20 de lucruri pe care nu le stiai despre... VOLKSWAGEN

Publicat joi, 30.04.2009 15:24 de Sebastian Toma, Mircea Meșter

Editia din aceasta saptamana a rubiricii saptamanale "Stiati ca..." ne duce in Wolfsburg, la compania germana Volkswagen.

1. Numele initial al Volkswagen a fost Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, compania fiind infiintata in 28 mai 1937. La un an si jumatate mai tarziu, in 16 septembrie 1938, compania a fost redenumita “Volkswagen GmbH”.

2. Logo-ul VW, ramas in mare neschimbat de la inceputuri si pana astazi, a fost desenat de Franz Reimspiess, un inginer al companiei, cel care a dezvoltat si motorul primului Beetle. Pentru realizarea sa, germanul a primit 50 de marci germane.

3. Povestea lui Beetle este una interesanta. Stim cu totii ca Adolf Hitler este personajul principal din spatele modelului german, Fuhrerul cerandu-i lui Ferdinand Porsche sa creeze un automobil care sa poata atinge 100 km/h, sa transporte doi adulti si trei copii si sa consume doar 7 litri de carburant la 100 kilometri parcursi. Cu toate acestea, pretul viitorului model nu trebuia sa depaseasca 1.000 marci germane.

4. Ceea ce se stie mai putin este faptul ca Hitler s-a gandit la acest automobil in 1924, in timp ce era in inchisoare pentru o tentativa nereusita de lovitura de stat. De altfel, desi Porsche este creditat cu designul modelului, Hitler a desenat prima schita a lui Beetle in anul 1932, in timp ce astepta sa fie servit la un restaurant.

5. "Beetle" a fost in prima faza o simpla porecla. Aceasta a fost adoptata din cauza formei masinii: Hitler le-a spus designerilor Porsche sa analizeze natura pentru a obtine linii corecte. De aceeea, modelul trebuia sa arate ca o broasca.

6. Beetle nu avea radiator, modelul fiind racit cu aer. Primul Beetle a aparut in 1934, ca prototip. Modelul de serie a fost produs incepand cu 1938.

7. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, fabrica Volkswagen din Wolfsburg a fabricat armament. Circa 20.000 de muncitori au fost pusi sa lucreze in fabrica de armament Volkswagen din acea perioada, acestia provenind din randurile prizonierilor de razboi sau din lagarele de concentrare.

8. Volkswagen si-a recunoscut eroarea mai tarziu, infiintand o fundatie si un fond umanitar in anul 1998 in amintirea muncitorilor care au fost fortati sa lucreze in fabrica de armament de la Wolfsburg. Circa 2.050 persoane din 26 de tari au primit ajutoare umanitare datorita acestui fond creat de Volkswagen.

9. In 1966, Volkswagen a inceput sa concureze in Formula Vee, o competitie pe circuit in care concurau modele construite din piese Volkswagen. Aceasta a fost deosebit de populara. In 1971, Volkswagen a avansat la Formula Super Vee, competitie care a devenit celebra pentru descoperirea unor noi talente. In cei 11 ani in care s-a desfasurat Formula Super Vee, competitia a descoperit piloti cum sunt Niki Lauda, Jochen Mass, Nelson Piquet, Jochen Rindt si Keke Rosberg.

10. Volkswagen Golf II a fost primul model al constructorului din Wolfsburg care a fost asamblat de roboti. Acest model era construit intr-o cladire construita special, intitulata Hall 54.

11. Cel mai rar model de productie al companiei Volkswagen este G60 Limited. Compania germana a produs doar 71 de unitati ale acestui model. Acest model era echipat cu un propulsor de 1.8 litri cu 16 supape si era supraalimentat cu un compresor mecanic G60 care il ajuta sa dezvolte 210 CP.

12. Monovolumul Transporter, care a facut istorie in anii '70-'80, a fost poreclit in SUA "Brick" (Caramida). Odata cu trecerea anilor, porecla s-a schimbat in "Granny" (Bunicuta).

13. Celebrul Golf, modelul care a inventat segmentul compact, nu se numeste astfel peste tot in lume. In SUA, prima generatie a modelului german a primit denumirea Rabbit, in timp ce in America de Sud acesta a fost numit oficial Caribe. Datorita faptului ca Rabbit a fost primul model VW construit in Statele Unite si multumita consumului sau extrem de redus, popularitatea sa peste Ocean a fost extrem de ridicata.

