Anul 2009 in viziunea marilor producatori auto mondiali
Declaratiile marilor oficiali prezenti la Salonul de la Detroit ascund, in mare parte, un pesimism adanc in ceea ce priveste vanzarile din acest an.
Criza financiara a transformat Salonul Auto de la Detroit intr-un loc al declaratiilor. Jurnalistii au vanat informatii importante legate de viitorul constructorilor auto, iar acestea nu au intarziat sa apara. Iata cele mai importante declaratii ale oficialilor de la Detroit:
FORD
Jim Farley (Director de Vanzari)
- "Cererea din SUA a fost, in 2008, ceva mai mare decat se prevedea la inceputul lunii ianuarie. Pentru toti constructorii si pentru toate tipurile de masini".
Alan Mulally (Director general Ford) - "Ford discuta in acest moment cu posibilii cumparatori ai marcii Volvo". Mulally nu a nominalizat insa acesti posibili viitori posesori ai brandului suedez.
Bill Ford (Presedinte Executiv) - "Ford nu ia in calcul utilizarea liniei de credit de noua miliarde de dolari ceruta statului american. Totusi, Guvernul ar trebui sa ia masuri in vederea incitarii consumatorilor in achizitionarea vehiculelor hibride, in conditiile in care benzina a revenit din nou la un pret scazut".
Ford a anuntat, in cadrul Salonului de la Detroit, lansare aa patru noi modele hibride in America de Nord pana in 2012 si se gandeste la oportunitatea lansarii unui vehicul electric de mici dimensiuni, creat in colaborare cu magna International. In prima faza, Ford vrea sa vanda intre 5000 si 10000 de unitati anual.
GENERAL MOTORS
Rick Wagoner (Director General): "GM cauta inca un posiobil cumparator pentru marca Saab. Deocamdat, avem destule fonduri proprii si ne putem baza pe acestea pana in luna martie. Este posibil, insa, sa cerem Guvernului mai multi bani imprumut, pe langa cele 13.4 miliarde deja promise".
Bob Lutz (Vicepresedinte al grupului): "GM nu a modificat planurile initiale de lansare a modelului electric Volt la sfarsitul lui 2010. Nu am ascuns niciodata faptul ca nu vom castiga niciodata multi bani cu Volt, in conditiile in care costul bateriilor nu va scadea semnificativ. Cautam in schimb avantaje fiscale pentru consumatori, pentru a face ca Volt sa fie o masina foarte abordabila".
VOLKSWAGEN
Marca germana a anuntat, prin vocea diferitilor oficiali prezenti peste Ocean, ca obiectul sau de vanzari a fost atins in 2008, cresterea inregistrata fiind de 0.6%. VW a realizat un record absolut pentru marca in 2008, cu 6.23 milioane de masini livrate in cursul anului. Totusi, oamenii din conducerea companiei au afirmat ca anul 2009 va putea aduce o scadere de circa 10% pentru Volkswagen, marca urmand sa aloce insa in continuare 8 miliarde de euro anual pentru dezvoltarea a noi modele.
AUDI
Rupert Stadler (Director General): "Nu excludem posibilitatea ca 2009 sa reprezinta un an cu minus in vanzari. Previziunile din acest moment sunt foarte dificile si putin fiabile. Totusi, dupa ce am vandut 1,008 milioane de vehicule in 2008, ne mentinem targetul de 1,5 milioane de masini pana in 2015".
DAIMLER
Dieter Zetsche (Director general): "Reculul din ultima parte a anului 2008 a fost mai rau decat era prevazut. Mercedes ar putea arata semne de revenire in al doilea semestru al acestui an. Suntem deschisi achizitiilor in materie de tehnologiii prietene cu mediul. Speram, in acelasi timp, sa putem reincepe discutiile pentru vanzarea celor 20 de procente pe care Daimler le detine inca din Grupul Chrysler.
TOYOTA
Masatami Takimoto (Vicepresedinte Executiv R&D): "Toyota va lansa o masina 100% electrica in SUA pana in 2012. Acesta va fi destinat mai ales celor care fac drumuri zilnice de acasa pana la birou si invers. Credem ca noua masina va fi perfecta pentru distantele scurte si pentru zonele urbane".
HONDA
Oficialii japonezilor au declarat, la Detroit, ca isi doresc ca noul Insight, considerat principalul rival de piata al lui Prius, sa fie pus in vanzare din aceasta primavara. In Europa, acesta va veni in luna martie 2009. Totusi, majoritatea exemplarelor Insight vor fi vandute in Statele Unite. Pretul minim de vanzare in Japonia va fi de doua milioane de yeni, adica de circa 16.500 de euro, cu aproximativ 4000 de euro mai putin decat actualul Civic Hybrid. In ceea ce priveste anul care tocmai incepe, obiectivul Honda este pesimist, oficialii niponi bazandu-se pe o micsorare a stocurilor de masini pe care le are fiecare dealer.
HYUNDAI
Constructorul coreean incepe anul foarte bine, modelul Genesis fiind numit Masina Anului in America de Nord. Declaratiile oficialilor Hyundai s-au concentrat pe acest subiect la Detroit.
MAZDA
Jim O'Sullivan (Presedinte Mazda SUA): "Speram sa crestem in 2009 si ne bazam pe lansarea noului Mazda3. Am reusit sa scadem in 2008 mai putin decat media pietei, ceea ce ne-a permis sa castigam 0.2% cota de piata, pentru a ajunge la un total de doua procente. Ultima data cand ne-am aflat la acest nivel eram in anul 1994".
CHRYSLER
Bob Nardelli (Director General): "Chrysler nu e de vanzare. Recentele disponibilizari nu sunt semnul unei eventuale vanzari ale brandului, asa cum se discuta in presa. Avem in vedere lansarea pe piata din SUA a unui model electric pana in 2010, urmand ca pana in 2013 sa marim numarul acestui tip de masini disponibile sub sigla Chrysler. Ne gandim si la lansarea unei masini electrice in afara SUA, insa nu stim in acest moment care va fi numele acesteia".