Red Bull a introdus o nouă inovaţie: nasul flexibil
Flexibilitatea nasului a permis aripii faţă a monopostului Red Bull să rămână foarte apropiată de sol, în ciuda regulamentului strict introdus anul trecut.
Marele Premiu al Australiei a evidenţiat, printre altele, faptul că monopostul Red Bull Racing continua să beneficieze de o aripă faţă flexibilă care se apropie foarte mult de sol în virajele de mare viteză pentru a obţine mai multă forţă de apăsare aerodinamică.
Inovaţia a fost introdusă de echipa patronată de Dietrich Mateschitz încă de anul trecut, însă FIA a înăsprit ulterior regulamentul tehnic pentru a evita repetarea situaţiei.
Cu toate acestea, inginerii conduşi de Adrian Newey au descoperit o nouă modalitate pentru a ocoli regulamentul: au introdus un nas flexibil pentru monopost care, pe măsură ce se mişcă în jos, forţează şi aripa faţă în aceeaşi direcţie.
Această serie de modificări se petrece în virajele de mare viteză şi a fost evidentă pe circuitul de la Melbourne în ultimul sector, acolo unde Sebastian Vettel a obţinut timpii semnificativ mai buni decât ai piloţilor echipelor rivale. De asemenea, în clipul de mai jos care redă un tur de calificări al lui Vettel, poziţia camerei video amplasate pe nasul monopostului se modifică pe linia dreaptă şi în momentul intrării în primul viraj:
Via | F1Technical
-
Firestarter, marţi, 29.03.2011 15:02Interesant!
Probabil ca aceasta concluzie fie va genera modificari asemanatoare din partea majoritatii echipelor precum s-a intamplat cu sistemul de evacuare, fie va duce la conflicte care sa determine scoaterea in afara regulamentului a acestui sistem. Nu am nimic cu Vettel sau RB insa in cursa de la Melbourne se observa evident ca ceva era neortodox cu acea masina. Vettel are calitati extraordinare insa nu el a castigat cursa ci monopostul usor masluit. Dintre ocupantii podiumului am apreciat evolutia lui Petrov dar si aparenta revenire a celor de la McLaren prin Hamilton. Sunt fan Ferrari si speram sa i vad pe podium insa de data asta nu au fost cei mai buni. Pe de alta parte, as fi curios sa vad un film asemanator de pe monopostul lui Weber. Am banuiala ca experimentul s-a intamplat doar in favoarea lui Vettel.
-
daniel.popescu, marţi, 29.03.2011 15:06@Firestarter
N-am gasit clip cu Webber in calificari, dar uite unul dintre a treia sesiune de antrenamente. http://www.youtube.com/watch?v=gFxAqRNlo3A
-
Bishuc, marţi, 29.03.2011 15:25Io nu vad
Camera de pe bot refleta diferite obiecte de pe marginea pistei creand senzatia ca se misca cu vioiciune. Altfel ideea botului flexibil este excelenta dar presupune materiale costisitoare si putea fi verificata si anul trecut. Din cate stiu io, orice flexibilitate peste anumite limite este interzisa
-
rbr, marţi, 29.03.2011 15:26nas flexibil
Cu siguranta daca asa sta treaba, celelalte echipe vor incerca prima data sa il scoata in afara regulamentului si daca nu vor putea face asta abia atunci vor incerca sa il copieze. Cam asa au stat lucrurile in ultimii ani. Oricum interesant ca de fiecare data se gaseste cate cineva sa ocoleasca regulamentul si sa obtina un avantaj de pe urma asta, vezi dublul deflector, f-duct si altele.
