Andreas Lassota (Opel): "Masinile electrice vor oferi cu adevarat placerea condusului"
Automarket a discutat la Geneva cu unul dintre oamenii-cheie ai dezvoltarii modelelor electrice Opel. Am aflat, cu aceasta ocazie, cum trebuie sa ne incarcam corect telefoanele mobile.
Automarket: Ati facut o mutare interesanta in 2008, cand ati lasat segmentul modelelor de oras, de care va ocupati anterior, si ati devenit manager de marketing al produselor electrice Opel. Ce inseamna cu adevarat electric pentru Opel?
Andreas Lassota: Am introdus un nou tip de tehnologie in gama. Dar pentru a discuta despre aceasta schimbare de optica trebuie sa ne intoarcem ceva mai inapoi, in 1996, cand GM a lansat primul sau model electric, EV1, si l-a construit pana in 2004 in 1000 de unitati. EV1 a fost mai mult decat un program demo, deoarece 1000 de unitati inseamna deja o productie mare pentru un astfel de model in acea perioada. EV1 era capabil sa parcurga 140 de kilometri cu o singura incarcare a bateriilor, o valoare foarte buna pentru acei ani.
Automarket: Intr-adevar, o autonomie de 140 de kilometri este una ridicata chiar si pentru anii 2000. Si totusi, care sunt adevaratele nevoi ale clientilor masinilor electrice?
Andreas Lassota: Plecand de la rezultatele pe care le-am avut, am inceput sa investigam nevoile posibililor clienti europeni si am descoperit ca nu mai putin de 80% dintre acestia parcurg nu mai mult de 50 de kilometri pe zi. Indiferent de masina pe care o conduc. Altfel spus, am putea sa multumim cu o autonomie de 60 de kilometri aceste 80 de procente. Si totusi, uneori ai nevoie de o autonomie mai mare si nu vrei sa te opresti din condus la fiecare 60 de kilometri. Pana la urma, sofatul inseamna libertate, mobilitatea inseamna ca poti sa mergi oriunde vrei sa mergi. Am decis astfel sa construim o masina care functioneaza 60 de kilometri exclusiv pe baza energiei stocate in baterie, dar am introdus in ecuatie si un generator de energie care incarca bateria in continuare. Iar tu, ca sofer, nu simti ca acel generator porneste. Conduci in acelasi mod electric in continuare, energia generatorului incarcand bateria. Acest sistem se regaseste sub capota noului Opel Ampera.
Automarket: Pe langa aceasta noutate absoluta prezenta pe Ampera, care e diferenta esentiala dintre o masina electrica si una normala, pe benzina sau motorina?
Andreas Lassota: Fizica e foarte importanta aici, deoarece daca faci o comparatie intre curba de cuplu a motoarelor pe benzina sau motorina si cea a motoarelor electrice, vei vedea ca aceasta urca incet in cazul primelor si ajung la un punct de varf, in timp ce motoarele electrice au cuplul inca de la o rotatie pe minut. Doar apesi acceleratia si zboara efectiv. Cuplul ramane stabil si coboara abia ulterior. Practic ai cuplu maxim inca de la start, acesta fiind elementul care face ca sofatul unei masini electrice sa fie foarte distractiv.
Automarket: Vreti sa ne spuneti ca masinile electrice vor fi primele autoturisme care vor atrage cu adevarat clientii dornici de senzatii tari la volan?
Andreas Lassota: Intr-un fel da. In modelele ecologice ai de obicei consum redus, ai elemente care sa te faca sa te simti bine, insa nu ai acea parte de distractie, de dinamism specific unui model ceva mai sportiv. Modelele electrice sunt complet diferite de cele hibride si mi-as dori ca toti sa incerce unul inainte sa vorbeasca despre asa-numita "lipsa de pasiune" de la bordul acestor masini.
Automarket: Trenul de propulsie pe care il utilizati se numeste Voltec. Asta ne duce cu gandul la fratele apopiat al lui Ampera, Chevrolet Volt.
