Codul Rutier aduce noi sancţiuni: şoferii vor fi amendaţi dacă minorii nu poartă centura de siguranţă

Publicat marţi, 02.09.2014 13:14 de Sebastian Toma

Legislaţia rutieră autohtonă are noi reglementări, care includ acum obligaţia şoferilor ca toţi copiii din maşină să fie asiguraţi cu centuri de siguranţă potrivite pentru ei. Şoferii care nu vor respecta această regulă vor fi sancţionaţi de agenţii Poliţiei Rutiere.

Codul Rutier a fost din nou modificat printr-o ordonanţă a Guvernului, titrează cei de la Avocatnet.ro. Aceasta a fost publicată deja în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare, fiind deja aplicată în România. Modificările aduc o serie de schimbări care ar trebui să fie simţite pe şoselele din ţara noastră, urmând să fie sancţionaţi şoferii care nu au grijă ca toţi copiii din maşinile lor să fie asiguraţi cu mijloace corespunzătoare. Începând cu data de 28 septembrie a.c., şoferii care transportă copii cu vârsta de până la trei ani în maşină fără ca aceştia să fie aşezaţi în siguranţă în scaune speciale pentru copii vor fi sancţionaţi cu 3 puncte de penalizare.

Niciun copil fără centură în maşină

Nu există niciun motiv pentru ca un copil să circule într-o maşină fără să fie asigurat cu o centură de siguranţă potrivită pentru vârsta şi gabaritul său.

Dacă până de curând, Codul Rutier nu era extrem clar în ceea ce priveşte obligaţia şoferului de a folosi centura de siguranţă de către pasagerii minori, lucrurile s-au schimbat în bine odată cu noile reglementări, preluate direct de la Uniunea Europeană pentru alinierea la normele acestora. Noua regulă dictează ca pasagerii minori cu vârsta de peste trei (3) ani şi înălţimea de până la 150 centimetri să poată fi transportaţi în autovehicule fără scaune speciale pentru aceştia dacă ocupă orice alt loc în afară de cel din faţă, cât timp poartă centura de siguranţă. În cazul copiiilor cu vârsta de până la trei ani, şoferii au obligaţia să îi aşeze în scaune omologate, fixate conform instrucţiunilor dedicate pentru aceştia. Singurele excepţii de la regulă sunt vehiculele destinate transportului în comun şi taxiurile, cu menţiunea că locul din dreapta al taximetrului nu poate fi ocupat de un copil mai scund de 150 centimetri sau mai mic de trei ani. Necunoaşterea legii nu îi scuză pe şoferi sau pe pasageri de efectele acesteia, deoarece conducătorii auto vor fi obligaţi să-şi informeze pasageiri cu privire la obligaţia legală de a purta centura de siguranţă în timpul circulaţiei pe drumurile publice.

Scaunele pentru copii au mai multe forme, dimensiuni şi configuraţii, în funcţie de vârsta şi gabaritul copilului. Asiguraţi-vă că scaunul pe care vreţi să-l cumpăraţi este potrivit pentru copilul dumneavoastră şi poate fi fixat în siguranţă în maşină.

Probele biologice pot fi recoltate şi în ambulanţe

Nu vă urcaţi la volan după ce aţi consumat băuturi alcoolice şi nu vă lasaţi prietenii sau cunoştinţele să conducă dacă au băut substanţe alcoolice, indiferent ce ar spune aceştia.

În cazul în care un conducător auto este controlat de un echipaj al Poliţiei Rutiere cu aparatul etilotest şi rezultatul anunţă conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau al altor substanţe care afectează capacitatea de a conduce, recoltarea probelor biologice ale şoferului poate fi efectuată şi într-o ambulanţă sau autospecială aparţinând Serviciului mobil de urgenţă, pe lângă unităţile de asistenţă medicală autorizate şi unităţile medico-legale. Asta înseamnă că este mai facilă recoltarea de probe biologice în vederea obţinerii unui rezultat clar al efectului acestora asupra capacităţii de conducere a şoferului respectiv, ceea ce va permite mai multe controale în trafic pentru a găsi şi sancţiona conducătorii care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanţe care afectează capacitatea de a conduce. Autorităţile speră ca măsura să descurajeze şoferii de la conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, o abatere care pare să fie penalizată prea blând în România în raport cu efectele pe care aceste acţiuni le pot avea asupra celorlalţi participanţi la trafic, pe lângă riscul la care se supune respectivul conducător auto.

