Barometru economic
Lupta pe piata auto mondiala se intensifica. Cifrele financiare arata ca japonezii continua sa-si impuna fortele, General Motors pare sa-si revina, iar europenii inca nu au forta necesara suprematiei.
Piata auto, ca orice piata economica, este marcata de tot felul de evolutii, cresteri, scaderi, investitii, falimente. In ultima vreme capul de afis il detine primul constructor auto mondial, General Motors. Este cunoscuta criza prin care trece gigantul american, dar tot la fel de cunoscute sunt si tratativele cu Renault-Nissan sau politica de restructurare a companiei.Parasind spatiul speculatiilor putem spune ca este cert ca General Motors a raportat o pierdere de 3,2 miliarde dolari (2,5 mld. euro) pentru al doilea trimestru al anului. Aceasta pierdere se datoreaza in mare parte cheltuielilor cu programul de restructurare pus in aplicare de directorul executiv Rick Wagoner. Pierderea a fost de 5,62 dolari pe actiune, de la 978 mil. dolari, sau 1,75 dolari pe actiune in aceeasi perioada a lui 2005. Cresterea profitului operational ar putea relaxa campania dusa in favoarea unei aliante cu Renault-Nissan.
De cealalta parte a oceanului, marii rivali japonezi se pot lauda cu o situatie mult mai stabila. Spre exemplu Honda Motor, cel de-al treilea mare producator de automobile din Japonia, a inregistrat in primul trimestru al anului fiscal incheiat in iunie o crestere a profitului net de 30%, pana la 1,23 miliarde dolari. Cresterea profitului Honda se datoreaza noilor modele, mult mai eficiente din punctul de vedere al consumului, care au avut un succes peste asteptari in Statele Unite. In prima jumatate a anului, Honda si-a crescut cota de piata in SUA de la 8,1% la 8,9%, americanii preferand modelele Honda in locul SUV-urilor si camionetelor produse de General Motors si Ford. Loviturile date de constructorul japonez se datoreaza in primul rand succesului modelului Civic.
In ceea ce priveste piata auto europeana, ne confruntam cu problemele PSA Peugeot Citroen, grup incapabil sa se impuna in afara Europei, situatie reflectata considerabil in veniturile companiei. Profitul net a scazut cu 60% pana la 303 milioane de euro (381 milioane de dolari) sau 1,32 euro pe actiune, fata de cifra revizuita de 752 milioane de euro obtinuta in aceeasi perioada a anului trecut. Yann Delabriere, directorul economic al grupului, a declarat ca pretul mai mare al materiilor prime a insemnat o scadere cu 206 milioane a profitului. Dupa anuntarea rezultatelor financiare actiunile Peugeot au pierdut 3,8 euro pana la nivelul de 41,81 euro.