8 sisteme şi gadget-uri ale maşinilor "de mâine"

Publicat miercuri, 12.01.2011 14:23 de Bogdan Mirică

Cele mai noi gadget-uri auto au fost expuse săptămâna trecută în cadrul CES 2011, desfăşurat în Las Vegas. Automarket vă prezintă astăzi un rezumat al sistemelor pe care le vom întâlni pe maşinile "de mâine".

În episodul de astăzi al rubricii noastre Auto Tech, dedicată celor mai nou gadget-uri din industria auto, facem o călătorie până în Las Vegas, unde a avut loc zilele acestea Consumer Electronics Show, un salon al celor mai noi tehnologii electronice din lume. Nu puteau lipsi nici aplicaţiile dedicate constructorilor auto, care îşi vor găsi rapid utilitatea pe modelele de mâine. Să facem aşadar cunoştinţă cu gadget-urile care vor guverna maşinile viitorului.

 

1. Cel mai mare ecran tactil de bord din lume
 

Cunoscuţi de cei mai mulţi dintre noi pentru plăcile grafice dedicate computerelor noastre de acasă, cei de la Nvidia îşi extind aria de activitate şi în lumea auto. Compania americană se va afla în spatele celui mai mare ecran tactil introdus vreodată în interiorul unui automobil.

Nvidia a colaborat cu Tesla pentru a introduce pe viitorul Model S un ecran gigant, care măsoară 17 inch şi ţine practic locul întregii console centrale. Procesorul Tegra, dezvoltat de compania americană, va asigura suportul pentru funcţii generale cum sunt navigaţia, sistemul multimedia şi instrumentarul de bord. Ecranul tactil gigant va lua locul actualelor butoane, ceea ce înseamnă că funcţiile de reglare ale sistemelor de climatizare şi audio vor fi încorporate tot de inovaţia Nvidia.

Tot o măsură de siguranţă poate fi considerată şi funcţia care încetineşte maşina atunci când ea a fost furată. Nu lipsesc nici serviciile de asistenţă non-stop, de navigaţie pas cu pas şi de alertare în caz de accident. Toate acestea fac din Blue Link un concurent serios pentru OnStar.

  • Mihai, miercuri, 12.01.2011 14:55
    Degeaba

    Daca unele sisteme le gasesc foarte utile, unele sunt pur si simplu mai sus de gadget. Cred ca toate aceste "inovatii" nu sunt altceva decat sisteme care sa nu ne lase sa ne plictisim in blocajele de trafic imense in care usor usor ne vom afunda... As vrea sa pun o intrebare: cand mai avem timp de familie, copii, oricealtceva daca noi suntem din ce in ce mai mult tintuiti in automobilele pe care ni le dorim asa de mult? Oare poate cineva sa imi spuna la ce ma ajuta pe mine ca am primit un mesaj pe Facebook si il pot citi pe ecranul computerului de bord? oare nu poate astepta? Oare viata personala nu este afectata? Gata! Ma opresc si astept cu nerabdare o masina cu adevarat inovatoare.

  • Dexter, miercuri, 12.01.2011 15:02
    Sistemele inteliente

    Superbe ..

  • mijai, miercuri, 12.01.2011 15:12
    ....

    Intr-adevar unele sunt chiar inutile insa asta arata totusi ca tehnologia evalueaza din ce in ce mai rapid si va face parte din viata noastra din ce in ce mai mult. ASta nu inseamna neaparat ca e un lucru bun. Depinde de cumparator si de fiecare din noi ce credem ca este ok sau nu. Spre exemplu tie nu ti se pare ok sa vezi un mesaj facebook in masina dar poate unei pustoaice de 18 ani lucrul asta reprezinta ceva vital sa vada cine si cand a cautat-o, pentru ca asa e crescuta generatia tanara acum, intrend cu tehologia si ma refer aici mai ales la tarile foarte dezvoltate. In fine de aici s-ar ramifica si alte discutii de la educatia unora pana la nivelul IQ-ului altora. Totusi important e ca se intampla si depinde de noi cat si cum sa ne afecteze sau daca vrem cumva sa ne afecteze. Totusi unele inovatii sunt chiar foarte ok. Spre exemplu sistemul de la audi pe mine m-a impresionat ( si nu ca ar fi pe un audi, putea fi oricare alta masina). Adica iti dadea in format 3d informatii despre absolut orice, presiune roti, temperatura apa, ulei, toate prostiile. Ceea ce mie personal mi se pare ok. La fel m-a impresionat cu ce au venit cei de la Hyundai - arata pe zi ce trece ca incep sa faca masini spre clasa Premium AAA si nu poate trece neobservata "implicarea" Nvidia in mia toate gadgeturile:))))

  • gelu, miercuri, 12.01.2011 15:20

    te mira? un studiu in Germania arata ca interesul pentru detinerea unui model nou este in scadere. In sensul in care detinerea unui gadget de asta (gen tableta, smartphone, etc) e mai cool decat a fi proprietar de masina. Cu alte cuvinte automobilul isi pierde usor usor din menirea sa de "uite ce cojones am" si se tranforma intr-un obiect folositor dar lipsit de incarcatura sociala. So, ce sa faca si constructorii. Pentru a-si vinde marfa vor ajunge sa puna accent mai mult pe optionalele high-tech decat pe caracteristicile definitorii ale unui automobil. De altfel un lucru cat se poate de explicabil.

  • Rio, miercuri, 12.01.2011 15:23

    In mare parte de-acord cu Mihai. Astept sa apara masina electrica cu autonomie de cel putin 600km si acumulator mai ieftin de 500 euro sa scapam odata de jugul petrolistilor. De bine de rau curent putem produce si in casa cu niste pile si ceva improvizatii, benzina nu.

