Dacia Spring: 8 lucruri neștiute despre primul model electric al mărcii de la Mioveni
Stații de încărcare pentru clienți, modificări structurale pentru Euro NCAP, deschiderea listelor de pre-comenzi sau momentul apariției mașinii pe străzi: avem toate informațiile legate de Dacia Spring, prima mașină electrică a mărcii de la Mioveni.
Dacia a dezvăluit primele informații oficiale și o fișă tehnică sumară a modelului electric Spring la finalul săptămânii trecute, în cadrul lansării oficiale de la Paris. Transmisă în direct prin internet, prezentarea primului model electric Dacia a fost dublată de un comunicat de presă în care oficialii Renault și Dacia au oferit o serie de informații vitale legate de Spring. Am aflat atunci, pe lângă designul final al modelului Dacia, și informații legate de autonomie, de dimensiuni, de timpii de încărcare, de caracteristici ale motorului, de tehnologie sau de spațiu interior. Am analizat toate aceste informații într-un articol complex dedicat modelului Dacia.
Pentru a săpa și mai mult în secretele lui Dacia Spring, Automarket a luat parte la o discuție virtuală în care un grup de jurnaliști auto români au avut ocazia de le a adresa întrebări oficialilor Renault-Dacia de la Paris. Din partea mărcii au răspuns prezenți Marc Suss, directorul programului Global Access în cadrul producătorului francez (în Europa, este vorba de Dacia) și Mihai Bordeanu, directorul de marketing al mărcii. Informațiile interesante dezvăluite în cadrul discuției sunt:
1. Bateria lui Dacia Spring cântărește 280 de kilograme, iar masa proprie a mașinii e de 955 de kilograme
Motorul de 44 de cai putere și 125 Nm pare depășit de vremuri la prima vedere, însă dezvoltarea fișei tehnice ne dezvăluie o realitate ceva mai ușor de digerat când vine vorba de performanțele mașinii. Aflăm, astfel, că masa proprie a lui Spring este de doar 955 de kilograme, din care aproape o treime (280 de kilograme) este reprezentată de greutatea pachetului de baterii cu capacitatea de 26.8 kWh. Acest lucru se traduce printr-un raport putere/masă de 1 CP / 21.7 kilograme. Chiar dacă vorbim de cel mai slab raport putere/masă de pe piață, senzațiile și performanțele pe distanțe scurte ale lui Dacia Spring vor fi salvate de cuplul de 125 Nm disponibil instantaneu, ceea ce-i va oferi "performanțe bune pentru oraș", spun oficialii Renault și Dacia.
2. Mașina își va face debutul în primăvara lui 2021 ca model de flotă a companiilor de car-sharing. Abia din septembrie va intra în posesia clienților individuali, persoane fizice sau juridice.
Spre deosebire de toate celelalte modele din gama Dacia, Spring va putea fi văzut pe străzi și testat de oricine înainte să poată să fie cumpărat. Acest lucru se datorează unei strategii interesante de lansare: modelul va intra începând cu primăvara anului 2021 în flota companiilor de car sharing și abia în toamna lui 2021 va intra în posesia primilor clienți. De altfel, Spring a fost "îmbrăcat" la prezentarea de la Paris în "hainele" serviciului francez de car-sharing ZITY. Orice astfel de serviciu interesat de Spring poate să-și îmbogățească flota prin comenzi direct la producător.
3. Va exista un program de pre-comenzi care va debuta în luna martie 2021.
Pentru clienții care-și doresc achiziționarea primului model electric Dacia, listele de pre-comenzi vor fi deschise în toată Europa în luna martie 2021. Nu știm încă care este avansul pe care Dacia îl va cere pentru ca un client interesat să intre pe lista scurtă de clienți care vor fi "serviți" începând cu toamna anului viitor. "Lucrăm în acest moment la asta", au declarat oficialii mărcii în discuția cu jurnaliștii.
4. Spring nu e văzută de Dacia doar ca o mașină, ci ca o soluție de mobilitate: trei mașini într-una singură
Dacia Spring este un model electric entry-level, dar Dacia preferă să spună că vorbim de "trei mașini într-una singură". Acest lucru se întâmplă pentru că Spring va fi lansat pe piață în trei variante de prezentare: versiunea dedicată clienților care achiziționează mașina (cu echipări superioare), versiunea dedicată companiilor de car-sharing, la care se adaugă o versiune cargo, dedicată micilor întreprinzători care au nevoie de o mașină electrică de oraș. În versiunea cargo (foto mai jos), Spring nu va avea banchetă, iar spațiul pentru bagaje crește de la 300 la 800 de litri. Încărcătura (sarcina maximă) va fi de 325 de kilograme.
5. Se produce în China pentru că infrastructura de producție a Chinei e mult mai dezvoltată decât cea europeană. Dar "nimic nu e imposibil" când vine vorba de locul producției în viitor
Vestea conform căreia modelul Dacia Spring va fi produs în China a stârnit, așa cum era normal, o mulțime de reacții în piață. Detaliile legate de locul asamblării mașinii sunt deja detaliate de Automarket într-un articol dedicat, iar acestea vizează în special infrastructura de producție și legăturile rapide dintre furnizori și producători care sunt dezvoltate pentru mașinile electrice produse în China. Întrebați de jurnaliști dacă există posibilitatea ca Spring să fie produs și în Europa, oficialii mărcii s-au limitat să spună că "nimic nu este imposibil, dar în acest moment această soluție nu e în cărți".
