Interviu cu designerul-sef VW: "Toate modelele VW vor avea fata noului Golf"
Walter de' Silva, seful de design al VW Group, ne-a acordat un interviu la lansarea noii generatii Polo. Italianul ne-a vorbit despre Volkswagen, Alfa Romeo si Dacia intr-o discutie amicala in Sardinia.
In seara lansarii noului VW Polo, Automarket a stat la aceeasi masa cu directorul de design al Grupului Volkswagen, cunoscutul Walter Maria de' Silva. Italianul de la carma grupului german a raspuns tuturor intrebarilor pe care i le-am adresat, discutia alunecand de la viitorul Volkswagen la Alfa Romeo si chiar la Dacia. Walter de' Silva si-a inceput cariera de designer la Alfa Romeo, acolo unde a intrat in randul celor mai apreciati designeri ai lumii prin crearea unuia dintre cele mai frumoase modele din ultimele decenii: Alfa 156. La sfarsitul anilor '90, de' Silva a trecut la Seat, de unde a fost promovat, acum trei ani, in functia de designer-sef al intregului grup Volkswagen.
Printre modelele de top desenate de italianul de 58 de ani se numara, pe langa Alfa Romeo 156, si Alfa 147, ultimul Seat Cordoba, actuala familie Leon/Altea, dar mai ales gama recenta a celor de la Audi (Q7, TT, A4, A5, A6). Walter de' Silva este cel care a impus noua grila single-frame in gama Audi si noile linii de design ale gamei Volkswagen, el fiind omul care a scos pe piata noul Golf 6 si noul Polo.
- Alfa Romeo 156 dinainte de facelift este o masina frumoasa, care va intra in istoria auto. Spun asta fara a risca sa gresesc, chiar daca eu am desenat aceasta masina. Chiar si astazi a ramas una dintre cele mai proportionate creatii de pe sosea. Am realizat primul desen al lui Alfa 156 intr-o intalnire extrem de plictisitoare cu sefii Fiat de atunci.
- Eu am trait pentru Alfa Romeo. Daca vrei sa transformi Alfa Romeo intr-o marca trendy lansand un model ca MiTo, totul e OK. Insa la MiTo, la fel ca in cazul lui 159, exista o problema de proportii. La acest nivel trebuie sa utilizezi o platforma noua si dedicata, pentru ca imprumutul unei platforme vechi de la un model deja existent nu inseamna calitate.
- Noul Polo este construit de la zero si initiaza o linie cu o puternica identitate de marca. Designul lui Polo poate fi considerat unul responsabil. Polo este proiectat pentru un viitor care dupa aceasta criza va fi cu siguranta diferit.
- Partea frontala de la Golf si Polo va fi semnul urmatorilor ani la Volkswagen. Si ma refer la urmatorii 10 ani. Designul nostru nu e conservator, ci este bazat pe linii simple. E o diferenta enorma intre aceste doua concepte. Cuvintele care caracterizeaza noul Polo sunt estetica, protectie, functionalitate, eleganta si simplitate.
- Noul Polo iese in evidenta prin simplitate. Tinerii din ziua de astazi sunt foarte atrasi de formele simple. UItati-va la iPhone. E cel mai bun exemplu ca simplitatea preia controlul. Iar simplitate inseamna responsabilitate. Toate masinile de succes au fost simple, au avut un design curat. Nu exista nici macar o masina cu design complicat in istoria auto care sa fi avut succes.
- In comparatie cu ce se intampla in industrie cu 15 ani in urma, acum trebuie sa desenezi o intreaga familie de masini, nu un simplu model.
- In fiecare dimineata cand ajung la birou am in fata proiectele a 120-130 de modele care vor aparea pe piata in urmatorii ani. Ma refer la modelele tuturor marcilor din Grupul Volkswagen.
- In industria auto exista trei tipuri de designeri: Leader, Follower, Copier. Nu trebuie sa copiem niciun alt design de pe piata. TREBUIE sa ne dezvoltam propria logica si propriile linii. Cand am venit la Volkswagen, am oprit toate proiectele de design si le-am refacut. Nu puteam risca sa ajungem la situatie in care liderul copiaza urmaritorul.
