10 lucruri pe care trebuie să le știi despre noul Porsche 718 Boxster

Publicat vineri, 26.02.2016 01:49 de Mircea Meşter

Porsche schimbă radical cel mai mic roadster din gama sa. Noul 718 Boxster își modifică numele și vine cu motoare turbo cu patru cilindri din care scoate 300, respectiv 350 CP. Cel mai manevrabil model din gama Porsche s-a dezbrăcat de secrete în fața noastră într-un workshop care precede lansarea sa de la Salonul Auto Geneva 2016.

Nu se întâmplă des să aflăm toate secretele unui model încă dinainte ca acesta să fie prezentat oficial la un Salon Auto. Însă în cazul noului Porsche 718 Boxster, lucrurile stau puțin diferit. Automarket a reprezentat România în cadrul unui workshop organizat la Marseille, pe unul dintre circuitele de testare deținute de Michelin în sudul Franței. Inginerii mărcii germane ne-au explicat pe larg toate detaliile tehnice ale noilor 718 Boxster și 718 Boxster S, modele care renunță la motoarele aspirate cu șase cilindri și adoptă moda turbo, mizând pe motoare cu patru cilindri în configurație Boxer.

Modificările tehnice sunt atât de mari, încât noul 718 Boxster poate fi considerat generație nouă, deși vine la doar 5 ani de la lansarea anteriorului model.

Veți găsi mai jos 10 dintre informațiile vitale legate de noua gamă 718 Boxster cu câteva zile înainte de debutul oficial al noilor modele, care va avea loc în 1 martie la Salonul de la Geneva.

1. De ce 718?

Odată cu modelul pe care publicul îl va vedea în premieră mondială la Geneva, cel mai accesibil model sport din gama Porsche adoptă o nouă denumire. Boxster devine astfel 718 Boxster, iar particula 718 are, ca de obicei în cazul mărcii germane, rădăcini adânci în istorie. De fapt, interesant este faptul că apariția numărului 718 în denumirea lui Boxster are legătură mai degrabă cu schimbarea strategiei în ceea ce privește motoarele. Asta pentru că primul Porsche 718, lansat spre finalul anilor '50, utiliza de asemenea un motor cu patru cilindri de tip Boxer (cilindri opozabili).

Originalul 718 între cea ce urma să fie dezvăluit ca 718 Boxster (stânga) și viitorul 718 Cayman (dreapta).

Acest model a fost lansat de Porsche ca un succesor direct al lui 550 Spyder și a câștigat câteva curse importante în motorsportul acelor vremuri, implicit trei ediții ale clasicului Targa Florio: 1959, 1960 și 1963. În plus, anul 1958 a adus o victorie de clasă (și poziția a treia la general) la Le Mans pentru Porsche 718. La fel ca noul 718 Boxster, vechiul 718 folosea un motor amplasat central și era un roadster veritabil. În plus, revenirea cu succes a mărcii în cursa de Le Mans (Porsche a câștigat în 2015 cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii) evocă și ea succesul vechiului model. Toate se leagă.

2. 4 cilindri pe un Porsche?

Da, dacă sunt cilindri opozabili, adică dacă motorul este un clasic Boxer. Este adevărat că de data asta vorbim de un motor "ajutat" de o turbină. Cele două versiuni ale noului model Porsche (Boxster și Boxster S) utilizează de fapt fouă motoare diferite: 2.0 Turbo pentru 718 Boxster și 2.5 Turbo pentru 718 Boxster S. Dezvoltarea amândurora a început în 2011-2012.

Primul este derivat direct din vechiul motor de 2.7 litri aspirat disponibil până acum pe Boxster, diferența fiind făcută de eliminarea a doi cilindri și de adăugarea unor elemente specifice unui motor turbo așezat central. Versiunea de 2.5 litri de pe 718 Boxster S a fost dezvoltată ulterior din noul 2.0 Turbo. Altfel spus, Porsche a ținut să mențină tradiția arhitecturii tradiționale a mărcii, iar inginerii care ne-au prezentat noile motoare la Marseille susțin că nu a fost niciodată luată în calcul o altă variantă, cum ar fi integrarea motorului de 2.5 litri TFSI de la Audi. Cele două motoare sunt diferite atât ca arhitectură, cât și ca idee, cel semnat de Porsche având avantaje dinamice evidente: centru de greutate coborât, echilibru al forțelor de inerție care apasă asupra cilindrilor și dimensiuni ultracompacte. 

