Cu ce vor fi dotate masinile viitorului?

Publicat marţi, 27.11.2007 18:12 de Robert Gherghe

O serie de noi tehnologii, testate de producatorii auto, urmeaza sa fie implementate pe viitoarele modele.

Industria auto a tot evoluat de la inventarea motorului cu combustie interna de catre Francois Isaac de Rivaz in 1806. In decursul timpului au existat mai multe tehnologii revolutionare care au ajuns sa intre in dotarile standard ale modelelor auto.

Vorbim despre sistemul de franare ABS, de sistemul de tractiune integrala, de airbag-uri, de centurile de siguranta si multe alte tehnologii care in prezent se gasesc in dotarile standard ale modelelor auto.

Gratie colegilor de la Motor Authority putem face o incursiune printre principalele tehnologii auto care vor aparea in urmatoarea perioada in dotarile standard ale modelelor. Jurnalistii de la Motor Authority au ales 6 tehnologii inovatoare care urmeaza sa devina tehnologii de baza pe modelele auto.

1. All Wheels Drive

Siemens VDO a dezvoltat un sistem care se numeste eCorner si care intregreaza directia, suspensia, frana si trenul de rulare in rotile automobilului. Desi nu stiu multe detalii despre acest lucru, sistemul eCorner ar urma sa inlocuiasca rolul motorului. Se pare ca va fi introdus experimental dupa 2010.

2. Steer-By-Wire

Producatorii auto experimenteaza deja un sistem care detecteaza miscarea rotilor si trimite semnale soferului pentru a indrepta sau corecta traiectoria masinii. Sistemul va fi introdus pe noile modele ale anului 2010.

3. Securizarea prin amprenta

Sistemul de inchidere/deschidere a masinii va fi personalizat pe baza amprententei personale a proprietarului. Acest lucru va impiedeca eventualele tentative de furt. Si aceasta tehnologie, deja existenta pe unele modele de lux, va fi introdusa in masa in deceniul urmator.

4. Monitorizarea soferului

Lexus a introdus pe modelul LS460 un sistem de monitorizare care vegheaza asupra comportamentului soferului in timpul mersului si declanseaza o alerta in situatia in care exista sansa unui accident.

5. Propulsia pe hidrogen

Exista deja mai multe proiecte experimentale cu privire la aceasta alternativa de propulsie. Pionerii acestei tehnologii sunt GM si BMW, care deja testeaza posibilitatea de a introduce versiuni ale modelelor bazate propulsate pe baza celulelor de hidrogen. Insa, extinderea acestei tehnologii va fi implementata in masa, potrivit predictiilor, undeva intre 2010 si 2020.

6. Social autos

Este vorba despre un sistem de interconectare a automobilelor. Este un sistem care monitorizeaza functiile fiecarei masini participanta la trafic si care poate detecta orice activitate periculoasa. Sistemul se bazeaza pe camere video si senzori care ar urma sa faca posibila constituirea unei retele care comune pentru masinile existente pe o anumita sosea. Desi nu exista inca date precise cu privire la modul de functionare, acest sistem ar putea fi implementat mai devreme decat se crede. Cele mai optimiste voci spun ca acest sistem poate fi introdus incepand cu 2010.

  • tot eu, marţi, 27.11.2007 20:37
    ok

    in sfarsit un articol interesant si util si cum era de asteptat nu l a citit nimeni...

  • dan, miercuri, 28.11.2007 03:29
    se citeste, dar mai greu

    e util, insa peste cativa ani :P

  • Alex, miercuri, 28.11.2007 05:29
    da

    Foarte interesant ! Cred ca tot japonezii vor fi cei care vor revolutiona...........

  • Radu, miercuri, 28.11.2007 07:01
    Cam tarziu mai baietzi

    Nu stiu cine va da informatiile astea , dar eu cunosc sistemele astea deja de vreo 4 ani ... BMW e al doilea producator auto si GM al treilea care introduc hidrogenul , primul fiind producatorul autobuselor cu motoare cu combustie interna care circula pe hidrogen din 1996 in Frankfurt. Social autos este in teste in USA de vreo 2 ani si se bazeaza pe RFID si WI-FI. Securizarea prin amprenta este la Nissan Murano optional si la Lexus din 2008 o sa fie introdus in serie. Sistemul eCorner al lui Siemens este in stadiu de teste , dar companii din Anglia deja fac masini electrice cu motorul in roata din 2006. Eu personal am o masina care ruleaza pe hidrogen , proiect de modificare propriu ( cu o schitza si nishte indicatii oricine isi poate face masina pe benzina sa mearga cu hidrogen ). Sunt cam depasite stirile voastre.

  • asmaticu, miercuri, 28.11.2007 07:22
    alt inventator?

    http://en.wikipedia.org/wiki/François_Isaac_de_Rivaz pai cica asta mergea cu hidrogen...cam uituci oamenii! hei Radu vinde-mi si mie pontu' cu masina pe H! Vreau sa-l vad cum face in combo cu NOS

  • Radu, miercuri, 28.11.2007 07:45
    Ia vezi la un search pe Youtube

    Sa vezi catzi is acolo cu hydrogen. Nu iti mai trebuie NOS , trebuie doar sa iti intirzii scanteia la bujie in capu fiecarui piston sa fie arderea cat mai puternica ... sa vezi cum pleci cu busu de pe loc in scartzait de cauciucuri.

