Topul ordinelor de echipă în Formula 1 din ultimii ani
Automarket vă prezintă o radiografie a ordinelor de echipă care au produs numeroase controverse în Formula 1 în ultimii ani.
Manipularea rezultatelor din Marele Premiu al Germaniei prin impunerea unor ordine de echipă este doar ultimul caz de acest tip în istoria Formulei 1.
Astfel de strategii au fost utilizate frecvent în cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor cu scopul de a maximiza şansele unui anumit pilot în lupta pentru titlul mondial. De cele mai multe ori, ordinele de echipă au fost dictate spre finalul campionatului, însă au existat şi situaţii în care acestea au fost decise la boxe chiar în prima cursă a anului.
Istoria recentă a acestui gen de episoade a cunoscut două epoci fundamental diferite: până în 2002, ordinele de echipă erau perfect regulamentare şi erau dictate prin radio fără niciun fel de reţinere. După Marele Premiu al Austriei din 2002, ordinele de echipă au fost interzise prin regulament, forţând echipele să apeleze la un limbaj mai mult sau mai puţin codificat sau chiar să adopte strategii complexe în privinţa intrărilor la boxe.
Cel mai dramatic ordin de echipa rămâne însă cel din 2008, când Nelson Piquet Jr a provocat în mod deliberat un accident în Marele Premiu al statului Singapore, provocând unul dintre cele mai dăunătoare scandaluri din istoria modernă a competiţiei.
Automarket vă prezintă o scurtă incursiune în trecut pentru a vedea care au fost ordinele de echipă dictate în ultimii ani.
- JEREZ 1997
David Coulthard este obligat de echipă să-i cedeze prima poziţie coechipierului său Mika Hakkinen.
- AUSTRALIA 1998
Istoria de la Jerez din urmă cu un an se repetă în prima cursă a sezonului 1998. Acelaşi David Coulthard este nevoit să îi facă loc lui Mika Hakkinen.
- BELGIA 1998
Damon Hill trece primul linia de sosire în Marele Premiu al Belgiei după ce echipa Jordan i-a solicitat lui Ralf Schumacher să nu-şi atace coechipierul pentru a nu risca producerea unui incident.
- AUSTRIA 2002
Ferrari îi ordonă lui Rubens Barrichello să îi permită lui Michael Schumacher să preia conducerea pentru a câştiga cursa. Iniţial, brazilianul refuza să respecte ordinele lui Ross Brawn, însă la insistenţele echipei cedează prima poziţie în ultimul tur pe linia de start-sosire. Modul în care Ferrari a operat strategia determină FIA să interzică ordinele de echipa în Formula 1.
- MONACO 2007
McLaren îi interzice lui Lewis Hamilton să-l atace pe Fernando Alonso, pentru ca echipa britanică să obţină dubla în Principat
- BRAZILIA 2007
Ferrari întârzie schimbul de pneuri şi realimetarea cu carburant pentru Felipe Massa pentru a-i permite lui Kimi Raikkonen să preia conducerea cursei şi, implicit, să câştige titlul mondial
- GERMANIA 2008
În urma unei erori tactice din partea echipei, McLaren îi impune lui Heikki Kovalainen să-l lase pe Lewis Hamilton să treacă în faţa să pentru a câştiga cursa de la Hockenheim
- SINGAPORE 2008
Renault îi cere lui Nelson Piquet Jr. să producă un accident în mod deliberat pentru a provoca intrarea Safety Car-ului pe circuit şi a favoriza astfel victoria coechipierului său Fernando Alonso.
- CHINA 2008
Ferrari îi solicită lui Kimi Raikkonen să-i cedeze a doua poziţie în cursa lui Felipe Massa, întrucât brazilianul avea mai multe şanse la titlul mondial.
- GERMANIA 2010
Felipe Massa îi cedează poziţia de lider lui Fernando Alonso pentru că spaniolul este mai bine poziţionat în clasamentul general.
Urat ce se intampla dar asta a fost F1 mereu. Din pacate asa se pot castiga campionatele.