20 de lucruri pe care nu le stiai despre... Renault
Stiati ca Renault este constructorul care a creat primul sedan si primul hatchback din lume? Acestea, plus multe alte lucruri interesante, in noul episod al seriei "Stiati ca..."
1. Renault produce vehicule inca de la sfarsitul anului 1897, dar corporatia Renault a fost fondata in 1899 de catre Louis Renault si fratii sai, Marcel si Fernand. Cei trei au facut un parteneriat cu prietenii lor Thomas Evert si Julian Wyer. La baza echipei statea Louis Renault, care era inginer si invatase tainele marketingului in timp ce a administrat afacerea cu textile a tatalui sau. Marca frantuzeasca a devenit rapid cunoscuta la acea vreme gratie succesului inregistrat in motorsport.
2. Primul Renault a fost vandut pe 24 decembrie 1898, cand tatal lui Louis Renault si-a plimbat un prieten cu modelul Voiturette 1CV. Prietenul lui Renault a fost atat de impresionat de modul in care functiona masina, incat l-a cumparat pe loc.
3. Implicarea fratilor Renault in motorsport a fost curmata brusc in 1903, cand Marcel Renault a murit intr-un accident in cursa de la Paris-Madrid. De atunci, Louis Renault nu a mai concurat in nici o cursa, dar a construit in continuare modele pentru competitii.
4. Renault a produs primul sedan din lume. S-a intamplat la debutul oficial de pe piata din Franta, in anul 1899. Ulterior, Renault a inceput sa produca taxiuri, vehicule comerciale, autobuze si camioane.
5. In timpul Primului Razboi Mondial, Renault a inceput sa produca munitie, avioane de razboi si un model de tanc. Aliatii l-au premiat pe Louis Renault pentru echipamentul militar produs de acesta, deoarece au considerat ca produsele Renault i-au ajutat sa castige razboiul. In perioada interbelica, Renault a produs si utilaje agricole si industriale.
6. Louis Renault a murit in inchisoare, dupa ce a fost arestat pentru ca ar fi colaborat cu nazistii in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Acuzatiile care i-au fost aduse francezului erau nefondate, deoarece Louis Renault a refuzat sa produca pentru germani dupa ce Franta a fost invadata, iar controlul fabricii Renault a fost preluat de catre nazisti.
7. Renault a avut un succes enorm in Statele Unite ale Americii, reusind sa intre cu succes pe aceasta piata inca din anii 1910. La debutul pe piata americana, modelele Renault aveau un pret similar cu cel al modelelor Cadillac. Ulterior, Renault a inceput sa ofere modele mai ieftine, reusind sa vanda un numar mai mare de unitati peste ocean. Renault a facut o alianta cu Nash Motors Rambler, care a devenit ulterior AMC. Alianta a continuat pana in anul 1987, cand Renault a vandut marca AMC celor de la Chrysler, chiar dupa asasinarea presedintelui Renault, Georges Besse. Din anul 1989, produsele Renault nu au mai fost importate in Statele Unite ale Americii.
8. Renault a lansat primul hatchback de productie, modelul Renault 16 (1965). Producatorul francez a pierdut sansa de a crea primul hot-hatch, iar rivalitatea dintre Renault si Volkswagen pe segmentul hatchback-urilor a inceput abia in 1983, cand Renault a lansat modelul 11.
9. Doi ani mai tarziu, Renault a lansat primul monovolum din Europa, Espace. Modelul a fost extrem de apreciat de catre europeni pentru inovatiile tehnice si spiritul practic de care dadea dovada.
10. Modelul Renault 9 si succesorul sau, Clio, au fost alese “Masina Anului in Europa” in anii 1981, respectiv 1990. Cel de-al treilea model Renault care primeste aceasta titulatura este Scenic, in anul 1996. Renault Megane 2 a primit si el acest titlu, dupa ce a fost lansat in anul 2002. Cea de-a treia generatie a lui Clio continua succesul lansat de modelul Renault 9 si castiga “Masina Anului in Europa” in anul 2005.
11. Renault a fost la un pas de a face o fuziune cu Volvo si a fabricat motoare impreuna cu aceasta marca spre sfarsitul anilor 1980. Planurile de fuziune au fost abandonate in 1993.
