FEATURE: Accidente aproape mortale în Formula 1
Automarket vă prezintă poveştile a două accidente aproape mortale suferite de campionii mondiali Niki Lauda şi Mika Hakkinen în 1976 şi, respectiv, 1995.
După accidentele tragice suferite de Roland Ratzenberger şi Ayrton Senna în Marele Premiu al statului San Marino din 1994, Federaţia Internaţională de Automobilism a impus o serie de măsuri care au vizat securitatea piloţilor.
Criticate parţial pentru că au condus şi la o diminuare accentuată a spectacolului, măsurile au avut însă un efect pozitiv, întrucât Senna rămâne ultimul pilot care şi-a pierdut viaţa pe circuit chiar şi la 17 ani de la accidentul său.
Măsurile de siguranţă impuse atât pe circuite, cât mai ales în structura monoposturilor de Formula 1 au revenit în discuţie după accidentul suferit de Sergio Perez în calificările pentru Marele Premiu al statului Monaco, în urma căruia mexicanul s-a ales doar cu câteva contuzii. În istoria Formulei 1, atât înainte cât şi după accidentul mortal al lui Senna au avut însă loc şi evenimente care se puteau încheia tragic, numai şansa făcând ca piloţii să scape cu viaţă ca prin urechile acului.
Automarket vă prezintă în feature-ul din această săptămână două astfel de accidente, petrecute în epoci complet diferite ale Formulei 1.
NIKI LAUDA - NURBURGRING, 1 AUGUST 1976
Ramasitele monopostului lui Niki Lauda dupa accident
Unul dintre cele mai grave accidente non-fatale din istoria Formulei 1 s-a petrecut în Marele Premiu al Germaniei din 1976, care a avut loc pe versiunea de 22 de km a circuitului de la Nurburgring. În mod ironic, cu o săptămână înainte de eveniment, Niki Lauda a propus boicotarea cursei din motive de siguranţă, însă ceilalţi piloţi nu au fost de acord.
Rezultatul? În primul tur al cursei, Lauda a pierdut controlul volanului înainte de virajul Bergwerk din cauza unei presupuse defecţiuni la suspensia spate, a lovit un terasament şi a revenit pe pista de concurs, moment în care monopostul Ferrari 312B2 a luat foc din cauza spargerii rezervorului de combustibil. După câteva secunde, pilotul austriac a fost lovit de Brett Lunger, care nu a putut evita impactul, iar Lauda a rămas blocat în monopost.
În urma accidentului, finlandezul s-a ales cu o fractură la nivelul craniului şi cu alte numeroase răni la cap şi a trecut printr-o perioadă foarte dificilă, aşa cum chiar el îşi aminteşte într-un interviu acordat reccent publicaţiei Autosport.
"Când am avut accidentul şi am fost la spital să fac diverse teste şi operaţii... a fost o perioadă foarte dureroasă. În astfel de momente m-am gândit 'Este o nebunie, am o viaţă frumoasă, de ce aş vrea s-o distrug'. Vrei doar să scapi de durerea prin care treci. A fost atât de multă durere încât oamenii nu pot înţelege. Nu poţi dacă nu ai trecut prin asta. Este în sângele şi în capul tău. Nici măcar nu mai vrei să te gândeşti să concurezi în curse", a precizat el.
Cu toate acestea, recuperarea sa de la finalul anului 1995 şi începutul lui 1996 a fost miraculoasă, iar Hakkinen a revenit la volanul unui monopost de Formula 1 în luna februarie. Iar doi ani mai târziu, finlandezul îşi trecea în cont primul dintre cele două titluri mondiale.
Acestea sunt doar două dintre accidentele care, în cele din urmă, s-au incheiat cu o notă pozitivă: în ciuda gravităţii lor, piloţii au reuşit să scape cu viaţă, să revină în competiţie şi să se încoroneze campioni mondiali. Este, dacă vreţi, încă o dovadă a sacrificiilor pe care le fac piloţii de curse pentru a câştiga titluri mondiale în competiţia supremă a sporturilor cu motor.
sergio perez daca era intrun monopost din anii 70 sigur acum era la o ceasca de vorba cu ayrton senna in lumea de dincolo