Formula 1: Lando Norris, victorie în Abu Dhabi. McLaren, campioană la constructori
Lando Norris a câștigat Marele Premiu din Abu Dhabi, ultima cursă a sezonului 2024 de Formula 1. Totodată, McLaren a cucerit titlul de campion mondial la constructori, primul de acest fel după 26 de ani.
Sezonul 2024 de Formula 1, cel mai lung sezon din istoria competiției, a ajuns la sfârșit. În ultima cursă, etapa tradițională de final din Abu Dhabi, Lando Norris a obținut o nouă victorie și a asigurat, în același timp, titlul la constructori pentru McLaren. Cursa a fost marcată de un prim tur plin de acțiune și cu momente care au făcut ca lupta pentru campionatul constructorilor să fie mai interesantă decât era anticipat inițial.
ACROȘAJ ÎNTRE MAX VERSTAPPEN ȘI OSCAR PIASTRI
În urma calificărilor, McLaren a obținut prima linie, cu Lando Norris în pole position și cu Oscar Piastri pe locul 2. Pe locul 3 s-a calificat Carlos Sainz, singurul Ferrari intrat în top 10. Asta pentru că Charles Leclerc nu a intrat în Q3 din cauza unui tur șters pentru depășirea limitei pistei. Și dacă ar fi intrat, tot ar fi plecat de mai din spate, din cauza unei penalizări cu 10 poziții pe grilă pentru schimbarea bateriei.
Startul avea să joace un rol decisiv în lupta pentru titlul la constructori. Norris a plecat bine, la fel și Piastri, însă un start mai bun a fost cel al lui Max Verstappen. Plecat de pe locul 4, cvadruplul campion mondial a trecut de Sainz la start și apoi a venit lângă Piastri în primul viraj. Cei doi au căutat aceeași bucată de asfalt pe circuit și s-au acroșat chiar în primul viraj.
Ambii piloți s-au răsucit și au pierdut poziții. Verstappen a revenit în afara topului 10, în timp ce Piastri a revenit pe ultimul loc.
LECLERC URCĂ 11 POZIȚII ÎN PRIMUL TUR
Cel care a avut parte de cel mai bun start în primul tur a fost Charles Leclerc. Monegascul de la Ferrari a plecat de pe locul 19 pe grilă, fiind doar în fața lui Franco Colapinto. Pilotul Scuderiei a avut parte de cel mai bun prim tur din carieră, după ce a reușit să urce nu mai puțin de 11 poziții până la finalul primului tur, până pe locul 8.
ABANDON PENTRU PEREZ ÎN PRIMUL TUR
La scurt timp după acțiunea din primul viraj, a mai urmat un moment care avea să afecteze cursa. Sergio Perez, plecat de pe locul 10, a fost înconjurat de alte mașini din pluton și a fost lovit din spate de către Kick Sauber-ul lui Valtteri Bottas. Mexicanul de la Red Bull s-a răsucit și a pierdut multe poziții.
El avea să revină pe circuit, însă nu pentru foarte mult timp. După doar o jumătate de tur, Perez a fost nevoit să abandoneze cursa din cauza unei noi probleme la transmisie. A fost pentru a doua oară la rând când mexicanul a avut parte de aceeași problemă imediat după o răsucire a monopostului RB20.
Din cauza abandonului lui Perez, cursa a fost neutralizată cu Safety Car Virtual. În tot acest timp, Lando Norris a reușit să se distanțeze în față, cu Carlos Sainz pe locul 2 și cu Pierre Gasly pe locul 3, urmat de George Russell și de Nico Hulkenberg.
Cursa a fost reluată în turul 3, iar la restart, Oscar Piastri, căzut pe ultimul loc, l-a atins pe Franco Colapinto din spate. Argentinianul de la Williams a suferit o pană ca urmare a acelui contact din partea australianului de la McLaren. După incidentele din primul tur, Verstappen, Piastri și Bottas au primit fiecare câte o penalizare de 10 secunde.
