Episodul 2: Cifrele unui monopost de Formula 1
- 780 de cai putere sub talpa piciorului drept.
- Un V8 de 2.4 litri in spatele meu, sub o carcasa de carbon.
- 1000 de grade Celsius la nivelul sistemului de evacuare.
- 650 de litri de aer consumati pe secunda.
- Consum de 75 litri/100 km. Si totusi, cu 20% mai eficienta in transformarea combustibilului in energie decat o masina normala.
- Cutie de viteze semi-automata secventiala cu sase trepte.
- Un sistem electrohidraulic schimba vitezele si actioneaza ambreiajul dupa ce pilotul, adica eu, initiez procesul prin padelele din spatele volanului.
- La pornire, actionez ambreiajul din spatele volanului, printr-o levier special.
- La 125 km/h, o masina de Formula 1 este impinsa de fluxul aerodinamic cu o forta egala cu greutatea proprie.
- Asta inseamna ca o masina de Formula poate rula cu capul in jos pe un perete orizontal paralel cu pamantul la 130 km/h. Teoretic.
- Masa maxima permisa: 605 kilograme cu tot cu fluide si pilot. Unele monoposturi coboara insa la 440 kg, adaugand elemente de masa in diferite zone ale masinii pentru a ajunge la limita minima admisa si la o distributie perfecta a fortelor.
- Volanul unei masini de Formula 1 costa 30.000 de euro si cantareste 1.3 kilograme.
- Un pneu de Formula 1 este programat sa reziste la maximum 300 de kilometri.
- Frane: de la 100 km/h la 0 in 17 metri. Un Porsche 911 Turbo face acelasi lucru in 31.4 metri.
- De la 200 km/h la 0, franarea are loc in 2.9 secunde si pe 65 de metri.
- De la viteze mari, franarea te supune la forte de pana la 5.5 g (pe circitul Gilles Villeneuve din Canada si la Monza). Adica, altfel spus, corpul pilotului este impins in fata cu o forta egala cu de 5.5 ori propria greutate.
- Performante:
0-100 km/h in 2.0 secunde
0-200 km/h in 3.9 secunde
0-300 km/h in 8.6 secunde
0-160-0 km/h in 4.8 secunde.
Viteza maxima in cursa: Antonio Pizzonia (BMW Williams, 2004) a reusit la Monza 369.9 km/h.
Viteza maxima: 413 km/h (Lacul sarat de la Bonneville, SUA, cu un BAR Honda - 6 noiembrie 2005).
Asta e, pe scurt, o masina de Formula 1. Luni voi urca in una si voi simti pe pielea mea ce inseamna toate aceste cifre. Voi veti fi primi care vor afla cum se simt cuvintele de mai sus la peste 250 km/h.
Daca cumva esti fumator, sa nu o calci prea tare :) Ai riscu sa-ti scuipi plamanii. La schimbarea vitezelor, la unele monoposturi simti o lovitura puternica in spate. Incalzeste bine franele si cauciucurile, cei de la Top Gear nu au reusit :). Bafta.