FEATURE: Regulament F1 2011: Tehnologia KERS
Tehnologia Kinetic Energy Recovery Systems va reveni în Formula 1 în sezonul 2011, prilej cu care Automarket vă reaminteşte avantajele şi dezavantajele utilizării acestui sistem.
Sezonul 2011 al Formulei 1 include o serie largă de noutăţi în regulament, printre care se numără şi aripa spate ajustabila, însă o altă tehnologie care va fi utilizată cu scopul de a îmbunătăţi şansele de depăşire este Kinetic Energy Recovery Systems (KERS).
Automarket trece în revistă principalele caracteristici tehnice ale tehnologiei KERS şi vă prezintă pe larg modul în care funcţionează acest sistem, după care vă explică motivele pentru care tehnologia s-a dovedit un eşec atunci când a fost introdusă în premieră în 2009.
În plus, există suficiente motive pentru care sistemul ar putea reprezenta un succes în 2011 după un an de absenţă.
CE ESTE KINETIC ENERGY RECOVERY SYSTEMS (KERS)
Tehnologia KERS este în esenţă foarte complicată, însă modul în care funcţionează aceasta poate fi explicat relativ simplu. Pe scurt, KERS este un dispozitiv care permite recuperarea energiei pierdute în momentul frânarii, stocarea acesteia şi, ulterior, eliberarea acesteia într-o anumită cantitate prin simpla apăsare a unui buton pe volan.
Caracteristicile tehnice ale sistemului au rămas identice cu cele din 2009 şi prevăd următoarele specificaţii:
- masa sistemului: aproximativ 25 de kg, variază în funcţie de abilităţile echipelor de a reduce masa;
- capacitate de stocare: 400 kJ;
- putere maximă: 60 kW (80 CP);
- timp de utilizare: 6.67 secunde pe un tur de circuit.
În Formula 1 se va utiliza în sezonul 2011 doar sistemul KERS de tip electric, care prevede un generator şi o baterie. În momentul frânarii, generatorul primeşte energie mecanică pe care o transformă în energie electrică, aceasta fiind utilizată la încărcarea bateriei. Prin apăsarea unui buton pe volan în condiţii ideale pe circuit, energia este utilizată pentru ca pilotul să beneficieze de un spor de 80 de CP timp de 6.67 secunde.
Williams a dezvoltat intens şi o tehnologie KERS bazată pe volantul motorului, însă aceasta nu va fi utilizată în Formula 1 din cauza spaţiului prea mare pe care o ocupă în interiorul monopostului.
Iată cum funcţionează tehnologia KERS, potrivit unor clipuri video realizate de Scuderia Ferrari:
Tehnologia KERS - 1
Tehnologia KERS - 2
Tehnologia KERS - 3
PROVOCĂRILE TEHNOLOGIEI KERS PENTRU SEZONUL 2011
Pentru acest an, caracteristicile tehnologiei KERS au rămas identice cu cele din sezonul 2009, însă modificările de regulament implică anumite provocări pentru echipe. Partea bună este ca masa minimă a unui monopost a crescut de la 620 la 640 de kg, acoperind astfel aproape în totalitate deficitul masei de circa 25 de kg al tehnologiei. În plus, piloţii înalţi nu vor mai fi afectaţi în mod negativ de utilizarea sistemului, fiind cunoscute problemele acestora pe parcursul sezonului 2009.
Pe de altă parte, interzicerea realimentărilor cu carburant în 2010 a condus la mărirea rezervorului de combustibil, ceea ce se traduce printr-o poziţionare uşor diferită a sistemului în monopost. Fiecare echipă are libertatea de a alege soluţia pe care o consideră optimă, motiv pentru care poziţia sistemului în monopost poate deveni crucială pentru obţinerea unor performanţe bune.
EŞECUL KERS ÎN 2009
Introdusă în premieră în regulament în 2009, tehnologia KERS a fost adoptată la vremea respectivă de numai patru echipe: McLaren, Ferrari, BMW-Sauber şi Renault. Toate cele patru echipe au avut o primă jumătate de sezon cu rezultate slabe, parţial din cauza provocărilor noii tehnologii, motiv pentru care BMW-Sauber şi Renault au renunţat să o mai utilizeze spre finalul sezonului. Rezultatele slabe combinate cu costurile mari de dezvoltare au condus la un acord verbal pentru ca nicio echipă să nu utilizeze KERS în 2010, însă lucrurile se vor schimba în acest an.
DE CE POATE AVEA SUCCES KERS ÎN 2011
Impulsionate de dorinţa de a demonstra că Formula 1 poate fi prietenoasă cu mediul înconjurător şi poate ajuta industria auto, echipele au decis să utilizeze KERS în sezonul 2011, conform specificaţiilor tehnice din 2009. Evident, marea întrebare este dacă tehnologia va avea în 2011 mai mult succes decât în urmă cu doi ani, iar răspunsul tinde să devină pozitiv.
Iată pe scurt câteva argumente:
- inginerii McLaren, Ferrari, Sauber şi Renault au învăţat din experienţa neplăcută a anului 2009 şi nu vor repeta greşelile de dezvoltare;
- creşterea masei minime a monoposturilor de la 620 la 640 kg va reduce din potenţialele deficite de performanţă;
- tehnologia KERS va fi utilizată de cel puţin nouă echipe parcursul sezonului. Singurele excepţii sunt Lotus, Hispania şi Virgin, care oricum concurau preponderent pe ultimele poziţii;
- la impactul benefic asupra şanselor de depăşire va contribui şi noua aripa spate ajustabilă.
Tehnologia KERS nu va revoluţiona Formula 1 în sezonul 2011, însă promite să aducă un plus de spectacol în anumite curse, lucru evidenţiat şi de victoriile obţinute de piloţi echipaţi cu acest sistem în 2009: Lewis Hamilton pentru McLaren la Marele Premiu al Ungariei sau Kimi Raikkonen pentru Ferrari la Marele Premiu al Belgiei.
mai pe scurt maşini hybrid