DACIA 40 | Prototipuri si serii limitate marca Dacia
Odata cu istoria Dacia descoperim si prototipuri care nu au fost expuse niciodata si serii limitate ale marcii.
Dacia are si avut inca de la debut o stransa legatura cu Renault. Astfel, dupa scurta productie a Daciei 1100 care era o replica autohtona a lui Renault 8, precum si a celebrei Dacia 1310 in toate versiunile si generatiile sale, care in sine era varianta romaneasca a lui Renault 12, constructorul roman a mai asamblat si alte modele frantuzesti, de aceasta data in serie limitata.
Dacia 2000 a fost produsa numai in cateva sute de exemplare si era disponibila doar conducerii Partidulului Comunist, precum si Serviciului de Securitate care ii asigura paza lui Nicolae Ceausescu. Dacia 2000 nu era un model in sine, ci reprezenta, de fapt, un Renault 20 asamblat in Romania din colectii CKD trimise de constructorul francez.
Seria limitata Dacia 2000 a iesit de pe linia de productie a uzinei de langa Pitesti la inceputul anilor ’80. Copia lui Renault 20 era echipata cu motor OHC de 1.995 cmc care dezvolta 109 CP, iar transmisia era asigurata de o cutie de viteze cu cinci rapoarte. Modelul “elitei vremii” produs de Dacia era disponibil doar in doua culori, negru sau albastru inchis, fiind utilizate de organizatiile de stat.
Avand in vedere ca erau facute pentru partid, exemplarele modelul Dacia 2000 erau construite cu mult mai mare atentie decat cele pentru "clasa muncitoare" si erau dotari superioare vremii, precum geamuri electrice sau scrumiera iluminata. De asemenea, Armata Romana, Militia si alte institutii de stat beneficiau de masini mult mai atent lucrate si, de regula, puteau fi identificate prin culoarea neagra a caroseriei deoarece aceasta vopsea nu era disponibila pentru oamenii de rand.
Dacia a mai marcat si alte modele inedite despre care nu se cunosc prea multe detalii. Unul dintre acestea este Estafette, o copie a unui van marca Renault. Primul van produs de Dacia avea tractiune pe fata si era propulsat de motorul imprumutat de la 1310, cu ajutorul caruia putea atinge viteza maxima constructiva de 101 km/h. Dacia Estafette era un furgon cu 2 locuri si 4 usi, dintre care, in afara de cele doua clasice din fata, una era glisanta laterala pe partea dreaptaiar alta se regasea in partea din spate.
Estafette avea doar 1.070 de kilograme, iar sarcina maxima era limitata la 1.885 de kilograme. Dimensiunile van-ului erau de 4.090 mm in lungime, 1.780 mm in latime si 1.980 mm in inaltime. Renault Estafette a avut un mare succes in Franta in anii ’70, fiind preferat mai ales de generatia hippie. In Romania s-au asamblat 842 de exemplare Estafette in perioada 1975-1978. In prezent mai exista doar 10 exemplare Dacia Estafette in Romania, fiind un model atat de rar incat nici macar la muzeul fabricii de langa Pitesti nu exista un exemplar.
Alte modele inedite care nu au apucat sa intre in productia de serie sunt: Dacia Jumbo, Dacia Star sau Dacia D33. Dacia Jumbo a fost creat in 1990 si este o versiune carosata a Pick-up-ului 1308. Prototipul Jumbo este inspirat dupa Renault Express, o autoutilitara frantuzeasca produsa in acea vreme cand a fost conceput si proiectul romanesc. Dacia Star a fost realizata in 1991 doar in faza de concept si avea o caroserie in trei volume. Formele si suprafetele vitrate ale berlinei Dacia Star erau mai rotunjite, fiind in stilul lui Nissan Primera si asemenatoare cu modelul care avea sa se numeasca mai tarziu Dacia Nova. Aceste doua prototipuri inedite vor fi completate mai tarziu de varianta cu 7 locuri a lui Nova care pare a fi, mai degraba, un monovolum.
De asemenea, amintim de proiectul D33 cumparat de constructorul roman de la specialistii designeri italieni de la Idea Torino. Insa, din motive necunoscute, prototipul Dacia D33 nu a fost expus niciodata, cel putin nu sub acest nume. Putem deci sa spunem ca Dacia D33 este un model atat de exclusivist incat nimeni nu stie cum arata. Seriile limitate de modele Dacia au mai fost completate de versiunea diesel a berlinei clasice care a fost produsa in doar 150 de exemplare si care era echipata cu motor de 1.6 litri de provenienta Volkswagen. Experimentele celor de la Dacia nu se opresc aici si mai aminitim versiunea Dacia Break 4x4 creata special pentru Armata Romana.
Tot in seria de prototipuri - dar de data recenta - intra cunoscutul Steppe - un showcar lansat acum doi ani la Salonul Auto de la Geneva si care a stat la baza lui Logan MCV - si conceptul unic Pick-up de prezentare pe care Dacia l-a afisat la deschiderea Centrului de Design Renault din Bucuresti.
Dar pana la urma de ce nu vor cei de la Renault sa prezinte modelul D33? Oare nu era decat o caroserie facuta de Italieni sau a prezentat probleme tehnice de nu s-a lansat. Oricum... daca era o masina acceptabila atunci cei de la Renault probabil ca ar fi mers in continuare cu modelul acesta si nu ar fi irosit banii pentru a o lua de la capat cu proiectul X90 care avea sa devina Logan. Marile intrebari sunt....ce motorizare avea, daca a avut probleme tehnice si proiectul asta a fost abandonat cand a venit Renault sau inainte.