Bob Lutz despre Tesla Motors: "Modelul de business nu se poate susține. Toți constructorii pierd bani cu electricele"
După 50 de ani în industria auto, unul dintre cei mai repectați oficiali ai lumii mașinilor susține că strategia de business Tesla este nesustenabilă, iar noul Model 3 va fi "mai scump decât s-a anunțat și va întârzia pe piață"
Tesla Motors va avea probleme reale în a-și ține promisiunile legate de momentul începerii producției și de prețul final de achiziție al lui Model 3. Aceasta este opinia lui Bob Lutz, unul dintre cei mai respectați oameni din industria auto mondială. Deși s-a retras din activitate acum 6 ani din acivitatea de birou, Lutz a activat timp de aproape o jumătate de secol în diferite poziții de conducere ale giganților Ford, BMW, Chrysler și General Motors. Afaceristul american este considerat părintele lui Chevrolet Volt, proiectul hibridului plug-in fiind ultimul la care a lucrat Lutz înainte de a se retrage.
"Tesla pierde o grămadă de bani"
"Mă aștept ca începutul anunțat al producției lui Model 3 să fie amânat față de prognozele actuale, iar prețul final va fi mai mare decât cei 35.000 de dolari anunțați de Tesla", a declarat Lutz într-un interviu acordat publicației americane CBS News. Conform omului de afaceri american, explicația problemelor cu care se va confrunta Tesla Motors rezidă în modulul de business pe care-l urmărește compania.
"Spun de luni bune că modelul de afacere promovat de Tesla nu poate funcționa. Pierd o grămadă de bani, rămân fără fonduri, iar vânzările lor sunt întotdeauna constante sau în coborâre", spune Lutz, care susține că absolut toți producătorii auto de pe piață pierd bani producând mașini electrice: "GM, Toyota, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, în cazul tuturor vorbim despre pierderi voluntare care au ca scop aruncarea mașinilor pe piață. Tesla nu-și permite luxul ăsta. Tesla trebuie să trăiască din vânzarea mașinilor electrice".
Bob Lutz nu s-a oprit doar asupra viitorului Model 3, ci și asupra problemelor pe care le-a experimentat Tesla Motors cu Model X, SUV-ul a cărui producție a fost și ea amânată din cauza faptului că ușile de tip fluture au fost mult prea complexe pentru a fi gata la timp. "Elon Musk este un tip fantastic, un vizionar, un tip fermecător, un etern optimist. Dar face o mulțime de afirmații pe care timpul le dovedește incorecte. Sunt un mare fan al lui Tesla Model S. Dar Model X nu funcționează la standarde ridicate pentru că nu are o structură corectă a plafonului pentru ușile de tip fluture. Acele de portiere nu vor funcționa niciodată", susține Lutz în interviul acordat jurnaliștilor americani.
-
Moldovean, joi, 19.05.2016 15:35
Ca marketing, stil de a face lucrurile și multe altele (inclusiv fanii zombi hipnotizați) Tesla seamănă foarte mult cu Apple. Nu am cumpărat niciodată un produs Apple pentru că nu agreez asemenea strategii și atitudini și nu o voi face nici cu Tesla. Dacă vreodată voi cumpăra o mașină electrică, aceea nu va fi o Tesla. Doar o opinie personală, nimic altceva.
-
asm, joi, 19.05.2016 15:37
Tot respectul pentru ce a făcut Lutz la viața lui, dar fără să vreau îmi amintesc de niște afirmații istorice. Savanți ai secolului 19 spuneau că un obiect mai greu decât aerul nu va zbura niciodată... Sau, în aceeași notă, pe la începuturile trenurilor: oamenii nu vor putea călători cu viteze mai mari de 40 km/h că se vor sufoca... Nu sunt un fan absolut al lui Musk, îl consider prea arogant, dar îmi place că are o contribuție decisivă la înmormântarea combustibililor fosili și la trecerea spre electrice, trecere care, vrem sau nu, va rămâne în istorie.
-
@asm, joi, 19.05.2016 15:41
Decisiva? De ce decisiva? Chiar sunt curios cum gandesti. PS:sunt pro electrice
-
asm, joi, 19.05.2016 16:38
Decisiv in primul rand prin faptul ca Musk a fost poate cel mai important personaj care a contribuit la trendul masinilor electrice, trend care in mod sigur va continua, iar in istorie, sigur Tesla va fi asociata cu electrificarea, chiar daca Tesla ca marca poate nu va supravietui. Tesla face din masinile electrice un trend strans legat de life style, chestie foarte la moda in ultima vreme, astfel neputand sa ramana neobservat. Adica, devine mai "trendy" sa conduci electric, daca ai bani, normal. Asta in ideea ca multi poate nu s-ar fi gandit ca de banii aia sa isi ia ceva electric. Pe de alta parte, face multa reclama tendintei ecologiste, chiar daca nu cred ca asta e scopul in sine al lui Musk.
