Carlo Bonzanigo, designer Citroen: "Viitorul DS4 va arata 90% ca prototipul High Rider"
Intr-un interviu acordat Automarket la Salonul de la Geneva, unul dintre responsabilii de design ai conceptelor Citroen, Carlo Bonzanigo, ne-a explicat logica din spatele ultimelor prototipuri ale marcii franceze.
Automarket: Ultimele concepte Citroen pe care le-am vazut la Saloanele Auto, incepand cu GT si terminand acum, la Geneva, cu DS4 High Rider, Revolte si Survolt, au atras atentia mai mult decat pana acum in cazul marcii franceze. Care sunt secretele voastre?
Carlo Bonzanigo: In primul rand, cred ca esti prea generos. Am vazut multe alte concepte interesante la standurile celorlalte marci prezente aici (rade).
Automarket: Evident, insa la standul Citroen se afla de ceva vreme cate doua-trei concepte la fiecare salon. Aici sunt trei, de exemplu. De unde vine aceasta aplecare Citroen asupra viitorului?
Carlo Bonzanigo: Un concept este un exercitiu care are mai multe scopuri in sine. In primul rand, un concept este un vector de comunicare, o unealta de comunicare. Faci un concept pentru a comunica ceva despre brandul tau. De exemplu, in cazul conceptului Hypnos (Paris 2008), stiam ca Citroen urmeaza sa anunte la acel eveniment faptul ca marca va urmari dezvoltarea hibrida in viitor, iar noi am decis sa dezvoltam un concept de acest tip care a fost dezvelit oficial la cateva minute mai tarziu. Hypnos avea un tren de propulsie hibrid care avea rolul de a explica, de a comunica "hibridizarea" care vine in viitor. Am dezvoltat astfel o morfologie hibrida care a combinat eleganta unui coupe, puterea unui sedan si pozitia inalta la volan al unui SUV. Am desenat astfel un "hibrid vizual". In general, conceptele sunt facute pentru a explica ce vrea brandul in continuare. In general, nu prea mai exista timp pentru astfel de aplecari, deoarece in timpul anului ai modele de serie care te imping din spate. Astfel, conceptele au ramas ultima "gradina" pe care o putem explora si in care ne putem juca cu "florile" noastre. Incercam sa ne reinventam cu fiecare concept care iese pe piata si incercam sa ridicam stacheta provocarilor cat de sus putem de fiecare data.
Automarket: Stim ca DS High Rider ne da indicii legate de viitorul DS4. Ce ne spune, in acest sens, noul Survolt?
Carlo Bonzanigo: E o intrebare interesanta. Exista in general trei tipuri de declinari ale exercitiului numit "show car". Poti sa faci un teaser, poti sa faci un concept sau poti sa faci un asa-numit "Dream Car". High Rider este un teaser, Survolt este un Dream Car, o masina pe care si-ar dori-o oricine insa care nu este tangibila la nivelul soselei, la fel cum a fost Citroen GT. Sportlounge sau Hypnos, sau C-Cactus au fost concepte de sine statatoare. Inseamna asta ca vor fi introduse in productie? Da sau nu. In spatele fiecarui astfel de prototip se afla o idee, o morfologie, ceva ce poti sa utilizezi sau sa iti planuiesti sa utilizezi in viitor.
Automarket: Totusi, din cate stim, Citroen GT va fi produs intr-o serie limitata. S-a schimbat ceva in legatura cu aceasta decizie?
Carlo Bonzanigo: Exista intr-adevar cativa clienti care sunt interesati de acest model si evaluam modul in care am putea sa unificam interesul acestor persoane cu interesul Citroen. Stim insa cu totii ca acest tip de aventura este foarte complex, deoarece nu trebuie sa facem o replica a unui concept care sa poata rula trei kilometri si atat. Trebuie sa dezvoltam o masina care trebuie sa fie o masina, sa fie fiabila ca un Aston Martin. E un exercitiu foarte complicat, insa nu e imposibil. Am fost la Pininfarina, unde am lucrat timp de noua ani, si acolo am dezvoltat tot felul de prototipuri de acest tip, de cea mai inalta calitate , care aveau rolul de a satisface clienti precum Sultanul Bruneiului. Deci da, este posibil.
Automarket: In aceste conditii, cand vom putea deci sa vedem pe strazi un Citroen GT de serie?
