ANALIZĂ: Cum s-a votat la Car of the Year - între Nissan Leaf şi Dacia Duster
De ce a luat Duster locul al şaptelea din şapte finalişti? Şi de ce a câştigat Nissan Leaf? Automarket a analizat opiniile membrilor juriului şi vă prezintă câteva concluzii.
Recent încheiatul European Car of the Year 2011 a fost una dintre cele mai disputate ediţii de până acum ale celei mai importante competiţii europene de acest tip. Dacă de obicei vorbeam de un câştigător care a atras simpatia multor membri ai juriului şi a fost apreciat ceva mai puţin de alţii, Nissan Leaf - modelul câştigător din acest an - a primit voturi dintre cele mai complexe, acestea mergând de la maximum de puncte posibile (10) la minimum (0).
NISSAN LEAF - Noutate absolută sau încă prea crud?
În principiu, o analiză a voturilor acordate de către cei 57 de membri ai juriului arată că opiniile legate de meritul modelului electric Nissan de a fi ales Maşina Anului în Europa au fost diametral opuse. Astfel, 20 de membri ai juriului i-au acordat cele mai multe puncte lui Leaf, trei dintre aceştia (un francez, un german şi un norvegian) acordându-i chiar 10 puncte, maximum disponibile pentru un model. Pe de altă parte, au existat 13 juraţi care au considerat ca Nissan Leaf este ultimul model dintre cele şapte prezente în finală, 9 dintre aceştia acordându-i modelului japonez zero puncte.
Din explicaţiile ambelor părţi, deducem că Nissan Leaf a fost apreciat pentru soluţiile tehnologice şi pentru poziţionarea sa, dar a fost depunctat pentru că juraţii au considerat că un model cu autonomie coborâtă şi care nu beneficiază de o reţea de încărcare îndeajuns de vastă nu poate emite pretenţii.
Analiza voturilor pe naţiuni ne arată că cei şase spanioli prezenţi în juriu au votat masiv împotriva lui Leaf (din şase, patru i-au acordat zero puncte, doi i-au acordat un punct), aceştia fiind dublaţi de italieni (Leaf a primit zero puncte din partea a patru din cei şase membri italieni ai juriului). Pe de altă parte, britanicii, francezii, maghiarii şi juraţii din ţările nordice au contribuit serios la zestrea de puncte adunate de Leaf. Nemţii au avut opinii amestecate (1, 2, 7, 7 şi 10 puncte), în timp ce cei doi portughezi prezenţi în juriu s-au aflat în tabere diferite (7 puncte din partea unuia, zero din partea celuilalt).
- "Lumea are nevoie de maşinile electrice pentru a deveni mai puţin dependentă de petrol şi pentru a reduce emisiile şi poluarea fonică. Leaf este o maşină reală, de mărime medie, fără a veni cu multe dintre compromisurile pe care le-au făcut maşinile electrice în trecut. Ce m-a fascinat a fost modul în care maşina se manevrează pe şosele virajate. Virtual fără ruliu, cu aderenţă bună pe partea frontală, cu direcţie uşoară - această maşină e chiar plăcută la condus. De asemenea, calitatea oferită este mai degrabă bună, iar exteriorul este îndeajuns de futuristic pentru a ieşi în evidenţă. Bineînţeles că nu ştim în acest moment cum se va comporta maşina în mâinile clienţilor, care va fi fiabilitatea şi cum se va creşte şi va scădea autonomia vara şi iarna. Dar am încredere în Nissan că au luat în calcul toate aceste necunoscute. Am votat Leaf pentru a recompensa curajul companiei de a conduce restul industriei într-un teritoriu încă necunoscut." - THOMAS IMHOF (Germania) - 10 puncte pentru Nissan Leaf.
