60 de minute care-ți vor schimba percepția asupra lui BMW i3: "Această mașină e o bornă istorică în industria auto"
O companie americană specializată în analiza minuțioasă a fiecărei piese care face parte din structura mașinilor susține că BMW i3 este o bornă istorică în industria auto. "BMW i3 este echivalentul modern al lui Ford Model T", spune Sandy Monro, inginerul care conduce Monro and Associates.
Compania americană Munro and Associates, specializată în analiza minuțioasă a vehiculelor de toate tipurile, de la automobile la avioane, a anunțat finalizarea studiului legat de soluțiile pe care inginerii mărcii BMW le-au găsit pentru a construi modelul i3, prima mașină de oraș electrică dezvoltată de brandul bavarez. Într-o emisiune online realizată de publicația Autoline, unul dintre inginerii care au coordonat analiza detaliată a lui BMW i3 susține că noul model al germanilor aduce atâtea inovații tehnologice, tehnice și structurale în industria auto, încât acesta poate fi considerat fără rezerve "un Model T al timpurilor noastre". Ford Model T este considerat modelul care a revoluționat industria auto la începutul secolului trecut, Henry Ford fiind primul antreprenor din zona auto care a pus pe picioare o linie de producție pentru modelul său.
"BMW i3 poate fi considerat fără probleme o bornă istorică. Tot ce a fost înainte de i3 este trecut, tot ce va fi după i3 trebuie să se inspire din acest model. Pentru că această mașină este creată pur și simplu diferit. Sunt o mulțime de elemente create diferit, de la modul în care e construită fibra de carbon trecând prin adezivul novator care leagă unele subansamble și până la piesele care formează motorul electric", spune Sandy Monro în emisiunea difuzată online în premieră în 24 aprilie.
Monro and Associates cumpără fiecare mașină pe care o analizează și o desface până la cele mai mici detalii, conducând astfel un studiu care merge de la modul de execuție al pieselor până la costul de producție al fiecăreia dintre acestea. Compania americană vinde apoi rezultatele oricărei terță parte interesată. "Cei mai interesați de raportul pe BMW i3 sunt constructorii asiatici, mai exact cei din China. Avem doi producători din Japonia și unul din Coreea de Nord. În SUA nu s-a arătat nimeni interesat de ceea ce am făcut, dar avem mulți furnizori care ne cumpără rapoartele", spune același oficial american, care a analizat în cele mai mici detalii în jur de 120 de mașini și toate modelele hibride și electrice de pe piața americană. Prețul pe care o companie trebuie să-l plătească pentru a avea acces la întreaga analiză detaliată a celor de la Monro and Associates este de 500.000 de dolari.
Soluții revoluționare
Unul dintre cele mai interesante aspecte subliniate de Sandy Monro este modul în care inginerii germani care au lucrat la construcția lui i3 au construit suportul din aliaj din aluminiu turnat pentru suspensii. "Dacă un inginer merge la superiorii săi și le propune o astfel de soluție, e dat afară. Teoretic această construcție nu este posibilă, și totuși ea există pe i3. Și nu doar că există, ci e implementată excepțional. Probabil că inginerilor care au făcut această mașină nu le-a spus nimeni că acest lucru este virtual imposibil de realizat", glumește Monro.
Printre celelalte soluții despre care vorbește inginerul american în interviul acordat unora dintre cei mai buni trei jurnaliști auto din SUA se numără cea a construcției caroseriei din fibră de carbon montată pe un șasiu independent din aluminiu (body-on-frame), conceptul reutilizării panourilor de fibră de carbon la construcția plafonului sau modul în care BMW a găsit furnizori care nici măcar nu existau până acum în catalogul celor care lucrau cu producătorii auto. "Am avut surpriza de a găsi piese pentru BMW produse de companii din Maroc despre care nu știam că există. Pentru a calcula prețul producției acestor piese a trebuit să muncim mai mult".
Conform declarațiilor lui Sandy Monro, analiza companiei pe care o conduce este atât de minuțioasă, încât seamănă cu "rețeta de prăjituri a bunicii". "Raportul nostru pe BMW i3 poate fi comparat pe bucăți sau integral, iar cei care îl cumpără află întregul proces de producție, de la materiale brute la piesele finale și asamblare. Am analizat implicit componența chimică a modulelor din baterie pentru asta".
Întreaga înregistrare a emisiunii Autoline After Hours poate fi văzută mai jos.
in primul rand nu ma mira ca americanilor li se flutura de raportul legat de i3. Inovatia ca si termen e straina marilor concerne americane. Asiaticii sunt ciotca pentru ca ori vor sa copie ori, ca deobicei, trebuie sa optimizeze ce au facut altii. mi-ar place sa-i aud acum pe "specialistii" comentatori de pe AutoMarket ce vedeau ca pe un gunoi acest i3. Dar cand in afara de imagine si 2-3 valori legate de viteza si putere nu stii altceva....