14. Volkswagen a utilizat denumirea Rabbit in SUA pana in 1984. La lansarea lui Golf 5, germanii au anuntat ca acesta va purta din nou numele Rabbit in loc de Golf. Modificarea a tinut insa doar 4 ani, Golf 6 intrerupand din nou linia onomastica Rabbit in SUA.

15. VW Golf a fost desenat de un italian: Giorgetto Giugiaro.

16. Desi este o marca de volum cu modele care a prins la public, Volkswagen are in palmares un singur titlu European Car of the Year in toata istoria de 45 de ani a concursului. Acesta a fost castigat de Golf 3, care a fost numit Masina Anului in Europa in 1992.

17. Victoria din Dakar 2009 este prima pentru Volkswagen in aceasta competitie. Motivul: modelul Touareg, modificat extrem pentru a participa in rally-raid, a aparut in 2003.

18. VW Touareg se produce in Bratislava (Slovacia), in aceeasi uzina si pe aceeasi platforma cu Audi Q7 si Porsche Cayenne.

19. Denumirea lui Touareg provine de la numele unui trib african din centrul Saharei. Pronuntia numelui SUV-ului este una dificila pentru vorbitorii de limba engleza, astfel ca, in primele reclame pentru Touareg, Volkswagen ii invata pe privitori cum sa pronunte corect numele modelului.

20. In afara de Touareg si Tiguan, SUV-urile VW, celelalte modele au denumiri preluate fie de la numele unor vanturi cunoscute (Passat – Passat, Golf – Gulf Stream, Jetta – Jet Stream, Bora – Bora, Scirocco – Sirocco), fie de la numele unor animale (Lupo, Beetle, Rabbit).

  • eu, joi, 30.04.2009 18:21
    legenda

    Voi chiar credeti in legende? Toata lumea stie ca punctul 4 e doar o povetse pentru copii mici....

  • serd, joi, 30.04.2009 19:52
    surpriza

    SURPRIZA beetle e o progenitura nazista,stupoare pt tdi-sti.Dar e unul din putinele lucruri bune facute de hitler pe langa auto bahn-uri

  • mowgli, joi, 30.04.2009 21:02
    pct 4

    din care stiu, pct 4 e cat se poate de adevarat, am vazut si pe descoperi.

  • Sonky, joi, 30.04.2009 21:35
    VW

    Broscuta nu are garnitura de chiuloasa .Ce bine era prelucrat blocul si chiuloasa.Dar de VR6 ,si de primul SUV din lume Golf 2 syncro nu se spune nimic.

  • Marius, joi, 30.04.2009 22:30
    Nota Bene!

    De la inceput, s-a vrut a fi o marca de buget redus, de volum, ieftina, buna si fiabila. Dar asa ceva fac multi producatori, nimic nou aici. Frumusetea acestei marci auto deriva din 3 lucruri, sa stiti si voi: 1.VW a introdus pe piata conceptul de hatchback 2.VW pastreaza o linie conservatoare la design, clasica, ca si suratele ei mai de lux (Porsche, Audi). De asta ma amuz cand ii aud pe unii cum se plang de faptul ca VW Golf de exemplu ar fi prea conservator la design. Pai e si normal domnilor sa fie asa. 3.VW este incredibil de functional pentru pretul platit pe masina. Tocmai asta e frumusetea si rafinamentul tehnologic al acestei marci de volum mare. Luati de ex un VW Golf........un Renault Megane.......un Fiat Bravo.........un Hyundai i30........si o Toyota Corolla, cu motoare de cilindree si puteri asemanatoare, chit ca tehnologiile difera intr-o mica sau mai mare masura. Va garantez eu ca masina VW a nemtzoteilor, asamblata in fabrica lor din Wolsburg (deci la mama lor acolo), daca ar fi sa functioneze zi si noapte, le ingroapa pe celelalte. Primul care cade e Renaultul......dupa inca 250 000 km urmeaza Fiatul si Hyundaiul.....si dupa inca 250 000 km vine si randul Toyotei sa-si dea ultima suflare din motor. Dar motorasul de VW tot va mai toarce in continuare un timp, pana sa moara si el. Asta numesc eu inginerie pe paine.

