Andreas Lassota (Opel): "O masina electrica are o autonomie de 14.000 de kilometri pe an"
Partea a doua a interviului cu seful de marketing al diviziei de modele electrice Opel ne scoate in fata cateva dintre secretele lui Ampera, primul model 100% electric al germanilor.
NOTA: Partea intai a interviului cu managerul de marketing al diviziei de masini electrice Opel poate fi citita AICI.
Automarket: Stim ca unul dintre exemplarele Ampera expuse la standul Opel de aici, de la Geneva, a venit de fapt pe propriile roti de la Russelsheim. Ceva probleme pe drum?
Andreas Lassota:
Absolut niciuna. Vorbim evident de o masina-prototip, deci ne asteptam sa aiba probleme, insa am programat testul pentru o distanta dinainte calculata. Insa nu am experimentat nicio problema, am ajuns la Geneva fara probleme. In total, din Germania in Geneva am facut 580 de kilometri.
Automarket: Poate sistemul de propulsie Voltec sa echipeze o viitoare masina sportiva?
Andreas Lassota: Asta am vrut sa aratam prin prezentarea lui Flextreme GT/E, conceptul pe care l-am prezentat in premiera aici, la Geneva. Daca privesti cifrele performantelor, la o masina electrica conteaza foarte mult acceleratia de la 0 la 30 km/h, de la 0 la 50 km/h. Revin aici la povestea cuplului disponibil inca de jos, element care la semafor te face sa fii primul atunci cand accelerezi, indiferent de modelul contra caruia concurezi. E adevarat, curba de cuplu a unui motor pe benzina creste ulterior si intra pe nivelul curbei motorului electric, deci un model electric si unul pe benzina sunt oarecum similare la viteze inalte. Iata, deci, ca Flextreme GT/E dovedeste faptul ca sistemul Voltec poate echipa o masina sportiva.
Automarket: Credeti, totusi, ca o masina electrica poate sa satisfaca nevoile de autonomie ale clientilor europeni? Exista voci care sustin ca autonomia acestor tip de modele este mult prea redusa.
Andreas Lassota: De obicei, un european lucreaza cam 220 de zile pe an. 220 inmultit cu cei 50 de kilometri autonomie totala a bateriei lui Ampera inseamna 11.000 de kilometri. In weekenduri, mergem la cinema, la shopping, iesim in natura. Mai punem 60 de kilometri parcursi pe weekend, care inmultiti cu cele 50 de weekenduri dintr-un an aduna 3000 de kilometri pe an. In total, fiecare client care va cumpara Ampera va avea la dispozitie 14.000 de kilometri pe an pentru a conduce exclusiv in modul electric, fara a avea nevoie de generator. Daca luam media actuala europeana, vedem ca media distantei parcurse anual de un client este de 17.000 de kilometri, ceea ce inseamna ca am ajuns deja cu autonomia electrica la 70-80% din nevoile anuale ale unui client. Evident, problema unei masini electrice e legata de faptul ca trebuie sa stea in jurul locului in care se afla, deoarece are nevoie de un punct de incarcare. Am rezolvat aceasta problema prin tehnologia de care dispune Ampera.
Automarket: Cum se schimba autonomia unui model electric in functie de sofer? Cum difera aceasta daca un sofer merge sportiv sau linistit?
Andreas Lassota: Motorul electric are capacitatea de a-ti oferi un cuplu ridicat pentru o perioada indelungata de timp. Daca ai insa nevoie de un varf de putere si suplu pentru o perioada limitata, cum ar fi de exemplu atunci cand accelerezi, poti sa treci de limitele medii calculate ale acestui motor pentru doua-trei minute. In modul sport, am crescut puterea maxima a motorului de la 100 la 120 de cai, cu un varf de putere de 150 de cai putere. Repet, aceasta este puterea de varf, cea medie fiind mai coborata decat atat. Practic, atunci cand conduci linistit, limitezi puterea maxima a motorului trimitandu-i mai putina electricitate, mai putini volti. Atunci cand accelerezi insa ceva mai apasat, puterea creste, motorul primeste mai multa electricitate, iar autonomia coboara. E normal. Cu cat utilizezi mai multa putere, cu atat mai repede se termina resursele.