-
Bishuc, marţi, 29.03.2011 15:30Mister Batman
Oricum misterioasele optimizari - de neinteles pentru ceilalti si pentru mine - ma determina sa ma gandesc la automobilul lui Batman. Nu vor fi forwvwe aceste mistere dar au haz
-
Bishuc, marţi, 29.03.2011 15:33Suspensie
Banuiesc ca smecheria este legata de suspensii
-
Firestarter, marţi, 29.03.2011 15:44Multumesc Daniel
Este evident comportamentul aripii fata si pe monopostul lui Weber asa ca retrag banuiala favorizarii lui Vettel de catre echipa. Dincolo de problema aripii, Vettel a mers indiscutabil foarte bine spre deosebire de Weber. Cu toate acestea diferenta de timpi dintre Vettel si urmatorii piloti ramane suspecta in conditiile unui regulament care cauta tocmai sa elimine lipsa spectacolului. Aripa spate reglabila, noile gume, noua aripa fata, etc raman deocamdata nesemnificative in favorizarea numarului de depasiri. Ca de fiecare data, castiga cei care reusesc sa treaca inovatii pe langa regulament. Face oricum parte din istoria F1 cu toate acestea, pe vremuri era mai mult spectacol decat politica de brand. Suntem la inceputul sezonului insa imi doresc sa nu avem iarasi povestea din 2009.
-
diesel08, marţi, 29.03.2011 15:49Red Bull inoveaza-foarte bine
Atata vreme cat regulamentul nu specifica ca solutia Red Bull este ilegala, nu avem ce discuta. Bravo lor, inginerilor care se ocupa de problema. Tocmai de aceea sunt in frunte si merita cu prisosinta asta. In F1 nu se bat doar pilotii, se mai infrunta si inginerii..sau mai ales ei. Am vazut inovatii Mclaren(la care au renuntat ca sa copieze Red Bull), asijdelea au facut si Ferrari anul trecut. Se pare ca Red Bull dau "linia" de urmat in F1 in acesti ani.
-
Bishuc, marţi, 29.03.2011 15:55Acord
Perfect de acord. Nu trebuie uitat ca aproape dintotdeauna Formul 1 a fost o competitie tehnologica si abia apoi o competitie intre piloti
-
Firestarter, marţi, 29.03.2011 16:08@diesel08
Intr-o masura sunt de acord cu tine. Aproape ca nu a existat sezon din `50 incoace fara astfel de inovatii. Cu toate acestea existau curse mai echilibrate si mai bogate in spectacol. Recomand urmarirea curselor de GP2 ca argument la aceste afirmatii. Tot in acelasi spirit, recomand documentarul Senna. Nu sunt de acord totusi ca o competitie sportiva sa fie decisa de viclenia unor echipe indiferent care ar fi acestea (Red Bull, Ferrari, Lotus-Renault etc). Apreciez intotdeauna etica transpusa in spiritul fair play in detrimentul mentalitatii de genul "hotul neprins e negustor cinstit"
-
Bishuc, marţi, 29.03.2011 16:18Victoriile sunt in primul rand ale tehnologiei
Ce merit la titlu a avut Schumi in 2002, in 2004? Nigel Mansel a fost un pilot exceptional dar dar in 1992, monopostul Williams castiga si fara pilot... Sunt multi alti piloti care au deveeniti "mondiali" pentru ca au fost la echipa cea mai inovativa: Jakye Stewart, Mario Andreti, Prost chiar Senna...
-
DRAKo, marţi, 29.03.2011 17:49DA
Sambata, imediat dupa calificari, atrageam atentia asupra aripii flexibile si am fost "taxat" rapid cu cateva voturi negative de cativa "cunoscatori" care probabil urmarisera o emisiune cu Jamie Oliver. Foarte posibil sa fie o combinatie de flexibilitate a aripii fata si a nasului masinii. Anul trecut marginile laterale ale aripii fata coborau mai mult decat partea din zona centrala a eleronului fata, anul acesta aripa coboara in mod aproape egal ( extremitati + zona centrala). Acuma ce sa zic, sa faca si ceilalti boturile flexibile!
-
Dpp, marţi, 29.03.2011 18:08@Bishuc
Daca sareai peste Senna puteai sa devii credibil...