- "Nu există niciun dubiu legat de faptul că Nissan Leaf este marea noutate în lista modelelor eligibile în acest an. Dar, după părerea mea, este mult prea devreme să alegem o maşină electrică ca Maşina Anului. Leaf se conduce bine, are aspectul, funcţionalitatea şi confortul unei maşini normale, dar nu poate fi considerat o maşină normală din cauza preţului extrem de ridicat, a autonomiei limitate şi a desfacerii limitate pe pieţele importante ale Europei, unde Leaf nu va ajunge decât la mijlocul anului viitor. Aş fi fericit să pot vota o maşină electrică sau o maşină cu propulsie alternativă atunci când toată lumea îşi va permite să cumpere una şi când, în primul rând, va putea fi utilizată ca o maşină normală. Decoamdată nu se întâmplă acest lucru." - ALESSANDRO FERRARI (Italia) - 0 puncte pentru Nissan Leaf.
DACIA DUSTER - Între ieftin, bun, spartan şi retrograd
Apariţia surprinzătoare a lui Dacia Duster printre cei şapte finalişti a fost cea mai mare reuşită de acest tip din istoria constructorului de la Mioveni. SUV-ul românesc a terminat concursul pe ultimul loc între finaliste, însă a reuşit să atragă atenţia şi chiar să primească cele mai multe puncte din partea a şase dintre membri juriului.
Cele mai multe puncte obţinute de Duster au venit din partea unui belgian (Stephane Lemeret - 7), a unui francez (Alain-Gabriel Verdevoye - 8), a unui portughez (Francisco Mota - 8), a unui rus (Vadim Ovsiakin - 6), a unui spaniol (Sergio Piccione - 7) şi, oarecum normal, din partea singurului membru român al juriului, Dan Vardie (6 puncte). Duster a mai primit 8 puncte din partea francezului Jean-Jacques Cornaert, care l-a pus însă pe prima poziţie pe Nissan Leaf. Pe de altă parte, 28 de juraţi l-au pus pe Duster pe ultima poziţie în ceea ce priveşte opţiunile personale, 13 dintre aceştia acordându-i modelului Dacia zero puncte.
În principiu, discuţia în contradictoriu dintre juraţi a vizat, în cazul lui Duster, diferenţele dintre avantajul evident al modelului românesc (accesibilitatea) şi dezavantajele evidente, subliniate de faptul că modelul românesc nu îşi aduce aportul la evoluţia industriei auto. Au existat şi opinii cel puţin curioase, cum este cea a norvegianului Rune Korsvoll sau a danezului Peter Aaboe. Aceştia i-au acordat lui Duster unul, respectiv zero puncte, o parte din motivaţiile lor fiind faptul că modelul românesc nu este disponibil pe pieţele din aceste ţări nordice. Cu toate acestea, Korsvoll şi Aaboe nu s-au sfiit să-i acorde lui Nissan Leaf 10, respectiv 5 puncte, în condiţiile în care modelul Nissan nu circulă încă pe nicio şosea europeană.
Voturile pe naţiuni ne arată faptul că cele mai proaste note pentru Duster vin de la britanici, de la elveţieni, de la juraţii din ţările nordice (toţi cei tre suedezi i-au acordat lui Duster zero puncte) sau de la olandezi. Deşi Dacia a reuşit să atragă destui clienţi în Germania şi Italia, membrii juriului din aceste ţări i-au acordat modelului românesc maximum 3 puncte (nemţii au mers pe 0-1-3-1-3-1 puncte, iar italienii pe 2-3-2-3-2-2). Pe de altă parte, Duster a stat bine în voturile ruşilor, ale francezilor (deşi Phillipe Gegout i-a acordat zero puncte), ale portughezilor şi, parţial, ale spaniolilor.
- "Excelentul raport calitate/preţ va ridica modelul la nivelul de aşteptări ale brandului românesc, dar Duster nu se ridică la multe dintre elementele care se cer la Car of the Year, în condiţiile în care contribuţia sa la capitolele tehnologie, motoare, etc este zero" - PEDRO FIGUEROLO (Spania) - 0 puncte pentru Dacia Duster.