Noi reglementări şi pentru permisul de conducere

Cetăţenii care aveau permisul de conducere anulat în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare pentru o faptă care nu mai este prevăzută de legea penală. Mai exact, dacă fapta pentru care acesta a fost condamnat nu mai există în legislaţia penală adoptată la 1 februarie 2014, titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de îndată la examen pentru obţinerea unui nou permis de conducere. În plus, permisele de categorie A, B, C şi D sunt valabile din oficiu şi pentru subcategoriile aferente, precum şi pentru categoria Am (specifică mopedelor cu motorizare de până la 49 cmc) - categorie care nu necesita permis de conducere până la schimbarea normelor metodologice din 2013 privind obţinerea permisului de conducere pentru motocicluri.

Două modificări importante propuse de MAI în 2013 încă nu au fost aplicate

Anul trecut, cei de la Ministerul Afacerilor Interne au publicat propunerea unui proiect de lege privind modificarea codului rutier. Acesta aducea sancţiuni mai mari pentru şoferii care încălcau flagrant regulile de circulaţie şi scăderea unor amenzi pentru anumite contravenţii. Printre cele mai îngrijorătoare puncte ale acestei propuneri era reducerea sancţiunilor pentru şoferii care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice şi pentru şoferii care erau prinşi conducând cu o viteză care depăşeşte cu peste 60 km/h viteza maximă admisă pe respectivul segment de drum. Acestora li s-ar fi suspendat dreptul de a conduce pentru 180 de zile şi ar fi avut o sancţiune maximă de până la 4.500 de lei conform celei mari recente variante a propunerii de lege.

Tranzacţionarea autovehiculelor înmatriculate în România fără perfectarea actelor ar deveni imposibilă dacă ar fi aplicate noile măsuri propuse de MAI din 2013.

Tot cei de la MAI au sugerat în 2013 schimbarea modului în care decurge procedura de vânzare a unui autovehicul. Aceasta implica o obligaţie suplimentară pentru proprietarul vehiculului, care era nevoit să declare identitatea noului proprietar în maximum cinci zile lucrătoare de la finalizarea tranzacţiei. Noul proprietar trebuia înscris şi în documentaţia vehiculului, respectiv în cerificatul de înmatriculare (cunoscut în popor sub numele de talon), la rubrica "înstrăinat către", iar cumpărătorul avea, la fel ca şi până acum, obligaţia de a declara achiziţia noului vehicul şi de a-l înscrie în circulaţie sub numele său. În situaţia în care noul proprietar nu ar fi făcut acest lucru, ar fi fost stopată de drept înmatricularea vehiculului, ceea ce ar însemna că respectivul ar circula cu un vehicul neînregistrat în circulaţie, deşi ar avea plăcuţe de înmatriculare şi documentele aferente acestora. Pentru contractele de leasing, compania care gestiona contractul are obligaţia legală de a realiza această procedură.

Via Avocatnet.ro

  • mowgli, marţi, 02.09.2014 13:27

    In sfarsit ceva care are sens.

  • badea cărțan, marţi, 02.09.2014 13:58

    Usor de spus , greu de facut , sa vad eu un sofer reziatent la zbiaratele unui copil mic care nu mai are stare legat in scaun la un drum mai lung .Va spun in cunoștință de cauză .Trecut de 2 ori prin aceasta situatie cu cei 2 copii.

  • ingerulol, marţi, 02.09.2014 14:07

    Ciudat este ca nu era specificat in atatea noi coduri rutiere ! O masura foarte corecta de a obliga idiotii sa nu-si mai lase copiii sa zboare prin geam !