Cea mai interesantă parte legată de cei patru cilindri turbo de pe noul 718 Boxster este faptul că există din nou trimiteri clare la zona de motorsport a poveștii Porsche. Astfel, aflați că sub capota prototipului 919 Hybrid care a cîștigat Le Mans anul trecut se află un sistem hibrid care are la bază tot un motor turbo de 2.0 litri cu patru cilindri. E adevărat că, în cazul modelului de competiție, dispunerea cilindrilor e diferită: arhitectură în V. 

3. Mai mic, dar mult mai puternic

Trecerea la era turbo este asociată, deci, de un "downsizing", așa cum se numește acest curent în industria auto. Inginerii Porsche preferă să-l numească însă altfel: "Rightsizing". Iar cifrele le dau dreptate.

Dacă în precedentele versiuni vorbeam de motoare de 2.7 litri și 265 CP (pe Boxster), respectiv de 3.4 litri și 315 CP (pe Boxster S), astăzi avem motoare cu cilindree mult redusă, dar cu puteri mai mari: 2.0 Turbo de 300 CP pentru 718 Boxster (+35 CP) și 2.5 Turbo de 350 CP (+35 CP) pentru 718 Boxster S.

Iar creșterea de putere este vizibilă imediat în performanțe, acolo unde noua versiune de bază a lui 718 Boxster reușește timpi mai buni decât vechiul Boxster S, adică varianta de vârf a modelului de până acum. În versiune cu transmisie automată PDK, cea mai vândută pe gama sportivei germane, noul 718 Boxster accelerează la 100 km/h în 4.7 secunde. Vechiul Boxster S (care avea 15 CP în plus) reușea 4.8 secunde pe 0-100 km/h. 

4. Design: amestec de tradiție și noile "ștampile" Porsche

Deși modificările tehnice apărute între vechiul Boxster și noul 718 Boxster l-ar recomanda ca un model complet nou, cele două modele sunt destul de apropiate estetic. Conservatorismul vizual este, de fapt, una dintre caracteristicile de bază ale modelelor create de marca germană. Element explicat foarte corect de Heinz Redlich, unul dintre responsabilii desicgnului exterior în cazul noului 718 Boxster: "În cazul modelelor Porsche, clienții tind să păstreze mult mai mult o mașină decât se întâmplă cu alte mărci. Asta înseamnă că avem datoria de a nu transforma fiecare modificare vizuală a unui model într-o prăpastie adâncă între o generație și alta".

În traducere liberă, clienții care și-au cumpărat vechiul Boxster nu trebuie să simtă că mașina lor a "îmbătrânit" când o văd pe cea nouă. Cel puțin teoretic.

Una peste alta, noul 718 Boxster se aliniază la ceea ce designerii Porsche denumesc "identitate de marcă": cele patru puncte LED din blocurile optice sunt acum prezente și pe cea mai mică sportivă a brandului german, la fel cum se întâmplă pe Cayenne, Macan, Panamera și 911. În plus, acest motiv care reprezintă "ștampila" grafică a modelelor Porsche este regăsit și în stopuri, acolo unde la o privire atentă asiști la un spectacol de lumini 3D subliniat de două bare LED orizontale paralele care formează, împreună cu elementul orizontal de sub spoiler, un "fund" lat și așezat agresiv pe șosea.

Evident, nu toate versiunile arată la fel. Noul Porsche 718 Boxster are faruri Xenon în versiunea standard și full-LED ca opțiune. Stopurile pot avea benzi roșii sau albe, în funcție de versiune, iar terminația centrală a sistemului de evacuare este și ea diferită: pe 718 Boxster avem o țeavă trapezoidală, în timp ce pe 718 Boxster S avem două țevi cromate. Prizele imense de aer sculptate în lateral chiar în spatele ușilor sunt identice indiferent de versiune și, pe lângă faptul că fac parte din ADN-ul dintotdeauna a modelului Boxster, au un dublu rol practic: captează aerul necesar răcirii motorului și aerul necesar răcirii aerului din intercooler. La noi tehnologii, noi soluții.

5. Miza pe analog

Designul interior al unui Porsche a fost întotdeauna privit ca o chestiune secundară în comparație cu exteriorul și cu feeling-ul pe care-l ai atunci când te afli la volan și conduci efectiv mașina. În cazul noului 718 Boxster, lucrurile nu stau foarte diferit. Avem același roadster cu acoperiș din pânză care își dedică cele două scaune în totalitate norocoșilor ocupanți. Ai de ales între cinci nuanțe ambientale dedicate, iar în centru stă display-ul care găzduiește ecosistemul multimedia pe care Porsche l-a botezat PCM (Porsche Communication Management).

