Dacia, la înălțime: test de conexiune cu Duster Connected by Orange
Am hotărât să încheiem la înălțime — literalmente — experiența noastră cu cel mai tehnologizat Duster din istorie: în a treia zi a testului nostru special am urcat până la 1.400 de metri, la Cabana Susai, un loc pe cât de frumos, pe atât de ascuns la vedere, deasupra localității Predeal.
De ce au mai pus butonul de Start dacă tot ești nevoit să scoți cheia din buzunar ca să deblochezi portiera când vrei să intri în mașină?” Asta a fost una dintre primele întrebări legat de Dusterul nostru portocaliu.
Răspunsul a venit la scurt timp după aia, când, grăbit să intru în mașină, n-am scos la timp cartela și m-am apropiat suficient de mult încât să descopăr că mașina se deschide singură. Și se și blochează singură atunci când te îndepărtezi de ea. Ceea ce înseamnă că nu trebuie să scoți cartela din buzunar.
Recunosc, sunt genul de om care nu citește instrucțiunile până la capăt. Îmi place să-mi fac o idee, apoi să descopăr eu restul. Nu este cea mai sănătoasă abordare, fie că vorbești de mașini, jocuri sau mobilier IKEA. Însă — norocul meu — Dusterul nu este genul de mașină cu care să nu te înțelegi.
Mai mult, comunică acum cu tine mai mult ca niciodată. Are până și asistent de unghi mort, o dotare altfel opțională, însă inclusă pe lista de dotări a acestei ediții speciale. De fapt, în afară de tapițeria din piele — cui îi mai trebuie tapițerie din piele în ziua de azi oricum? — Duster Connected by Orange are tot ce poate oferi Dacia pe SUV-ul său.
Tot așa m-am întrebat și de ce ai avea nevoie de camere peste tot. Da, Duster poate fi echipat cu cameră față, cameră spate și camere laterale, montate în ramele oglinzilor. Camera spate este utilă (și ajutată și de senzori de parcare, deci chiar nu ai nicio scuză să atingi spoilerul spate), camera față poate fi și ea utilă în anumite situații — cum ar fi o parcare laterală strâmtă care necesită mai multe manevre față-spate — însă nu prea înțelegeam ce ai putea face cu camerele laterale.
Apoi, în urcușul nostru către cabana Susai, adică a treia destinație inclusă în testul nostru, am descoperit utilitatea camerelor laterale; acestea privesc ușor către în față, pentru a vedea mai ușor ce se întâmplă cu roțile directoare. Pe asfalt poate că nu ai nevoie de așa ceva, însă în off-road poate fi un ajutor important.
Drumul către Susai pornește din Predeal, un nume foarte vizibil în lista de stațiuni montane din România. După câțiva kilometri leapădă asfaltul și, după alți câțiva, îți pune la încercare garda la sol cu mici surpări; nimic spectaculos, nimic foarte dramatic. Ce-i drept, liniștea ta rămâne neperturbată dacă dispui de niște centimetri gardă la sol.
Itinerariul te conduce prin pădure de conifere, ca la final să te surprindă cu o deschidere de unde poți să vezi tocmai până la Bucegi. Pe acest platou este așezată și cabana Susai, un retreat ușor de accesat, la îndemână, dar totuși retras de agitația specifică stațiunilor. Vopseaua albă care îmbracă lemnul clădirilor din complex a primit o patină zdravănă, semn că vremea aici nu este foarte statornică — un detaliu care face locul acesta cu atât mai romantic.
Apropo de romantic: probabil că știți deja că Dusterul dotat cu motorul 1.3 cu 150 CP poate să atingă 200 km/h; O cifră care are mai degrabă valoare de prag psihologic decât un atribut în sine al mașinii. Când eram mic, primul lucru pe care îl verificam la o mașină era vitezometrul. Dacă avea și inscripția 200, era fără îndoială o mașină „ca lumea”.
Faptul că atinge sau nu 200 km/h este mai puțin relevant însă în viața de zi cu zi. Mai important este cum anume își ridică Duster acul vitezometrului până la viteze de autostradă — trage bine, trage frumos, trage liniar, nici n-ai zice că e supraalimentat. Și, din nou, foarte important pentru noi, utilizatorii de zi cu zi, Duster trage silențios.
Pentru cineva care a condus zeci de mii bune de kilometri un Duster diesel (de generație anterioară), versiunea pe benzină a fost ca o revelație. De ce își ia lumea diesel? Pentru consum, știu.
Chiar, consumului lui Duster 1.3 150 CP pentru cei 600 de kilometri parcurși a fost de 7.4 l/100 km. Nu am mers cu 200 km/h, însă am fost mai tot timpul în pragul de sus al limitei de viteză. Nu am fost inspirat să urmăresc consumul instant la viteze de autostradă, pentru a-l compara cu un 1.5 dCi, însă etajarea cutiei de viteze pentru motorul pe benzină este considerabil mai bună. Cu alte cuvinte, poți găsi confort în Duster și la peste 110 km/h — un prag pe care Dusterul diesel îl poate depăși, însă nu fără sacrificii de consum și confort acustic.
Dacia a muncit pentru a menține balanța calitate-preț în echilibru, o misiune deloc ușoară pentru un brand de buget. Iar noul Duster este rezultatul elocvent al acestui efort. În urma testului nostru atipic de trei zile, am învățat că ideea de conexiune nu se rezumă doar la capacitatea de a oferi internet de bună calitate. E un pic mai mult de atât.
Noul Duster te face să te simți mai conectat la tot ce te înconjoară. Tot ce îți trebuie este o destinație bună.