Carlo Bonzanigo: Nu stiu raspunsul la aceasta intrebare, nu depinde direct de noi. Avem o multime de cereri, insa intre a-ti declara interesul pentru o masina si a primi cheile exista multe alte elemente de rezolvat.
Automarket: Un element special al tuturor conceptelor pe care le-ati dezvoltat in ultima perioada este reprezentat de jante. Exista un designer special care dezvolta aceste jante sau ele sunt create de aceiasi oameni care dezvolta conceptul in sine?
Carlo Bonzanigo: Jantele sunt un element estetic important pentru o masina. Deci este normal sa lasi designerul exteriorului sa deseneze si jantele, in conditiile in care exista o filosofie clara legata de ceea ce Citroen trebuie sa exploreze in termenii designului. Citroen este o marca a aerului si apei, un brand care incearca sa exploreze o forma fluida. E adevarat ca uneori decvenim prea agresivi si uitam de aceasta regula, dar una peste alta incercam sa nu fim rigizi. Incercam sa fim lirici, poetici, fluizi.
Automarket: Va fi produs conceptul Revolte in serie? Daca da, va fi modelul de serie parte a gamei DS?
Carlo Bonzanigo: In acest moment, nimic nu este programat pentru Revolte. Insa intrebarea legata de posibila sa includere in gama DS e logica, deoarece Revolte exploreaza un nou mod de explorare a luxului, poate chiar ceva mai mult decat premium. Deci da, ar fi logic ca un eventual model de serie sa intre in gama DS. Insa deocamdata nu s-a decis nimic in acest sens.
Automarket: Exista zvonuri care spun ca DS4 va inlocui de fapt versiunea coupe a lui C4, in timp ce viitorul C4 va fi disponibil exclusiv in versiune cu cinci usi. E adevarat sau nu?
Carlo Bonzanigo: Nu pot sa raspund la aceasta intrebare. Trebuie sa avem cu totii rabdare si sa asteptam momentul lansarii celor doua modele.
Automarket: Spuneti-ne macar in ce masura similaritatile dintre C3 si DS3 se vor pastra la acelasi nivel in ceea ce priveste gama C4/DS4.
Carlo Bonzanigo: Ceea ce putem spune este ca High Rider este un teaser. Si nu e niciun secret faptul ca un teaser este creat plecand de la un model de productie care deja exista. Deci va puteti imagina ca 90% din masina de serie este deja in fata voastra prin acest concept. Nu o sa va spun insa care dintre partile componente (rade). DS4 va fi insa o masina foarte frumoasa.
Automarket: Celebrul volan cu butuc fix al gamei compacte Citroen a fost o idee a designerilor sau una imaginata de ingineri?
Carlo Bonzanigo: Inca de la originea marcii Citroen, volanul a fost un element de atractie a masinii. Mult mai mult decat la alte marci. In aceste conditii, designerii si tehnicienii sunt oarecum impinsi sa isi imagineze noi solutii, sa "citroenizeze" interioarele pe care le dezvolta. Logic, se lucreaza la tabloul de bord, o alta atractie istorica pe modelele noastre, si la volan. In ceea ce priveste volanul lui C4, acesta a fost desenat in 2003, cand eu nu eram aici. Insa din ce am inteles, conceptul acestui tip de volan a fost inventat in departamentul de design. De ce? Deoarece daca vrei sa pui butoane pe volan, esti influentat de forma airbag-ului. Cand centrul volanului se se misca, poti sa desenezi in prima faza butoanele, si abia apoi airbag-ul in sine. Asta pentru ca poti sa optimizezi explozia airbag-ului pentru o singura pozitie in cazul nostru, in timp ce la ceilalti trebuie sa desenezi butoanele in functie de toate pozitiile in care s-ar putea deschide airbag-ul.
Automarket: O ultima intrebare: va fi produs C-Cactus in serie? In presa au aparut informatii conform carora acest concept va fi baza unui model low-cost pe care Citroen il va scoate in viitorul apropiat.
Carlo Bonzanigo: Altfel spus, este C-Cactus un teaser sau un concept? C-cactus este un concept. E foarte important sa spunem asta. C-Cactus nu a fost creat pentru a fi low-cost. Este creat pentru a fi un model de esenta. Low-cost este, poate, Dacia. Esential este insa un model care, evident, nu va costa cat un Ferrari, urmand ca din dotarile sale sa scoti tot ce este foarte putin necesar. Un model mai inteligent, mai eficient.