SEBASTIAN VETTEL: Drumul tumultuos spre titlul mondial

Publicat marţi, 16.11.2010 13:04 de Daniel Popescu

Sebastian Vettel s-a confruntat cu numeroase provocări în drumul spre titlul mondial cucerit în 2010. Automarket vi le reaminteşte pe cele mai importante.

Sebastian Vettel a devenit duminică cel mai tânăr campion mondial din istoria Formulei 1, în ciuda faptului că înaintea cursei ocupa doar locul 3 în clasamentul general.

Prestaţia modestă a lui Mark Webber în calificări şi, mai ales, strategia eronată adoptată de Ferrari pentru Fernando Alonso l-au transformat pe tânărul pilot german în campion mondial la capătul unei curse perfecte în care a trecut primul linia de sosire după ce a plecat din pole position.

Marele Premiu din Abu Dhabi a reprezentat doar unul dintre numeroasele puncte de cotitură ale unui sezon tumultuos pentru Vettel, care a gestionat însă cu maturitate provocările la numai 23 de ani. Iată 11 dintre cele mai importante evenimente care au marcat parcursul lui Vettel în sezonul 2010 al Formulei 1:

BAHRAIN: GUSTUL AMAR AL EŞECULUI

Criticat dur pentru lipsa spectacolului, Marele Premiu din Bahrain a confirmat viteza monopostului Red Bull Racing: Vettel a obţinut pole position-ul şi a fost lider în cursă, înainte ca germanul să sufere ceea ce avea să fie doar prima dintr-un lung şir de defecţiuni tehnice: o problemă electrică la motor l-a retrogradat până pe locul 4, oferindu-i victoria pe tavă lui Fernando Alonso.

AUSTRALIA: O NOUĂ DEFECŢIUNE TEHNICĂ

Determinat să recupereze terenul pierdut în Bahrain, Vettel a obţinut la Melbourne al doilea pole position consecutiv. Şi totuşi, o nouă defecţiune tehnică, de data aceasta la unul dintre pneuri, l-a forţat să abandoneze într-un moment în care era liderul cursei, rămânând cu numai 12 puncte în clasament în loc de 50.

MALAEZIA: PRIMA VICTORIE

Lucrurile nu au mai decurs atât de bine în calificări, germanul ocupând poziţia a treia pe grila de start de la Sepang. Vettel a avut însă unul dintre cele mai bune starturi ale anului şi a preluat conducerea în primul viraj, pe care nu a mai cedat-o până la final. A fost prima victorie obţinută de pilotul Red Bull în 2010.

TURCIA: PRIMELE TENSIUNI CU WEBBER

 

 

Marele Premiu al Turciei a marcat apariţia primelor tensiuni intre Vettel şi Webber. Australianul venea după două victorii consecutive obţinute în Spania şi Monaco şi era lider în cursa de la Istanbul. Conştient că şansele sale la titlu ar scădea şi mai mult în cazul unei noi victorii a coechipierului său, Vettel a încercat să-l depăşească pe Webber printr-o manevră riscantă. Cei doi s-au acroşat, Vettel a abandonat, iar Webber a terminat doar pe locul 3. Tensiunea din sânul echipei s-a amplificat după ce mai mulţi lideri Red Bull i-au luat apărarea lui Vettel, chiar dacă germanul a purtat o mare parte din vină pentru incident.

EUROPA: VICTORIE FACILĂ:

Pentru prima oară în sezonul 2010, Vettel a câştigat fără niciun fel de emoţii o cursă în care a plecat din pole position. Pentru german a fost doar o plimbare prin portul spaniol, în timp ce întreaga atenţie a fost acaparată de accidentul suferit de Mark Webber după coliziunea cu Heikki Kovalainen.

MAREA BRITANIE: VETTEL, FAVORIZAT DE RED BULL?

Incidentul din Turcia a devenit un simplu foc de paie după tensiunile care au apărut la Red Bull la Silverstone. Echipa s-a aflat în mijlocul unei noi controverse după ce a decis să ia aripa faţă de specificaţie nouă a lui Mark Webber şi să i-o ofere lui Vettel, chiar dacă germanul o deteriorase pe a sa în antrenamente. Deşi a plecat din pole position, Vettel a avut un start slab şi a suferit o pană de cauciuc în urma căreia a terminat doar pe locul 7. În mod ironic, victoria i-a revenit lui Webber, care nu a ezitat să-şi manifeste frustrarea faţă de controversa cu aripa faţă declarând echipei prin radio: "Not bad for a number two driver!".

BELGIA: COLIZIUNEA CU BUTTON:

 

 

Un loc 4 în calificări şi ploaia puternică îl aduc pe Vettel în postura de a lupta pentru poziţie cu Jenson Button. Germanul a forţat depăşirea, a pierdut controlul monopostului şi l-a lovit în plin pe pilotul echipei McLaren, nevoit să abandoneze. Germanul a continuat cursa, însă o nouă coliziune cu Vitantonio Liuzzi l-a retrogradat până pe locul 15. După această cursă, germanul a fost la 31 de puncte de lider.

