iAro Camarad: proiectul relansării SUV-ului românesc se naște din mâna unor studenți

Publicat vineri, 10.07.2015 06:38 de Bogdan Mirică

Un grup de studenți ai Facultății de Mecanică din Iași au realizat conceptul unui vehicul off-road. Acesta se numește iAro Camarad și a fost construit pe șasiul unui vechi Aro.

Deși au existat niște eforturi timide de relansare, brandul românesc de automobile de teren Aro a sfârșit urât, devorat de interesele unor oameni de afaceri mărunți. Un grup de tineri s-a gândit însă la un plan de relansare, care începe cu un proiect ambițios.

Tinerii, studenți în cadrul Facultății de Mecanică din Iași, au început un proiect al unei mașini de teren în urmă cu doi ani. După ce au schițat conceptul s-au apucat de construirea lui de la zero. Au existat și momente în care totul a fost luat de la capăt, însă îndrumați de un profesor al Facultății au reușit să materializeze schițele.

Au avut nevoie de un Aro cu șasiu lung, pe care l-au dezmembrat și pe care l-au modificat. Rezultatul final s-a numit iAro Camarad și a fost prezentat ca lucrare de licență pentru tinerii studenți.

Apreciat la nivelul facultății și răsplătit cu o medalie de aur la salonul de inventică, proiectul unui automobil românesc de tip SUV renăscut sub brandul Aro este încă o utopie. Studenții susțin însă că au demarat procedurile pentru omologarea de stradă a vhiculului.

De asemenea, pe viitor speră să poată propune și un interior pentru iAro Camarad. Andrei Bogdan Levărdă, unul dintre studenții implicați în proiect, susține că își dorește că introducă la interior taipițerie din piele și un instrumentar de bord cu afișaj digital.

sursă foto: 4tuning
sursă știre: digi24

  • fraierul, vineri, 10.07.2015 08:48

    Felicitări din toată inima.

  • mishazaitev, vineri, 10.07.2015 09:08

    De o mie de ori "bravo" ! Sa dea Dumnezeu ca acesta sa nu ramana doar un proiect si sa mai vedem sigla ARO pe masini noi produse in Romania. Brandul exista si apartine statului roman. Trebuie doar putina implicare.

  • Cristi, vineri, 10.07.2015 09:15

    Felicitari !

  • Ery, vineri, 10.07.2015 09:37

    E frumos . Doar că trebuie ceva schimbat la mască deoarece prea seamănă cu o altă marcă de JEEP

  • valenti, vineri, 10.07.2015 09:53

    Felicitari

  • oase, vineri, 10.07.2015 10:18

    vrem sa apara din nou pe piata romaneasca ARO o masina foarte buna,dar pentru asta trebuie sa se trezeasca o data guvernul asta din mocirla asta

  • Eu, vineri, 10.07.2015 10:20

    jeep rubicon single cab pickup truck

  • raul, vineri, 10.07.2015 11:07

    Bravo Baieti

  • Danny, vineri, 10.07.2015 12:44

    Genul asta de stire vreau sa citesc.. Astia ar trebui promovati pe prima pagina a ziarelor nu toate curvele si interlopii... Toata stima baieti. Tineti-o tot asa..

  • Anonim, vineri, 10.07.2015 12:45

    Bravo baieti. Tinetio tot asa. Baieti continuati ca aveti sanse mari. Bravo

  • fan ARO, vineri, 10.07.2015 13:14

    felicitari! sunt convins ca veti reusi

  • iuli, vineri, 10.07.2015 13:35

    Arata prea mult ca un Jeep din fata

  • krol, vineri, 10.07.2015 13:57

    Ce frumos și cu mare ,,priză,, la popor ar fi avut , dacă ideea relansării ,,legendarului ARO,, într-o formă modernă ar fi fost a unui partid politic din românia . ALOOOOO ! PSD ; PNL ; UNPR ; PRM ; UDMR ; etc . Sau ,,ținta,, vostră este doar ,,furtișagurile,, ca să trăiți bine .

