Honda, prima scadere trimestriala a vanzarilor dupa 15 ani
Honda a anuntat ca a bifat o scadere a vanzarilor in ultimul trimestru al anului fiscal, care s-a incheiat pe 31 martie. Japonezii au ramas insa pe profit la nivelul intregului an.
Pentru cei de la Honda data de 31 martie reprezinta momentul in care toti dealerii trag linie si socotesc cate exemplare au vandut in ultimul an fiscal. Anul acesta insa rezultatele financiare nu au mai fost asa "roz" ca in alti ani, constructorul japonez raportand prima sa scadere trimestriala a vanzarilor dupa 15 ani.
Astfel, in ce-l de-al patrulea trimestru al anului fiscal 2008-2009, Honda a inregistrat o pierdere operationala de 2.91 miliarde de dolari. In aceeasi perioada a anului trecut, japonezii bifau un profit operational de 1.74 miliarde de dolari. Cum era si normal, rezultatele slabe au fost puse pe seama declinului pietei auto din ultimele trei luni.
Vanzarile globale ale brandului japonez au scazut cu mai mult de 35% in cel de-al patrulea trimestru, totalizand doar 680.000 de unitati livrate in aceasta perioada. Pe piata din Statele Unite rezultatele au fost si mai slabe, vanzarile suferind o scadere cu peste 50%, pana la 219.000 unitati. In ultimul trimestru al anului trecut, Honda vindea pe piata din SUA aproximativ 459.000 de automobile.
Chiar daca in ultimul trimestru a avut de suferit, Honda a reusit sa incheie anul fiscal 2008-2009 cu profit de 1.41 miliarde de dolari, cu 77.2% mai mic decat cel inregistrat in urma cu un an. Honda priveste realist situatia economica actuala si estimeaza un an fiscal destul de dificil, cu un profit net de 411 milioane de dolari, in scadere cu 70.8%.
Chiar si asa, japonezii nu se pot plange, situatia lor fiind una destul de buna in comparatie cu cea a unor giganti precum GM sau Chrysler.
via | Leftlane
Situatia este din ce in ce mai grava pentru Honda, mai mult decat o spun statisticile. Daca din punct de vedere tehnologic nu prea i se poate reprosa mare lucru, investind mult in noi solutii e reducere a consumului si poluarii, in schimb pe partea de marketing si product planning stau destul de rau. O cauza ar concentrarea resurselor in special pentru piata americana, pe langa cea japoneza, in detrimentul pietei europene, mult mai stabile. Practic, le-a fost mult mai usor sa investeasca in noi modele pentru piata SUA decat sa concureze cu traditia europeana. Si ei, si Toyota, sunt complet bulversati de situatia din State, avand in vedere ca majoritatea modelelor se adresau acestei piete si profiturile de aici veneau. Pana si noul Accord comercializat pe piata europeana este de fapt o Acura TSX rebranduita si conceputa special pt piata americana, iar in cazul modelelor mici/compacte e cam pauza. Honda s-a denaturat de la propia politica, aceea de a face masini usoare, simple, ieftine, placut de condus si foarte fiabile. Daca fiabilitatea si-a mai pastrat-o, in schimb pe celelalte aspecte sufera, iar imaginea de premium pe care au incercat s-o implementeze cu ultimele modele nu-si are corespondentul nici in traditia Honda, nici in modele. Politica asta e dusa la extrem si de Hyundai, care acum nu mult timp s-a autoproclamat ca brand premium in cadrul grupului Kia-Hyundai, afirmatie ce nu-si gaseste sub nici o forma un corespondent in realitate. O alta cauza, cel putin in Europa, este, culmea, felul in care se considera ei. Spre exemplul, la Honda Motor Co. Europe, cu sediul in Anglia, lucreaza atat englezi cat si japonezi. Daca englezii sunt cu picioarele pe pamant si privesc criza cat se poate de serios, in schimb partea japoneza e cu capul in nori si merge pe principiul: " ce daca e criza, noi suntem Honda, lumea trebuie sa ne cumpere masinile pt ca sunt cele mai bune". O astfel de gandire nu ajuta deloc pe termen lung. Pacat de progresele tehnologice, de proiectul Asimo, de pasul indraznet cu FCX, de tehnologia VTEC, prima de genul ei, imprumutata si reconfigurata sub o forma sau alta de multi producatori, de modele emblematice care au aprins pasiuni si au impus trenduri. Honda nu mai e ce a fost. Totusi, ultimele lor decizii dovedesc ca stiu sa se apere de influentele negative foarte bine atunci cand vor sa o faca.