În sfârșit, pentru că în Boxster nu e vorba neapărat despre spațiu - nimeni nu-și ia un roadster pentru asta - observi imediat faptul că marca germană nu se grăbește deloc să adopte moda digitalizării tabloului de bord și al instrumentarului. Ai trei cadrane în spatele volanului, iar două dintre acestea, cele mai importante, sunt încă analog: vitezometrul și turometrul. În plus, nu ai nici Head-Up Display pe noul 718 Boxster, iar abordarea mărcii germane ar putea să se așeze la granița dintre conservatorism și aroganță. 

"La mână am un ceas analog, pentru că mi se pare că elementul mecanic este însuși sufletul unui astfel de obiect. În cazul modelelor pe care le producem la Porsche, lucrurile stau la fel. Analogul face parte din pachetul mecanic pe care îl oferim și considerăm că există o legătură reală între ceea ce oferă mașina la nivelul senzațiilor și modul în care informațiile le sunt oferite celor din interior. Există un sentiment unic în apăsarea unui buton fizic", spune Heinz Redlich.

Pentru că are motorul central, adică amplasat fix în spatele celor două scaune, noul 718 Boxster îți oferă două compartimente dedicate bagajelor. Cel din față este adânc și ceva mai voluminos (150 de litri), în timp ce cel din spate este mai lung, dar mai îngust (125 de litri). În total, roadsterul german îți oferă 275 de litri, o valoare deloc proastă. La o analiză pur empirică, în cele două compartimente pentru bagaje ar intra trei genți acceptate în cabina avionului și un ghiozdan de laptop.

Portbagajul posterior.

6. Direcție adaptată de pe 911

Pentru a dezvolta o mașină care se simte cu adevărat sportivă pe șosea, trebuie să-ți concentrezi atenția pe primul element care-i oferă celui de la volan informații legate de calitatea rulării: direcția. Simți imediat cât de natural și spontan este răspunsul direcției, iar în funcție de asta prinzi curaj să abordezi virajele cu încredere. Ei bine, în cazul noului 718 Boxster vorbim de un sistem de direcție inspirat din cel montat pe "reperul" 911, fratele mai mare al sportivei germane.

Conform inginerilor Porsche, adaptarea direcției electromecanice a inclus imprimarea unui răspuns cu 10% mai direct decât în cazul predecesorului, element care se simte imediat atunci când conduci cele două generații consecutive ale lui Boxster în paralel pe un drum de munte, de exemplu. Porsche oferă ca opțiune pachetul Power Steering Plus, care întărește stabilitatea volanului la viteze mari, dar ajută la manevrele de parcare, când direcția e mai ușoară. Targetul: "Am vrut să dezvoltăm o mașină care deține prima poziție la nivel dinamic în clasa sa, dar care să poată să ofere un nivel superior de confort în utilizarea de zi cu zi", spune Eberhard Armbrust, managerul biroului de Dinamică în cadrul Porsche.

Tot la acest capitol trebuie să vorbim despre faptul că noul 718 Boxster pune la dispoziția clienților două volane diferite. Primul are un diametru de 376 de milimetri, în timp ce volanul GT Sport este mai mic, de doar 360 de milimetri. Ambele pot fi comandate împreună cu o serie de comenzi multifuncționale, dar și cu coroana încălzită.

Interesant este faptul că pe volan apare un buton Sport Response, inspirat din motorsport, prin care cel de la volan poate să-și transforme mașina pentru 20 de secunde într-un arc gata să țâșnească: motorul este pregătit pentru performanță de vârf, cutia retrogradează automat câteva trepte și-și schimbă rapoartele pentru o rulare ultrasportivă, iar presiunea din turbină crește artificial prin închiderea portiței de evacuare a gazelor.

7. Tehnologia care ține mașina lipită pe șosea

Deja o mașină manevrabilă prin excelență datorită amplasării centrale a motorului, 718 Boxster a fost transformat de ingineri într-o "jucărie" care oferă caracteristici dinamice de vârf pe care le-am putut experimenta în câteva tururi ale circuitului de teste Michelin de lângă Marseille. La nivel tehnic nu există la prima vedere modificări radicale față de versiunea Boxster anterioară, însă cele câteva schimbări la nivel șasiului fac toți banii. De exemplu, sistemul de suspensii spate a fost rigidizat prin adoptarea unor amortizoare noi cu diametru mai mare, în timp ce roțile spate sunt acum mai late cu 1.5 centimetri pentru a rezista mai bine la testul forțelor laterale în virajele atacate sportiv. 