  • mowgli, marţi, 02.09.2014 14:15

    @Badea atunci tine-ti copilul acasa. Copii trebuie invatati de mici rolul centurii de siguranta, altfel ajung ca generatia actuala de soferi, zburatori prin parbrize, ca doar sunt zmei.

  • mishazaitev, marţi, 02.09.2014 14:23

    @Badea Cartan Tu probabil ca faci parte din categoria aia de parinti intelepti care-si tin copii in brate in timp ce conduc cu o singura mana pentru in ailalta tin tigara, ori ii lasa sa se joace prin potbagaj in cazul in care au break-uri.

  • catalin_ionel, marţi, 02.09.2014 14:33

    incet incet ne apropiem de standardele europene.............problema mare sunt masinile care nu indeplinesc conditiile minime de siguranta, atat pentru pasageri cat si pentru ceilalti participanti la trafic. ca exemplu va dau o masina care a suferit un accident in urma careia aerbagurile au fost bubuite, aceasta masina a fost reparata si nu sau mai pus aerbaguri functionabile la loc.........ce parere aveti de o asa masina si ce masuri ar trebui luate pentru o asa .crima cu premeditare???

  • mowgli, marţi, 02.09.2014 14:36

    @catalin nu vad o problema decat in capul proprietarului. Si eu am problema la airbag careia nu i-am dat de bai inca, ce sa faca statul? sa-mi confiste masina? Fiecare circula pe propria raspundere si pe riscul lor, problema e cand afectezi mediul si pui viata altora in pericol. Daca n-ai airbag-uri si alegi sa circuli asa, o faci pe barba ta. Nu cred ca se poate face nimic impotriva. Cate masini nu circula fara airbag-uri? multi nici nu stiu, n-ai cum sa aflii decat daca mergi in service, si poate nici atunci.

  • sanducu71, marţi, 02.09.2014 14:59

    politiaaa...are incoercte sau atentieeee mareee...

  • ShelbyV8, marţi, 02.09.2014 15:30

    Sunt destule masini fara airbag-uri. Legea spunea ca o masina nu poate sa circule daca are defectiuni la sistemul de franare, la directie sau la lumini. In rest, se poate circula legal cu alte defectiuni. Cel putin asa are pe vremea cand am dat eu examenul... Referitor la aceasta lege noua, ce trebuie facut in situatia in care circuli cu o Dacie (sau alta masina) care nu are centuri in spate?

  • arogantul, marţi, 02.09.2014 16:23

    Ce te faci cand din 5 taxiuri comandate nici unul nu avea fie centuri fie mufele pt centuri? cum poti sa asiguri scanul copilului? copilul avand sub un an. Si nu erau taxiuri de la firme fantoma,, vs de cris taxi si cobalcescu

  • sandu, marţi, 02.09.2014 16:29

    conduceti voi cu copilul in spate care tipa si nu vrea in centura.

  • f bine, marţi, 02.09.2014 17:45

    Am 2 copii...si au stat si 10 ore legati in scaune...dar poate ai mei is mai bine educati....daca urla...opresti ..ii schimbi..le dai mancare....si daca tot mai urla inseamna ca is de la figuri... Prefer sa urle decat sa.i culeg de prin parbriz la o frana mica

  • ccmax, marţi, 02.09.2014 20:56

    Cred ca legea este utila: va proteja copii de parintii inconstienti care ii pun in pericol atunci cand sunt in masina doar pentru faptul ca acestia (parintii) nu inteleg care sunt diferentele dintre a fi adult (responsabil) si a fi copil (educat si echilibrat). Si uite cum in sfarsit observ o masura a politiei care chiar ajuta dezvoltarea societatii romanesti catre civilizatie... Sincere (prime) felicitari! Poate ca incepem sa evoluam de la politistul de boschet (ala care sta cu radaru'n boscheti) catre o organizatie cu scop preventive si educative.

