EXCLUSIV: Viitorul Logan, imaginat de Mihai Panaitescu
Mihai Panaitescu a castigat concursuri de design pentru Romania, desi a studiat in Italia. Acum e la Tokyo, lucreaza pentru Toyota, si isi imagineaza un viitor Logan premium.
Pana in 2007, era unul dintre studentii promitatori de la Instituto Europeo di Design (IED) din Torino. Participarea la Concursul de Design organizat o data la doi ani de catre Peugeot i-a schimbat viata. A reusit sa castige Marele Premiu in acel an, prin conceptul Flux, si a intrat in atentia marilor producatori ai lumii. E modest si extrem de amabil, e deschis si iti povesteste cum i s-a schimbat viata de parca nu ar avea niciun merit in asta. Totusi, este unul dintre putinii romani care vorbeste degajat cu orice designer auto cunoscut al lumii, care cunoaste filosofia limbajului estetic auto si care stie ca reprezinta Romania in birourile de design. Toate acestea, la doar 22 de ani. El este Mihai Panaitescu, cel mai cunoscut designer auto roman al momentului.
"Peugeot Design a fost o ca o mica lansare a mea la acea vreme, una de care aveam nevoie pentru a fi urmarit de anumite studiouri de design pentru o eventuala angajare" - Mihai Panaitescu.
Din 2007 si pana astazi s-a canalizat pe studii si a participat la doar doua editii ale concursului international de design organizat de Local Motors, castigand din nou locul intai la prima si clasandu-se pe a doua pozitie la editia a doua.
"De la Peugeot Design incoace, am participat doar la unele challenge-uri in genul celor de pe LocalMotors.com. Am luat locul intai cu Boston Bullet si locul al doilea cu Chicago Red. Nu cred ca pe viitor o sa am mult timp pentru astfel de concursuri, din cauza contractului pe care l-am "castigat" la Tokyo, la Toyota Advanced Design." - Mihai Panaitescu.
MUNCA LA TOYOTA
A terminat facultatea si a fost "racolat" de Toyota. Iubeste cultura asiatica si ii place ce e nou - fapt relevat, de altfel, de modul in care gandeste conceptele pe care le face. Nu vrea sa dea detalii despre proiectele viitoare la care lucreaza - e confidential - insa stim ca se ocupa cu desenul viitoarelor concepte ale celor de la Toyota.
"Am fost pana acum doua luni la Tokyo. O sa lucrez la biroul Toyota Advanced Design, unde am un rol plurivalent. O sa fac, in principal, exterioare si interioare pentru viitoarele concepte Toyota. Ocazional, o sa am ocazia de a lucra direct pe modele de productie" - Mihai Panaitescu
VIDEO TOYOTA EV - concept creat de Mihai Panaitescu la Toyota: "Este o cercetare despre aplicatiile polimerilor electroactivi in domeniul auto. Un fel de BMW Gina Concept fara mecanisme grele, care morfeaza cu electricitate"
PRIETENUL AUTOMARKET
E prieten cu Automarket inca de cand se afla in anul al treilea de facultate. Ne-am intalnit cu Mihai la Geneva, unde a primit Marele Premiu de Design Peugeot, apoi la Frankfurt, unde prototipul Flux - construit 100% de el - a fost unul dintre principalele puncte de interes ale standului Peugeot. Ne-a povestit despre viata lui, despre pasiunea lui si despre cum l-au afectat premiile primite. El e romanul care a facut cunoscuta Romania la nivel mondial.
"Am primit cele mai multe oferte de munca in decursul anului 3 de facultate. Am avut oferte din Franta, Italia, Anglia si Statele Unite. Am fost chiar si la Studioul de Design Renault din Bucuresti, insa discutia de aici nu a dat roade. Ma duceam la interviuri degajat, fiind o perioada foarte fasta pentru mine. Cel mai mult m-a surprins, in acea perioada, atentia presei romane la la parcursul meu de atunci si nu in ultimul rand colaborarea cu Automarket" - Mihai Panaitescu
DESPRE MASINI
L-am intrebat care e modelul de serie si care e conceptul pe care le considera extrem de reusite in acest moment. L-am pus in dificultate. E normal, Mihai vede mai mult decat vedem noi in fiecare model de pe piata.
"E o intrebare grea. Mi-as cumpara vechiul BMW Z4 pentru declaratia pe care o face la nivel de design. Daca as avea mai multi bani, as opta pentru Nissan GT-R. In linia conceptelor, mi-ar placea sa vad Cadillac Converj in productie. Cred ca e cel mai reusit model prezentat anul acesta la Detroit" - Mihai Panaitescu
Evident, nu poate sa treaca cu vederea modelele in jurul carora munceste acum. Considera ca Toyota iQ creeaza o revolutie in segmentul sau si explica si motivele.
"Un model demn de lauda este micutul Toyota iQ. Spun asta deoarece japonezii au gandit un design foarte curajos, acesta fiind completat de compartimentarea sa geniala".
VIITORUL DACIA LOGAN
In discutiile pe care le-am avut cu Mihai Panaitescu, am ajuns la un moment dat la subiectul "Logan". Sustinea acest proiect, spunand ca este un inceput bun pentru Dacia. Acum l-am rugat sa isi imagineze o forma a celei de-a doua generatii Logan, care va aparea pe piata, cel mai probabil, in 2011. A "rezolvat" problema in doua zile, explicandu-ne si care este filosofia care l-a dus spre aceasta realizare.
"Cred ca urmatoarea generatie a lui Logan va deveni varful de gama al constructorului roman. Logan este deja simbolul Dacia, modelul care a scos marca romaneasca in fata in lume, astfel ca, probabil, romanii vor gandi altfel filosofia urmatoarei generatii. Practic, Logan-ul actual va creste, Dacia urmand sa gandeasca un alt model care sa ii ia locul pe piata. Iar toate modelele urmatoare sau trecute, cum sunt Sandero si celelalte exponate ale gamei, vor fi mai ieftine. Daca imi permiteti, Logan-ul ar putea sa devina cel mai "de lux" model din gama Dacia" - Mihai Panaitescu
DESPRE ROMANIA
Pentru ca am ajuns la capitolul "Romania", l-am intrebat pe Mihai ce considera ca trebuie schimbat in tara. Era importanta parerea unui designer cunoscut, astfel ca intrebarea a venit natural. Nu ma asteptam insa la un raspuns atat de "uman".
"Primul lucru care trebuie schimbat in Romania este infrastructura. Cred ca nu spun nimic nou, insa am suferit cu totii destul din cauza drumurilor proaste. Problema e una de mentalitate: daca ne schimbam viziunea, vom avea si noi drumuri. Si as mai schimba ceva: vreau mai putin tuning vizual. Designerii dau cat trebuie unei masini, iar orice in plus sau in minus nu poate decat sa strice un echilibru. Si mie imi plac jantele si rotile mai mari, insa de aici si pana la neoanele verzi de pe bord e o distanta lunga. Visati mai mult! Numai asa o sa ajungem ca designul sa aiba un rol decisiv in vanzarile auto, iar factorul de creatie va fi rasplatit cum se cuvine" - Mihai Panaitescu.
-Mihai, unde te vezi peste 10 ani?
-Pe o insula (râde).
Puteti admira mai multe proiecte realizate de-a lungul timpului de Mihai Panaitescu pe site-ul sau personal, panaitescu.carbonmade.com
Felicitari lui Mihai pentru ceea ce face si felicitari Automarket pentru acest material. E o surpriza placuta. Cred ca e singura data cand aapritia unui model dacia intre poze paleste in fata articolului. la mai multe.