Autobuze electrice pentru transportul în comun din România: proiect de lege pentru reducerea poluării în oraşe

Publicat luni, 28.12.2015 12:08 de Daniel Popescu

Autorităţile locale ar putea fi obligate să se asigure că cel puţin jumătate dintre mijloacele de transport în comun ce vor fi achiziţionate vor fi electrice, potrivit unui proiect de lege pentru reducerea poluării în mările oraşe.

Tot mai multe metropole ale lumii sunt afectate de poluare excesivă, iar ultima pe listă este Milano, care a interzis circulaţia maşinilor pe drumurile publice timp de trei zile în perioada 28-30 decembrie.

Pentru moment, România nu se confruntă cu situaţii atât de grave, însă autorităţile par să fie conştiente de pericol şi trasează deja o serie de măsuri inedite.

Mai mulţi parlamentari au depus un proiect de lege care, dacă va fi aprobat, va obliga autorităţile locale să cumpere mijloace de transport electrice în proporţie de 50% din necesarul de achiziţii.

"Autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile comerciale aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport în comun acţionate electric într-o proporţie de minim 50% din necesarul de achiziţii viitoare", se precizează în proiectul de lege, care se aplică şi pentru autobuzele şcolare.

În plus, companiile private care efectuează transport public local trebuie să aibă un parc auto format în proporţie de 50% din vehicule electrice începând din anul 2020. În expunerea de motive, parlamentarii au oferit şi câteva statistici interesante, potrivit cărora, în Uniunea Europeană, 28% din gazele cu efect de seră sunt emise de mijloacele de transport, iar 10% dintre acestea provin din trafic urban.

În cazul în care legea va fi implementată, cele mai multe oraşe din România vor fi nevoite să cumpere autobuze electrice. În Bucureşti şi alte câteva mari oraşe, legea ar putea fi însă "fentată" în mare măsură prin achiziţionarea de tramvaie şi troleibuze.

Pentru a fi adoptată, legea va trece întâi pe la Senat, apoi prin votul final al Camerei Deputaţilor şi va fi implementată în anul următor celui de intrare în vigoare. Întrucât legea va fi votată cel mai probabil în 2016, aceasta va fi implementată efectiv cel mai devreme în 2017.

Via Mediafax

  • Gigel, luni, 28.12.2015 14:01

    Poate astfel reusim sa salvam Planeta ca numai in jos mergem, nimeni nu se gandeste la viitor, toti se gandesc la propria persoana. Prin aceste mijloace de transport persoane poate o sa avem si noi parte de un transport normal si cu AER CONDITIONT.

  • Kap, luni, 28.12.2015 14:10

    Poate ne explicați ce vreți să insinuați prin "legea ar putea fi însă "fentată" în mare măsură prin achiziţionarea de tramvaie şi troleibuze". Să-nțelegem că legea ar fi dată cu dedicație pentru anumiți importatori de vehicule electrice cu baterie? Și că vehiculele electrice convenționale (tramvaie, troleibuze), utilizate cu succes de zeci de ani prin marile orașe, le-ar strica șmenul acestor băieți care și-ar fi dedicat acest proiect de lege? Și mergând pe firul logic, ar rezulta că scopul acestei legi ar fi obligativitatea achiziționării de electrice cu baterie, nu combaterea poluării, corect? Impunerea autobuzelor electrice excluzând tramvaiele sau troleele într-adevăr ar ”fenta” logica și bunul simț!

  • someone, luni, 28.12.2015 16:03

    eu as opta pentru troleibuze...nu strica soselele ca si sinele de tramvai, sant mai silentioase ca si acestea si nu au timp de incarcare ca si un autobuz

  • antonny, luni, 28.12.2015 22:18

    daca o sa faca la fel ca si la metrorex pentru achizitie de vagoane sa vanda contractul iar fabrica noastra de la Arad sa piarda contractul.......hai sa vedem cine sunt producatorii ????oare va castiga ROMAN Brasov un contract asa mare ????

  • Tudor, luni, 28.12.2015 23:03

    someone dar incarci toti stalpii cu cabluri si alte chestii. Ai uitat ca sunt dependente de acea infrastructura hidoasa?

  • flavius, marţi, 29.12.2015 00:34

    Cea mai mare tampenie masinile pe baterii.Ma rog ,nu degeaba au intrat hotii in Afghanistan cel mai mare depozitar de Litiu (cca87%).Hibridele sunt un fiasco,iar solutia cea mai eficienta ar fi inductia.

  • unckle, marţi, 29.12.2015 00:54

    " În Bucureşti şi alte câteva mari oraşe, legea ar putea fi însă "fentată" în mare măsură prin achiziţionarea de tramvaie şi troleibuze." ... asta nu-i fentare ... este scopul principal al unei astfel de legi. Ar deranja pe cineva ca jumatate din liniile de autobuz din bucuresti sa fie deservite de trolee ? Din pacate partea cu "50% electrice" la companiile private care fac transport public nu o sa treaca, existand foarte multe argumente impotriva unui astfel de articol de lege. Mai asteptam un pic, pana cand costurile de operare ale unui parc electric vor fi comparabile cu ale unuia clasic. (in plus se poate fenta rapid folosind masini in proprietatea "taximetristului" date firmei cu contract de comodat)

  • someone, marţi, 29.12.2015 20:02

    @ tudor, ai dreptate, dar asta e problema celor de la urbanism ca accepta asa rahaturi, nu a stalpilor in sine. si daca noi romanii, auto-proclamati" buricul pamantului" in multe domenii, santem in stare sa facem metrou, si avioane si dacii si motorul ecoboost si multe alte chestii, dar nu santem in stare sa punem acele cabluri in ordine pe stalpi, atunci eu zic sa renuntam la ideea de transport in comun ecologic, pentru ca nu il meritam

  • lorinczi.thomas, marţi, 29.12.2015 21:14

    pana la urma, fiecare mijloc de transport la comun are avantaje si dezavantaje sezizabile deci pana la urma... ne luam toti biciclete :)