  • ccmax, marţi, 02.09.2014 20:57

    errata copiii in loc de copii :).

  • ingerulol, marţi, 02.09.2014 22:39

    Doamne cati idioti avem aici printre cititori ce nu-si imagineaza la ce oroare devin partinitori ! Cand va zbura , iti va parea rau de nu-ti va veni sa crezi vreodata - Doamne fereste ! Sotia lucreaza la spitalul de copii Marie Curie din Bucuresti si vin zilnic 1 , 2 cazuri de genul , pentru care oricat de doctor ai fi ... nu prea mai ai ce sa le faci , ca sunt legume - strivite si lovite ! Tu cand te urci , de ce-ti pui centura ? Pentru siguranta sau pentru amenda ? Gandeste-te bine inainte sa raspunzi ! Copilul meu a stat dintotdeauna in scoica / scaun de masina , iar de pe la 1 an si vreo luna , poate doua a inceput sa ceara singur centurile imediat ce se urca in masina ! Dar si daca nu ar fi vrut , as fi insistat caci nu este normal . Pentru el am cumparat scaun special si daca ii aduce un plus de siguranta de ce nu . Acum ... ce-i drept toata lumea ar vrea sa le ofere libertate , ca si noi am primit cand eram mai mici , dar atunci erau 50 masini in trafic toate iar acum sunt 50 per intersectie !

  • mowgli, marţi, 02.09.2014 23:23

    @ccmax "Si uite cum in sfarsit observ o masura a politiei care chiar ajuta dezvoltarea societatii romanesti catre civilizatie... Sincere (prime) felicitari! Poate ca incepem sa evoluam de la politistul de boschet (ala care sta cu radaru'n boscheti) catre o organizatie cu scop preventive si educative." Da, zici tu bine acolo, insa eu zic sa ne potolim ca pana la a ne civiliza mai esti mult. Degeaba se baga legea daca n-o aplica nimeni, ca pana una alta e ilegal si sa nu semnalizezi sau sa parchezi neregulamentar, tot ilegal e vorbitul la telefon sau nepurtatul centurii pe scaunele din fata... asa si? cui ii pasa? Eu inca n-am auzit pe nimeni, da absolut nimeni sa fie amendat ca n-a semnalizat, asa ca legea e una, organul care o aplica, e alta.

  • Sheitan, marţi, 02.09.2014 23:26

    Copilul meu sta in scaun de masina de la 6 luni si urla doar daca fac gresala sa nu ii pun centura sau indraznesc sa nu o port pe a mea...... Copilul il ai cum il inveti, eu l-am invatat ca locul lui ii in scaunul de masina cu centura pusa.....

  • lache, miercuri, 03.09.2014 03:43

    Masinile care au air-bag-urile defecte nu au voie sa ciscule.Este lege,dar nu in romania.Se poate verifica foarte usor daca air-bag-ul functioneaza.Este vorba de "luminita" din bord.Puneti contactul fara sa porniti motorul.Toti martorii se aprind.Daca mai asteptati un pic ,martorii de la air bag si abs trebuie sa se stinga.Asta inseamna ca functioneaza.Asta(aici unde sunt eu) este primul lucru care se face la o verificare tehnica.Iar soferul va plati amenda daca un copil nu are cenrura pusa.Se intampla de peste 10 ani treaba asta.

  • mowgli, miercuri, 03.09.2014 09:42

    @lache daca am o problema la airbag pe care n-o pot repara si vreau sa vand masina? ce fac? scot becul din bord si la revedere, sau rescriu softul si nu vei avea eroarea veci si tu aflii ca masina n-are airbag decat fie cand o desfaci, fie cand o infasori in jurul unui pom. Treaba asta se intampla, se intampla si in alte tari.