- Peugeot vrea sa aiba un %u201Csentiment de familie%u201D cand e vorba de designul modelelor sale. Poate sa iti placa sau nu. Dar filosofia e corecta. Strategia in design inseamna ca trebuie sa planuiesti viitorul indepartat inca de astazi. Toate companiile auto care dispun de o strategie pe termen lung vor castiga.
- Regulile noi de siguranta nu sunt o ingradire pentru design, ci o oportunitate. De altfel, atunci cand mi-am inceput cariera in design, nu existau centuri si nu existau airbag-uri. Toate au venit pe parcurs si m-am adaptat. In momentul in care esti ingradit incepe creativitatea. Inchisoarea inseamna provocarea limitelor. Esti mult mai creativ in inchisoare decat esti in libertate.
- Exista o problema reala in relatia design-marketing. Atunci cand vad o masina pe strada, pot sa spun clar daca ea este rezultatul designului sau al marketingului. In cazul Mercedes CLS, de exemplu, pot sa spun clar ca masina este rezultatul marketingului. De asemenea, Seat Exeo este o oportunitate de marketing. Iar in perioada de criza prin care trecem, Exeo s-ar putea sa devina o surpriza de piata. In cazul lui Exeo, designul nu este un element esential.
- Viitorul proiect al marcii Volkswagen este legat de dezvoltarea familiei de modele mici care incepe cu citadinul Up. La Audi, proiectul imediat este dezvoltarea lui A1. La Seat este vorba de noul Leon. Oricum, pana la Salonul Auto de la Geneva 2011 veti avea in fata intreaga noua gama Volkswagen.
- Noul Audi A1 va face parte din segmentul mic doar prin dimensiuni. Diferentele vor fi clare in materie de performante, feeling, calitate. Masina va fi 100% un Audi.
- Fiecare proiect este o noua provocare. Nu pot sa spun ca prefer sa desenez modelele unui segment sau ale altuia. Am desenat Audi R8, dupa care am creat noul Volkswagen Polo. Cert este ca o masina mica este mult mai greu de desenat decat una mare. O masina sport se deseneaza usor, pentru ca nu esti foarte ingradit de buget.
- Sunt foarte multumit de Audi, incep sa fiu multumit de Volkswagen, continuam cu Seat. Acum un an, am inceput sa schimbam Skoda. Cred cu tarie faptul ca Skoda are foarte mult potential. Ultimele modele Skoda dispun de un %u201Cfamily face%u201D. Problema celor de la Skoda e legata de faptul ca designul vechilor modele a fost mult prea clasic. Problema la Seat este ca marca trebuie sa isi defineasca pozitia pe piata.
- Modelul pe care as fi vrut sa il desenez este Citroen DS.
- Am o parere buna despre designul modern al unor modele retro. Totusi, cate modele de acest tip exista? Mini, Fiat 500, Beetle. Nu cred ca Citroen si-a definit clar ce vrea sa faca cu noul DS. De fapt, noul DS nu are legatura cu ce a fost DS-ul la vremea lui. Fiat Topolino nu va fi, de fapt, o reeditare a modelului vechi decat prim nume. Este imposibil sa redesenezi originalul Topolino.
- Beetle-ul original nu a fost o jucarie, a fost o masina in adevaratul sens al cuvantului. Actualul Beetle e mai mult o jucarie. Ei bine, viitorul Beetle va fi de asemenea o masina.
- Noul Ford Fiesta pacatuieste printr-un design exagerat. (n.r. expresia folosita de Walter de%u2019 Silva este %u201CThe new Fiesta is clearly overdesigned%u201D).
- Audi A5 este cea mai frumoasa masina pe care am creat-o vreodata. Cand am creat A5 am fost inspirat de modelele italiene granturismo (GT).
- In 2001, am desenat o posibila grila a unor modele Audi pe cand eram la Martorell (n.r. sediul central al Seat). Acel desen se afla acum inramat pe peretii casei unuia dintre sefii mei. Langa desen am scris si un fel de dedicatie: Intr-o zi, toate modelele Audi vor arata asa. Acea grila este acum denumita single-frame si este prezenta astazi pe toate modelele Audi.
- Dacia este un concept extrem de interesant. Modelul Logan a avut cateva probleme de design, insa acest aspect a inceput deja sa se imbunateasca simtitor. Prefer Dacia in fata altor marci pentru ca proiectul in sine este unul foarte onest.
Frumusetea vine din lucruri simple.