-
apacheF1, marţi, 29.03.2011 18:43salut
@DPP perfect de acord cu tine! @Bishuc du-te si fa-ti niste ochelari!Pune mana pe o carte de gramatica de clasa a5-a sau a 6-a,invata sa scrii corect si mai vorbim atunci!
-
bernd, marţi, 29.03.2011 18:57@Dpp
Senna a castigat titlul in 1988 si 1990 avand de departe cea mai rapida masina
-
octav71, marţi, 29.03.2011 19:23
Mi se pare incredibila realizarea; si asta in sensul bun al cuvantului. Trec peste ce spune regulamentul, care este total gresit. Trebuie ca aripa fata sa fie fixa in raport cu ce? Cu nasul monopostului? Ok, facem nasul monopostului mobil. NEXT challenge please :) Cei de la RedBull fac misto de FIA (mai aveam o formulare dar nu era eleganta). Sau mai precis Newey care este un tip clar destept. Pana la urma, daca sunt buni /inovativi /isteti, care este problema? Incalca regulamentul? De dovedit... Vor face asta pana cand FIA va schimba regulamentul din temelii cum au facut in era Schumacher!
-
dany, marţi, 29.03.2011 19:23
in 1988 si alain prost avea aceeasi masina...
-
atikurko, marţi, 29.03.2011 19:39
Despre asta vorbeam si anul trecut!!!!
-
NeoGalaxy, marţi, 29.03.2011 20:37Beyond My Fear
Eu nu vad nici o problema ca au un nas flexibil, anul trecut au avut o aripa flexibila si tot nu mi s-a parut o problema. Oricum ambele sunt si raman 2 idei foarte bune si probabil 2 ansamble care au ajutat semnificativ masina din pct de vedere aerodinamic. Sunt curios daca baietii de la Ferrari nu lucreazi si ei la ceva similar, ceva ma face sa cred ca vor reusi cat de curand o parte similara. Sa vedem mutarea celor de la FIA acuma :P
-
Dpp, marţi, 29.03.2011 20:45Here we go again
@bernd Nu cred ca in cazul lui era vorba doar de cea mai buna masina. Adica.. in cazul lui Jacques Villeneuve , da . Dar in cazul lui Senna , imi pare rau sa te constrazic , dar nu ai dreptate. Pur si simplu nu ai :) Puteau sa-l puna si intr-un carucior de Carrefour , s-ar fi descurcat. Omul pentru asta traia . Vor mai trece inca 50 de ani (probabil mai mult de 50) pana la urmatorul Senna. @dany A cam fost sah-mat asta :)
-
NeoGalaxy, marţi, 29.03.2011 20:55Beyond My Fear
@dany: Si Prost a iesit cu 3 puncte mai putin... care-i logica a ce spui tu?
-
marian0904, marţi, 29.03.2011 21:07Flexibilitate
Orice structura supusa unei sarcini se deformeaza, deci este flexibila. Problema inginerilor este ca aceasta geometrie deformata sa fie favorabila dpdv aerodinamic (problema de Fluid Structure Interaction) si sa raspunda cerintelor de securitate, adica sa nu apara pericolul de rupere in cursa. In anul trecut, daca va amintiti, testul de deformare al aripii din fata a fost imbunatatit in sensul ca sarcina de test s-a dublat, dar s-a dublat si deformatia admisa. In fapt, tehnicienii FIA au admis o deformatie a aripii fata, dar, crescand sarcina, au urmarit ca sa se arate ca materialul structurii este tot in zona de deformatii elastice (daca ar trece in plastic, deformatia ar creste f mult). Chiar daca explicatia este ptr materiale metalice, si la compozite comportarea este oarecum similara, existand o zona de crestere accelerata a deformatiei inainte de rupere.
-
dany, marţi, 29.03.2011 21:16
nu, prost a avut mai multe puncte ca senna in 1988 dar regulamentul era altul si brazilianul a devenit campion. in acea perioada (desi eram copil) tineam cu prost! dar la fel cum acum imi doresc ca massa sa-l bata pe alonso si constat ca ramane doar o dorinta...la fel trebuie sa recunosc ca senna era altceva! prost era un pilot foarte bun si ar fi fost cel mai bun daca soarta nu i-l scotea in cale pe senna...
