Allons enfants de la Patrie! Cum a sărbătorit Renault revenirea Franței în calendarul Formulei 1
O paradă cu monoposturi și mașini clasice, un tur demonstrativ realizat de o femeie saudită și o tribună plină de fani îmbrăcați în galben sunt câteva dintre ingredientele cu care Renault a sărbătorit revenirea Franței în Formula 1 după o absență de 10 ani.
27 iunie 1906. Pe câteva drumuri publice închise circulației din apropierea localității franceze Le Mans are loc primul Grand Prix din istoria sporturilor cu motor, câştigat de pilotul maghiar Ferenc Szisz.
În timp, Grand Prix a devenit numele oficial al fiecărei etape de Formula 1, competiție care a luat naștere oficial în 1950. Pe parcursul istoriei, Franța a jucat un rol esențial în calendarul Marelui Circ, întrucât a găzduit curse de Formula 1 în fiecare an între 1950-2008, singura excepție fiind sezonul 1955.
Condițiile financiare dificile impuse de Bernie Ecclestone și infrastructura precară din regiunea circuitului de la Magny-Cours au condus la eliminarea din calendar a țării care l-a oferit pe cvadruplul campin mondial Alain Prost, însă Franța și-a recăpătat locul începând din 2018 prin cursa găzduită de circuitul Paul Ricard, care a mai fost prezent în Formula 1 până în 1990.
Un context favorabil
Revenirea Franței în calendar s-a produs într-un moment în care această țară traversează o perioadă bună în Formula 1: Renault este la al treilea sezon de la revenirea în competiție cu o echipă de uzină și a progresat constant în pluton, în timp ce Romain Grosjean, Esteban Ocon și Pierre Gasly sunt cei 3 piloți care reprezintă Franța în competiție.
Pentru a sărbători întoarcerea Formulei 1 în propria țară, cei de la Renault au găzduit înaintea cursei de duminică, câștigată de Lewis Hamilton, o serie de evenimente emoționante.
Demonstrație în portul din Marsilia.
Primul eveniment a avut loc vineri seara, la scurt timp după antrenamente, în portul din Marsilia. Pentru a promova Marele Premiu, mai mulți piloți și foști piloți au făcut demonstrații cu monoposturi de Formula 1 la numai câțiva metri de sute de ambarcațiuni și în fața a numeroși spectatori.
Printre ei s-a numărat și Frank Montagny, care și-a demonstrat abilitățile la volanul unui Lotus Renault E20 din 2012.
Parada monoposturilor și mașinilor de raliuri clasice
Cu o istorie îndelungată în Formula 1, Renault nu putea rata ocazia de a-și prezenta înaintea cursei de la Paul Ricard câteva dintre cele mai importante mașini și monoposturi. Nu mai puțin de 17 mașini construite între 1902 și 2015 au intrat pe circuitul Paul Ricard în aplauzele celor circa 65.000 de spectatori, iar cea mai importantă din perspectivă istorică a fost Renault RS01, primul monopost dezvoltat de francezi pentru Formula 1.
Fostul pilot francez René Arnoux a efectuat un tur demonstrativ la volanul monopostului din 1977, în timp ce un alt monopost clasic prezent pe circuit a fost RE40, cu care Alain Prost a câștigat Marele Premiu al Franței din 1983 chiar la Paul Ricard. De la paradă nu au lipsit nici monoposturile Formula Renault MK15 din 1975 și Lotus Renault E20 din 2012, care au fost acompaniate de 7 mașini clasice din lumea raliurilor.
La acest capitol, punctul de referință a fost reprezentat de Renault 5 Turbo din 1985, pilotat de Jean Ragnotti, fost câștigător al Raliului Monte Carlo. Pe lista participanților s-au mai aflat 4CV 1063 (1951), Renault 8 Gordini 1134 (1964), 17 Group 5 (1974), 11 Grupa A și Renault 5 Alpine Grupa 2 (1985), precum și Dauphine (1958).
Nu au lipsit nici Renault 20 Dakar, cu care francezii și-au adjudecat victoria în Raliul Dakar din 1982, și nici Renault A442 B, câștigătorul Cursei de 24 de ore de la Le Mans din 1978.