  • inexorabil, vineri, 10.07.2015 14:25

    @Ery, @Eu şi @iuli, eu îl văd ca original în privinţa design-ului; chiar şi dacă n-ar fi, amintiţi-vă că, atunci când s-a pornit aventura Daciei pe tărâm mioritic, modelul 1100 era curat Renault 8 (nu doar semăna). Primul ARO s-a bazat pe un GAZ. Acesta este adevărul: nu suntem capabili să imaginăm un automobil care să fie 100 % concepţie proprie, deoarece nu avem nici pregătirea tehnică, nici forţa economică necesară. Dar cel mai important aspect se referă la…producţie, care, desigur, implică nu numai proiecte serioase (precum acesta din imagini), ci şi investiţii considerabile, care, iarăşi, n-au cum să vină din partea românilor, ci doar ca urmare a dorinţei clare de intervenţie a unui constructor de mare anvergură (în plus faţă de Renault şi Ford). Altfel, vom admira iAro doar în exemplar unic. Logic! PS: Uite acum ar fi momentul oportun pentru locatarii din RC de a-şi arăta măsura iscusinţei sărind în ajutorul acestor tineri cu iniţiativă, astfel încât ideea lor promiţătoare să dea naştere unui fenomen viabil, mai întâi pe plan local (aici!), sub egida lui Chevrolet sau a lui GMC, specialistele în materie. Credeţi că n-a fi posibil? Vă întrebaţi de unde bani? Păi îndoapă Opel-ul cu miliarde de euro…“Drive!2022” – strategia lu’ peşte prăjit. Ce anume din ea v-a dat pe spate până acum? Mie mi se pare a fi o scobitoare pentru dinţii lui VAG.

  • dorin, vineri, 10.07.2015 15:31

    Intr-o hazna de tara plina de laturi , mai sunt si baieti capabili , cinste lor din toata inima !!!

  • bogdan d., vineri, 10.07.2015 16:28

    sa speram ca nu are fiabilitatea aroului 243 care tindea spre zero. pute lua cu usurinta premiul de cea mai proasta masina 4x4 produsa vreodata.

  • proconsul, vineri, 10.07.2015 16:30

    suzuki samurai jeep cheroki si undeva la fund unpanou de aro

  • ROMAN, vineri, 10.07.2015 17:35

    ESTE ADEVARAT? FARA RENAULT SAU ALTI HOTI DIN AFARA? DACA ESTE 100 LA SUTA ROMANEASCA , ATUNCI DOMNILOR, JOS PALARIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • iuliohir, vineri, 10.07.2015 17:59

    Ati vazut land roverul copiat de chinezi ? Nici nu vezi diferentele, decat daca esti un mare cunoscator. Preferam ca si baietii astia sa il copieze si sa il si PRODUCA ! Nu va mai lamentati ca seamana cu nu stiu ce, caci nu puteau sa inventeze vapoare ARO ! Normal ca seamana..si voi semanati inbtre voi, dar cu siguranta aveti mame diferite... !

  • Fabian, vineri, 10.07.2015 19:06

    FAIN

  • toni, vineri, 10.07.2015 21:44

    ori cat de urat vorbiti despre moldoveni,dar vau demonstrat inca o data ce pot.

  • antonny, vineri, 10.07.2015 21:44

    va ramane doar concept ......nu mai detinem nimic ......nici numele ARO nu am fost in stare sa il pastram

  • Zarnescu, vineri, 10.07.2015 22:01

    pare un tuning la o strutzo-camila, de aici si pana la relansarea SUV-ului romanesc baieti e o cale atat de lunga, comparativ cu lipsa cunostintelor in materie de automotive, motoare, productie, fie ea chiar si de serie mica ... repede cu apa rece, mai bine incercati o bere ceva! oricum felicitari pasionatilor!

