20 de lucruri pe care nu le stiai despre... Ferrari

Publicat joi, 15.10.2009 17:15 de Sebastian Toma

Constructorul italian de supercar-uri Ferrari este in centrul atentiei in episodul din aceasta saptamana al seriei "Stiati ca".

1. Dupa cum multi dintre voi deja stiu, Ferrari este fondata de catre Enzo Ferrari. Compania italiana a luat fiinta in 1928, cand sponsoriza soferi si construia modele de competitie. Productia de automobile de serie a inceput abia in 1947. Enzo Ferrari a fost pilot de curse pentru echipa de fabrica a celor de la Alfa Romeo, iar noua ani mai tarziu a trecut in management-ul echipei.

2. Ferrari a creat un model experimental cu doua motoare si un singur loc. Acesta se numea Bimotore si utiliza propulsoare Alfa Romeo. Modelul era extrem de rapid, dar era prea temperamental pentru a fi ultilizat.

3. Enzo Ferrari avea o companie privata intitulata Auto Avio Costruzione, care a construit un model sport bazat pe componente Fiat. Pilotul Alberto Ascari a condus acest model la cursa Mille Miglia din 1940, unde a condus la clasa sa pana cand motorul a explodat. Enzo Ferrari a dat vina pe componentele Fiat.

4. Enzo Ferrari a inceput sa poarte ochelari de soare in public in anii 1950 si a continuat sa faca acest lucru pana la sfarsitul zilelor sale, chiar daca tinea un interviu la interior. Acest lucru avea scopul de a contribui la imaginea sa enigmatica.

5. Logo-ul Ferrari – celebrul calut cabrat, i-a fost dat lui Enzo de catre Contesa Baracca, al carei fiu l-a purtat pe avionul sau din Primul Razboi Mondial pe post de emblema. Ferrari i-a schimbat fundalul din alb in galben si a creat celebra sa sigla. Francesco Baracca a murit in batalie, iar mama sa i-a cerut lui Enzo Ferrari sa aplice emblema respectiva pe masinile sale.

6. In momentul in care a fondat Scuderia Ferrari, Enzo Ferrari nu a avut niciodata intentia de a comercializa automobile de strada. Din nefericire pentru acesta, Enzo a fost nevoit sa vanda automobile pentru a finanta activitatea competitionala a Scuderiei.

7. Primul model de strada Ferrari a fost 125 S, care a fost lansat in 1947 si era echipat cu un motor V12 de numai 1.5 litri. Pe masura ce reputatia masinilor Ferrari crestea pentru excelenta cu care erau construite si performantele acestora, Enzo a dezvoltat un adevarat dezgust pentru clientii sai.

8. Ford a incercat sa cumpere marca Ferrari in 1963 pentru suma de 18 milioane de dolari si a fost la un pas de a reusi acest lucru, doar ca Enzo Ferrari dorea control total asupra diviziei de performanta a marcii americane. In lipsa acestei promisiuni, italianul a refuzat tranzactia. Ca raspuns, cei de la Ford au creat modelul legendar GT40.

9. Fiat a cumparat 40% din Ferrari in anul 1969. Ulterior, cota Fiat din Ferrari a crescut la 90%. Restul de 10 % de actiuni au ramas la Enzo Ferrari, care a ramas sef peste divizia de competitie a marcii, pe cand Fiat conducea divizia de automobile de strada.

10. Aproape toate automobilele de strada Ferrari din anii 1950 pana in prezent au fost desenate de Pininfarina. Singurul model Ferrari desenat de Bertone este 308GT4, lansat in 1973.

11. Primul model Ferrari echipat cu o transmisie automata a fost lansat in 1976, iar acesta era modelul 400 GT.

12. In anii 1980, Ferrari a luat in vedere posibilitatea construirii unui model cu patru usi. Conceptul Pininfarina Pinin a fost luat in considerare pentru crearea unei versiuni Ferrari, dar Enzo si-a exprimat dreptul de veto si a eliminat aceasta posibilitate la acea vreme. Pana astazi, Ferrari nu a creat niciun model cu patru usi.

13. Motoarele Ferrari au fost utilizate si in alte automobile. Astfel, Lancia Stratos, Lancia Thema 8.32 si Fiat Dino au utilizat propulsoare create la Maranello de catre Ferrari.

14. Actualul presedinte Ferrari, Luca di Montezemolo, face parte din familia Agnelli, care detine o parte din marca Fiat. Intre 1973 si 1977, Luca di Montezemolo a fost asistentul personal al lui Enzo Ferrari. La doar 26 de ani, Luca di Montezemolo conducea echipa de Formula 1 a celor de la Ferrari.

15. Intre 1997 si 2005, marca Maserati era condusa de catre Ferrari, dar Fiat a transferat conducerea acesteia catre aceeasi divizie de care apartine si Alfa Romeo.

16. Exista mai multe carti despre Ferrari decat despre orice alta marca din lume cu exceptia Porsche. Potrivit librariei londoneze Motorbooks, exista peste 100 de titluri cu Ferrari – doar in biblioteca acelei librarii.

17. Pentru Ferrari echipat cu un motor V12, constructorul italian vinde inca trei modele echipate cu un propulsor V8.

18. Cel mai puternic model Ferrari de strada creat vreodata este Enzo, care dezvolta 660 CP. Actualul 599 GTB Fiorano ocupa locul 11 in clasamentul celor mai puternice modele de strada de productie create vreodata.