Automarket: Care vor fi cele mai importante piete pentru Ampera?
Andreas Lassota: Pentru pozitia de piata principala se vor bate Marea Britanie si Olanda. Vad o piata foarte puternica in Franta, in Germania (desi aici modelele electrice se afla inca la inceput, insa sunt sigur ca pana vom ajunge noi cu Ampera piata va fi foarte puternica), in Italia, in Spania si apoi pe toate celelalte piete care se vor dezvolta in spiritul tehnologiilor auto electrice. Depinde de constiinta fiecarei tari, de mentalitatea ecologica a fiecareia, de modul in care fiecare tara constientizeaza ca la un moment dat resursele fosile se vor incheia si de modul in care lumea are in vedere faptul ca emisiile sunt un factor extrem de important.
Automarket: Apropo de emisii, cat emite de fapt Ampera? Stim ca generatorul functioneaza pe benzina.
Andreas Lassota: Sub 40 de grame CO2/km. Asta daca luam in considerare ambele resurse de energie, motorul electric si generatorul. In modul full-electric, emisiile masinii in sine sunt zero. Insa exista voci care sustin, si noi nu ascundem asta, ca electricitatea nu vine din aer, ci de la o uzina care o produce. Iar daca luam in considerare tehnologiile utilizate la producerea curentului electric si toata energia necesara producerii unei astfel de masini, ajungem la 60-68 de grame CO2/km. Avem insa un mare avantaj: o masina pe benzina va avea emisii care cresc pe parcursul duratei de viata, in timp ce masina electrica va avea emisii care scad pe parcursul vietii. Asta pentru ca, daca iti cumperi o astfel de masina acum, energia vine de la uzinele care produc electricitate. Peste cativa ani, insa, electricitatea va veni din surse ecologice, cunt sunt generatoarele eoliene, celulele fotovoltaice, iar emisiile vor scadea. Mai tarziu, emisiile vor scadea si mai mult, in functie de sursele de energie descoperite. Practic, masinile electrice sunt primele autoturisme care devin mai curate pe parcursul vietii.
Automarket: Ati vorbit pana acum despre un motor electric ca fiind solutia ideala a momentului in lumea auto. Cum ramane cu solutia motoarelor electrice care functioneaza pe baza de hidrogen?
Andreas Lassota: Hidrogenul este intr-adevar o solutie de viitor, insa infrastructura nu permite inca dezvoltarea acestui tip de masini. Din punctul meu de vedere, masinile pe hidrogen si-ar gasi acum foarte bine locul in statiile de taxi de la aeroport, de exemplu, de unde soferii preiau clientii, ii duc in oras si apoi revin si pot alimenta in acelasi loc. Sau pentru camioanele de pe cursele lungi, care ar putea avea doua pompe de hidrogen pe drum, urmand sa stie clar ca acolo vor opri pentru a alimenta. Sau pentru serviciile postale, companiile ale caror masini revin in fiecare zi la locul de parcare. Electricitatea, in schimb, e peste tot. Poate fi captata si utilizata ca sursa de energie pentru masinile electrice fara mari probleme.
Automarket: O ultima intrebare: cand vom vedea Ampera pe strazi ca model de serie?
Andreas Lassota: Deja l-am vazut acum doua zile intr-o versiune mai apropiata de serie decat va puteti imagina. Dar clientii vor putea cumpara acest model la sfarsitul lui 2011.
Depinde de constiinta fiecarei tari, de mentalitatea ecologica a fiecareia, de modul in care fiecare tara constientizeaza ca la un moment dat resursele fosile se vor incheia...........oare cocalarii nostrii inteleg chestia asta? sau Peste cativa ani, insa, electricitatea va veni din surse ecologice, cunt sunt generatoarele eoliene, celulele fotovoltaice, iar emisiile vor scadea............pentru analfabetii cu ochelari de cal care nu stiu ce se intampla dincolo de molu' din cartier.