6. Dacia Spring va fi achiziționată "la pachet" cu bateria
Chiar dacă nu știm încă prețul mașinii, despre care oficialii Renault au declarat în repetate rânduri doar că va fi "cel mai mic de pe piața europeană" și că "va fi anunțat în curând pentru pițele europene", am aflat că modelul Dacia va fi achiziționat "la pachet" cu bateria, deci fără scheme de achiziție care vizează închirierea sau achiziția separată a acesteia.
7. Dacia Spring a primit modificări structurale față de "fratele" Renault K-ZE
Vești bune pentru cei care aveau întrebări legate de siguranța oferită de modelul Dacia. Spring "primește îmbunătățiri structurale importante" în comparație cu Renault K-ZE, modelul electric construit pe aceeași platformă și pe care marca franceză îl vinde exclusiv în China. Aceste modificări structurale vizează atât ranforsarea părților frontale și laterale, dar și apariția unor sisteme de siguranță activă precum frânarea automată de urgență, element obligatoriu pe modelele vândute în Uniunea Europeană. "Atât noile generații Sandero și Logan, lansate de curând, cât și Dacia Spring oferă un nivel foarte ridicat al siguranței structurale la impact și sunt adaptate la toate cerințele și standardele pieței europene. Când vine vorba de teste Euro NCAP, Dacia se poziționează însă diferit la nivelul siguranței active. Nu vrem să mergem prea departe când vine vorba de sisteme de siguranță active, chiar dacă Spring oferă frânare automată de urgență, de exemplu. Dar mașina a fost îmbunătățită structural pentru a face față implicit la noul test car-to-car pe care Euro NCAP îl va cere de acum", au declarat oficialii Dacia - Renault.
8. Spring are toate avantajele pentru a fi un jucător important pe piața auto electrică din Europa
Deși nu au avansat cifre și prognoze de vânzări, responsabilii proiectului Dacia Spring au încredere în potențialul pe care modelul electric îl are pe o piață în dezvoltare. "Spring poate deveni un jucător important pe piața mașinilor electrice din Europa", a spus Marc Suss în discuția cu jurnaliștii români.
9. Dacia le va oferi clienților interesați stații de încărcare rezidențiale
Dacia va miza pe nevoile de încărcare ale lui Dacia Spring și le va oferi clienților interesați posibilitatea de a achiziționa wallbox-uri și stații de încărcare adaptate la nevoile acestora. Aceste servicii post-vânzare sunt o regulă în zona mașinilor electrice, toate mărcile care oferă modele încărcabile la priză (PHEV sau EV) având astfel de oferte dedicate clienților. Dacia Spring se poate încărca cu maxim 6.6 kW la o stație AC de viteză medie și cu până la 30 de kW la o stație DC rapidă.
DACIA SPRING - FIȘA TEHNICĂ | |
Dimensiuni | |
Lungime | 3734 mm |
Lățime | 1622 mm |
Înălțime | 1516 mm |
Ampatament | 2423 mm |
Gardă la sol | 150 mm |
Masă proprie | 955 kg |
Motor și baterie | |
Putere motor | 33 kW (44 CP) |
Cuplu motor | 125 Nm |
Viteză maximă | 125 km/h |
Capacitate baterie | 26.8 kWh |
Greutate baterie | 280 kg |
Putere maximă încărcare AC | 6.6 kW |
Putere maximă încărcare DC (port CCS opțional) | 30 kW |
Autonomie medie mixtă (WLTP) | 225 km |
Autonomie medie oraș (WLTP) | 295 km |
Timp de încărcare | |
Priză domestică normală (2.3 kW) | Sub 14 ore pentru 100% |
Priză AC de 3.7 kW | Sub 8h30m pentru 100% |
Priză AC de 7.4 kW sau mai mult (Spring poate scoate maximum 6.6 kW pe AC) |
Sub 5 ore pentru 100% |
Priză DC (50 kW sau mai mult) (Spring poate scoate maximum 30 kW pe DC) |
Sub 1 oră pentru 80% |
Am citit ieri prima data despre afirmatia ca bateria ar cantari 280Kg.Inclin sa cred ca e gresit cu vre-o suta de kile. nu de alta dar o greutate de peste 10kg/ kwh se regasea la bateriile de acum 10-12 ani. In plus , comparativ tot cu renault: bateria de 52kwh a lui Zoe (practic dubla) cantareste 365kg !.Mai mult , pornind rationamentul pe alt traseu- Dacia Spring e derivata din Renault Kze care e derivat din Renault Kwid(model cu motoare termice). Kwid-ul cantareste intre 710 si 755kg.in conditiile in care e facut pentru piata Indiana ,fara ranforsarile suplimentare facute Daciei , fara sistemele de siguranta pasiva de pe Dacia si fara fara 6 airbag-uri care cantaresc binisor( are unul singur si ala doar la versiunile superioare de echipare). daca Scadem din cele955kg ale Daciei 280kg raman doar 675kg pentru tot restul masinii in afara de baterii! Mie imi da cu virgula!