-
diesel08, marţi, 29.03.2011 21:23
Red Bull vor domina copios anul, nu vad cum ceilalti sa poata pune probleme. Tot ei sunt cei copiati si, n-am nici cel mai mic dubiu ca mai au si alti asi in maneca. Dar asta nu inseamna ca nu va fi spectacol. Exponentii echipelor de traditie, Hamilton, Alonso vor astepta greseala. Cred ca, la un moment dat chiar vor risca. Vettel este, deocamdata, omul potrivit la locul potrivit. Am asteptat o "eternitate" ca Schumacher sa castige cu Ferrari asa ca, ce mai conteaza cu Alonso..Oricum ar fi, imi place cum a inceput sezonul.
-
Catalin F1, miercuri, 30.03.2011 01:34Se observa usor in film
Cum coboara extremitatile aripii fata pe masura ce creste viteza masinii. Urmariti aripioara mica in raport cu suspensia.
-
ildottore, miercuri, 30.03.2011 08:11@catalin
foarte tare clipul cu aripioara. red bull "iti da aripi" - perfect adevarat.
-
fal_nessus, miercuri, 30.03.2011 08:55@Catalin F1
Ai perfecta dreptate.....oricum,uitandu-ma la calificari,din perspectiva camerei "on board" mi-a sarit in ochi sa zic asa,stabilitatea si diferenta de abordare a virajelor dintre masinile Red bull si celelalte. Toti ceilalti piloti se luptau serios cu volanul sa mentina masina pe trasa ideala,pe cand cei de la Red parca erau la o plimbare in parc...... Diferentele de timpi au fost clar in viraje,acol-o cei de la Red au castigat acele milisutimi in plus. Zici ca unul merge cu un Range Rover si ceilalti cu un amarat de Aro pe un teren accidentat. Revedeti si faceti o diferenta intre masina lui Vettel a lui Schumacher si Kobayashi. Oricum felicitari celor de la Red......momentan de neoprit!
-
Redhimihai, miercuri, 30.03.2011 10:32Some facts...
In intreaga istorie F1 in doar 9 cazuri pilotul ce a devenit campion mondial la finalul sezonului nu a pilotat (in sezonul respectiv) pt echipa campioana. Iar ca sa luam in discutie doar istoria (sa-i zicem) moderna a F1, din '84 si pana azi (27 de sezoane) doar 4 au reusit performanta: Prost in '86, Schumacher in '94, Hakkinen in '99 si Hamilton in '08 si asta mai mult datorita unor sezoane mai slabe din partea coechipierilor. Ce demonstreaza toate astea? Probabil faptul ca oricat de genial ar fi pilotul, fara o masina rapida, inovativa, cu un pas (sau doi) inaintea concurentilor nu castigi titlul mondial; sau cel putin nu de o maniera categorica. Da probabil ca Senna a fost cel mai bun pilot din istoria Formula 1 sau Jim Clark, sau Prost, sau Schumacher... Cert e faptul ca perioadele de glorie ale acestor piloti au concis cu periodele de glorie ale echipelor pt care au pilotat: McLaren, Lotus, Benetton, Ferrari. Si exemplele pot continua: Mansell, Hill, Villeneuve - Williams; Alonso - Renault; Button - Brawn; Vettel - Red Bull... Asadar, sa nu ne facem iluzii ca daca Ferrari sau McLaren vor copia noul sistem al celor de la Red Bull, Alonso respectiv Hamilton/Button vor avea sanse sa fie campioni mondiali. Cel putin pt moment Red Bull sunt in frunte si se pare ca tot scot asi din maneca la care celelalte echipe nu par decat sa reactioneze (nicidecum o atitudine castigatoare). Mie mi se pare perioda actuala oarecum similara (la scar putin redusa) cam cu ce a facut Williams in 92-93, cand tehnologic eram mai avansati decat rivalii lor si au castigat la pas titlurile. In ceea ce priveste nasul flexibil (ca pana acum am cam fost off-topic) nu stiu exact cat de regulementar este (presupun ca vom afla zilele urmatoare) insa mie personal tot a "cheating" imi suna>> "With the exception of the rear wing, moveable bodywork is not allowed" (via F1.com).