- "Dacia Duster nu se găseşte pe piaţa daneză dar, chiar şi dacă ar fi fost, preţul său redus nu este destul pentru ca modelul să fie luat în considerare" - PETER AABOE (Danemarca) - 0 puncte pentru Duster
- "Dacia Duster nu primeşte niciun punct din partea mea deoarece îi lipsesc elementele standard de siguranţă ale unei maşini moderne" - MARIANNE STERNER (Suedia) - 0 puncte pentru Duster
- "În acest an, principala inovaţie care priveşte consumatorul este aici. O astfel de maşină cu un astfel de preţ este o adevărată revoluţie, atât din punctul de vedere al conceptului, cât şi din cel al industrializării. Este cu cel puţin 50% mai ieftin decât mulţi dintre rivalii săi direcţi. Iar producţia într-o ţară aşa-numită low-cost explică doar parţial acest preţ. Renault a regândit total automobilul. Evident că Duster este zgomotos şi puţin rafinat. Dar este, în acelaşi timp, o maşină adevărată, atractivă, practică, versatilă, spaţioasă, sigură, confortabilă şi departe de a putea fi numită proastă la condus. Pentru clienţi este un adevărat chilipir. Succesul său este atât de ridicat, încât fabrica din România nu face faţă comenzilor." - ALAIN-GABRIEL VERDEVOYE (Franţa) - 8 puncte pentru Duster
- "Duster ne arată că o maşină low-cost nu trebuie să fie urâtă. ne arată că o maşină low-cost nu trebuie să fie mică. Motorul 1.5 dCi este unul foarte bun, spaţiul interior este mai mult decât acceptabil şi poate veni cu tracţiune 4x2 sau 4x4. Duster e chiar şi un off-roader competent. E pur şi simplu o maşină bună de familie şi demonstrează că o astfel de maşină nu trebuie să fie atât de scumpă pe cât ne-am obişnuit noi. E o alegere foarte raţională." - FRANCISCO MOTA (Portugalia) - 8 puncte pentru Duster
- "Primul SUV/Crossover dezvoltat inteligent care democratizează segmentul european. Următorul adversar direct se află la peste 5000 de euro. Dar cea mai mare surpriză vine din partea abilităţilor 4x4, care se află deasupra oricărui concurent şi peste orice ne-am putea imagina din partea unui model Dacia. Duster este maşina prezentului şi este cel mai atractiv model din gama europeană Dacia." - DAN VARDIE (România) - 6 puncte pentru Duster
CUM A VOTAT ROMÂNUL DIN JURIU?
Dan Vardie, reprezentantul României în juriul Car of the Year, a ales să acorde punctele pe care le avea la dispoziţie destul de echitabil între cei şapte finalişti. Astfel, diferenţa dintre primul clasat în topul personal (Dacia Duster) şi ultimul model în acest clasament din punctul său de vedere (Citroen C3 şi Volvo S60, la egalitate) este de doar patru puncte. Dacă Duster a primit 6 puncte, C3 şi S60 au adunat din partea jurnalistului român două puncte. Pe podiumul lui Dan Vardie au stat, pe lângă Duster, Nissan Leaf (5 puncte) şi Opel Meriva (4 puncte). Ford C-Max şi Alfa Romeo Giulietta (câte 3 puncte) au completat grila oferită de Dan Vardie.
CLICK AICI pentru a vedea întreaga grilă de punctare a celor 57 de membri ai juriului.
CLICK AICI pentru a citi o analiză nonconformistă a voturilor juriului Car of the Year 2011.
CLASAMENT FINAL EUROPEAN CAR OF THE YEAR 2011
1. NISSAN LEAF (257p)
2. Alfa Romeo Giulietta (248p)
3. Opel Meriva (244p)
4. Ford C-Max (224p)
5. Citroen C3/DS3 (175p)
6. Volvo S60/V60 (145p)
7. Dacia Duster (132p)
Cei care au acordat 0 puncte, sunt niste invidiosi.Cu siguranta oricare producator auto din lume s`ar bucura sa aiba un model in gama care sa se bucure de cel putin jumatate din succesul lui Duster. Si ce daca nu are nimic inovator in materie de motoare, echipamente si altele? Poate ca asta'i raspunsul pentru care se bucura de atata succes. La fel de bine putea sa fie Bugatti Veyron in locul lui Nissan Leaf. Pentru ca da, Veyronu' reprezinta o premiera din foarte multe puncte de vedere, dar iata ca nici macar nu se incadreaza in top10 COTY. In fine, consumatorul stie ce'i mai bun pentru el, astea's chestiuni de imagine.E destul de bine ca ajuns in top10. Mult succes, Dacia!