  • mowgli, vineri, 01.05.2009 00:26
    @marius

    deci sa inteleg ca motorul vw dupa tine merge 750.000km?fara suparare dar mi se pare cam trasa de par afirmatia ta, nu zic ca nu au motoare bune, dar nu cred ca o comparatie cu toyota isi are locul.Un motor tine in functie de exploatare, nici un producator nu iti specifica ca motorul de pe masina cutare tine 236.748 de km. Iar la partea cu golf-ul nu e vorba ca e un design conservator, e vorba ca scoti cateva mii de euro pe un golf 6, un model nou, dar care e mai mult un facelift decat un model nou.

  • tds, vineri, 01.05.2009 00:29

    @marius tind sa te contrazic cu fiabilitatea motoarelor, a fost valabila pentru generatiile mai vechi, dar noile motoare nu mai sunt asa de fiabile, lucru care, in mare parte, se datoreaza sistemelor electronice implementate pentru scaderea nivelului de poluare. Ca masina per total, intr-un vw golf, de exemplu, ma simt mult mai bine decat intr-o corolla; este o alta ambianta, parca mai eleganta prin conservatorismul practicat de vw, nu se remarca atat de mult plasticul ieftin. Nu sunt fan al acestei marci, dar trebuie sa recunosc ca stiu sa faca masini in care sa te simti bine, parerea mea!

  • alexxb, vineri, 01.05.2009 08:35
    masini

    SUNT MASINI FIABILE CARE NU SE COMPARA CU ALTE MODELE

  • alexxb, vineri, 01.05.2009 08:37

    AM VW PASSAT 1.9 TDI SI LA 350000 KM MERGE CU 150 LA ORA CA PRIMA DATA

  • Andrei.p, vineri, 01.05.2009 09:36

    Mai stii tu cum mergea prima data...

  • ofof, vineri, 01.05.2009 11:04

    intrati pe vw forum sa vedeti cum se bat baietii in sute de mii de km (cu dovezi) http://vwforum.vwforum.ro/index.php?showtopic=28417&hl=transporter+kilometrii dupa asta comentati

  • Manelistu, vineri, 01.05.2009 12:02
    VW

    Oameni buni si daca in istoria sa, VW a avut ceva seminte naziste care e problema unora? Nazistii au omorat mai putin oameni ca comunistii si nu se zice nimic.......Aparentele pot fii inselatoare cu privire cine sunt baietii buni a.k.a. americanii.

  • Andrei.D, vineri, 01.05.2009 15:00
    VW

    Si eu am passat 1.9 TDi variant la 190.000 km 8 ani si inafara de cele necesare nu am schimbat sau modificat nimic. Pe caroserie niste puncte de vopsea sarite de la pietricele si in interior niste zgarieturi pe la usi. Depinde cum ai grija de masina. App in cartea tehnica scrie viteza maxima 181 si inca mai reusesc s-o ridic.

  • thenuts, vineri, 01.05.2009 15:23
    @andrei

    Vezi ca ce ai prins tu 180 pe bord in realitate e 170 si ceva. Data viitoare masoara cu un gps :)

  • Alex, vineri, 01.05.2009 15:24
    mda

    Oricum , masina facuta de Hitler ramane un mic kk. Iar modelul dintai s-a numit Kaefer , aceasta fiind o masina austrico-germana si nu una englezeasca ! Singurul model e e primul , acel Kaefer. In rest , to?i ??ranii...................

  • cosmos, vineri, 01.05.2009 16:10

    dtin a4 1.9 tdi 115hp an fab 2000- 290.000 km cumparata acum 3 ani din germania -380.000 in prezent -de cand sunt proprietar am schimbat in afara de consumabile asa :cap bara + turbo ! pe autostrada fix 200 cat scrie in talon (pe bord 215) viteza luata de pe senzorul abs masina inca trage mult prea bine...(stiu ca nu am vw dar e ac cacat de la bucse pana la motor in afara de forma si interior e vw cap coada)

  • mihai, vineri, 01.05.2009 16:22
    tare faza de la nr 17

    motivul adevarat e ca mitsubishi a renuntat la pajero, incercand nisipul cu un model nou foarte putin testat....

  • raul, vineri, 01.05.2009 20:55
    nu prea

    tranny nu inseamna bunicuta... granny inseamna bunicuta.. tranny inseamna travestit.