  • Scrooge, miercuri, 03.09.2014 10:23

    Pana la urma adevarul e undeva la mijloc. Sunt copii care pur si simplu sunt cu capsa pusa, oricat ai incerca in anumite situatii sa-i "dresezi" se opun cu inversunare. La mine de la 2,5 ani a invat sa apese pe buton si sa-si deschida centura. Acum nici la bataie sa-l iau nu pot dar nici din minut in minut sa opresc masina sa-i repun centura e absurd. L-am invatat cu frica de domnu polititst :)), ma gandesc sa vorbesc cu unul pe strada sa ne opreasca si sa-l ameninte cu sectia daca nu poarta centura :)). Oricum e clar ca e obligatorie, nici nu incape indoiala.

  • ccmax, miercuri, 03.09.2014 11:56

    @mowgli - este corect ceea ce spui. Dar personal cred ca este un proces de durata masurabil in generatii dar care se misca... incet dar se misca @Scrooge ca de la parinte la parinte: daca nu reusim sa ne stapanim copii in lucrurile mici cum ii vom educa sa le faca pe acelea mari. Copiii sunt cei mai simpatici profitori care daca nu esti ferm pe principii si pozitiie fac ce vor din tine. Ce se va intampla daca intr-o zi nu le va mai place la scoala?!? Ca parinte nu vreau sa trec prin experienta asta. Iar la noi in familie sunt multumitor ca sotia mea a cumparat o multime de carti despre cresterea copiilor deoarece ca in cazul unei casatorii NIMIC nu merge de la sine ci trebuie invatat si perfectionat DACA vrei ceva mai mult de la familie si copii. O zi buna.

  • ccmax, miercuri, 03.09.2014 11:58

    @Scrooge ... si inca ceva.... nu te cunosc si imi cer scuze daca ma bag prea mult dar vreau doar sa spun ca eu prefer ca dragii mei copii sa asculte de mine si nu de frica altuia pentru ca pana la urma, copiii au in parinti cei mai mari aliati. Gandeste-te la asta iar daca nu iti este folositor te rog sa nu bagi in seama si pe mine sa ma scuzi.

  • zarnesteanu, miercuri, 03.09.2014 14:57

    La mine in Zarnesti, nu poti sa pleci de la maternitate cu masina pana nu verifica 2 asistente ca ai instalat CORECT scaunul pentru nou nascuti. Daca te-ai sters fara sa le anunti, te asteapta politia la primul colt de strada. Pe urma faptul ca ai scaun de copil dupa ce a mai crescut un pic, este iarasi o treaba care nu se negociaza. Ba mai mult, dupa ce copilul nu mai incape in scaunul pentru varste 1-6 ani, trebuie sa aiba sub fund un "inaltator" (aici in dialect ii zice "booster"). De booster nu scapa pana nu are 8 ani, sau 42" sau 36 kg, oricare din astea 3 conditii. Motivul este ca in caz de accident, centura il poate strange de gat (din cauza pozitiei prea joase) si poate provoca moartea instantanee. Citind unele comentarii de mai sus ma prinde mirarea ca unii inca isi pun problema daca isi aseaza copii in scaune speciale sau nu, daca poarta centura de siguranta sau nu, samd. Daca tu ca adult nu stii sa fii responsabil pentru tine insuti, cum o sa fii responsabil pentru copilul tau? Vrei sa te trezesti la realitate cand iti duci copilul la groapa? Sau cand il ingrijesti in scaunul cu rotile toata viata? Totul tine de educatie. Urla prichindelul? Poate conduci de prea mult timp si are nevoie de o pauza sa-si intinda picioarele si sa zburde putin prin parcare. Face fite la drumuri scurte? Ei bine, opresti masina, te duci la usa din spate si ai o discutie cat se poate de serioasa ochi in ochi. Si daca vede ca nu glumesti, te asigur ca data viitoare o sa se gandeasca de 10 ori pana incepe sa verse lacrimi. Iarasi zic, o palma scapata peste cur la vremea potrivita face minuni. Copilul trebuie sa stie foarte clar cand e joaca si cand e serios. Cand esti parinte iubitor si intelegator, si cand "you mean business" si el are datoria sa te asculte la fel de mult cum tu il asculti pe el. Iar mai tarziu o sa-si dea seama ca si cand ai fost intransigent, ai facut-o tot din dragoste pentru ei. Pentru ca asa-i desenul. Per total, fata de legea aia tampita cu taxatul autostopului, legea asta cu centura de siguranta este perfecta.