  • tzenu_bmw, miercuri, 12.01.2011 15:34
    pregatirea.......

    pe viitor masinile vor deveni garsoniere pe roti(binenteles si acum exista rulote,caravane........ deja sa intrecut masura si o masina pur si simplu nu mai este o masina...... ai telefon,televizor,home-cinema,minifrigider,incalzire centrala,A.C.,fotolii,masaj......... sunt total de acord cu tehnologia insa pe viitor as vrea sa-mi conduc masina nu sa fiu condus de nu stiu ce entietate artificeala.....

  • agoox, miercuri, 12.01.2011 15:55
    siguranta

    mai bine ar baga mai mult in siguranta decat in marcketing. Daca volvo se tine de cuvant si nu merg pe urma germanilor da-si reiau iarasi calea sigurantei vor avea mult de castigat (desigur doar pentru o anumita categorie de oameni). toate gadgeturile astea-s doar niste mofturi. suntr multe masini care au facut peste 1 mil de km, care apropo, nici servodirectie macar nu aveau. dar acuma fac 100-200 mii si deja zic ca-s invechite. partea proasta este ca tehnologia asta incepe sa ne-o cam ia inainte.

  • remy, miercuri, 12.01.2011 15:56

    Cum ziceam...eu am masina cu scopul de a petrece cat mai putin timp in ea!!! cine pricepe, stie!

  • unckle, miercuri, 12.01.2011 17:31

    nu stiu daca ce o sa dau pe goarna in continuare face parte din profilul AM .. dar parca se incadreaza in subiectul acesta :) nVIDIA a adus la CES procesorul TEGRA2 ( care-i un dual core ARM11 ) , si a anuntat planuri pentru un procesor bazat pe unitatile paralele din GPU-urile actuale si setul de intructiuni ARM15. Toate astea pot insemna nimic ... sau totul pentru o masina. Puterea de procesare a unui astfel de procesor este enorma dat fiind faptul ca intr-o masina nu trebuie sa ai grija de consumul de curent sau de caldura degajata de procesor. Ceea ce ar trebui sa se intample ( si intarzie din cauza ca mai marii industriei pur si simplu nu vor sa investeasca ) este mutarea de pe analogic pe digital ... si asta inca de acum cativa ani. Ecranele tactile de genul celul de pe iPhone ( primul... ) se produc acum in masa, cu costuri care se indreapta spre 0 ( zero ). Procesoarele si memoriile se dubleaza ca putere/capacitate la 2-3 ani. . . . . si totusi marea optiune de "navi" la o masina premium, care costa 3-4mii de euro, vine echipata cu cativa giga de memorie si un procesor din anii 2000 ... si asta pentru ca NU SE VREA! Daca Mercedes poate sa puna un bord digital in locul cesurilor clasice de turometru si vitezometru ... il pune numai pe S .. si acolo ca optional ... dar ar putea sa il puna gratis incepand de la clasa A, standard. Si asta doar pentru ca tehnologia a innaintat atat de mult incat un ecran LCD IPS de 10" este "gratuit" in comparatie cu pretul transportului, iar procesoare care ar putea controla fluxul de date de la sute de senzori costa ... exact.. zero ... . Dar de ce sa dam omului tot ce se poate cand putem da ceceva ce cu siguranta il va atrage la un "upgrade" si sa-i cerem bani pentru o dotare optinala ce a devenit banala ca tehnologie pentru mileniul / secolul / deceniul in care traim. Nu demult se laudau unii ca or sa faca nush ce sistem de navigatie cu TEGRA . . . pana il scot ei pe piata se ajunge la TEGRA3 . . . si tot asa, producatorii de masini raman in urma cu tehnologia ... si cand apare cate o chestie mai rasarita se grabesc sa se dea mari cu ea . . . . si, sa fim seriosi .. un PSP are capacitatea de a produce imagini 3D... de a procesa diferite lucruri ... de a memora altele... si nu costa 3000 de euro cat un sistem de navigatie de la Audi/BMW/Mercedes.

  • Ghiri, miercuri, 12.01.2011 18:25
    Nu inteleg de ce toata lumea e impotriva

    Va doriti ca bordul de masina sa ramana pe veci asa cum e acum? E normal sa evolueaze. Sunt f incantat sa vad aceste sisteme noi. Displayul de la Nvidia e extraordinar. Sunt tare curios ce fel de display este . . . Ma mir ca nimeni nu a introdus comenzile vocale astfel incat sa nu mai fie nevoie de nici un display sau buton.

  • unckle, joi, 13.01.2011 08:14

    este un LCD IPS probabil ( ca nu-i vad cheltuind banii pe AMOLES sau Super AMOLED :P ) , cu Capacitive Touch screen .... dar asta este deja comun la majoritatea telefoanelor mobile "smart".

  • RTI, joi, 13.01.2011 21:34
    sigur ca da...

    mesaj afisat pe monitorul urias ; sati darcu cu ochii la sosea , binenteles daca mai apuci sa il citesti - masina o mai si conduci, nu stai mereu blocat in trafic asa ca este cam mult aceasta oferta multimedia. urmeaza noul model de autoturism compus din monitor,baterie si cateva roti (la alegere-dupa preferinte) alimentat la priza sa nu mai fim dependenti de petrol ( atunci de cine dracu o sa fim dependenti ? se vor gasi cativa sunt convins) care nu vor polua ????....mai putin decat cele actuale luand in considerare exploatarea metalelor rare pentru baterii si producere energiei electrice , care nu este chiar asa verde