LECLERC CONTINUĂ SĂ URCE ÎN CLASAMENT
După reluarea cursei, Charles Leclerc a început să câștige și mai multe poziții în speranța că va reuși să se apropie de cei din frunte. Monegascul i-a depășit pe rând pe Kevin Magnussen, Fernando Alonso și Nico Hulkenberg. Pilotul Ferrari a reușit să ajungă până în spatele lui George Russell, care se afla la rândul său într-un duel strâns cu Gasly pentru locul 3.
Între timp, Max Verstappen a început și el să recâștige pozițiile pierdute și a urcat până pe locul 6, dar la o distanță mare față de Leclerc. În față, Lando Norris reușise să se distanțeze la peste 4 secunde față de Sainz. Chiar dacă Piastri era acum scos din ecuație, McLaren încă era în avantaj în ceea ce privește situația la constructori. O victorie era de ajuns pentru cucerirea titlului, indiferent de unde aveau să termine cei de la Ferrari.
Un alt pilot care avea să câștige multe poziții în cursă a fost Lewis Hamilton. Plecat de pe locul 16 în ultima sa cursă ca pilot Mercedes, fostul campion mondial a reușit să urce până pe locul 4, după oprirea lui Charles Leclerc, care a venit în turul 21. Monegascul a fost urmat la boxe de Norris, Russell, Sainz și Verstappen. În urma opririlor, Norris a revenit în fruntea cursei, cu Sainz pe 2 și cu Leclerc pe locul 3.
ACCIDENT ÎNTRE BOTTAS ȘI MAGNUSSEN
Ceva mai în spate, Valtteri Bottas și Kevin Magnussen se duelau pentru poziție când finlandezul a ratat frânarea într-un viraj și l-a lovit pe danezul de la Haas. Bottas s-a ales cu o pană și cu o suspensie ruptă în ceea ce este foarte probabil să fi fost ultima sa cursă în Formula 1. Magnussen a revenit pe circuit fără avarii evidente, însă a trebuit să oprească la boxe pentru a înlocui anvelopele.
Într-un final, au mai trecut pe la boxe și Hamilton și Piastri. Cel din urmă a trebuit să stea și cele 10 secunde în plus pentru a-și servi penalizarea. Hamilton a revenit pe locul 7 și a reușit rapid să treacă de Hulkenberg și de Gasly pentru a urca până pe locul 5, în spatele lui George Russell.
De acolo, cursa nu a mai avut parte de prea multă acțiune, în afară de un moment pentru Oscar Piastri, care a ieșit larg în încercarea de a câștiga poziții.
VICTORIE PENTRU NORRIS, TITLUL PENTRU MCLAREN
La finalul celor 58 de tururi, Lando Norris a câștigat cursa, la un ecart de 5.8 secunde în fața lui Sainz. Charles Leclerc a terminat pe locul 3, la 31.9 secunde în spatele câștigătorului. Cu Norris învingător și cu Oscar Piastri ajuns pe locul 10, McLaren a câștigat titlul la constructori. Este pentru prima dată din 1998 când McLaren reușește această performanță.
În ultimul tur, Hamilton a reușit să treacă de Russell cu o manevră spectaculoasă pe exterior, pentru a urca pe locul 4 în ultima cursă ca pilot Mercedes. Russell a terminat pe locul 5, urmat de Max Verstappen pe 6, Gasly pe 7, Hulkenberg pe 8, Alonso pe 9 și Oscar Piastri pe locul 10.
În afara pozițiilor din puncte, clasamentul arată astfel: Alex Albon (11), Yuki Tsunoda (12), Zhou Guanyu (13), Lance Stroll (14), Jack Doohan (15), Kevin Magnussen (16) și Liam Lawson (17). Abandonurile au fost Bottas, Colapinto și Perez.
Așadar, sezonul 2024 de Formula 1 a ajuns la final. Despre acest sezon se poate spune că a fost cel mai competitiv din ultimii ani. În acest an au câștigat 7 piloți diferiți și 4 constructori diferiți, fiind de departe cel mai competitiv sezon din epoca hibridă a Formulei 1.
Urmează acum pauza de iarnă, în care se pregătesc schimbările pentru 2025. Noul sezon va începe în 16 martie, în Australia. Va fi pentru prima dată din 2019 când această țară va găzdui prima cursă din sezon.
via Formula 1
Leclerc fabulos !