Evident, Porsche le oferă celor interesați pachetul de suspensii active PASM (Porsche Active Suspension Management), care coboară garda la sol cu 10 milimetri în cazul lui 718 Boxster și cu 20 de milimetri în cazul lui 718 Boxster S. De fapt, depinde de fiecare client cât de sportiv este viitorul 718 Boxster din garaj. Asta pentru că, începând cu pachetul PASM, Porsche pune la dispoziție o serie întreagă de sisteme care au rolul de a îmbunătăți ținuta de drum a modelului german. Pachetul Sport Chrono, de exemplu, oferă trei moduri de rulare: Normal, Sport, Sport Plus și Individual.

Deși teoretic afectează răspunsul motorului și al cutiei, Sport Chrono poate fi combinat cu o setare dinamică a pachetului Porsche Stability Management (PSM) pentru a "naște" un mod de rulare special: PSM Sport. În acest program, sistemele de asistență sunt limitate la minimum, scopul fiind acela de a oferi senzații speciale la rularea pe circuit. Asistența PSM poate fi chiar eliminată complet (PSM Off), însă inginerii Porsche susțin că sistemele nu sunt anulate, ci doar "adormite". De exemplu, dacă șoferul apasă brutal frâna într-o manevră care seamănă cu o oprire de urgență, ABS-ul și ESP-ul se trezesc din letargie și-l ajută să oprească în siguranță mașina.

Apropo de oprire: frânele noului 718 Boxster sunt și ele complet noi. Versiunea de bază a modelului le folosește pe cele care echipau anteriorul Boxster S, în timp ce noul 718 Boxster S le preia pe cele de pe 911 Carrera. În sfârșit, există opțional și un pachet de frâne carboceramice care au șase pistoane per etrier. Evident, acestea vor fi una dintre cele mai scumpe opțiuni din lista noului model Porsche, însă performanțele oferite la sarcini de circuit sunt de vârf.

8. Mai greu decât precedentul Boxster

Deși noile motoare turbo cu patru cilindri sunt practic mai mici decât anterioarele "aspirate" cu șase cilindri, turbocompresorul și elementele suplimentare plus celelalte modificări la nivel tehnic au făcut ca masa proprie a noului 718 Boxster să crească față de anteriorul model. Diferențele nu sunt majore: plus 15 kilograme pentru 718 Boxster S în raport cu predecesorul său.

Acum, 718 Boxster cântărește 1335, iar Boxster S 1355 de kilograme. Pentru versiunile cu transmisie PDK, adăugați 30 de kilograme la aceste valori. 

Chiar și cu aceste modificări, distribuția maselor pe 718 Boxster rămâne identică cu cea anterioară: 45% față, 55% spate. 

9. Minus 16 secunde pe Nurburgring

Pentru a sublinia diferențele dintre anterioarele versiuni aspirate ale lui Boxster și noile motorizări turbo, Porsche a pus la muncă noul model pe cel mai relevant "banc de teste din lume": circuitul Nordschleife din Nurburgring. Iar rezultatele sunt extrem de interesante. Un 718 Boxster S echipat cu opțiunile necesare circuitului reușește un timp cu 16 secunde mai bun decât precedentul model pe circuitul de 21 de kilometri desenat prin pădurile germane. Asta înseamnă că noul 718 Boxster S se încadrează ca timp în zona lui Cayman GT4, versiunea cu motor aspirat de 3.8 litri și 385 CP a coupe-ului Porsche.

10. Efectul downsizing: consum radical scăzut

În timp ce performanțele sunt net superioare, iar puterea și cuplul au crescut și ele exponențial (+35 CP și +100 Nm față de versiunile anterioare), cifrele de consum ale lui 718 Boxster au scăzut vizibil odată cu adoptarea noilor motoare turbo. Astfel, noul model consumă cu fix 1.0 litru mai puțin decât predecesorul său într-o comparație directă pe versiunile cu transmisie automată PDK (6.9 versus 7.9 litri/100 km). Mai mult, chiar și versiunea 718 Boxster S reușește cifre mai bun decât anteriorul Boxster, oferind un consum de 7.3 litri/100 km. Conform calculelor Porsche, noua gamă Boxster consumă și emite cu 13% mai puțin decât versiunile anterioare.