-
io, joi, 19.05.2016 16:54
@asm Inainte sa tragi concluzii atat de radicale, iti recomand sa urmaresti un documentar ce se numeste "Revenge of the Electric Car" , iar acolo vei vedea ca Elon Musk e doar o rotita din intregul angrenaj. http://www.revengeoftheelectriccar.com/
-
Nicio zi fara Tesla, joi, 19.05.2016 17:44
Cred ca in cativa ani Tesla va disparea ca marca independenta. Cel mai probabil va fi cumparata de unii ca GM, Ford etc. Va ramane in istorie dar nu cred ca va rezista. Oricum Musk e de admirat.
-
Andy, joi, 19.05.2016 17:44
Moldovean a punctat foarte bine. Apple practic nu au niciun avantaj tehnic vs. concurenta. Iphone 6/6s e la nivel de 2014 daca il comparam cu flagship-urile Android gen S6/S7 cu toata familia, M10, G5 etc, plus ca toate componentele interne sunt proiectate de Samsung si altii. Plus ca nici constructiv nu-s cine stie ce. HTC folosea metal cand iPhone era dintr-un plastic prost. Acum toate flagship-urile sunt fie din metal, fie din sticla, deci iar Apple nu se mai poate lauda cu carcasa metalica. Valabil si pentru Mac-uri, fie desktop-uri sau laptopuri. Folosesc procesoare Intel. In anii 80-90, calculatoarele lor chiar se diferentiau de PC prin faptul ca aveau propriile procesoare. Nu mai zic de restul componentelor folosite in prezent: memorii, placi video etc. Apple e un mare marketing si nimic mai mult. Produse scumpe realizate tot in China. Macar daca erau produse in SUA isi meritau pretul...ziceai ca reflecta macar costurile salariale ale fortei de munca foarte calificata. Tesla e mai mult ca Apple, pentru ca oarecum sunt deshizatori de drum. Oarecum. In realitate sunt mai mult o firma care impinge tehnologia mult mai repede decat ritmul normal al pietei si al producatorilor consacrati. Sa nu uitam ca masini electrice existau si la inceput de secol XX si erau folosite foarte mult pentru aprovizionare, mai ales in UK, avand avantaje fata de automobilele bazate pe motoare cu combustie interna. De fapt, inceputul ala de secol XX a fost perioada lor de glorie. Le-am descoperit iar de curand...cam la fel cum s-a intamplat cu betonul si alte inventii antice sau medievale uitate si "inventate" in secolele XIX si XX.
-
NicuT, joi, 19.05.2016 19:20
Tipul asta, Bob Lutz, da apa la moara... Afirma ca "vânzările lor sunt întotdeauna constante sau în coborâre", insa adevarul conform datelor oficiale este ca vanzarile de Model S au crescut incepand de la lansare in fiecare sfert de an fata de sfertul de an anterior. Date oficiale, nu povesti de-ale lui B. Lutz. Oricata ciuda nefondata ar avea unii pe Tesla, produce niste masini grozave. @Andy Apple e atent la detalii, asta il face deosebit de ceilalti. In momentul asta efectiv nu este un laptop echivalent cu MacBook Pro. Dell XPS 15 se apropie, dar desi nu e la fel de bine facut, pretul e la fel. Exact asa e si cu Tesla. Sunt masini electrice sau hibride scumpe insa nici una nu se apropie de rafinamentul modelelor Tesla.
-
VM, joi, 19.05.2016 19:43
Nu poţi să spui că Elon Musk a fost cel mai important personaj care a contribuit la trendul maşinilor electrice, din momentul în care el n-a construit o singură maşină adresată poporului, având produse doar pentru bogătani. Cine conduce grupul ce are cele mai multe electrice, atât că număr de modele cât şi că număr de unităţi vândute? Cine a lăsat prima maşină electrică de masă? Este Elon Musk cumva? În niciun caz. Raspunsul il cunoasteti.
