Industria auto reacţionează la Brexit: constructorii speră să nu plătească taxe vamale pentru exportul maşinilor în UE
Constructorii care deţin fabrici în Marea Britanie speră să nu fie nevoiţi să plătească taxe vamale când vor exporta maşinile în Uniunea Europeană după ieşirea ţării din blocul comunitar.
Referendumul prin care Marea Britanie a luat decizia de a părăsi Uniunea Europeană ar putea avea efecte semnificative asupra industriei auto din această ţară.
A doua piaţă europeană după vânzările de maşini noi depind într-o mare măsură de Uniunea Europeană, în condiţiile în care 57% dintre cele 1.6 milioane de maşini produse în Marea Britanie în 2015 au fost exportate în ţări UE.
Cel puţin teoretic, Uniunea Europeană va putea impune taxe vamale asupra importurilor de orice fel din Marea Britanie, însă constructorii auto care au fabrici în această ţară speră ca negocierile dintre cele două părţi să păstreze actuala piaţă liberă. De altfel, Elveţia şi Norvegia fac parte din aşa-numita Zonă Economică Europeană care presupune schimb liber între mărfuri chiar dacă nu fac parte din Uniune.
Pentru moment, producătorii evită să anunţe potenţiale efecte ale Brexitului asupra fabricilor din Marea Britanie, însă Toyota a avertizat că preţurile maşinilor pe care le exportă în UE ar putea creşte cu 10%. BMW, care produce modele Mini şi Rolls-Royce în UK, susţine că este prea devreme pentru a cunoaşte efectele Brexitului. "Nu putem spune ce înseamnă asta pentru operaţiunile noastre din UK până când nu sunt stabilite înţelegerile legislative", precizează germanii într-un comunicat.
Opel, care activează pe piaţa britanică sub brandul Vauxhall, a cerut în mod deschis păstrarea liberei circulaţii a bunurilor, la fel ca şi producătorul de maşini sportive premium Aston Martin, ale cărui vânzări au loc în mare măsură în UE.
Între timp, Ford anunţă că va lua orice măsuri la cele 3 fabrici de motoare şi transmisii pentru a păstra competitivitatea afacerilor europene.
Toyota are o fabrică în Marea Britanie unde produce 190.000 de maşini, dintre care 75% sunt exportate în UE, o situaţie asemănătoare fiind şi în cazul celor de la Nissan, care produc anual în Marea Britanie circa 475.000 de unităţi. Nu în ultimul rând, jumătate din producţia Honda din UK este vândută în UE, iar în acest an este programată şi începerea construcţiei modelului Civic la uzina din apropierea Londrei.
În schimb, Volkswagen a refuzat să comenteze efectele Brexitului asupra mărcii Bentley, în timp ce oficialii Daimler sunt convinşi că impactul va fi unul nesemnificativ.
Până la ieşirea efectivă a Marii Britanii din Uniunea Europeană vor trece însă cel puţin doi ani, iar până atunci constructorii vor putea profita de devalorizarea lirei sterline, care asigură venituri mai mari din exporturi la transformarea banilor în euro.
Via Automotive News
Invitam japonezii in Romania ... daca au curaj !