-
bernd, miercuri, 30.03.2011 15:13@Dpp
S-a descurcat si in alte masini, dar titlul nu l-a luat decat la volanul celui mai bun monopost, asta e realitatea
-
Bishuc, miercuri, 30.03.2011 17:31Adevar si vedetism show-bussines
Dintotdeauna commpetitia Formula 1 a fost una tehnologica. Senna a fost un pilot extraordinar dar din punct de vederea al strategiei carierei a fost si oportunist si asa a murit. In anii '80, a doua jumatate a deceniului a trecut la McLaren ca sa castige titlul si la castigat. Magic Senna a trecut la fel de oportunist la Williams si a murit. Rea cel mai nesigur monopost din F1. Performant dar nesigur in privinta pilotilor, Pe piosta, il iubesc pe Senna dar a dat-o in bara prin alegerea lui... E un fel de3 a intra in Eternitate foarte trist pentru admiratorii lui. Prefer alegerile lui Bill Gatets ( Nu stiu dacaam scris corect numele. Ma omoara ApacheF1 Mama lui spune ca este foarte inteligent)
-
fal_nessus, miercuri, 30.03.2011 18:04Revin
Revin cu 2 videoclipuri pentru a prezenta comportamentul masinilor in viraje.Repet,uitati-va cum reactioneaza masina[implicit miscarile de echilibrare,balasnsare aduse volanului] de exemplu la Vettel si Alonso..ce usor se incadreaza unul si cum celalt se lupta parca cu masina....diferenta enorma: Vettel: http://www.youtube.com/watch?v=SqCcxD5xr9g&feature=related Alonso: http://www.youtube.com/watch?v=qmImSNBANj8 Ca o concluzie ,ce a spus @Redhimihai mai sus,este perfect valabil!
-
Redhimihai, miercuri, 30.03.2011 20:40
@Bishuc E putin cam mult sa il numim pe Senna oportunist. A fost oportunist in aceeasi masura cum e oricare alt pilot de pe grila. Pana una alta a petrecut 6 sezoane la McLaren (a fost destul de loial). A plecat doar in momentul in care acestia nu au mai putut sa ii ofere o masina castigatoare si a pariat oarecum gresit pe Williams. Am vazut si eu documentarul (despre Senna) insa l-am luat ca atare. Masina Williams era instabila insa nici chiar atat pe cum a lasat filmul sa se intelega. D. Hill a terminat totusi campionatul la foarte putine puncte in spatele lui Schumacher. Moartea pilotului brazilian a fost o combinatie de "mechanical failure" + un ghinion imens (bratul suspensiei). @fal_nessus Intradevar, diferentele sunt mari. Same story here: http://www.onestopstrategy.com/dailyf1news/nieuw/article/13909-Hamilton+says+Red+Bull+wings+still+flexing.html
-
Bishuc, miercuri, 30.03.2011 21:07@Redhimhai Mi-e drag Senna
Dupa moarte, logodnica lui a declarat ca Senna se visa intr-un Ferrari cu care sa castige GP-uri.. Toti marii piloti s-au mutat la echipele de top cand au putut. Cand vorbesc de oportunism vorbesc de orientare decizionala in cariera. Senna nu a nimerit-o... Cel putin la nivelul swigurantei. Nu a avut nici o vanataie pe corp. Dar practic a fost impuscat in cap... E vina configuratie Wiliams... Repet, sunt admirator a lui Senna... Admir personalitatile de valoare si talentele din orice domeniu
-
dany, miercuri, 30.03.2011 21:43@Bishuc
da, adriane galisteu declara in 1994 ca "beco" isi dorea un copil si sa piloteze un monopost ferrari... cu siguranta si-ar fi indeplinit ambele obiective... totusi avea 34 ani in '94 si probabil ar fi stat 2-3 ani la williamas... mi-e teama ca ar fi ajuns la final de caiera la ferrari (cam in aceeasi situatie in care e acum rosi cu ducati...)... cat despre accident... tragedia este ca a avut un ghinion teribil... si acum capul unui pilot este foarte expus iar accidentul din ultima cursa a anului trecut in care a fost implicat schumacher, demonstreaza cat de mare este pericolul...
