Formula 1 2009 Preview: Un nou inceput

Publicat marţi, 24.03.2009 19:31 de Daniel Popescu

Automarket va prezinta avancronica sezonului cu cele mai multe necunoscute si incertitudini din istoria recenta a Formulei 1.

La fel ca si in anii precedenti, sezonul 2009 al Formulei 1 va debuta cu Marele Premiu al Australiei de la Melbourne.

Considerata de multi drept cursa care va risipi toate misterele din aceasta iarna, Melbourne reprezinta un nou inceput pentru cea mai importanta competitie a sporturilor cu motor, mai ales prin prisma numeroaselor schimbari de regulament tehnic care au avut loc.

Spre deosebire de anii trecuti, debutul sezonului 2009 este cu adevarat incert in privinta favoritilor la titlu, prin prisma surprizelor la care am asistat pe parcursul acestei ierni.

BRAWN GP

Numeroase echipe si-au depus candidatura pentru trofeul suprem pus in joc, insa adevarata surpriza ar putea veni dintr-o directie total surprinzatoare: Brawn GP, echipa renascuta din cenusa Honda Racing cu mai putin de o luna in urma. Jenson Button si Rubens Barrichello au dominat fara drept de apel ultimele doua sesiuni de teste din aceasta iarna, luand prin surprindere marile echipe din Formula 1.

Strategia aplicata de Ross Brawn in sezonul precedent a dat roade atunci cand nimeni nu se astepta: Honda Racing a lasat balta sezonul 2008 inca de la inceputul anului, intrucat Brawn a simtit ca 2009 este adevarata sansa a echipei de a deveni o pretendenta la victorii. Explicatia este legata, bineinteles, de numeroase schimbari de ordin tehnic, astfel ca inginerii de la Brackley s-au concentrat pe noile reguli aerodinamice in timp ce McLaren si Ferrari luptau pentru titlul mondial.

Marele semn de intrebare este daca Brawn GP va reusi sa confirme in acest sezon evolutiile exemplare din teste, in conditiile in care fiabilitatea monopostului BGP 001 s-ar putea dovedi o problema, in contextul in care echipa a parcurs foarte putini kilometri in aceasta iarna. Totusi, parteneriatul tehnic incheiat cu Mercedes se va dovedi o adevarata gura de oxigen pentru Brawn, care se va putea concentra pe celelalte aspecte esentiale ale monopostului sau, mai ales ca motorul constructorului german este unul dintre cele mai bune din Formula 1.

Pe de alta parte, Button are in sfarsit ocazia sa demonstreze ca victoria obtinuta cu Honda in 2006 nu a fost o simpla intamplare, iar noul BGP 001 pare acum ocazia perfecta de a-si arata talentul cu care a fost inzestrat. Brawn GP se bazeaza si pe experienta lui Rubens Barrichello, veteranul Formulei 1 avand poate o ultima ocazie sa demonstreze ca isi merita locul pe grila de start, in ciuda faptului ca Bruno Senna a parut la un moment dat o alternativa mult mai atractiva.

SCUDERIA FERRARI

Campioana mondiala a constructorilor, Scuderia Ferrari, pare in acest moment echipa cu cele mai mari sanse sa puna probleme celor de la Brawn GP in debutul noului sezonul competitional. Dupa ce au ratat la mustata titlul mondial al pilotilor in 2008, Stefano Domenicali este determinat sa recucereasca prima pozitie in acest sezon, insa pentru acest lucru echipa trebuie sa elimine erorile inadmisibile din sezonul trecut. Ferrari a avut un parcurs constant bun in teste in aceasta iarna, chiar daca nu a reusit sa tina pasul cu echipa lui Ross Brawn. Echipa este printre primele care a confirmat ca va utiliza sistemul KERS in Marele Premiu al Australiei, ceea ce s-ar putea dovedi un avantaj in lupta pentru victorie, mai ales ca Brawn GP nu va avea incorporata noua tehnologie.

