Creşte numărul de maşini vechi: vârsta medie a unei maşini din România a ajuns la 13 ani, cu 4 ani și jumătate mai mare decât în UE
Vârsta medie a parcului auto național a crescut vertiginos la 13 ani şi este cu 4.5 ani mai are decât media Uniunii Europene. În plus, doar 4% dintre maşini sunt mai noi de 2 ani.
Criza economică care a izbucnit în 2008 a condus la o scădere puternică a puterii de cumpărare în România, care a determinat şoferii să se orienteze spre maşinile second-hand de import în detrimentul unităţilor noi. Acest lucru a condus la creşterea îngrijorătoare a numărului de maşini second-hand şi, implicit, la creşterea vârstei medii a parcului auto naţional de la 7 ani şi 7 luni în 2008 la 12 ani şi 9 luni în 2014.
Astfel, ne-am indepărtat mult de media Uniunii Europene de 8 ani şi 3 luni, deşi în urmă cu şapte ani valorile erau aproape egale. În acelaşi timp, ponderea maşinilor mai noi de 2 ani în parcul naţional a scăzut de la 22% în 2008 la numai 4% în 2014.
Prin urmare, nu este de mirare că nu stăm prea bine nici la rata anuală de înnoire a parcului auto, care arată ponderea maşinilor noi înmatriculate raportată la totalul flotei auto. Din acest punct de vedere, rata anuală de înnoire este de numai 1.4%, comparativ cu media europeană de 5.1%.
Datele au fost sintetizate de compania de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers (PwC), care anticipează ca în acest ritm vârsta medie a pracului auto din România va creşte la 14 ani în 2020. "Constatăm că, în ultimii 6 ani, parcul auto din România a îmbătrânit simţitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va creşte la 14 ani până în 2020, ducând la creşterea emisiilor poluante", spune Daniel Anghel, Partener în Consultanţă Fiscală la PwC.
Propunere: creşterea impozitului pentru maşini cu emisii mari
Creşterea numărului de maşini vechi a venit în ciuda faptului că timbrul de mediu este semnificativ mai scump pentru maşinile second-hand decât pentru cele noi, motiv pentru care PwC recomandă o modificare amplă a modului de calcul a impozitului auto anual pentru a impulsiona românii să cumpere o maşină nouă în detrimentul uneia vechi.
Astfel, propunerea vizează că impozitul auto anual să fie calculat nu doar în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii, ci mai ales în funcţie de emisiile de dioxid de carbon şi de norma de poluare EURO.
"Pentru a schimba situaţia, ar fi necesar ca ţara noastră să ia în calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care să ţină cont nu atât de capacitatea cilindrică, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor şi normele Euro ale motoarelor acestora", adaugă Anghel.
Userul Mowgli e cel mai fericit ! De-abia asteapta sa-si puna la lucru peria lui de dat jos rugina ! Oricum, am mai "intinerit" ! Media era de 14 ani.