PREVIEW F1 2011: 5 moduri în care pneurile Pirelli vor schimba strategiile de cursă

Publicat vineri, 18.03.2011 11:51 de Daniel Popescu

Automarket vă prezintă principalele efecte ale noilor pneuri Pirelli în privinţa strategiilor de cursă în Formula 1.

Interzicerea realimentărilor cu carburant începând din sezonul 2010 a condus la plafonarea strategiilor de cursă, în condiţiile în care pneurile Bridgestone aveau caracteristici relativ dure, iar cauciucurile supersoft sau soft puteau fi utilizate chiar şi în peste jumătate de cursă. Piloţii de top obişnuiau să intre la boxe o dată sau cel mult de două ori la o diferenţă nesemnificativă de trei până la cinci tururi, motiv pentru care cursele au devenit previzibile.

Lucrurile se vor schimba însă radical începând din acest sezon, întrucât Pirelli a respectat solicitările echipelor privind realizarea unor pneuri care să se degradeze mai repede. Impactul va fi unul major din punct de vedere al spectacolului şi va necesita o regândire a strategiilor de cursă pentru toţi piloţii.

Fără a avea pretenţia de a cuprinde toate schimbările care decurg de aici, Automarket îţi prezintă modul în care strategiile echipelor se vor modifica în acest sezon exclusiv datorită noilor pneuri Pirelli:

  • numărul opririlor la boxe se va dubla: Degradarea rapidă a pneurilor se va reflecta cel mai bine în numărul de opriri la boxe pe care îl vor efectua piloţii. Dacă anul trecut am avut parte de una sau două opriri la standuri în cele mai multe curse, în 2011 se anticipează trei şi, în anumite curse, chiar patru opriri la boxe. Din această cauză, rapiditatea cu care mecanicii vor schimba efectiv cauciucurile monoposturilor va capăta o importantă şi mai mare. Avantaj pentru: Red Bull şi Mercedes GP.
  • piloţii nu vor concura la capacitate maximă în primele tururi ale unui stint: Pneurile spate se degradează într-un interval de numai 4-5 tururi în cazul în care piloţii concurează la capacitate maximă la începutul unui stint. Pentru a evita o revenire la boxe atât de timpurie, piloţii vor fi nevoiţi să nu forţeze monopostul la maxim în primele tururi ale unui stint şi să revină treptat la forma obişnuită. Avantaj pentru: piloţii capabili să găsească compromisul ideal pentru a menţine pneurile la capacitate optimă pentru cât mai mult timp.
  • apăsarea aerodinamică pe spate trebuie să fie cât mai mare: Conform noilor specificaţii ale pneurilor, piloţii vor avea nevoie de o forţă de apăsare aerodinamică cât mai mare, în special pentru partea din spate a monoposturilor. Avantaj pentru: Michael Schumacher, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Adrian Sutil.
  • importanta setărilor monoposturilor va creşte: Întrucât setările unui monopost nu pot fi schimbate intre finalul calificărilor şi începerea cursei, alegerea setărilor ideale va fi şi mai complicată. Se anticipează că cei mai mulţi piloţi vor opta pentru setări subviratoare ale monopostului, cu scopul de a proteja pneurile spate în primul stint al cursei, întrucât startul şi primele tururi vor rămâne esenţiale pentru un rezultat pozitiv. Avantaj (în calificări) pentru: Jenson Button, Fernando Alonso, Nick Heidfeld.
  • utilizarea celor şase  seturi de pneuri alocate: Chiar dacă pneurile se degradează mai rapid, piloţii vor avea în continuare la dispoziţie numai şase seturi de cauciucuri pentru calificări şi cursă: trei seturi de pneuri Prime (pneurile mai dure) şi trei seturi de pneuri Option (pneurile mai moi). În condiţiile în care un pilot care ajunge în Q3 va utiliza cel puţin trei seturi de pneuri în calificări şi alte cel puţin patru seturi în cursă (corespunzătoare pentru cele minim trei opriri la boxe anticipate), este inevitabil ca în cursă să utilizeze cel puţin un set care a fost deja folosit în calificări. Avantaj pentru: Jenson Button, Fernando Alonso, Nick Heidfeld.

Concluzii

Noile pneuri Pirelli vor aduce schimbări semnificative în strategiile echipelor şi, cel puţin teoretic, acestea ar trebui să condimenteze spectacolul: numărul mare de opriri la boxe ar trebui să genereze o variaţie mai mare a poziţiilor ocupate de piloţi pe parcursul unei curse şi, implicit, să crească şansele unor potenţiale rezultate surpriză.

  • Gaby, vineri, 18.03.2011 13:12
    campion

    Asadar cine e campionul ?..............MSC

  • ☺♠♥, vineri, 18.03.2011 13:41
    ☺☺♂

    ramane de vazut...

  • apacheF1, vineri, 18.03.2011 14:44
    salut

    acum cu aceste pneuri as reinrtroduce si alimentarile!

  • bagolj, vineri, 18.03.2011 19:49
    @ADMIN

    Sigur e bun calendarul sezonului? Spania 22-24 mai? Monaco 26-29. parca is prea aproape una de alta 24 mai e marti parca.