-
io, vineri, 20.05.2016 08:31
@asm Lucrurile astea n-au fost pornite de Elon Musk. A fost un cumul de evenimente care au dus la reaparitia masinilor electrice. Eu as merge chiar mai departe decat ce a spus Andy si as afirma ca masinile electrice au aparut in a 2-a jumatate a seclolului 19, chiar inaintea celor propulsate de motoare cu aprindere interna. Au devenit populare si in randul oamenilor obisnuiti, nu numai celor care o foloseau ptr aprovizionare. La sfarsit de secol 19, inceput de secol 20, masinile cu M.A.I necesitau multa munca fizica ca sa le conduci, mai ales cu shimbatul treptelor si pornirea motorului; erau f zgomotoase, iar evacuare gazelor era ceva nou si neplacut pentru populatia obisnuita cu trasuri trase de cai. Masinile electrice n-aveau dezavantajele astea, totusi cele cu M.A.I. au castigat lupta la acel moment pentru ca extractia de petrol fusese descoperita si luase amploare, iar masinile electrice aveau dezavantaje legate de costurile ridicate si viteza redusa la acea vreme. Revenind in contemporaneitate, E.Musk parte din "gasca" pionierilor, dar nu poti pune degetul pe cel mai important om in toata avalansa asta declansata de realizarea faptului ca bateriile au ajuns la un cost suportabil pentru populatie. Nu poti pune degetul, pentru ca fiecare personaj a avut o abordare diferita. Efectul este insa acelasi: e o declaratie ca electricele sunt aici sa ramana. Nu vor mai fi doar niste tentative. Dar pana la urma, numai timpul va spune ce drum vor lua masinile electrice. Nimeni nu poate stii. Aici aveti un articol din 1910 despre masinile electrice in sua: http://query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=9406E4DA1331E233A25753C2A9679C946096D6CF Si inca odata va recomand sa urmariti "Revenge of the Electric Car" Apare si Bob Lutz in documentar.
-
@NicuT, vineri, 20.05.2016 11:58
@NicuT Faci confuzie. Tesla se compara STRICT dpdv al marketingului tipic american cu Apple, dar nimic mai mult. "Rafinamentul" de care vbesti nu vine de la materialele folosite in cabina, ci de tehnologia pe care o ofera ORICE masina electrica prezenta pe piata. Filosofia Tesla nu da 2 bani pe rafinament asa cum ar face-o un BMW sau Mercedes de exemplu, ci pe partea de "gadgetarie". Pentru asta platesti pret premium. Daca e sa-l citam pe Mircea Mester, unul dintre profesionistii presei auto din Romania, treaba sta in felul urmator: "iPhone e/era plin de chestii interesante, construit cu grijă și cu atenție la fiecare detaliu. Tesla Model 3 are un interior pe care - vorba unor comentatori de aici - îl bate Loganul. "
-
NicuT, vineri, 20.05.2016 17:58
Tocmai ca nu orice masina electrica ofera aceleasi tehnologii pe care le ofera Tesla. Performanta de exemplu e oarecum egalata doar de BMW i8 care nu e nici pe departe o masina de familie cu 5+2 locuri asa cum e Model S. Autonomia inca nu e la acelasi nivel. Atat Nissan Leaf cat si Renault Zoe ofera o autonomie destul de mica in comparatie cu Model S, plus ca sunt masini mici. Eventual Fluence electric ar putea fi comparat, dar ofera sub 200km autonomie si nu are atat de multa tehnologie noua. Mai sunt o gramada de alte lucruri care fac Tesla un producator grozav, cum ar fi pilotul automat sau rezistenta plafonului. Din punctul meu de vedere Model 3 are un interior atat de simplu incat e superb. Dar da, strugurii sunt acrii cand nu ajungi la ei.
-
@NicuT, vineri, 20.05.2016 19:02
1. Vorbeai inainte de "rafinament", iar acum vbim de performante? Hotaraste-te ! 2.BMW i8 este hibrid; +nu-i in aceeasi clasa cu Model S 3. cele 2 locuri improvizate ad-hoc in portbagaj nu-s lipsite de controverse (mai ales legale). 4. Model S are o platforma imensa, atat ca latime, cat si ca lungime, pe care sa-si desfasoare pachetul de baterii. Compararea autonomiei cu o compacta, sau mai rau cu masina de clasa mini pt oras este aberanta si injusta. Mai discutam si de o eticheta de pret de 100.000 $ pe care daca un Leaf ar avea-o, autonomia ar fi superioara Tesla. 5. Fluence electric nu se mai fabrica de vreo 2 ani. 6. Autopilot e alta tehnologie controversata Tesla ce i-a aruncat intr-un scandal cu clientii si presa auto. 7. Un TV sport si un bord sec, low-cost ca la Dacia 1300... e destul de tras de par sa spui ca interiorul e "superb" la model 3... chiar si cu placa clasica "gusturile nu se discuta" luata in calcul. 8. Nu cred ca discut cu unul care isi permite o masina de 100.000 $, altfel nu mai aveam aceasta conversatie.