12. Se stie ca Renault detine 44.4 % din actiunile Nissan. Ce se cunoaste mai putin este faptul ca producatorul japonez detine si el 15% din actiunile Renault. Brazilianul Carlos Ghosn controleaza destinul ambelor companii.
13. Renault Laguna II a fost primul model european de familie care este echipat cu un sistem keyless entry si pornire fara cheie. Modelul folosea o cartela, care poate fi gasita si astazi pe marea majoritate a modelelor Renault.
14. Renault a fost la un pas de a semna o alianta cu General Motors. Discutiile dintre cele doua corporatii s-au incheiat in momentul in care GM le-a cerut bani francezilor pentru a semna contractul.
15. Renault investeste in fiecare an 100 de milioane de euro pentru a imbunatati siguranta vehiculelor sale. Producatorul francez are 600 de cercetatori care lucreaza doar pentru imbunatatirea sigurantei modelelor Renault-Nissan. In fiecare an, Renault face peste 350 de crash-teste si simuleaza peste 4.500 de accidente.
16. Renault este primul producator care a introdus centurile de siguranta cu limitator de efort, centurile de siguranta cu pretensionare si airbag-ul adaptiv in productie.
17. Romania este un stalp important in reteaua de logistica a marcii franceze Renault, deoarece producatorul francez detine un centru CKD in Romania, de unde exporta piese pentru modelele Logan si Sandero. Aceste piese sunt fabricate la uzina Dacia de la Mioveni. Tot la Mioveni sunt fabricate motoarele dCi de 1.9 litri folosite pe Renault Kangoo. Renault a inaugurat in Romania un centru de design, singurul de acest gen din Europa de Est, precum si un centru de crash teste.
18. Renault detine un producator de automobile din Coreea de Sud, Samsung Motors. Producatorul francez de automobile detinea 70% din Samsung Motors in anul 2000, procentul actual de actiuni fiind de 80.1%. Samsung Motors construieste masini bazate pe modele din gamele Renault si Nissan.
19. Implicarea Renault in motorsport nu a fost limitata doar la Formula 1. Francezii au creat numeroase modele de raliu care au concurat de-a lungul timpului in toata Europa. Succesul masinilor de curse create de producatorul francez a marit vanzarile modelelor de productie, reteta de succes aplicata de toti producatorii din lume.
20. Pentru a face fata in motorsport, Renault are o divizie speciala, intitulata Renault Sport. Aceasta divizie produce modelele Clio RS si Megane RS si se ocupa cu dezvoltarea modelelor de curse. Cel mai bun exemplu al priceperii inginerilor Renault Sport ar fi Renault 5 GT Turbo, model creat special pentru raliuri, care a fost adaptat apoi pentru a putea fi vandut publicului.
1.Multumim Automarket. Sincer sa fiu, nu stiam prea multe chestii despre acest producator, iar mai nou mi-am revizuit conceptiile despre acest brand francez. 2.O chestie interesanta, bine de tinut minte........masinile Dacia construite in Romania au cea mai buna calitate raportata la pretul lor si la tara de productie. Mai concret, un Audi A6 fabricat in Germania nu se compara cu acelasi model fabricat sub licenta in India sau China (nu mai stiu exact tara), desi in principiu e vorba de acelasi model; deci ceva ceva mici diferente tot sunt intre ele. Ei bine, un Logan sau un Sandero fabricat in Romania nu se compara cu unul fabricat in Maroc, Rusia sau Columbia. Tot exista ceva mici diferente, chiar daca aparent sunt insesizabile. V-am spus astea pt ca cineva tot sustinea cu indarjire ca Loganurile exportate in Europa de Vest sunt mai bune decat cele create pt piata romaneasca de ex. Fals. Au aceeasi calitate. 3.In final, vreau sa mai zic ca am blamat mereu acest producator francez, pt 2 chestii mari si late: FIABILITATEA DISCUTABILA si DESIGNUL CUMINTE, STERS SI PROSTANAC. Cel putin asiaticii au o scuza. Au si ei masini cu design sters sau copiat de la altii, dar cel putin sunt superfiabile. Tot respectul pt francezi insa ca ne-au livrat masinile astea low-cost. Incetul cu incetul scapam de daciile vechi si poluam mai putin. Macar apare la orizont o cultura auto incipienta. Bun si asa decat deloc.