Avancronica F1 Japonia: Alonso vs. restul lumii
Fernando Alonso speră să-şi conserve poziţia de lider la Suzuka, însă McLaren, Red Bull şi, mai ales, Lotus speră să răstoarne calculele în privinţa luptei pentru titlul mondial.
Formula 1 ajunge la sfârşitul acestei săptămâni în Japonia, aceasta fiind prima cursă din această toamnă care se desfăşoară la ore matinale pentru fanii de pe continentul european. Lupta dintre echipele de top se anunţă una palpitantă între Ferrari, McLaren şi Red Bull, iar Lotus ameninţă să se infiltreze în confruntare.
MISIUNE DE CONVERSARE
Chiar dacă nu se află la volanul celui mai rapid monopost de pe grila de start, Fernando Alonso reuşeşte de o bună bucată de vreme să rămână lider detaşat în clasamentul general, principala explicaţie fiind clasarea cu regularitate pe primele poziţii şi numeroasele abandonuri suferite de rivali.
Pilotul Scuderiei Ferrari mizează pe aceeaşi reţetă a succesului şi la Suzuka, iar jocul psihologic a explodat deja între Scuderie şi celelalte echipe de top. Potrivit presei germane, Ferrari îi acuză pe rivalii de la McLaren şi Red Bull că utilizează aripi frontale cu o flexibilitate care depăşeşte limitele regulamentului, informaţie negată deja de echipa britanică.
Pe de o parte, Red Bull speră ca Sebastian Vettel să micşoreze şi mai mult decalajul faţă de Alonso, în timp ce McLaren pare oarecum ieşită din lupta pentru titlul piloţilor după abandonul lui Lewis Hamilton din Singapore, diferenţa faţă de lider fiind acum de 52 de puncte.
Cei de la Lotus trec aproape neobservaţi, însă echipa britanică are speranţe mari în Japonia datorită introducerii noului sistem Double Drag Reduction System (DDRS), care este aşteptat să debuteze în sfârşit pe monopostul E20. Miza este de asemenea una majoră, întrucât Lotus are de recuperat doar 14 puncte fata de Ferrari în clasamentul constructorilor.
CIRCUITUL DE LA SUZUKA
Suzuka este unul dintre circuitele preferate ale piloţilor, unii dintre ei punând aceasta pe pistă pe primul loc, în faţa clasicului Spa-Francorchamps. Motive sunt suficiente: virajele sunt rapide şi de viteza medie, foarte solicitante, iar cea mai mică greşeală poate însemna abandonul. Tocmai de aceea, mulţi consideră că Suzuka dezvăluie adevăratele calităţi ale piloţilor, în special în celebrul viraj 130R.
La fel ca anul trecut, sistemul Drag Reduction System (DRS) va putea fi utilizat după ieşirea din ultimul viraj pe tot parcursul liniei de start-sosire, până în zona de frânare pentru primul viraj. Totuşi, zona de activare a fost scurtata cu 20 de metri, după ce anul trecut s-au consemnat o serie de depăşiri foarte uşoare cu ajutorul tehnologiei. Detecţia diferenţei de o secundă se va realiza după virajul 130R.
SUZUKA - TUR VIRTUAL CU MCLAREN
DATE GENERALE DESPRE CIRCUIT
Lungime tur | 5.807 km |
Numar tururi | 53 |
Distanta totala | 307.471 |
STRATEGIILE PENTRU PNEURI
Pe parcursul weekendului japonez, Pirelli va oferi piloţilor pneuri de compoziţie hard şi soft. Decizia a fost luată ca urmare a faptului că circuitul de la Suzuka necesită cea mai mare energie pentru cauciucuri, generată de numeroasele viraje lungi şi rapide, aşa cum sunt 130R şi Spoon.
De fapt, 130R este cel mai rapid viraj al anului, abordat la 310 km/h în viteza a şaptea, unde anvelopele sunt supuse la trei forţe în mod simultan: forţa de apăsare, forţa din viraj şi acceleraţia. Doar forţa laterală este echivalentă cu 3.1g, dar pentru ca 130R este un viraj destul de deschis, nu acesta este locul în care anvelopele experimentează cea mai mare forţă laterală: aceasta apare în virajul 7, Dunlop Curve, unde energia laterală ajunge până la 3.4g.
Oficialii Pirelli evită să facă predicţii cu privire la numărul opririlor la boxe, anticipând o variaţie mare de strategii care ar putea îmbunătăţi semnificativ spectacolul.
INFORMAŢII METEO
Taifunul Jelawat a făcut pagube însemnate pe parcursul săptămânii trecute în Japonia, însă pentru acest weekend vremea se anunţă frumoasă la Suzuka. Potrivit ultimelor informaţii, circuitul va fi uscat în toate cele trei zile ale competiţiei, iar norii îşi vor face apariţia doar sporadic. Temperaturile maxime vor oscila în intervalul 23-24 de grade Celsius
REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
În ultima jumătate de deceniu, Marele Premiu al Japoniei s-a desfăşurat pe circuitul de la Fuji (2008-2009) înainte de a se muta definitiv la Suzuka în ultimii trei ani.
Sezon | Castigator |
2011 | Jenson Button (McLaren) |
2010 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2009 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2008 | Fernando Alonso (Renault) |
2007 | Lewis Hamilton (McLaren) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL JAPONIEI
- Dacă va obţine pole position-ul la Suzuka, McLaren va egala recordul de cinci pole position-uri consecutive obţinute de Mika Hakkinen în 1999;
- 8 dintre cele 14 curse de până acum au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;
- Vettel a fost în pole position în Japonia în ultimii trei ani. Recordul este deţinut de Michael Schumacher cu cinci pole-uri consecutive intre 1998-2002;
- Schumacher deţine recordul pentru cele mai multe victorii pe circuitul de la Suzuka: 6; Safety car-ul a apărut pe circuit în fiecare dintre ultimele trei curse de la Suzuka;
- 130R este cel mai rapid viraj din Formula 1, fiind abordat cu 310 km/h;
- Circuitul de la Suzuka împlineşte 50 de ani de exista.
PROGRAM
Marele Premiu al Japoniei se va desfăşura după următorul program, conform fusului orar al României:
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 5 octombrie | 04:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 2 | vineri, 5 octombrie | 08:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 3 | sambata, 6 octombrie | 05:00 | DigiSport 1 |
Calificari | sambata, 6 octombrie | 08:00 | DigiSport 1 |
Cursa | duminica, 7 octombrie | 09:00 | DigiSport 1 |