FEATURE: Circuitele care au schimbat calendarul F1 în ultimul deceniu

Publicat miercuri, 12.01.2011 12:07 de Daniel Popescu

Automarket vă prezintă în detaliu toate circuitele care au fost incluse în calendarul Formulei 1 în ultimul deceniu şi analizează impactul acestora asupra spectacolului.

Sezonul 2011 al Formulei 1 va avea un număr record de 20 de curse, transformând astfel competiţia într-un adevărat maraton pentru piloţi şi echipe.

Expansiunea accelerată a calendarului a început în primul deceniu al mileniului trei, concomitent cu mutarea centrului de greutate al competiţiei din Europa în Asia şi Orientul Mijlociu. Acest lucru este evidenţiat de faptul că, din cele 20 circuite care găzduiesc curse în acest an, nu mai puţin de nouă au fost construite începând din 1999 şi până în prezent.

Toate acestea sunt opera arhitectului german Hermann Tilke, a cărui ascensiune în Formula 1 am prezentat-o în feature-ul de săptămâna trecută. Acum a venit momentul să analizăm în detaliu configuraţiile circuitelor construite de Tilke pentru a identifica avantajele şi, respectiv, dezavantajele pentru spectacolul din Formula 1.

SEPANG - MALAEZIA - 1999

Primul circuit construit de Tilke care încă mai face parte din calendar este Sepang. Configuraţia acestuia a fost considerată ciudată în 1999, din cauza faptului că un arc de păr foarte strâns face legătura între două linii drepte foarte late, înainte şi după linia de start-sosire. În general, virajele circuitului sunt lente şi singurele zone favorabile depăşirilor sunt cele de la finalul celor două linii drepte.


CE URMEAZĂ

Pe lângă cele opt circuite care au pătruns în calendar din 1999, alte trei aşteaptă la rând să debuteze cel târziu în 2014. Primul este cel din India, care va pătrunde în calendar chiar în acest sezon, în timp ce Statele Unite ale Americii mai trebuie să aştepte un singur an. Niciunul dintre cele două circuite nu promite un spectacol deosbit, fiind caracterizate de aceelasi viraje lente, însă există o caracteristică care va face deliciul piloţilor şi al imaginilor transmise on-board: diferenţele de nivel. În cazul circuitului din India, diferenţele de nivel vor ajunge la 14 metri, iar pentru cel din Statele Unite la nu mai puţin de 40 de metri!

Machetele celor două circuite arata astfel:

 


CONCLUZII

Din cele opt circuite construite de Tilke de la zero din 1999 şi până în prezent, niciunul nu a întrunit aprecierea unanimă a fanilor pentru spectacol. Toate au caracterisitici similare care impiedică depăşirile, deşi arhitectul german susţine că a ales această configuraţie standard tocmai pentru a favoriza spectacolul. Viitorul nu sună nici el cu mult mai bine, circuitele din India şi Statele Unite având aceleaşi caracteristici clasice: una, maxim două linii drepte şi numeroase viraje lente.

  • dmd, miercuri, 12.01.2011 12:20

    F1 are nevoie de vechile circuite di n anii 90. Acum spectacolul lasa de dorit.

  • schumy1969, miercuri, 12.01.2011 12:59
    Circuite scoase din F1

    Circuite scoase din 1999 Imola, Magny-Course, A1-Ring + Indianapolis (2000 - 2006), Fuji (2007, 2008), Buenos Aires (ultimul GP in 1998)

  • maybach1980, miercuri, 12.01.2011 18:12
    Cam penibil

    In locul acestui domn Tilke, m-as inspira din circuitele cu traditie. Dar cum se face ca doar Tilke asta a desenat circuite de Formula 1? Ce are atat de special?

  • vw-tr, miercuri, 12.01.2011 19:09
    @maybach1980

    Din pacate acest domn Tilke se afla in gratiile dlui Ecclestone. Si cum Ecclestone nu va putea fi indepartat foarte usor din F1...

  • lev, joi, 13.01.2011 13:39
    Nu tilke e de vina...

    ...neaparat,poate ca circuitele ar fi bune,daca si masinile ar permite depasirea!Uitam aici o componenta foarte importanta in lipsa spectacolului:AERODINAMICA!Din cauza ei,un pilot aflat in spate dar mai rapid nu poate depasi,nu se poate apropia de cel din fata,asa ca nu prea mai conteaza daca circuitul respectiv iti ofera sau nu oportunitati de a depasi. Sigur,si monopolul lui Tilke e suspect,dar,parerea mea,in primul rand trebuie schimbat ceva in designul masinilor. Poate aripa spate de anul asta sa faca diferenta,desi numai atat nu cred...