Ca element de culoare, am aflat direct de la inginerii care s-au ocupat de dezvoltarea noului 718 Boxster faptul că anvelopele care încalță modelul (fie ele de 18, de 19 sau de 20 de inch) au fost dezvoltate pentru a oferi un compromis între performanțe de top pe circuit și o rezistență cât mai redusă la înaintare. Rezultatul este un pachet de anvelope semnate de Goodyear, Pirelli, Yokohama sau Bridgestone (și Michelin pentru versiunile de iarnă) care au fost dezvoltate special pentru acest model. Cu cât ajută noile anvelope consumul? Porsche nu a calculat încă aportul acestora. 

  • Pamplona, vineri, 26.02.2016 09:01

    OK. Vreau unul.

  • xxx, vineri, 26.02.2016 16:06

    Si eu as vrea,.... dar cine ne plătește întreținerea lui?

  • Boombastic, vineri, 26.02.2016 16:43

    Foarte interesant articolul, mai vrem prezentari in detaliu.

  • dany, vineri, 26.02.2016 18:18

    nu va lasati amagiti de consumul ”de laborator”... in realitate cred ca vor consuma10-15 % si chiar 20 pe circuit (sigur ca daca rulezi constant cu 90 km/h vor consuma 6 % dar cine merge asa cu un Porsche?! ) PS urmaresc testele de pe Auto Motor und Sport TV iar cei de acolo sunt mereu dezamagiti de downsizing: de ex motoarele BMW cu 3 cilindri montate pe Mini consuma real 6-7 uneori chiar 8% tot solutia Mazda este mai buna cu motoare de cilindree mai mare care consuma si polueaza tot cam cat ”drujbele” astea la moda... ca sa nu mai vorbim ca un motot aspirat este mai placut in exploatare decat un turbo (o spun ca posesor de motor turbo diesel si ca fost de otto aspirat)

  • flavius, vineri, 26.02.2016 23:42

    Foarte bun articolul si bine documentat.Am condus un 911 si cred inca ,ca turbo nu va da nici un pic din senzatia naturala a ununui aspirat.Poate cu sunetele false din difuzoarele electronizate ca toata bashcalia!Imi pare rau de Porsche!

  • unckle, sâmbătă, 27.02.2016 10:30

    @dany - doar 20 pe circuit ? .. cred ca esti optimist :)

  • 89, sâmbătă, 27.02.2016 12:30

    Nisan 370Z NISMO il desfiinteaza pe acest neamt la multe capitole.

  • zarnesteanu, sâmbătă, 27.02.2016 16:01

    Am vrut sa zic ceva dar iar am dat de asta cu nismo si mi-a pierit pofta.

  • Edi, sâmbătă, 27.02.2016 18:31

    Superba!

  • Scorpionul.negru, sâmbătă, 27.02.2016 19:41

    @89 Ne lasi ma cu Nismo al tau....aici e vb de masini adevarate cu traditie nu pocnitori de Nissan !

  • 89, sâmbătă, 27.02.2016 21:40

    @Scorpionul.negru Te-ai uitat ce motor are 370Z Nismo ? V6 N/A de 3.7L 4,9 sec acceleratia 0-100 ..... Ai nota 2 pt azi. Suna mai bine @Scorpionul.Corijent

  • Scorpionul.negru, sâmbătă, 27.02.2016 23:41

    @89 O masina nu sta numai in 0-100 si top speed. Conteaza multe altele la ea. Asa ca ...mai invata !

  • 89, duminică, 28.02.2016 08:53

    Nu? Dar in ce sta o masina de performanta daca nu in top speed si acc . ?

  • Scorpionul.negru, duminică, 28.02.2016 13:32

    @89 De sistemul de franare ai auzit ? De directie , stabilitate, dinamica, pozitie la volan, aerodinamica etc. Acolo unde cei de la Porsche sunt AS ! Nu ii poate bate nimeni....

  • 89, duminică, 28.02.2016 19:56

    @Scorpionul.negru- Imi pare rau ca mi-am pierdut timpul cu un copil. Un singur lucru te intreb ai studiat despre divizia de performanta NISMO ?

  • @89, duminică, 28.02.2016 21:22

    Mada , acest porsche 718 daca citesti in articol are 0/100 in 4.7 sec iar 370 z nismo 5.2 sec ( nu stiu de unde ai scos 4.9 : poti citi aici: http://www.topgear.com/car-reviews/nissan/370z/37-v6-344-nismo-3dr/first-drive . De traditie nici nu are sens sa vorbim ar fi de coma, la fel si de popularitate. Imi place ca te certi cu scorpionul aiurea in tramvai , probabil te plictisesti,