-
Bishuc, miercuri, 30.03.2011 22:33Flexibil
Prietena mea mi-a zis ca am nasu foarte flexibil dar trebuie sa fiu mai moderat in comentarii ca asa necesita
-
diesel08, joi, 31.03.2011 08:37flexi nose cone-foto
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150176642518669&set=a.428543578668.213637.162479523668&theater
-
janick, joi, 31.03.2011 11:18Se poate...
...pentru unii, chiar orice?? Va fi ilegal sau neregulamentar? Pentru Sauber, nu-i voie update-uri!! Asta sa fie oare F1? Mai sunt: ecartamente modificate, evacuari, etc., etc...
-
F1-zone, joi, 31.03.2011 12:11flexibil? foarte bine, cine stie cum se face s-o copieze!
Deocamdata este cat se poate de legal. Am auzit ca Mclaren canta aceeasi piesa a contestatiilor ca in 2010, o fac in van. N-au decat sa faca ce-au facut si cu sistemul de evacuare, sa-l copieze daca au stiinta necesara.
-
DRAKo, joi, 31.03.2011 17:45diesel08
Excelenta poza! Mai clar decat asta nu se poate, acum se intelege de ce sunt atat de rapizi in viraje
-
mobius, joi, 31.03.2011 22:28?...
In 2009 Brawn GP au castigat cu o inovatie de care regulamentul nu spunea nimic. Acum se pare ca este vorba de o inselatorie de vreme ce regulamentul spune un lucru, respectiv distanta minima pe care aripa fata trebuie sa o aiba fata de sol, iar acest lucru nu se respecta. Mi se pare ca Red Bull sfideaza si daca FIA nu va lua masuri, inseamna ca aceasta se face cu acordul ei.
Citeste si
-
FORMULA 1 | joi, 5 iulieSenna: "O victorie în 2012 ar fi ca un vis devenit realitate"Bruno Senna a admis că visează să obţină în acest an prima victorie din carieră, însă consideră că o clasare podium este mai realistă. Citeste tot
-
FORMULA 1 | joi, 5 iulieMcLaren anunţă update-uri majore pentru Silverstone şi HockenheimMcLaren a dezvăluit că update-urile pregătite pentru Marele Premiu al Germaniei vor fi mai importante din punct de vedere vizual decât cele introduse la Silverstone. Citeste tot
-
FORMULA 1 | joi, 5 iulieHorner exclude înlocuirea lui Ecclestone la conducerea Formulei 1Christian Horner susţine că nu este capabil să-l înlocuiască pe Bernie Ecclestone ca reprezentant al deţinătorului drepturilor comerciale ale Formulei 1. Citeste tot
-
FORMULA 1 | miercuri, 4 iulieRed Bull: "Vettel nu va pleca la Ferrari"Christian Horner susţine că Sebastian Vettel nu a semnat niciun contract cu Ferrari şi a exclus posibilitatea ca germanul să părăsească echipa mai devreme de finalul anului 2014. Citeste tot
-
FORMULA 1 | marţi, 3 iulieGrosjean, convins că Lotus va obţine în curând prima victorie în 2012Romain Grosjean consideră că Lotus trebuie să "stoarcă şi ultimul strop" de performanţă pentru a obţine prima victorie din acest sezon. Citeste tot
Asa se explica rezultatul fantastic realizat in calficari