  • ReVoLuTiOn, vineri, 01.05.2009 20:57
    Fiabilitatea la vw nu e mit

    Cunosc 3 povesti VW Golf 2 GT cu peste 300.000km VW Passat 1,9 tdi 2004 cu 380.000km care a ajuns la 220Km/h pe Autobahn cu 4 persoane in el. Si nu in ultimul rand ... am o cunostinta care a ajuns cu VW Polo '98 la 999.000km (in jur de 300km pe zi), dupa care s-a resetat .... Mie mi se pare ca e o coincidenta prea mare ca cele mai grozave cazuri de fiabilitate pe care le cunosc (nu mi s-au povestit) sunt de la VW. Si nu in ultimul rand, am mai spus si o mai spun ... nu sunt fan o marca anume ci sunt fan al masinilor bune.

  • Ciprian, vineri, 01.05.2009 23:42
    Masini foarte bune!

    Pentru cei care isi doresc o masina fiabila, confort cat sa te simti foarte bine la preturi accesibile VW e perfect. Daca mai prinzi si una cu scaune incalzite, oglinzi electrice si incalzite, o navi, e mai mult decat necesar. Detin 2 golfuri 4. Unul are 300.000 km. Am schimbat bucse (din cauza drumurilor), vreau sa spun ca merge super; plus ca cei care au si motorul pe injectie de 90 de cai...au un consum foarte mic. Si apropo...duceti-va in Germania si vedeti cum merg VW care au peste 350 000 KM. Impecabil!

  • eustake, sâmbătă, 02.05.2009 00:30
    jos palaria

    Jos palaria pentru VW. Am Opel Astra dar asta pentru ca nu imi place Golf 4 la design :)

  • eustake, sâmbătă, 02.05.2009 00:33
    @thenuts

    Viteza maxima indicata in bord era de 199, pedala inca vreo 3 minute in podea. GPS-ul mi-a indicat 215. Ce sa cred?

  • URAGANU, sâmbătă, 02.05.2009 11:47
    placere

    Ah ce-mi plac paginile astea de istorie. Lumea se cufunda in detalii marunte, dar se pare ca nu multi vad initiativa Automarket in sine. Incep sa cred ca internetul romanest e plin de frustrati si complexati care nu au unde sa se exprime si refuleaza aici. Multumesc Automarket.

  • uivil, sâmbătă, 02.05.2009 12:37
    passat

    Am un passat 1,6 benzina , an fabricatie 2004 . Ma confunt cu urmatoarea problema : in bord undeva in partea dreapta se aude o bataie ( cam cum se aude cand intorci o sticla cu apa ) am fost la service de mai multe ori , nimeni nu stie de unde este bataia . S-a verificat directia . s-au uitat spewcialisti prin bord , degeaba . este un zgomot incomod .POATE A MAI PATIT CINEVA ASA CEVA SI IMI DA UN SFAT VA MULTUMESC

  • Calsonic Kansei, duminică, 03.05.2009 12:35
    n1

    Treaba cu km nu stiu dc considerati ca e indoielnica,intrati pe mobile.de si vedeti taxiuri la 500000km...deci nu vad unde e buba,sunt masini fiabile si raport calitate /pret foarte bun.eu am un golf 4/2003/1.9 tdi am luat-o la 115000 km si acum am 185000km,nu am schimbat decat 2 bucsi la capatul de bara, si consumabilele ulei ..etc la 10k km..si in stilul asta ma ingrop eu si ea nimic...deh ..fier...

  • Cristi, duminică, 03.05.2009 16:21
    fiabilitate

    ar trebui sa ma simt bine sa am seat cordoba, motor de 1,4 benzina. motorul vw e posibil sa fie fiabil (inca nu am facut prea multi km), dar e gurmand, ca neamtu'. tot ce tine de rulare pare sanatos, dar din ce aud nu asa de solid ca la vw real thing.

  • martin001, duminică, 03.05.2009 21:32
    vw

    vw sunt masini germane si erau foate bune dar au inceput si ei cu buleli ca toata lumea din cauza pietei care se misca mai rapid decat o pot face producatorii .asa vin in piata modele prea putin testate si apar probleme de exploatare mai mici sau mai mari. pt uivil : daca vine din dreapta si se aude din interior poate fii de la a/c ,daca este din exterior si se aude sub bord poate fii de la caseta de directie sau de la conductele de sevo care alimenteaza caseta de directie.