  • Scrooge, miercuri, 03.09.2014 16:57

    @ccmax....de multe ori lucrurile mici si aparent banale sunt cele mai greu de facut :).

  • Beewhore, miercuri, 03.09.2014 18:15

    @zarnesteanu, subscriu 100%

  • ccmax, miercuri, 03.09.2014 19:23

    @Scrogge sunt de acord. si eu sunt mai bun teoretician decat practician. Dar de fiecare data cand ma uit la ei, imi aduc aminte de ce trebuie sa fac mai mult. Spor :).

  • Lache, miercuri, 03.09.2014 21:33

    @mowgli,treaba cu scosul becului.....Nu merge.Ti-am spus cum se verifica.Nici treaba cu resoftarea nu merge.Am uitat sa mai spun ce trebuie verificate si capacele care de plastic care acopera Air-bag-urile.Daca prezinta semen ca a fost cineva pe acolo sau sunt (fii atent) decolorate ,atunci masina nu trece verificarea tehnica.Treaba cu becurile care se sting,este un fel de self-check pe care il face masina. Totusi sunt masini (mai vechi) la care nu se aprind becurile.Sunt cele care au intrerupatoarele (de la air bags)mecanice si nu electronice.Toyata a folosit asa ceva.

  • Lache, miercuri, 03.09.2014 21:37

    @zarnesteanu,culmea este ca si la mine se vorbeste in acelasi dialect! Numai de bine!

  • mowgli, joi, 04.09.2014 09:55

    @Lache operatiunea "becul scos" au patit-o multi, nu stiu cum zici tu ca nu merge, iar aia cu resoftarea am facut-o eu pe masina mea. Practic trebuia sa am senzori in scaune, cateva taste si doua click-uri si gata, nu mai am senzori in scaune. Poti sa faci si artificii electrice sa pacalesti sistemul ca este un airbag acolo unde nu este, solutii sunt si romanul are mintea odihnita. Si nudoar romanul caci, asa cum am spus mai sus, frauda cu airbag-uri e una serioasa ce ia amploare. Gasesti multe articole si cazuri pe net, doar unul iti dau: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=95844517

  • Lache, joi, 04.09.2014 14:15

    Sunt de accord cu tine.Dar aici nimeni nu se incurca cu asa ceva.Am dat de masini carora daca incerci sa le scoti becul de la air bag.....Mai bine o lasi balta.Este prea complicat.In fine,romanul este dat dracului.Incearca sa fenteze legea,dar cand vine vremea sa fenteze moartea....Chiar daca cineva(aici) ar incerca sa faca ce face un roman neaos,va sfarsi nasol de tot.

  • Catalin, joi, 04.09.2014 23:15

    Despre centura de siguranta, un test elocvent de la IIHS: http://www.youtube.com/watch?v=d7iYZPp2zYY Propun acest test de dat la ore de maxima audienta la televizor. Are numai 41 de secunde, iar vizionarea lui poate salva vieti.

  • Mara Ionescu, joi, 11.09.2014 11:24

    Salut,si pe mine sincer m-a prins putin pe picior gresit noua lege,pt ca am un bebe de 2 luni si nu am apucat sa iau scaunel auto,mai ca este o investitie destul de mare.insa eu sunt e acord cu legea, mi se pare rezonabila si de bun simt.ma gandesc ca daca tot trebuie sa iau un scaun auto,macar sa fie unul de calitate si sa putem sa-l utilizam si cand se mai mareste.eu am ochit un scaun la chicco,model elleta,mi l-a recomandat si o prietena,care il foloseste de ceva timp.mi-a placut pentru ca este de ultima generatie,are mai multe centuri de prindere,e facut special pt bebelusi,ajuta la sustinerea gatului si capului.mai aveti si alte recomandari?mersi