Andreas Lassota: La Opel, ne place sa il numim "sistem de extindere a autonomiei". Evident ca impartim aceeasi tehnologie cu Chevrolet Volt, deci suntem un soi de frati de cruce. Sistemul in sine poarta acelasi nume si in cazul Opel Ampera, insa noua ne place sa il explicam mai pe indelete, pentru ca "sistem de extindere a autonomiei" este mult mai usor de inteles. Trebuie ca lumea sa inteleaga faptul ca sistemul hibrid clasic este ceva total diferit de ceea ce oferim noi pe Ampera. Hibrizii clasici sunt de fapt modele pe benzina sau diesel la care motorul electric reprezinta un sistem de suport. La hibrizi, beneficiezi de cuplul inalt la turatii joase pe care ti-l ofera un model electric, insa atunci cand bateria este descarcata nu mai ai la dispozitie acest cuplu. Ampera are intotdeauna aceeasi curba de cuplu, acelasi comportament fizic dinamic, iar atunci cand bagi piciorul in pedala de acceleratie nu simti nimic diferit. Imediat dupa ce bateria se descarca, aceasta este incarcata de generatorul pe benzina.
Automarket: La ce procent de descracare a bateriei intra in functiune generatorul?
Andreas Lassota: Atunci cand bateria ajunge la 30% incarcare, generatorul incepe sa o umple. Exista doua motive pentru a face asta. Primul ar fi faptul ca distrugi bateria daca o descarci complet sau daca cobori la 10-20%. Nu descarcam bateria complet, ramanem undeva la mijlocul plajei de incarcare. Apropo, acest lucru este foarte important si pentru telefoanele mobile: telefoanele din noua generatie nu trebuie lasate sa se descarce complet. Mobilele din vechea generatie, cu baterii nichel-cadmiu, aveau nevoie sa fie descracate complet si incarcate complet ulterior. In telefoanele litiu-ion, bateriile trebuie incarcate constant, cat de des posibil, oricand se poate. Aici 10 minute, dincolo 20 de minute, oricand ai posibilitatea.
Automarket: La telefoane pare destul de simplu, insa ce facem atunci cand masinile sunt pe sosea si nu am unde sa le incarc?
Andreas Lassota: Vor exista puncte de incarcare, si vor aparea din ce in ce mai des. La supermaket, de exemplu, vom avea la dispozitie parcari cu prize speciale pentru masini, iar incarcarea va fi gratuita. Normal ca m-as duce la un astfel de magazin sa-mi fac cumparaturile, nu? Pana la urma, la nivel european un client cumpara in weekend la supermarket produse de 40-100 de euro, deci faptul ca incarci masina de 50-60 de centi nu conteaza la aceasta scara.
Automarket: Ma bucur ca ati ajuns la acest subiect. Pana la urma, cat va costa in sine incarcarea unei astfel de masini? S-a vorbit foarte putin despre asta.
Andreas Lassota: Daca vorbim de astfel de magazine, incarcarea va fi gratis. E ca in cazul cardurilor de fidelitate. Daca iti dau puncte si produse gratuite ulterior, de ce sa nu-ti dea un kWh gratis sa iti incarci masina? Pana la urma, cei 50 sau 60 de centi sunt un procent infim din ce cumperi. De altfel, multe dintre lanturile de magazine sunt deja interesate de acest tip de "schimb" cu clientii, iar noi suntem deschisi sa vorbim despre acest subiect cu oricine se arata interesat.
Automarket: Ati vorbit anterior de Volt si Ampera ca fiind "frati de cruce". Care sunt, totusi, diferentele dintre cele doua modele?
Andreas Lassota: In primul rand, Chevrolet Volt a fost dezvoltat pentru Statele Unite, iar Ampera pentru Europa. In acest sens, am definit clar care sunt elementele necesare pentru ca fiecare model sa fie omologat pe piata respectiva, pentru ca sunt lucruri diferite in SUA si Europa. Iar primul lucru este legat de faruri. Farurile sunt un element foarte scump de modificat, exista diferite tipuri de faruri, exista chiar faruri diferite pentru Marea Britanie si restul continentului. Peste toate acestea, am gasit de cuviinta sa introducem chiar si Chevrolet Volt in Europa. Ampera si Volt au un design exterior diferit, la interior sunt similare, dar nivelul executiei difera si aici. Oricum, cel mai mare avantaj al lui Ampera in Europa este legat de reteaua de distributie si service, care este foarte bine dezvoltata aici.
MA BUCURA ENORM FAPTUP CA IN 5 ANI NU O SA MAI ALEG DOAR MASINI PE BENZINA SAU PE MOTORINA SI O SA POT SA ALEG SI HIBRIDE. cHIAR AM VAZUT UN TRAFIC UN PRIUS ALB CONDUS DE UN TANAR. MA BUCUR CA NE PASA.