JAPONIA: GUSTUL DULCE AL VICTORIEI:

Vettel a obţinut la Suzuka prima victorie după 7 Mari Premii, punând astfel deoparte rezultatele modeste înregistrate în finalul sezonului european. Iar maniera în care a gustat succesul a fost una categorica: a plecat din pole position şi a câştigat fără ca victoria să-i fie pusă la îndoială.

COREEA DE SUD: DRUMUL SCURT DE LA EXTAZ LA AGONIE:

Vettel a obţinut pole position-ul şi s-a îndreptat cu paşi mari spre o victorie care l-ar fi propulsat în premieră pe primul loc în clasamentul general. Nu a fost însă să fie aşa. Germanul a suferit o nouă dramă cu numai 9 tururi înainte de final, când a fost nevoit să abandoneze chiar pe linia de start-sosire din cauza unei defecţiuni la motor.

BRAZILIA: VICTORIE SUB SPECTRUL ORDINELOR DE ECHIPĂ:

Deşi învins de Nico Hulkenberg în calificări, Vettel a trecut la conducerea cursei de la Interlagos în primul viraj. Webber s-a poziţionat însă rapid în spatele său, iar întregul paddock a aşteptat cu sufletul la gură să afle dacă Red Bull va impune ordine de echipă. Nu a fost cazul, iar Vettel a obţinut o victorie preţioasă, chiar dacă Alonso a rămas principalul favorit la titlu.

ABU DHABI: ÎNCORONAREA CAMPIONULUI:

Aflat sub presiunea de a obţine victoria pentru a spera la titlu, Vettel s-a achitat excelent de sarcini şi a câştigat detaşat după ce a plecat din pole position. Germanul nu ar fi obţinut însă titlul dacă Ferrari nu ar fi greşit strategia opririi la boxe pentru Alonso, în urma căreia spaniolul a terminat doar pe locul 7. Astfel, Vettel a devenit campion mondial cu un avans de numai 4 puncte în faţa lui Alonso.

RECORDURILE DEŢINUTE DE VETTEL:

Sebastian Vettel este deţinătorul celor mai multe recorduri în Formula 1 atunci când vine vorba despre vârsta: germanul este cel mai tânăr pilot din istoria Formulei 1 care a terminat în puncte, care a terminat pe podium, care a câştigat o cursă, care a obţinut un pole position şi, începând de duminică, care a câştigat titlul mondial.

Pilotul echipei Red Bull a ridicat trofeul deasupra capului la 23 de ani, 4 luni şi 11 zile. La această vârstă, Lewis Hamilton obţinuse doar 5 victorii, Fernando Alonso şi Bruce McLaren doar una, iar Michael Schumacher nu trecuse niciodată primul linia de sosire. În schimb, Vettel a obţinut până în prezent 10 victorii în carieră.

  • lev, marţi, 16.11.2010 13:44
    Exagerat finalul

    Adica acum Vettel,doar pentru ca a avut cel mai bun monopost de pe grila( cu care trebuia sa castige cu multe etape inainte de final),dintr-o data,este cel mai bun?!Mai bun decat Alonso,Schumi etc....doar pentru ca la vasrta asta el are DEJA 10 victorii si ceilalti nu! Intrebarea este,de fapt,la varsta la care Schumi avea 7 titluri mondiale,cate o sa aibe Vettel?

  • McLaren, marţi, 16.11.2010 13:49
    @lev

    Scrie undeva ca e cel mai bun? Spune doar o comparatie intre cate victorii aveau unii piloti la varsta la care Vettel a castigat titlul.

  • Dan, marţi, 16.11.2010 13:51

    Imi place ca sunteti "impartiali". La mai multe Mari Premii (Marea Britanie, Brazilia) ati folosit "ordine de echipa", numai ca sa aveti ce demonta. Ati uitat de Abu Dhabi. Acolo unde Webber a fost sacrificat, incepand din calficari. Dintr-o data, Webber nu a mai fost in stare sa se bata pentru pole position, iar in cursa este chemat la boxe in turul 12 !!!!!!!!!!!!!!!!!! :))) Acum Webber nu zice nimic, inca este la Red Bull. Cand va pleca, o sa aflati ca in Formula 1 nu exista fairplay, ci ipocrizie, mai multa sau mai putina. Cei care vor fairplay in F1 sunt cei care NU baga bani, cei care baga milioane, vor sa castige cu ORICE pret. Cine crede altfel, este naiv. Felicitari pentru Vettel! Merita, e bun, insa Red Bull nu-si merita statutul de ingeri ai F1. Mai bine ii spui pilotului in fata, decat sa-i tai aripile in ultima cursa.

  • ctlnmihai, marţi, 16.11.2010 13:53
    Vettel

    Vettel sau oricare alt pilot, va avea rezultate bune atât timp cât monopostul îl va ajuta..