  • yollman, miercuri, 28.11.2007 07:51
    masini vechi si sigure

    frumoasele de sistemele ce ne ajuta sa conducem in siguranta, sa se mai uite cineva in decursul istoriei "de la peima masina in prezent" care este numarul accidentelor, accidentele s-au inmultit treptat cu fiecare sistem de siguranta inclus in masina si standardul soferului scade el nu mai face saracul de el aproape nimic.... doar cate un accident din cauza masini care ia dat un parametru gresit :) si despre noile sisteme ... se redescopera roata, exemplu in primul razboi mondial a fost un tip de motocicleta care avea motor cu ardere interna pus pe roata din fata, pe directie, si avea inclus si rezervorul pe roata.

  • Adi, miercuri, 28.11.2007 07:53
    uau

    Era si timpul sa apara noi tehnologii.

  • Iulian, miercuri, 28.11.2007 09:07
    masini... masini

    Vin si eu cu o intrebare: Soferii cand vor beneficia de un upgrade, ca la modul in care conduc unii, numai daca ar avea masina fara motor ar putea sa nu incurce traficul (sa stea acasa).

  • parjou, miercuri, 28.11.2007 09:29
    electronic - sucks

    yollman....bine punctat!!! Conservatorii, care au si dreptate, spun ca lucru simplu e cel mai fiabil! Ganditi.va la cate defecte de electronica apar la modele auto imbuibate cu procesoare si senzori. Astea sunt numai "abtibilde" sa ia ochii la cumparator, bashca mai costa si o tarna de bani. Daca ar fii ramas numai la ABS si sisteme de control al stabilitatii ar fii fost nemaipomenit dar se pare ca asta e reversul medaliei... defecte peste defecte... bafta alora de isi deschid masina prin amprenta vocala si li se regleaza scaunul dupa retina ochiului..

  • parjou, miercuri, 28.11.2007 09:33
    medicamenteeeeeeee.....

    ....inca ceva.... bai radule, du.te bai baiatule dupa Hancu... Aia baga bani in cercetare cat nu poti tu sa scri... Astazi ma uit la stirile de la ora 5 sa te vad zburand propulsat de butelia de la aragaz

  • Cosmin, miercuri, 28.11.2007 09:35
    hidrogen bullshit

    masinile pe hidrogen sunt o mare gluma. nu stiu ce ar putea face ca in viitor o masina care costa 1milion de usd sa coste macar sub 20000eur. hidrogenul e f scump de produs momentan si costisitor din punct de vedere energetic. este un combustibil f periculos pt ca este puternic exploziv. cand vom vedea masini electrice care sunt ieftine de produs, autonomie destul de mare, usor de realimentat...

  • luci_d11, miercuri, 28.11.2007 09:37
    amatori

    "Sistemul se bazeaza pe camere video si senzori care ar urma sa faca posibila constituirea unei retele care comune intre masinile existente pe o anumita sosea" Mai gazetari, voi chiar nu recititi deloc articolul inainte sa il postati? Mi se pare josnic sa tot vad greseli de genul asta la voi. :O

  • mik, miercuri, 28.11.2007 11:57
    nu inteleg

    Si placerea de a conduce ramane intr-un procesor? sau cum ca nu intelg?

  • GreeN, miercuri, 28.11.2007 15:41
    Vb lu' Mik

    asta e buna...pana la urma cine pe cine conduce.Prefer sa mor de propria'mi mana decat de vreo eroare a unui procesor :))sau mai stiu eu ce cip... P.S.: Radule iti recomand sa mergi mai bine pe jos..Esti mult mai sigur decat cu o bmb in spate

  • flaviu, miercuri, 28.11.2007 15:49
    haha

    masini care merg singure pt soferi tot mai prosti ;)) asta ca traducere la ce=or spus baietii "conservatori"

  • mmm, miercuri, 28.11.2007 17:05
    bun articol

    ...chesti de genul asta vreau sa citesc, sper sa fie cat mai putine stiri despre motoare de 400 CP si nu stiu ce model a mai scos AUDI sau BMW (ma doare in cot!!! ) ... BUN Articolul !

  • Sebi, miercuri, 28.11.2007 19:53
    Masini

    Fain articol! Tehnologia avanseaza foarte mult! Bine ar fi daca am putea sa tinem pasul cu ea.

  • cata, miercuri, 28.11.2007 22:58
    masina viitorului

    pana una alta sa ne pregatim de o criza petrolierasi sa asteptam si loganu cu hidrogen si esp

  • Scorillos, joi, 29.11.2007 01:35
    Maybreak !!!

    Fericit posesor de Dacie break, abia astept sa-mi fac si io upgrade la ciuvei cu toate chestiile alea... mai ales faza cu amprenta... sa-i futzi una laportiera sa se deschida, si inca una in volan sa porneasca... dupa care, pe monitorul LCD din bord, sa-mi apara nevasta sa-i ma intrebe pe unde draqu umblu... tare de tot !!!!

  • Dr. Cock, joi, 29.11.2007 10:16
    ???

    Frate aici nu sterge nimeni aberatiile? E un cretin mai sus "RADU" care este ferm convins ca el are masina propulsata de hidrogen. Frate ... mai usor cu heroina ca traiesti deja in lumi paralele . Nu immi vine sa cred ce vad ...

  • Dukat, joi, 29.11.2007 15:50

    Cu permisia adminului: un link despre proiectele Comisiei Europene in legatura cu tehnologiile ce vor fi disponibile in masini in viitorul nu foarte indepartat. http://ec.europa.eu/information_society/activities/intelligentcar/technologies/index_en.htm