Analiza: Cum se vor imbunatati depasirile in 2009

Publicat vineri, 03.10.2008 18:19 de Daniel Popescu

Sezonul 2009 promite sa aduca mai mult spectacol prin sporirea sanselor de depasire in timpul curselor, in urma schimbarilor survenite la aerodinamica monoposturilor.

Sezonul 2009 al Formulei 1 ar putea aduce mai multe manevre de depasire in urma colaborarii dintre trei mari echipe ale Formulei 1.

Sprijiniti de FIA, inginerii de design ai echipelor Ferrari, McLaren si Renault au lucrat impreuna pentru a modifica din temelii regulamentul tehnic.

Noul regulament ar trebui sa permita, cel putin teoretic, mai multe depasiri pe pista. Conform regulamentului actual, un pilot trebuie sa fie cu doua secunde pe tur mai rapid decat cel din fata sa pentru a avea o sansa reala de a-l depasi. Aceasta diferenta ar trebui insa redusa la o secunda in urma modificarilor aerodinamice ce vor suveni in 2009, inclusiv o aripa fata mai lata care poate fi ajustata de pilot din cockpit.

Fondata de FIA la inceputul anului 2007, Overtaking Working Group (OWG) a folosit simulatorul echipei McLaren pentru a evalua depasirile din primul viraj la circuitului de la Barcelona. Inginerii au descoperit insa rapid ca propunerile anterioare ale FIA menite sa imbunatateasca sansele de depasire aveau mari carente.

In plus, utilizand un tunel de vant in locul unui centru Computational Fluid Dynamics a carui munca se realiza exclusiv pe computer, inginerii au reusit sa scoata la iveala cateva masuri care ar trebui sa garanteze efectul dorit.

Cele mai mari schimbari ale monoposturilor vor consta intr-o aripa spate mai inalta si mai ingusta, un difuzor de aer mai mic, precum si in eliminarea micilor componente de pe suprafata masinii, cum ar fi aripioarele si deflectoarele.

Cea mai interesanta noutate este insa aripa fata, care va fi mult mai lata. Pilotul va avea posibilitatea de a ajusta aripa fata din cockpit in timpul cursei, pentru a imbunatati aerodinamica monopostului in anumite viraje.

"Clapa va fi controlata si monotorizata de ECU", explica unul dintre membri OWG, Paddy Lowe. "Software-ul este controlat de FIA, iar acesta va permite numai doua ajustari pe tur. Setarile disponibile vor fi la alegerea echipelor, dar unghiul maxim al clapei va fi de +/- 3 grade, adica 6 grade in total. Astfel, probabil ca echipele vor oferi pasi de cate un grad".

Se pare ca OWG a reusit sa atinga obiectivul de "o secunda pe tur", insa ramane de vazut cum vor fi puse in aplicate aceste masuri in timpul curselor. "In opinia mea, reducerea de la doua secunde la una singura este un pas foarte important", continua Lowe. "Putem descoperi ca asta este suficient. Evident, o diferenta zero intre masini nu are sens, asa ca nu putem spune ca am facut un progres doar pe jumatate!"

"De asemenea, nu cred ca vrem ca depasirile sa devina triviale daca masina ta este mult mai rapida. De exemplu, daca reducem diferenta la 0.2 secunde, asta ar garanta ca orice masina mai rapida ar putea depasi o masina mai lenta fara nicio intarziere, iar asta ar fi foarte plictisitor".

Desi in teorie schimbarile par a fi extrem de favorabile, lucrurile nu stau la fel de bine din perspectiva pilotilor. Acestia trebuie deja sa faca fata numeroaselor controale din cockpit, iar anul viitor se vor adauga controalele pentru aripa fata si pentru sistemul de recuperare a energiei, KERS - care ar trebui de asemenea sa sporeasca numarul depasirilor.

In acest context, nu este de mirare ca Lowe a comparat cockpitul unui monopost de Formula 1 cu cockpitul unui avion Boeing 747...

  • kimifinish, vineri, 03.10.2008 18:31
    :))

    dak ii asa cum zic ei...atunci cred k o sa fie super tare...

  • NeoGalaxy, sâmbătă, 04.10.2008 22:30
    @Donkey Xote :)

    Si uite asa McLaren este comparata cu un magar LOOOOOOOOL :) in Donkey Xote :)