Echipele nu accepta motorul unic propus de FIA

Publicat joi, 09.10.2008 14:46 de Daniel Popescu

Echipele de Formula 1 accepta ideea de a utiliza anumite parti standard pentru monoposturi, insa unii constructori ameninta ca vor parasi F1 in cazul utilizarii unui motor unic.

In plina criza financiara, Max Mosley si Bernie Ecclestone si-au exprimat dorinta de a introduce un motor unic in F1, cu scopul de a reduce drastic costurile.

Ideea nu este insa pe placul echipelor, mai multe surse indicand ca unii dintre constructori intentioneaza sa se retraga din Formula 1 daca o astfel de masura va fi implementata.

Totusi, sefii echipelor par sa fie de acord ca anumite parti ale monoposturilor pot fi standardizate. "Un motor standard este ceva cu nu prea vrem. Cred ca sunt alte metode prin care ne putem asigura ca costurile vor scadea", a declarat Mario Theissen, seful departamentului de motorsport al BMW.

"Expertii analizeaza posibilitati precum extinderea duratei de viata, omologarea partilor, standardizarea unor parti. Dar nu poate fi vorba despre standardizarea intregului tren de rulare, pentru ca prezenta constructorilor nu ar mai fi justificata".

La randul sau, CEO-ul Honda, Nick Fry, a precizat in cadrul unui interviu pentru publicatia Autosport ca japonezii se opun in mod deschis motorului unic. "Daca vorbim despre un motor standard, despre un motor identic realizat de un alt producator si toate motoarele sunt la fel, ne opunem foarte mult acestei idei. Motorul este inima companiei Honda si a altor producatori de masini".

"Suntem cei mai mari producatori de motoare cu combustie interna din lume si nu am fi deloc fericiti cu un motor fabricat de altcineva. Vrem sa facem design, sa dezvoltam si sa producem propriul nostru motor. Dar bineinteles ca am accepta reducerea costurilor pentru motoare, asa ca am putea fi de acord cu un motor mai ieftin".

In schimb, seful echipei Force India, Colin Kolles, agreaza ideea unui motor unic, intrucat team-ul sau nu este un constructor. "Cu siguranta cea mai buna cale este sa standardizezi partile. Conducta de frana, de exemplu, nu imbunatateste show-ul, dar noi cheltuim milioane pe ea. Putem merge si mai departe, la spatele monoposturilor sau cutia de viteze".

"As fi de acord chiar si cu un motor standard. Nu am nicio problema pentru ca nu suntem un constructor, dar asta este deja prea mult pentru ca unii producatori de motoare vor sa aiba propria identitate. Dar daca facem motoare pentru 5 curse sau 10 curse nu ne mai trebuie 44 de motoare, poate ne vor trebui doar 10. Salvam bani".

Theissen considera insa ca va fi foarte dificil ca toate echipele sa ajunga la un numitor comun, din cauza diferentelor de opinie. "Aparent, nu toate echipele privesc din acelasi unghi. Exista echipe mici independente si producatori mari, iar in opinia mea singura sansa este ca propunerea sa fie acceptabila pentru toata lumea si sa acopere toate situatiile unei echipe independente. De aceea, asta nu se poate face peste noapte".

Oficialul german considera ca actuala criza financiara va avea in curand efecte negative si asupra Formulei 1. "Va afecta Formula 1, poate nu in acest weekend, ci in saptamanile urmatoare. Trebuie sa ne descurcam la fle ca orice alta economie. Seea ce vedem acum este schimbarea situatiei la nivel global in fiecare zi si este clar ca nimeni nu poate scapa de asta".

  • kimifinish, joi, 09.10.2008 15:44
    foarte biNE

    nici sa nu se faca asa ceva....lui colles ii convine sa foloseasca acelasi motor cu ferrari si mclaren....ar fi cel mai bine ca fiecare echipa sa isi faca propriul motor...si pentru reducerea costurilor sa reziste la 3 curse nu la 2