  • drg, vineri, 10.07.2015 22:24

    seamana cu suzuki vitara , bravo lor dar eu tot asina nemteasca prefer

  • @obsedabil, vineri, 10.07.2015 22:24

    ce-mi place la obsedabil, este ca el ii da inainte cu marca lui minunata. o tine p'a lui, nu conteaza, buna, rea el e fanul lor nr. I on-topic, off, el tine sa aminteasca ca a existat odata deh, revistele copilariei nu se uita niciodata

  • ovidiu, vineri, 10.07.2015 22:53

    asa cum range rover este produs in anglia de ani buni asa trebuie si aro sa reinvie ,si tractorul brasov ar trebui sa se faca din nou si multe alte ,AVEM NEVOIE DE PRODUCTIE pentru ca tehnologie exista

  • Geox, sâmbătă, 11.07.2015 06:02

    Apreciez munca, nimic de zis, doar ca se vede ca e made in Romania...in poza 4 la imbinarea portierei cu aripa inca putin si puteai sa pui 2 beri la rece...

  • demin2609, sâmbătă, 11.07.2015 10:23

    @drg cand o sa iti permiti una nemteasca, noua! pana atunci stai jos! nota 2 tie si golfului tau 3 cu 100 k km la bord!

  • la sertar, sâmbătă, 11.07.2015 11:41

    si va ramane la sertar proiectul deoarece "nu le trebuie romanilor marci proprii care sa concureze cu cele straine".

  • mad, sâmbătă, 11.07.2015 14:15

    ii face bombonel inaugurarea?

  • roman, sâmbătă, 11.07.2015 16:10

    Bravooo tinerilor studenti din Iasi .Ma bucur ca s-a relansat ARO .A fost si este o marca romaneasca de valoare.Si mai frumos ar fi sa se gaseasca fonduri sa se puna pe liniea de fabricatie .FARA INFLUENTA POLITICAAAAAA.Ne-am saturat de actuala politica.

  • McLaren_Honda, sâmbătă, 11.07.2015 16:23

    Brezaie romaneasca, nu are nici o treaba cu cealalta brezaie aro care din fericire nu se maii fabrica.

  • astai adevaru, duminică, 12.07.2015 00:47

    probabil este o rabla mai mare ca ARO , mai avem o marca in tara care fabrica rable din toate vehiculele care leam avut nu mau lasat niciodata marcile nemtesti , cu un mercedes am parcurs doua milione de km asa ca sunt convins ca e motor bun vecinu si tataia au din marca masini marca Romaneasca de prosta calitate faceau un drum sareau cu setu de scule pe rable etc , Olandezi arunca cu noile masini romanesti de bune ce is industria romaneasca ii mai prosta calitativ decat chinezariile , acei studenti creca au gresit tara in care sa construiasca masini ar face bine sa fuga in diaspora caci acolo e vitoru