Titlul de cea mai veche mașină din cadrul paradei i-a revenit lui Renault Type K: aceasta a fost construită în 1902 și are în palmares victoria în cursa de 1.300 de kilometri de la Paris la Viena. La polul opus, Renault Sport RS01 din 2015 a fost cel mai "proaspăt" model, dar și unul dintre cele mai puternice: motorul V6 twin-turbo de 3.8 litri generează 550 de cai putere.
O femeie din Arabia Saudită scrie istorie
În același timp, Renault s-a gândit să marcheze și un eveniment istoric: în 24 iunie, exact ziua cursei de la Paul Ricard, femeile din Arabia Saudită au primit oficial dreptul de a conduce mașini. Cu această ocazie, Aseel Al-Hamad, o femeie de afaceri din Arabia Saudită, a fost invitată să piloteze un monopostul Lotus Renault E20 din sezonul 2012 pe circuitul Paul Ricard.
"Cred că partea frumoasă a acestei povești este că orice este posibil. Chiar dacă visezi la ceva imposibil poți obține ceea ce vrei. Sporturile cu motor nu sunt divizate, așa că femeile sunt capabile să concureze în mod egal cu oricine. Trebuie doar să visăm să avem mai multe femei în toate ramurile sporturilor cu motor", a declarat ea la finalul demonstrației.
Spectacol pe cer
Parada pregătită de Renault a fost completată înainte de startul cursei de un show aerian oferit de organizatorii Marelui Premiu al Franței. 9 avioane au colorat cerul în culorile steagului francez în aplauzele fanilor prezenți în tribune.
Entuziasm în tribune
Nu în utimul rând, Renault a pregătit o serie de surprize în tribuna principală a circutului Paul Ricard. Înaintea cursei, constructorul a distribuit fanilor tricouri și șepci galbene, culoarea tradițională pentru Renault, alături de steaguri ale Franței. Punctul culminant s-a petrecut chiar înaintea startului, când o mare parte din tribuna principală a fost acoperită cu un imens steag galben cu însemnele Renault.
Pe parcursul cursei, fanii au avut parte de multe emoții din partea francezilor. Esteban Ocon și Pierre Gasly s-au neutralizat reciproc în primul tur, când au fost nevoiți să abandoneze în urma unui acroșaj, însă în același timp Carlos Sainz a reușit să urce până pe locul 3 ca urmare a incidentului dintre Sebastian Vettel și Valtteri Bottas.
Chiar dacă ulterior a fost depășit succesiv de rivalii săi de la echipele de top, pilotul echipei Renault a trecut linia de sosire pe locul 8, în fața coechipierului său Nico Hulkenberg. La finalul cursei, cei doi piloți Renault au salutat publicul care i-a susținut într-un număr atât de mare.
"Indiferent de rezultatul final, a fost un weekend care a arătat progresele lui Sainz, în special în fața unui public incredibil", afirmă directorul executiv Cyril Abiteboul.
Cu o dublă clasare în puncte, Renault și-a consolidat locul 4 în clasamentul constructorilor în spatele trio-ului fruntaș format din Mercedes, Ferrari și Red Bull, o performanță bună pentru o echipă care a revenit în Formula 1 cu numai doi ani în urmă.
"Cred că în principiu (n.r - restul sezonului) va fi despre apărarea locului 4 în clasament, dar nu sunt convins împotriva cui ne vom apăra. Poate Haas, poate Force India? McLaren ar putea reveni. Trebuie să monitorizăm atent, pentru că, dacă nu avem o concurență clară, am putea avea un final de sezon mai ușor", a adăugat Abiteboul, care l-a avut alături în acest weekend pe Alain Prost.
Gradul ridicat de certitudine pentru locul 4 în clasamentul constructorilor ar putea permite celor de la Renault să-și concentreze deja resursele pentru dezvoltarea monopostului din sezonul următor. În acest fel, francezii vor fi îndreptățiți să spere la un nou progres prin care să pună în pericol dominația Mercedes - Ferrari - Red Bull din ultimii ani, eventual printr-o performanță majoră chiar în fața propriilor suporteri la Paul Ricard.
"Ne-am putea îndrepta rapid eforturile pentru anul viitor, care trebuie să reprezinte următoarea oportunitate de a face un pas în față în campionat", este concluzia lui Abiteboul după un weekend reușit în Franța.