De asemenea, Ferrari este singura echipa care are in componenta doi piloti care aspira la titlul mondial. Kimi Raikkonen isi propune sa faca uitate prestatiile cel putin dezamagitoare din 2008 si sa revina in lupta pentru titlu, insa finlandezul va concura sub o presiune suplimentara din partea sefilor sai. Stefano Domenicali a declarat cu numai cateva zile in urma ca acesta este un sezon foarte important pentru Raikkonen, sugerand ca postul sau in echipa este in pericol daca nu va reusi sa treaca peste problemele de adaptare la monopost intampinate anul trecut. Lucrurile devin si mai interesante daca ne gandim ca Raikkonen a afirmat in numeroase ocazii ca Ferrari este ultima echipa pentru care va concura in Formula 1.

Spre deosbire de ceilalalti piloti, campionul mondial va trebui insa sa lupte si impotriva propriului sau coechipier, Felipe Massa fiind mai avid de rezultate ca niciodata dupa esecul de la Interlagos. Spre surprinderea tuturor, brazilianul a demonstrat pe podiumul de premiere din Brazilia ca stie sa piarda si se anunta a fi unul dintre punctele de referinta ale noului sezon.

MCLAREN MERCEDES

Cea mai mare necunoscuta pentru noul sezon este fara indoiala McLaren Mercedes. Echipa care l-a transformat pe Lewis Hamilton in campion mondial a fost de nerecunoscut in testele din aceasta iarna, monopolizand de cele mai multe ori ultima pozitie in clasamentul zilnic.

Cu toate acestea, o echipa de talia celor de la McLaren nu poate fi subestimata, cu atat mai mult cu cat McLaren a dat semne vizibile de revenire in ultima parte a testelor de la Jerez. Deocamdata este incert daca McLaren a reusit intr-adevar sa rezolve problemele aerodinamice ale monopostului MP4-24, mai ales ca inclusiv sefii echipei s-au declarat pesimisti in perspectiva cursei de la Melbourne. Se speculeaza inclusiv ca McLaren joaca teatru pentru a-si adormi rivalii, versiune totusi putin plauzibila in contextul masivelor schimbari de regulament.

Lewis Hamilton va fi pilotul exponential al echipei si in acest an, britanicul adoptand aceeasi strategie ca in 2008 pentru a-si pastra titlul mondial. Convins ca poate face fata cu brio presiunii la care va fi supus, britanicul va trebui insa sa infrunte o pleiada de piloti pregatiti sa-i stopeze suprematia. Un alt semn de intrebare pentru McLaren este Heikki Kovalainen, care anul trecut nu s-a ridicat la pretentiile unei echipe care aspira la titlul mondial al constructorilor. De performantele finlandezului vor depinde foarte mult obiectivele echipei lui Martin Whitmarsh, care a preluat conducerea team-ului de la Ron Dennis.

BMW-SAUBER

Echipa condisa de Mario Theissen este probabil singura din Formula 1 care a reusit sa isi indeplineasca pana in prezent toate obiectivele propuse la inceputul unui sezon. In 2009, BMW-Sauber spera sa lupte pentru titlul mondial, iar rezultatele testelor din aceasta iarna confirma ca echipa a ramas una de top. Momentan, este mult prea devreme pentru a vorbi despre abilitatea echipei de a concura de la egal la egal cu Ferrari, McLaren sau, de ce nu, cu Brawn GP. Nu trebuie uitat faptul ca BMW-Sauber a beneficiat in 2008 de cel mai fiabil monopost, iar acum se vehiculeaza ca germanii au reusit sa dezvolte cel mai bun sistem KERS din Formula 1.

In ceea ce priveste linia de piloti, Robert Kubica este mai dornic ca niciodata sa arate ca este un invingator. Frustrarile traite la finalul anului trecut, cand BMW-Sauber a renuntat la dezvoltarea monopostului F1.08, ar putea fi recompensate o sansa reala de a ataca titlul mondial in 2009. De asemenea, BMW-Sauber se poate baza si pe aportul lui Nick Heidfeld, a carui experienta ar putea fi decisiva in tentativa nemtilor de a cuceri Formula 1.

