DACIA 40 | Povestea Lastunului
Dacia 500 este primul model a carui porecla este mai cunoscuta decat numele oficial. Cine nu a auzit de Lastun?
Intr-o perioada in care Fiat 500, mini-ul italienilor din Torino, face senzatie pe pietele europene, ne aducem aminte cu placere de primul model de oras al celor de la Dacia. Cunoscut in limbajul popular mai ales sub denumirea Lastun, Dacia 500 nu ar trebui, de fapt, sa intre in lista modelelor prezentate cu ocazia implinirii a 40 de ani de la deschiderea Uzinei de la Pitesti. Motivul: 500 a fost produs la Timisoara, la fostele uzine Tehnometal, devenite ulterior Intreprinderea de Autoturisme Timisoara.
Modelul cu porecla provenita din numele unei pasari a fost gandit ca o completare a ofertei Dacia, oficialii romani incercand sa ofere romanilor o masina dedicata mai ales transportului urban. Putea gazdui patru persoane (doi adulti si doi copii), consumul sau era de 3.3 litri/100 km iar viteza maxima modelului cu motor cu 2 cilindri de 499 cmc era de 106 km/h. Puterea maxima a propulsorului era de 22.5 cai putere.
Conceptul era gandit foarte bine, insa modelul nu a avut viata lunga pe piata din cauza calitatii slabe a materialelor si a fabricatiei. In 1989, productia Daciei 500 a incetat, insa modelul a ramas in popor mai ales in bancuri si glume populare.
Modelul a fost foarte aproape de a fi extins cu o caroserie alungita care sa beneficieze de aportul aceluiasi motor, insa "Lastunul lung" nu a fost niciodata produs.
Am condus un Lastun cateva mii de km prin '89-'90. Schimbator la volan, motor in 2 cilindri, calitate f. slaba, spatiu interior f. mic, pornire dificila la rece, incalzire pe timp de iarna proasta. Stiu ca am vazut la un moment dat 125 km/h la bord (pe Fetesti-Cernavoda) dar cu siguranta era eroarea vitezometrului ...