19. Ferrari a construit doar 349 de exemplare ale modelului F50. Acesta a fost lansat in 1996 pentru a aniversa 50 de ani de existenta a constructorului italian. Numarul 349 a fost ales deoarece constructorul italian vroia sa mentina exclusivitatea modelelor sale, motiv pentru care a construit cu unul mai putin decat stia cu siguranta ca poate sa vanda. Aceasta practica a fost aplicata si pentru constructia lui Enzo.

20. Ferrari a inventat padelele de pe volan pentru schimbarea treptelor de viteza. Primul monopost care a utilizat acest sistem este 640, din 1989. Nigel Mansell a castigat primul Grand Prix la care a concurat cu noul sistem. Sistemul a fost introdus ulterior si in productia de serie pentru automobilele de strada

  • NeoGalaxy, joi, 15.10.2009 18:51

    Viva Ferrari! Forza le Rosse Di Maranello!

  • NeoGalaxy, joi, 15.10.2009 18:53

    Ferrari a construit 400 de exemplare din Ferrari Enzo, ultimul plecand in muzeu la fel si la F50, F50-ul numarul 350 este in fabrica. Iar la Enzo productia a crescut cu 50 pentru ca au fost cereri pe care nu le-au putut refuza, deh se lucra deja la FXX :))). Modelele astea 2 le puteti vedea in muzeu daca o sa-l vizitati vreodata ;)

  • ovi, joi, 15.10.2009 20:19
    motoare ferrari

    ....eu sper sa invie traditia de a pune motoate ferrari pe alte masini... se mai pot gasi si acum Lancia Thema cu v8 de 3.2 de la ferrari - poate reediteza succesul, acum ca Thesis nu se mai face...

  • Andrei.P, joi, 15.10.2009 21:38

    Foarte tare articolul. Prima oara calutul cabrat a aparut pe o masina Alfa Romeo.

  • schumi, joi, 15.10.2009 23:04
    Ferrari & Ford

    Si totusi Enzo Ferrari si Henry Ford aveau ceva in comun: amandoi spuneau ca isi scot palaria cand vad un Alfa Romeo :-) .

  • PhantomTheWierdClown, joi, 15.10.2009 23:04

    Imi place mai mult calutul din imagine! Haha!

  • bogg, joi, 15.10.2009 23:06
    NR4

    Eu stiam ca Enzo a inceput sa poarte ochelari dupa moartea fiului sau in semn de doliu, tribut si respect.

  • moa, joi, 15.10.2009 23:14
    ...

    la pct. 17 ce a-ti vrut sa ziceti? ca n-am inteles

  • LauCalin, joi, 15.10.2009 23:57
    Ferrari

    Un articol bun, ca toate "20 de lucruri" de pana acum. Dar daca ati inceput sa spuneti ca Enzo a refuzat sa-si vanda marca celor de la Ford, de ce nu ati spus totul, adica modul cum s-a "razbunat" Ford la Le Mans (chiar si replica lor verbala), dar si razbunarea lui Ferruccio Lamborghini atunci cand i-a dat un sfat lui Enzo Ferrari referitor la imbunatatirea performantelor masinilor Ferrari?! :p Ok, pentru asta astept "20 de lucruri " despre Ford si Lamborghini :))

  • steli_, vineri, 16.10.2009 09:29
    Molto Bene

    Frumos articol, ca de altfel si celelalte de genul asta. Felicitari

  • BurningFlame, vineri, 16.10.2009 10:13
    frumos, frumos...

    dar stiam TOATE lucrurile astea! poate copii de 5 ani nu le stiau :(

  • Claudiu, vineri, 16.10.2009 10:36
    Ferrari cu 4 usi

    Ferrari a produs 7 masini break cu 4 usi, 6 sunt la sultanul Bruneiului iar 1 este la Londra.

  • Aditza, vineri, 16.10.2009 11:16
    Punctul 21

    Stiati ca............Lamborghini a ineput sa produca masini ca urmare a nemultumirii sefului fata de masinile Ferrari? :D

  • schumi, vineri, 16.10.2009 12:28
    @ Punctul 21

    Lamborghini s-a decis sa faca masini mai mult din orgoliu, dupa ce Ferrari, in urma unei discutii in contradictoriu, la trimis la plimbare: "tu ocupa-te de tractoare si lasa-ma pe mine sa ma ocup de masini" :D .

  • Aditza, vineri, 16.10.2009 13:10
    @scumi

    Esti cam pe acolo. Lamborghini era nemultumit de calitatea ambreiajului de la Ferrari 250GT, proprietate personala. Ca raspuns al arogantei lui Ferrari si a faptului ca acesta folosea acelasi ambreiaj pe care el il folosea pe tractoare, a rezolvat singur problema dar s-a apucat sa faca si masini sport. Si nu a facut-o rau deloc :)

  • schumi, vineri, 16.10.2009 13:13
    @Aditza

    Corect. Tot raul spre bine ;-).

  • nikuhd, vineri, 16.10.2009 15:54
    nr 15

    Alo, cine a postat articolu , traduceti ce scrie la punctu 15 , care-i faza cu alfa romeo ? cam bateti campii ....

  • illy, duminică, 18.10.2009 00:31
    ce ironie

    lambo a ajuns la vw , asta e viatza , ca sa faci ceva bine trebuie sa ai ideile clare ?

  • lexion, duminică, 25.10.2009 14:22
    Ferrari cu 4 usi

    12. "Pana astazi, Ferrari nu a creat niciun model cu patru usi." NU chiar....exista doua modele cu 4 usi: 456 GTA Venice Berline si 456 GT Break .