participa la editia urmatoare doar daca nu castig primul loc. Deci sansele sunt mari sa particip si a doua oara.
Concursul de design Peugeot naste concepte exclusive pentru constructorul francez. Care este a doua marca auto pentru care ai lucra in domeniu?
CRISTIAN SANO: Nu am preferinte, conteaza foarte mult pozitia si mediul in care as lucra. In rest, sa fie o marca bine definita, cu potential, si care nu face compromisuri prea multe in ceea ce priveste designul. De pilda, Mazda mi se pare atragatoare in acest moment datorita limbajului de design pe care l-au adoptat recent. Oricum, designul japonez a fost intotdeauna interesant si avangradist.
MIHAI PANAITESCU: As lucra pentru BMW, dar lucrurile se schimba repede dupa cate vad, asa ca nu se stie niciodata. O optiune pentru multi designeri romani ar fi centrul de design Renault, care se va construi in 2008 la noi in tara.
Care este marele avantaj al celuilalt roman din finala din punctul de vedere al designului conceptului sau?
CRISTIAN SANO: Flux al lui Mihai e o masina frumos conturata si intr-adevar se potriveste in diferite scenarii, dupa cum reiese de altfel si din prezentarea sa. Fara doar si poate, Flux reflecta un viitor stralucit pentru talentul lui Panaitescu.
MIHAI PANAITESCU: Marele avantaj al lui Cristian este, dupa parerea mea, maturitatea proiectului sau.
Ce urmaresti in momentul in care te asezi in fata plansei? Forma sau functia?
CRISTIAN SANO: Incep cu forma, bineinteles, dar le urmaresc pe amandoua. In timp ce trasez liniile ma gandesc la structura, la ce probleme ar putea exista, la spatiul interior, la aerodinamica. Incerc sa imi dau faru liber imaginatiei dar evit in acelasi timp pe cat posibil formele gratuite si ma straduiesc sa tin legatura cu realul prin rezolvarea functiunilor. Importanta functiunilor este stabilita si in functie de tipul de proiect, de tema data.
MIHAI PANAITESCU: Intotdeauna incep cu forma. Acest lucru este deseori un defect - depinde foarte mult de ce faci.
In ce masura conceptul pe care l-ai prezentat la concurs poate deveni realitate si in cati ani ai vedea un astfel de autoturism pe strazi?
CRISTIAN SANO: Dupa mine, ar putea sa devina realitate si in viitorul apropiat, de ce nu? Totusi, un concept e mai mult o declaratie, o definire a unui stil, introducerea unor idei sau elemente inovatoare, definitorii pentru o marca. Vehiculul care ajunge pe strada e aproape intotdeauna diferit de concept, uneori nu preia decat cateva idei. Mi-ar placea sa vad in productie si un automobil influentat sau derivat din LiiON.
MIHAI PANAITESCU: Flux poate deveni realitate in masura in care Peugeot nu se gandeste la profit si vanzari in masa. Pentru ca aceasta masina sa se vanda trebuie sa se schimbe un pic modul de viata al oamenilor. Practic sunt multi factori care intra in ecuatie aici. Sa zicem, in concluzie, ca o masina ca asta s-ar putea vinde peste 6-10 ani in California, acolo unde oamenii sunt deschisi la nou.
Cum vezi viitorul designului mondial?
CRISTIAN SANO: Un design flexibil, care va profita din plin de posibilitatile date de evolutia tehnologica si care va aduce elemente noi din alte domenii. Compromisurile dintre forma si functiune se vor reduce considerabil.
MIHAI PANAITESCU: Viitorul designului auto (si aici sunt mai mult in masura sa vorbesc) e greu de prezis. Dupa parerea unui designer de la Lancia, de exemplu, noi ne aflam momentan in evul mediu al designului de masini. El argumenteaza asta facand referire la goana dupa pofit a marilor concerne si a departamentului de marketing care incepe sa aiba un cuvant mult prea greu in desfasurarea oricarui proiect.
Care este cea mai importanta inventie stilistica a ultimilor ani in domeniul auto?
CRISTIAN SANO: Nu stiu daca mai exista inventii la nivel de design, mai degraba inventiile sau inovatiile in tehnologie duc la noi exprimari in design. As spune ca iluminarea cu leduri ar fi cea mai importanta descoperire, permitand atat noi forme pentru faruri, cat si o tratare aparte a interiorului masinii (culori, iluminare, ajustabilitate).
MIHAI PANAITESCU: Inventie stilistica... In general, acestea depind de noile tehnologii care apar. Un concept care imi place mult este Birdcage, facut de Pininfarina. Conceptele prezente acolo cred ca se vor regasi in sportivele de serie de peste 10-15 ani... Din pacate, progresele sunt totusi lente.
Ai vreun designer preferat? De ce?
CRISTIAN SANO: Nu, nu am. N-am studiat nici un designer indeajuns de mult incat sa-i recunosc stilul. Si nici nu ar fi usor sa il prefer pe unul anume, deoarece multe din designurile de succes sunt rezultatele unor intregi echipe.
MIHAI PANAITESCU: Unul dintre designerii mei preferati este Walter de Silva, cel care a stiut sa creeze o identitate de marca pentru orice firma la care a lucrat. In curand, acesta va ocupa postul de Chief Designer al grupului Volkswagen.
Ce parere ai despre formele create de Chris Bangle acum cativa ani pe BMW? Acesta a fost deopotriva hulit si laudat, ins BMW a mers mai departe. Succesul ii apartine brandului sau noii identitati stilistice?
CRISTIAN SANO: Chris Bangle a facut o treaba buna. Ca orice designer de top, el a gandit inaintea vremii sale si eu cred ca de aceea a fost hulit. Dar a inregistrat din timp noi forme vizuale pentru BMW, oferind mai multa flexibilitate designului marcii. Iar acum succesul este confirmat.
MIHAI PANAITESCU: Chris Bangle e intr-adevar un subiect controversat, aici nu am pareri stabile... Cred doar ca designul lui este oarecum revolutionar si nu imbatraneste deocamdata, ceea ce e un lucru bun. BMW vinde bine in Europa momentan si asta se datoreaza si faptului ca masinile lor sunt putin diverse (contrar exemplului Mercedes).
O ultima intrebare. Ce parere ai despre formele Daciei Logan, un model care desi a starnit reactii adverse a avut un succes de piata neasteptat?
CRISTIAN SANO: Succesul Daciei Logan se datoreaza pretului si campaniei indelungate de promovare. Formele ei insa nu imi plac. Sunt cateva linii preluate de la Renault, dar parca in graba. Mi se pare destul de evident ca functiunea a fost principalul scop, forma adaptandu-se ulterior, dar cred ca amandoua au fost destul de limitate de necesitatea de a pastra un pret cat mai scazut pentru automobil. Ma intreb care ar fi fost situatia Daciei Logan daca s-ar fi facut cateva compromisuri minore pentru realizarea unui design mai bun.
MIHAI PANAITESCU: Dupa parerea mea, Logan a fost masina potrivita la locul potrivit. Cel putin in Romania. Insa nu cred ca va vinde bine niciodata in Europa, ci doar in tarile in curs de dezvoltare. Oricum, principalul target a fost acesta din urma.
Bravo, baieti! Suntem mandri de voi! Tineti-o tot asa,sa scoateti tara asta de unde e acum.In voi ne e speranta!