Echipele de top: "Depasirile se vor inmulti in 2009"
Reprezentantii Overtaking Working Group considera ca noul regulament tehnic pentru 2009 vine in sprijinul imbunatatirii sanselor de depasire.
Overtaking Working Group a fost fondat de trei dintre cele mai importante echipe din Formula 1, Ferrari, Renault si McLaren, cu scopul de a gasi o modalitate prin care numarul de depasiri sa creasca.
Reprezentatii celor trei team-uri considera ca noul regulament tehnic, ce va intra in vigoare in sezonul 2009, va duce la sporirea sanselor de depasire.
Acest lucru se datoreaza faptului ca aerodinamica masinilor va fi simplificata, aripa spate si aripa fata urmand sa aiba dimnensiuni mult mai mici. In plus, pilotii vor avea posibilitatea de a ajusta aripa fata in timp real in timpul curselor, pentru a imbunatati peformantele monopostului in momentele de franare si, respectiv, accelearare.
Purtatorul de cuvant al Overtaking Working Group sustine ca eforturile celor trei echipe implicate in acest proiect vor fi in sfarsit rasplatite. "Aceste trei echipe si-au unit fortele si au folosit tehnologia pentru a dezvolta ceva bun pentru sport, in loc sa o foloseasca pentru a se invinge una pe cealalta", a declarat purtatorul de cuvant al team-ului McLaren pentru televiziunea britanica ITV.
Desi in mod oficial Overtaking Working Group este compusa din Pat Symonds (Renault), Rory Byrne (Ferrari), Paddy Lowe (McLaren) si celelalte echipe pot veni cu sugestii.
Studiile efectuate de cele trei echipe au relevat ca in prezent o masina trebuie sa fie cu doua-trei secunde mai rapida pentru a putea depasi monopostul din fata. Ambitiile grupului sunt insa de a reduce aceasta diferenta la circa o secunda.
In ceea ce priveste aerodinamica, aripa fata va fi mai joasa si mai lata, iar aripa din spate va fi mai inalta si mai ingusta (aproximativ ce am putut cu totii vedea pe masina Williams in ultimele teste pe care le-au efectuat la Jerez ). Aspectul interesant este ca aripa fata poate fi ajustata. Ideea este ca pilotul sa poata manual sa schimbe unghiul aripii fata de maximum 2 ori pe tur, in timp ce piloteaza in spatele altei masini. Aripa fata poate fi ajutata pina la 6 grade in timp ce pilotul sta la aspiratie, dar o data depasirea efectuata, aripa este readusa la pozitia optima de pilotat. Limitarea numarului de ajustari la doua pe tur are ca scop sa opreasca ajustarile facute in scopul pur de a obtine timpi mai buni. Testele efectuate de Pedro de la Rosa pe simulatorul McLaren pe o replica a Circuitului de Catalunya, Barcelona (un circuit renumit pentru faptul ca este foarte greu de depasit) au aratat ca ajustarea aripii, impreuna cu alte modificari aerodinamice nu mai cer ca performantele monopostului care depaseste sa fie mai bune, decit cu numai o secunda pe tur (redus de la doua secunde pe tur). Si, alt aspect foarte interesant este (cum am scris si aseara) ca este pentru prima data cind cele trei echipe de top colaboreaza. Eu, personal le doresc la mai multe astfel de colaborari pentru cresterea spectaculozitatii curselor ! ?:P