RENAULT F1 TEAM

Dupa un debut modest in testele din aceasta iarna, Renault a dat semne de revenire in ultima perioada, iar echipa priveste cu incredere noul sezon competitional. De altfel, Renault este privita drept o echipa cu mult potential, dupa ce Fernando Alonso a dominat ultimele 6 curse de anul trecut. Poate cel mai important lucru este ca Renault a primit acordul celorlalte echipe de a dezvolta motorul RS27, intrucat frnacezii au interpretat ad-literam inghetarea motoarelor timp de 5 ani.

Desi lupta pentru titlu s-ar putea dovedi o palarie mult prea mare pentru francezi in 2009, Renault are drept obiectiv sa lupte pentru victorii si, implicit, pentru titlul mondial. Echipa a reusit sa dezvolte un sistem KERS fiabil cu care va concura inca de la Marele Premiu al Australiei, insa o necunoscuta ar putea fi pneurile slick. Echipa a intampinat vremuri grele in momentul in care a trecut de la pneurile Michelin la Bridgestone in 2007, iar acest lucru s-ar putea repeta in acest an.

Prezenta dublului campion mondial Fernando Alonso reprezinta totusi o garantie a succesului, spaniolul reusind sa aduca echipa pe linia de plutire in sezonul precedent dupa experienta nefericita la McLaren din 2007. De altfel, spaniolul este privit in multe cercuri ale Formulei 1 drept cel mai bun pilot de pe grila de start, iar acest lucru il obliga pe Fernnado sa vizeze obtinerea unor performante majore. Renault se bazeaza si in 2009 pe serviciile lui Nelson Piquet Jr, care are insa sanse reduse de a juca un rol important in ecuatia campionatului.

TOYOTA RACING

Dupa 8 ani de prezenta in Formula 1, criza economica obliga echipa japoneza sa obtina primele rezultate majore din istorie. Un nou esec in 2009 poate insemna condamnarea la moarte a echipei, sefii din Japonia asteptand cu nerabdare rezultate care sa justifice sutele de milioane de euro cheltuite anual in aceasta competitie.

Din fericire, sperantele sefilor constructorului nipon sunt acoperite de primle rezultate pe circuit ale monopostului TF109, despre care Jarno Trulli nu s-a sfiit sa declare ca este cel mai bun realizat vreodata de echipa. Toyota a demonstrat in aceasta iarna ca dispune de un monopost capabil sa depaseasca BMW-Sauber si chiar sa lupte indeaproape cu Ferrari, fapt ce semnaleaza o crestere de performanta remarcabila fata de locul 5 ocupat in 2008 in clasamentul constructorilor.

Calcaiul lui Ahile pare sa fie reprezentat de sistemul KERS, in ciuda faptului ca Toyota este unul dintre liderii industriei hibrizilor in industria auto. Echipa a anuntat deja ca va introduce tehnologia pe monopost undeva la jumatatea sezonului. Jarno Trulli si Timo Glock formeaza o pereche foarte echilibrata pentru 2009, foamea de succes a germanului venind in completarea experientei de care se bucura italianul.

WILLIAMS F1 TEAM

La fel ca si Brawn GP, Williams s-a concentrat pe dezvoltarea monopostului din acest an inca de la inceputul sezonului precedent. Desi este una dintre cele mai cunoscute echipe din F1, echipa nu a mai cunoscut gustul victoriei de 4 sezoane, cand Juan Pablo Montoya trecea primul linia de sosire in Marele Premiu al Braziliei din 2004. Lucrurile s-ar putea schimba in bine in 2009, monopostul FW31 dovedindu-se deja capabil de obtinerea unor performante majore. In ceea ce priveste sistemul KERS, Williams a adoptat o strategie unica in F1, construind tehnologia pe baza volantului motorului, spre deosebire de toate celelalte echipe, care au preferat un sistem pe baterii.