-
zarnesteanu, sâmbătă, 21.05.2016 15:18
La mine in sat, in cercul meu de prieteni, foarte multi sunt cel putin entuziasmati de Tesla. Probabil ca in Romania nu are prea multa rezonanta, dar in America de Nord, Tesla are foarte multi adepti. Am cunoscuti care abia asteapta sa se lanseze masina. Nu stiu daca ma caracterizeaza termenul de "sectant" Tesla, dar cu siguranta este o masina care mi-ar place s-o am in garaj. Cel putin pentru traficul in oras este ideala. Trebuie sa spun ca nu am urmarit nici o prezentare facuta de Elon Musk, si nu pot sa ma pronunt cat este de arogant sau nu. Dar din citatele si raspunsurile pe care le citesc pe internet, mi se pare un tip cu capul pe umeri, care spune lucrurilor pe nume, scurt si la obiect. Este o foarte mare diferenta de mentalitate intre Romania si America de Nord. In Romania se practica foarte mult vorbitul iute si in gol, fara sa spui nimic. Americanii, canadienii, englezii si anglo-saxonii in general, sunt foarte directi, fara sa bata apa-n piua. In mediul de afaceri este perfect aceptabil sa treci la subiect, fara introduceri si fara acel "umanism" carora noua, ca romani ni se pare ca lipseste. Musk e un tip extrem de ocupat, care are pe cap nu doar Tesla, ci si SpaceX, Hyperloop, energia reutilizabila, etc. Faptul ca raspunde personal pe Tweeter mi se pare enorm, in coditiile in care oameni in pozitia lui au timpul programat la secunda. Chair daca raspunsurile sunt de un rand doua, totusi, se adreseaza direct interlocutorilor. Cati din marii sefi de corporatii fac asa ceva? Cat despre faptul ca Model 3 e simplist la interior, hai sa vedem cum o sa iasa in versiunea de serie si pe urma sa ne pronuntam.
Citeste si
-
INDUSTRIE | duminică, 24 noiembrieHyundai și Kia: peste 200.000 de vehicule electrice rechemate din cauza pierderilor de putereHyundai și Kia au anunțat săptămâna aceasta rechemarea a peste 200.000 de vehicule electrice din cauza unor pierderi de putere, conform Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA). Citeste tot
-
INDUSTRIE | joi, 21 noiembrieLotus renunță la planul său de a deveni marcă pur electricăLotus a anunțat oficial că renunță la planul său de a deveni o marcă pur electrică până la finalul actualului deceniu. Viitoarele modele ale mărcii vor fi hibride și electrice cu range extender. Citeste tot
-
INDUSTRIE | joi, 21 noiembrieFord va concedia 4000 de angajați în Europa pe fondul scăderii cererii pentru mașinile electricePeste 4000 de angajați Ford din Europa urmează să fie concediați în următorii 3 ani. Forța de muncă a mărcii în Europa va fi redusă cu aproape 15% ca o măsură de reducere a costurilor. Citeste tot
-
INDUSTRIE | miercuri, 20 noiembrieStellantis: platformă nouă, compatibilă cu motoare termice, electrice și cu hidrogenStellantis a dezvăluit oficial o nouă arhitectură care va fi prezentă la viitoarele SUV-uri și camionete ale Grupului. Noua platformă STLA Frame va oferi cea mai multă flexibilitate dintre toate platformele, deoarece va fi compatibilă cu motoare termice, hibride, electrice și chiar cu range extender și cu hidrogen. Citeste tot
-
INDUSTRIE | miercuri, 20 noiembrieJaguar va avea o nouă identitate de marcăJaguar trece printr-o transformare și se repoziționează în industria auto ca o marcă de lux de vehicule electrice. Această nouă direcție este însoțită de o serie de embleme noi pentru viitoarele modele Jaguar. Citeste tot
"Model X nu funcționează la standarde ridicate pentru că nu are o structură corectă a plafonului pentru ușile de tip fluture. Acele de portiere nu vor funcționa niciodată", susține Lutz