  • aleeei, luni, 04.05.2009 16:05
    ofof

    @cosmos :ia-o mai usor tata , uita-te 2 ori la ce ai scris si zi-ne daca intelegi tu ceva de acolo

  • VW FAN, marţi, 05.05.2009 09:33
    VW

    FIABILITATE,CONFORT,REZISTENTA

  • VW FAN, marţi, 05.05.2009 09:35
    VW

    APROPO AM VAZUT UN GOLF CARE A TRECUT DE 999999

  • LauCalin, marţi, 05.05.2009 10:26
    VW-nu-mi plac dar sunt f bune

    Interesant reportajul, insa nu la fel de bun ca cele anterioare :p :) VW face masini bune, indiscutabil Golf inca mai este referinta clasei compacte, desi concurenta e din ce in ce mai puternica. In privinta kilometrilor eu zic ca e mai mult o chestie psihologica. Nu vad de ce va mirati ca TDI-urile pot parcurge multe sute de mii de km. Atata timp cat este motor ingrijit poate sa reziste. Orice motor construit bine poate rezista. In privinta punctului 4, este foarte adevarat. Iar modelul propus de Ferdinand Porsche arata de-a dreptul hidos, groznic. Hitler a "rotunjit" caroseria facand-o mai placuta ochiului. Automarket, ati omis ceva important. Dupa al doilea razboi mondial, cand englezii au ajuns la uzinele VW au hotarat sa le inapoieze statului german, pentru ca au considerat ca nu aveau ce face cu ele. In opinia lor Bettle era o prostie. Si culmea e ca dupa aprox 10 ani au inceput sa produca Mini. Deci s-au "tapit" :))

  • uivil, marţi, 05.05.2009 13:37
    passat

    Bataia vine din interior , din bord . Cum pot sa scap de cloncanitul ala enervant. In rest toate bune ! Daca poti martin 001 sa ma ajuti , iti raman recunoscator !

  • Alex, marţi, 05.05.2009 13:45

    Astept un Stiati ca despre OPEL

  • luckas, miercuri, 27.05.2009 20:55
    vw

    VW CEL MAI BUN

  • 159, sâmbătă, 10.10.2009 19:50
    alfistu' de serviciu

    "Monovolumul Transporter, care a facut istorie in anii '70-'80, a fost poreclit in SUA "Brick" (Caramida). Odata cu trecerea anilor, porecla s-a schimbat in "Granny" (Bunicuta)." :))) destepti americanii...asa ar trebui sa se numeasca 80% din cutiile vw... golf... cea mai reprezentativa masina de la vw...pacat ca: VW Golf a fost desenat de un italian: Giorgetto Giugiaro.

  • andreasul, luni, 31.01.2011 20:10
    JETTA 2

    numai de bine pentru VW.am avut jetta2 TD din 1987 am cumparato in 1993 la 80 000 km si am rulat pina la 480 000 fara sa umblu la motor. AM VINDUTO CU JUMATATE PRETUL CU CARE AM CUMPARATO,dar MERITA MAI MULT ,,si acuma o visez a facut parte din familie".

  • boss, sâmbătă, 13.10.2012 13:05

    pt uivil ... ti s-a desprins plansa de bord,asa de buna e.. .apropo!!! cu chederele nu ai probleme? de asta la germani le merge economia ,fiindca le luam noi rablele,si ei cumpara dacii logan noi, pe nimica toata.Nu sunt patriot 100% dar uitati-va in jur si vedeti ...

  • danSS, miercuri, 02.03.2016 09:55

    @boss: nu este nimic personal DAR renunt bucuros la titlul de patriot (a se citi "Dacia - noua") pentru a-mi cumpara o "rabla nemteasca". am o asemenea "rabla", ALH (a se citi "legendar"), de la 240 k km la 331 k km (actual). de motor nu m-am atins. consuma exact ca pe hartia producatorului si pe bord merge pana la 181 kmph oricand. ps: are 16 ani..

  • Cosmin, vineri, 01.03.2024 16:57

    Vw=Tractorașul Planetei(Mașina populară) Un Automobil legendar.