Avancronică Abu Dhabi - Final de sezon fără miză sportivă, dar plin de tensiuni politice
Cu ambele titluri mondiale adjudecate din timp, Abu Dhabi nu prezintă practic nicio miză sportivă reală la finalul sezonului, însă va fi gazda unor tensiuni politice legate de regulament şi de viitorul celor de la Red Bull şi Renault în Formula 1.
Sezonul 2015 al Formulei 1 se va încheia la sfârşitul acestei săptămâni cu Marele Premiu din Abu Dhabi, care este practic lipsit de miză din punct de vedere sportiv: Lewis Hamilton şi Mercedes şi-au asigurat deja titlurile mondiale, în timp ce Nico Rosberg şi Sebastian Vettel nu mai pot pierde locurile doi şi trei, într-o situaţie similară fiind şi Ferrari şi Williams.
Chiar dacă locul patru nu este încă decis între finlandezii Valtteri Bottas şi Kimi Raikkonen, adevărul este că duelul pentru această poziţie păleşte în comparaţie cu numeroasele tensiuni politice din jurul etapei. Pe de o parte, constructorii se vor reuni pentru a concepe un plan cu privire la impunerea unui număr minim de echipe pentru care să furnizeze motoare, precum şi pentru o reducere a preţului pentru unităţile de propulsie.
Pe de altă parte, Red Bull Racing ar putea anunţa decizia finală cu privire la viitorul său în Formula 1, fie sub forma unui parteneriat pentru motoare Renault fără branding, fie sub forma unei retrageri care ar avea ca efect imediat pierderea a patru monoposturi. În plus, Renault ar putea să anunţe preluarea echipei Lotus în perspectiva sezonului 2016.
Chiar şi aşa, duminică vor exista măcar 90 de minute în care întreaga suflare a Formulei 1 va asista la cursa finală a campionatului, în care Red Bull va renunţa la update-ul de motor introdus de Renault în Brazilia.
Circuitul din Abu Dhabi şi regulamentul DRS
Circuitul Yas Marina este considerat o facilitate de cinci stele datorită extravaganţei şi dotărilor de ultimă oră, printre care se numără şi tunelul care face legătura între ieşirea de boxe şi pista. Totuşi, configuraţia acestuia este departe de a impresiona, întrucât oportunităţile de depăşire sunt aproape inexistente, element de altfel caracteristic celor mai multe circuite care au debutat recent în calendarul competiţional.
De aceea, FIA a decis să păstreze şi în acest an regulamentul cu două zone de detecţie şi activare pentru sistemul DRS. Prima zonă de activare pentru sistemul DRS a fost stabilită pentru mai mult de jumătate din linia drepta dintre virajele şapte şi opt, punctul de detecţie pentru diferenţa de maxim o secundă dintre doi piloţi urmând să fie cronometrată înainte de intrarea în virajul şapte. Imediat după ieşirea din virajul opt a fost stabilită a doua zonă de detecţie, iar sistemul DRS va putea fi activat pentru a doua oară pe aproximativ jumătate din distanţa dintre virajele nouă şi 10.
Cifrele circuitului
Lungime tur | 5.554 metri |
Cea mai lunga linie dreapta | 1233 metri |
Viteza de top | 339 km/h |
Consum de carburant | 1.74 kg/tur |
Cifrele cursei
Numar de tururi | 55 |
Distanta cursei | 305.355 km |
Strategie tipica | 2 opriri |
Lungime pitlane | 357 metri |
Safety Car | 40% |
Strategiile schimburilor de pneuri
Pirelli va furniza în Marele Premiu din Abu Dhabi pneuri supersoft şi soft, cele mai moi compoziţii din gamă. Încheierea cursei la lumina reflectoarelor va genera un comportament neobişnuit pentru pneuri, întrucât temperaturile vor scădea spre final, însă Pirelli anticipează în mare măsură strategii cu două opriri la boxe.
"Sunt aceleaşi nominalizări ca şi anul trecut, aşa că probabil ne aşteptăm la o nouă cursă cu două opriri la boxe, dar temperaturile circuitului pot varia mult pe măsură ce soarele apune, iar acest lucru poate afecta pneurile şi, implicit, strategia", explică Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport.
Informaţii meteo: vreme călduroasă
Ca de obicei, Abu Dhabi îşi întâmpină oaspeţii cu o vreme specifică verii europene: în fiecare dintre cele trei zile de concurs, temperatura maximă va fi de 28-29 de grade Celsius, cu 21-23 de grade la miezul nopţii. Şansele de ploaie sunt, desigur, minime, astfel că sezonul se va încheia în mod cert pe uscat.
Statistici pentru Marele Premiu din Abu Dhabi
▶ deşi depăşirile sunt dificile, doar una dintre cele şase curse desfăşurate până în prezent în Abu Dhabi a fost câştigată de pilotul care a plecat din pole position;
▶ pe de altă parte, o singură cursă din cele şase a fost câştigată de un pilot care nu a plecat de pe prima linie a grilei de start (Raikkonen, locul 4, în 2012);
▶ Force India va concura în Marele Premiu cu numărul 150 din istoria sa.
Marele Premiu din Abu Dhabi la TV
Drepturile TV ale Formulei 1 pentru România sunt deţinute de postul Dolce Sport, care poate fi recepţionat şi pe internet prin intermediul platformei TelekomTV. Calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe postul de televiziune RTL (limba germană).
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisiuni TV | Internet |
Antrenamente 1 | vineri, 27 noiembrie | 11:00 | - | |
Antrenamente 2 | vineri, 27 noiembrie | 15:00 | - | |
Antrenamente 3 | sambata, 28 noiembrie | 12:00 | - | |
Calificari | sambata, 28 noiembrie | 15:00 | DolceSport, RTL | Telekom TV |
Cursa | duminica, 29 noiembrie | 15:00 | DolceSport, RTL | Telekom TV |
Da, Marele Premiu al Braziliei......Ce se intimpla cu tine, nu stiu....