  • daniel.popescu, marţi, 16.11.2010 14:39
    @Dan

    Webber sacrificat la Abu Dhabi? Red Bull avea tot interesul ca Webber sa se pozitioneze pe grila in fata lui Alonso pentru a maximiza sansele la titlu ale oricaruia dintre piloti. Plus, a intrat la boxe dupa ce si-a anuntat echipa ca are probleme mari cu pneurile spate. Si nu uita ca Hamilton a intrat la boxe in turul 15.

  • Dan, marţi, 16.11.2010 14:55

    @Daniel Popescu Eu n-am uitat. Tin minte ca Hamilton a intrat la boxe odata cu Vettel, in turul 24. Alonso a intrat in turul 15, pentru ca cei de la Ferrari au cazut in plasa si nu si-au dat seama ca Webber este de sacrificiu. L-am auzit pe Webber ca are probleme cu pneurile spate, dar nu probleme mari. Ca o diferenta, Hamilton a cerut prin turul 30 sa intre la boxe, ca i se desprindeau benzi din pneul fata, si nu a fost lasat de echipa. Cei de la Red Bull atata asteptau, sa zica Webber ca ceva nu merge bine la masina, si, fara sa aiba pana, sa piarda locuri sau timp, l-au si chemat la boxe.

  • CristianRus, marţi, 16.11.2010 15:00

    Am asistat la un campionat in care monoposturile RB au fost net superioare celorlalte. In ordine urmeaza sagetile, Ferrari, si apoi Renault si Mercedes. Monoposturile Ferrari nu s-au ridicat la nivelul RB decat cu o singura exceptie, la fel si sagetile, acestea din urma, chiar la Abu Dhabi. Vettel este un pilot de exceptie, foarte talentat, necopt inca dar a avut la dispozitie o masina super. Sunt sigur ca din topul pilotilor Alonso, Hamilton, Kubica ar fi facut cel putin aceeasi performanta cu aceasta masina. Sa speram ca din sezonul urmator acesti 4-5 piloti de top vor avea masini sensibil egale si astfel vom avea din nou un campionat electrizant. Oricum felicitari lui Vettel si celorlalti piloti, ne vedem la anu'.

  • j, marţi, 16.11.2010 15:01
    j

    vetel a intrat in turul 25 la un tur dupa lhamilton

  • marius_kji, marţi, 16.11.2010 16:08
    cel mai disputat campionat

    A fost cel mai frumos campionat de pana acum si a castigat exact cine a meritat,parerea mea.Webber a jucat murdar(ma refer la acrosaje),Alonso a vrut sa castige cu orice pret(si daca ar gandi fair-play ar avea numai de castigat),Hamilton greseste cand iti e lumea mai draga.Vettel inca nu era copt dar a invatat multe sezonul asta,si sezonul viitor ar fi frumos sa intre si Massa in lupta pentru titlu,mai ales ca si Mercedes va intra in lupta.ciao

  • adrian_b41, marţi, 16.11.2010 20:23
    CAmpion ?

    Cel mai prost pilot , a devenit campion . Multe greseli de pilotaj , lipsa de maturitate si vorba proverbului : PROST SA FII NOROC SA AI !

  • dedics, miercuri, 17.11.2010 08:52

    @lev Atunci cand Schumi a castigat titluri cu un ferrari care era deasupra tututror monoposturilor atunci el era cel mai bun, nu? Si pentru voi inca este.... mergeti la mama sa va plangeti acum fani al marelui Schumi... ce a facut anul acesta fara cea mai buna masina? Mai nimic, noh si sa si ramana asa!

  • lev, miercuri, 17.11.2010 09:51
    @dedics

    Cred ca daca te uiti mai bine,primele doua titlluri ale lui Schumi(cu Benetton) au fost luat cu o masina inferioara williamsului la vremea aceea. Cat priveste titlurile luate cu Ferrari,sa nu uitam ca era sa ia titlul in anul 1997 cu o masina muult sub williamsul renault al lui villleneuve sau frentzen,da? Iar celelallte 5 titluri(in afara celui din 2003 castigat cu numai 2 pct avans) le-a castigat cu mult inaintea ultimei curse. Si avea masina super pentru ca a muncit atatia ani la coonstruirea ei,a cules ce-a semanat,pe cand Vettel a luat masina de-a gata de la tata Newey! Cat despre Schumi,daca tu consideri ca anul acesta,avand in vedere cei 3 ani de pauza,conditiile total diferite fata de data retragerii lui si masina subtire nu s-a prezentat mai mult decat onorabil,inseamna ca n-ai urmarit F1 anul asta!! Vezi tu,ai scapat complet ideea:nu contest ca a castigat Vettell,ci ca, daca era intr-adevar super mega extra trebuia sa castige cu mult inainte de ultima cursa avand in vedere ce masina a avut la dispozitie. Asa ca inainte sa spui ceva,mai documenteaza-te.