  • Doar o parere, duminică, 12.07.2015 13:09

    Se pierde esentialul din povestea asta si lumea deraiaza cu parerile. Este un proiect pus la punct de studentii si profesorii indrumatori de la o faculatte tehnica " http://www.mec.tuiasi.ro/arorevolution.html ". A debutat sub forma unui concurs de solutii. Din ele a fost alese niste schite ce reinterpretau un IMS. Din motive financiare cat si dintr-o inexctitate a cerintelor din concurs ( dupa parerea mea ) s-a ajuns in situatia in care platforma tehnica cumparata - prelouata , de la un ARO 244 cu motor Toyota, nu se potrivea cu solutia din schitele castigatoare dupa ce s-a incercat punerea acestora la o scara reala. Realizarea un or panouri de caroserie de la zero este o problema dificila - costisitoare In mod sigur din lipsa de fonduri s-a apelat la o caroserie de Jeep Cherokee ( modelul din anii 84 - 96 ) din ce observ in poze.( portiere, aripi, stalpi,parbriz..etc ). Aceasta pare sa fi fost ajustata pentru a putea fi montata pe sasiul donat de modelul ARO. Prin urmare nu faptul ca masinile in ziua de azi seamana .,..asa ca ce daca seamana cu un Jeep ..pana la glorificarea chiezilor care copiaza ... este motivul acestei asemanari. Pur si simplu din lipsa de fonduri nu aveau alta solutie mai logica decat sa apeleze la componente existente. Faptul nu reprezinta niic o problema daca avem in vedere scopul acestui proiect., ocazia de a capata experienta practica a unui grup de studenti. Este un lucru formidabil ca au reusit asta indrumati de niste profesori care si ei merita laudati. Acum apare problema... O tabara, patriotica sa spunem.... vede deja relansata marca, viseaza la o productie de serie... Ca sa produci o masina competitiva pe piata in ziua de azi, ai nevoie nu de bani ...ai nevoie de foarte multi bani. Masina aceasta are un scop pedagogic, este insa departe de calitatile unui concept realizat de un studiou sau un producator auto cu ceva ani de experienta. Asta insa nu minimalizeaza reusita studentilor, ea presupune foarte multe oree de munca si daruire in urma carora echipa care a lucrat a capatat experineta practica, ce ii poate asigura fiecarui membru o sansa in plus in ocuparea unui post la un producator auto. O alta parte a cititorilor spun ca masina este vai de capul ei... lufturi... prelucrari.., uitamd ca este o masina facuta de niste studenti ..nu de niste profesionisti cu ani de experineta in spate si cu capacitati tehnologice deosebite. Poate o vina a acestei confuzii o au si anumite site-uri ( nu acesta, automarket ), care au prezentat masina ca pe o lansare in productie aproape.... alimentand euforia unora sau aciditatea altora.

  • alex, duminică, 12.07.2015 16:33

    fiind un proiect al scolii apartine guvernului asa ca o sfirseasca. cum a sfirsit si originalul Aro, atentie la spionajul industrial, conducatori corupti si profesori vanitosi.

  • inexorabil, duminică, 12.07.2015 23:28

    Dragă "anti-obsedabil", "a existat odată" ? Da, isprăvile trecutului glorios nu vor fi reeditate niciodată, nu încape îndoială, tocmai fiindcă se remarcă prin unicitate, iar "GM"-ul actual continuă să comită erori (manageriale, nu tehnice, epoca de tristă amintire "crappy cars" încheindu-se odată cu falimentul din 2009, exigenţele crescânde ale pieţei mondiale nemaipermiţându-le americanilor să se gândească la o asemenea abordare superficială şi nescrupuloasă), care, deseori, mă irită, dar, de exemplu, te-ai uitat, măcar de curiozitate, la noile concepţii ale lui Chevrolet (pregătite pentru 2016), care includ şi "asiaticele" Malibu şi Cruze? Arhitectură splendidă şi la exterior, şi la interior, piele cusută de colo până colo (că tot îi place lui @Mafia), iar Camaro m-a...uluit, da, pe mine, eu fiind cel care susţine mereu pe AM că, în ansamblu, imaginaţia designerilor auto a sucombat. Nota bene: Chevy nu este considerată o marcă premium, aşa cum sunt Cadillac şi Buick! Aaa, şi stai, se aude că şefii din RC au în vedere reintroducerea modelului K5 Blazer, care, să recunoaştem, chiar dacă a ieşit din producţie în urmă cu 25 de ani, arată mai robust decât...creaţia tinerilor noştri de la Iaşi. Dar, repet, ar fi ceva extraordinar ca acea corporaţie "infectă" (cum pare multor ignoranţi şi plescăitori de clişee balcanice) să-i sprijine pe aceşti copii destoinici. Pe cine altcineva să impresioneze sărmanii de ei? Pe nemţi? Ce SUV-uri sau pick-upuri fac nemţii? Lipsite de valoare artistică (nu menajez Opel-ul!). Nu împărtăşesc niciun "suflet", ci doar garantează viteză pe măsura orgoliilor revărsate ale parveniţilor (însă, în acest caz, mă refer la VAG, BMW şi Daimler).