Perla echipei este si in acest sezon Nico Rosberg, considerat unul dintre cei mai talentati piloti din Marele Circ. Daca vrea sa il pastreze pe german si dupa 2009, echipa trebuie sa-i ofere cel putin o victorie in 2009. Privit initial drept o simpla "piesa" din contractul cu Toyota pentru furnizarea motoarelor, Kazuki Nakajima a progresat pe parcursul primului sau sezon in Formula 1, iar japonezul poate aduce un nou suflu pentru Williams.

RED BULL RACING

Una dintre putinile echipe care nu si-a propus in mod deschis sa obtina o victorie in 2009, Red Bull se bazeaza in acest an pe Sebastian Vettel, cel mai tanar castigator al unei curse de Formula 1. Acesta pare sa fie principalul avantaj al echipei comparativ cu sezonul precedent, linia de piloti fiind acum foarte competitiva. Chiar daca a suferit un grav accident de bicicleta in luna noiembrie, Mark Webber este pregatit sa demonstreze ca la cei 31 de ani ai sai este inca un pilot valoros pentru Formula 1. Iar cursa de la Melbourne din acest weekend este cea mai buna ocazie de a demonstra acest lucru in fata propriilor sai suporteri. In plus, Red Bull va beneficia si in acest an de motoare Renault, care se pot dovedi mult mai performante dupa ce francezii au primit permisiunea celorlalte echipe de a-l dezvolta.

SCUDERIA TORO ROSSO

Scuderia Toro Rosso este privita probabil drept una dintre putinile echipe care a scazut comparativ cu anul trecut. Cea mai grea pierdere a fost semnalata in privinta liniei de piloti, acolo unde Sebastian Vettel a fost inlocuit de debutantul Sebastien Buemi. Desi a aratat o forma buna in teste, evenimentele oficiale ar putea sa il puna in dificultate pe singurul elvetian din Formula 1. Acesta va fi acompaniat in 2009 de Sebastien Bourdais, care a reusit sa isi pastreze locul la echipa in detrimentul lui Takuma Sato.

FORCE INDIA

Force India a fost singura echipa care nu a reusit sa castige niciun punct in sezonul 2008. Ambitiile lui Vijay Mallya de a crea o echipa competitiva se pot concretiza insa in 2009, mai ales ca urmare a noului parteneriat tehnic incheiat cu Mercedes. Echipa a renuntat astfel la propulsoarele Ferrari in favoarea unui pachet Mercedes compus din motor, cutie de viteze, sistem hidraulic si sistem KERS. Mai mult decat atat, echipa a fost in unele ocazii mai rapida pe circuitele de teste decat McLaren, insa este putin probabil ca acest lucru sa se intample si in cadrul evenimentelor oficiale.

Echipa a mentinut aceeasi linie de piloti, experienta lui Giancarlo Fisichella fiind decisiva pentru dezvoltarea in bune conditii a monopostului VJM002. Pe de alta parte, Adrian Sutil a demonstrat anul trecut ca este capabil sa ii tina piept coechipierului sau, cel mai elocvent exemplu fiind Marele Premiu al statului Monaco, cand a ratat de putin clasarea pe locul 4 in urma unui incident de cursa cu Kimi Raikkonen.

CONCLUZII

Noul regulament tehnic este privit de fiecare echipa drept o ocazie ideala pentru obtinerea unor performante majore. Cum insa in sport exista atat invingatori, cat mai ales invinsi, finalul anului va gasi echipele in ipostaze dintre cele mai diferite. Indiferent de speculatiile facute pe seama rezultatelor din teste si a declaratiilor oficiale, adevarata performanta a fiecarei echipa se va vedea numai odata cu debutul noului sezon competitional. Prima cursa a acestui an va avea loc in acest weekend pe circuitul Albert Park din Melbourne, in cadrul Marelui Premiu al Australiei.

  • scuderia, marţi, 24.03.2009 21:29
    mda....

    sa castige cel care merita si cel care a pus suflet in constructia masini...bafta tuturor...atat in f1 cat si in f1 champ