Domnul Oportunitate: Mike Brewer, englezul care transformă rablele în bani
Mike Brewer s-a îndrăgostit de maşini la vârsta de 17 ani. Treptat, puştiul şi-a cultivat pasiunea şi este acum gazda show-ului de televiziune "Wheeler Dealers". Şi omul care a revândut 80 de rable în 10 ani de emisiune.
La începutul anilor `80, într-un district din centrul Londrei, un tânăr de 17 ani pe nume Mike făcea cunoştinţă cu prima lui maşină: un Mini bej, umil, numai bun pentru un adolescent care tocmai descoperise cât de frumoase sunt ieşirile în oraş cu fete.
Vreme de un an şi jumătate, tânărul englez a bătut Anglia în lung şi în lat şi s-a distrat pe rupte. Îndrăgostit de Mini-ul lui, dar conştient că avea deja nevoie de o maşină mai mare, cu ceva mai mult loc pe bancheta din spate, tânărul a decis să se despartă de prima maşină.
Începutul unei pasiuni
Ajutat de tatăl său, un mecanic care începând cu 1970 a modificat cele mai spectaculoase maşini ale vremii, Mike a reparat micul tovarăş şi i-a ascuns defectele. I-a vândut-o apoi unui alt tânăr, tot de 17 ani, în ochii căruia a regăsit strălucirea sa de mai demult şi dragostea pentru prima maşină. Astfel, Mike îşi lua la revedere de la Mini-ul său, dar a descoperit o nouă pasiune, din care a făcut şi primii săi bani.
Aşa a început pasiunea lui pentru repararea maşinilor şi revânzarea lor. Odată cu trecerea anilor, Mike Brewer a ajuns să ascundă în garaj adevărate comori. Pe lângă Ford-ul S-Max pe care îl conduce zi de zi, pentru că îl consideră un adevărat birou mobil, şi pe lângă Audi-ul A1 dăruit soţiei, Mike are în garaj şi un Ford Mustang Fastback din 1967. Englezul recunoaşte că e o prelungire a personalităţii lui, că a ales-o pentru că are un motor V8 zgomotos şi pentru că are un aspect brutal care spune ”Dă-te la o parte din calea mea”. Recent, colecţia s-a îmbogăţit şi cu un Chevrolet Camaro SS.
De la puştiul de 17 ani la gazda „Wheeler Dealers”
Experienţa acumulată de-a lungul anilor şi dragostea pentru maşini au făcut din Mike Brewer gazda perfectă pentru un show de televiziune devenit faimos în toată lumea: Wheeler Dealers. Sau, aşa cum este cunoscut şi văzut pe Discovery Channel la noi, "Maşini pe alese". Sprijinit de popularitatea unui canal ca Discovery Channel, dar şi de iscusinţa unui mecanic bun la toate, Ed China, Mike a reuşit să facă din emisiunea sa una dintre cele mai longevive de pe piaţă.
Primul episod a fost difuzat în 2003 şi, de atunci şi până în prezent, Mike şi Edd au cumpărat, restaurat şi apoi vândut zeci de maşini. Unele dintre ele încărcate de istorie, altele nişte cutii pe roţi. Toate şi-au găsit până la urmă un cumpărător şi au adus un profit.
80 de maşini revândute în 10 ani de emisiune
De-a lungul celor 10 ani de emisiuni, "Maşini pe alese" a văzut transformarea a peste 80 de maşini. Dintre toate, două au rămas întipărite în mintea lui Mike. Primul este un Fiat 500 de primă generaţie, cumpărat în Torino şi vopsit în alb cu dungi rosii.
Al doilea este un Range Rover Sport, care şi-a început viaţa dezastruos, ca pseudo-maşină de gangster, vopsită în negru mat şi albastru electric. Au cumpărat-o cu doar 5000 de euro, au revopsit-o în alb, culoarea cea mai la modă în Londra, după spusele lui Mike, şi au reuşit să o vândă cu 13.000 de euro.
Cei doi au nevoie de aproximativ 5 zile pentru metamorfoza maşinii. Sunt însă modele la care Ed lucrează şi 15 zile, în funcţie de complexitate. Pentru a proiecta totul pe ecrane, echipa emisiunii are nevoie de aproximativ două săptămâni de filmare a celor 5 zile de lucru. Pe TV emisiunea ajunge să aibă însă doar 60 de minute.
Porsche Boxster S, chilipir de 1000 de lire
Când vine vorba despre chilipiruri, Mike este un adevărat căutător de comori. Cea mai bună afacere de acest gen implică un Porsche Boxster S pe care prezentatorul l-a cumpărat cu doar 1000 de lire. Un preţ de nimic, obţinut pentru că proprietarul era speriat de ideea unei defecţiuni la cutia de viteze. O defecţiune care i-ar fi scos din buzunar nu mai puţin de 4000 de lire.
După un test care l-a convins că problema era mult mai mică decât credea proprietarul, Mike a cumpărat maşina. Ed a demontat baia, a scurs apoi tot uleiul din transmisie şi a adăugat unul proaspăt. O reparaţie de numai 50 de euro a pus pe picioare un Porsche Boxster S, pe care băieţii l-au vândut cu un preţ mult mai mare.
Maşina de coşmar: Suzuki Alto
În viaţă există însă şi reversul medaliei. Sunt şi maşini care i-au creat coşmaruri lui Mike. În Calcutta, India, coşmarul s-a numit Maruti Alto, model care se vinde şi în România sub brandul Suzuki.
„Era oribilă! Era argintie. Avea farurile crăpate şi interiorul jegos”, susţine Mike. După ce au plătit aproape 1500 de lire, el şi Ed s-au străduit să o cosmetizeze. Din fericire, maşina venea echipată cu aer condiţionat, un accesoriu de lux în India, unde temperaturile sar de 42 de grade. Până la urmă, Mike a reuşit să scoată un profit frumuşel.
Maşina perfectă? „Nu a fost inventată.”
Deşi susţine că maşina perfectă nu există, Mike speră că un constructor o va inventa. Maşina perfectă în viziunea sa este „cea care sună ca un motor cu 8 cilindri în V, dar e electrică. E decapotabilă, dar îţi permite să rămâi întotdeauna uscat. Îţi stârneşte o emoţie puternică, dar în acelaşi timp e solidă şi de bun-simţ. Arată ca şi cum ar costa un milion de dolari, dar în realitate costă doar 10.000 de dolari”.
Mda....m-am uitat de multe ori la emisiune. E interesanta, dar pentru munca si efortul depus profitul este destul de mic...variaza intre 1-2000 de lire si rar sare aceasta suma, in functie de masina. Daca se iau in calcul numarul de ore lucrate, alergatura dupa piese, intretinerea ateierului, preturile din Anglia si faptul ca ar terebui sa se si imparta la cei doi, din profit probabil ca doar "supravietuiesti" decent. Eu cred ca si profitul nici nu-i intereseaza, ei traiesc din vanzarea emisiunii, sigur Edi mai are oameni in spate care-l ajuta si care nu se vad pe ecran.