Accidente spectaculoase, spectatori inconştienţi şi un câştigător contestat la Raliul Sibiului

Publicat luni, 11.07.2011 12:46 de Mircea Meșter, Bogdan Mirică

Raliul Sibiului şi-a confirmat imaginea dură pe care o are printre piloţi, ediţia 2011 rezervându-le spectatorilor momente spectaculoase, incidente bizare şi un câştigător contestat.

Raliul Sibiului, a cincea etapă a Campionatului Naţional de Raliuri, s-a încheiat cu o victorie contestată, cea a lui Gergo Szabo, şi cu foarte multe evenimente care ne dovedesc încă o dată faptul că multora dintre spectatorii care ajung pe probele speciale le lipseşte educaţia corespunzătoare motorsportului. 

  • GERGO SZABO, CÂŞTIGĂTOR CONTESTAT 

Echipajul Gergo Szabo - Zoltan Kohler a câştigat Raliul Sibiului la o diferenţă de 1:26.1 de următorul clasat, Marco Tempestini. Victoria lui Szabo a fost contestată însă după ce o problemă tehnică apărută imediat după ce maşina a plecat din parcul de service înainte de una dintre probele speciale a fost remediată în afara parcului de mecanicii lui Szabo. Intervenţia mecanicilor în aceste condiţii este neregulamentară şi, conform regulamentului, se pedepseşte cu excluderea echipajului respectiv din competiţie. Contestaţia va fi soluţionată de oficialii FRAS în cursul acestei săptămâni, maghiarul urcând la Sibiu pe prima treaptă a podiumului. 

CLASAMENT RALIUL SIBIULUI (Provizoriu)

1. Szabo Gergo/Kohler Zoltan Mitsubishi Lancer
2. Tempestini Marco/Pulpea Dorin Peugeot 207 S2000
3. Girtofan Dan/Lazarescu Mihai Subaru Impreza STI
4. Campedelli Simone/Fappani Danilo Citroen DS3 R3
5. Grigorescu George/Dumitriu Radu Renault Clio
6. Filip Alexandru/Iancu Bogdan Renault Clio R3 Maxi
7. Cosma Vlad/Dorca Florin Citroen C2R2 Max
8. Savu Horatiu/Tamas Laszlo Mitsubishi
9. Bereczki Norbert/Kozma Laszlo Citroen C2R2 Max
10. Tatoiu Dan/Marza Tudor Mitsubishi Lancer EVO
 
  • INCIDENTE PE ULTIMA PROBĂ SPECIALĂ

Una dintre cele mai urmărite etape de raliu din România ne-a demonstrat faptul că unii dintre spectatori nu conştietizează pericolul la care se expun la un astfel de eveniment. Cel mai important incident l-a avut în prim-plan pe Vali Porcişteanu, liderul clasamentului general din 2011. În timp ce se afla pe ultima probă specială în urmărirea lui Gergo Szabo, Porcişteanu a lovit din plin, cu partea din dreapta faţă a maşinii, un motociclist care intrase pe traseul închis circulaţiei. "Pe un palier de aproximativ 150-160 km/h, din faţă am văzut venind înspre mine doi motociclişti care priveau unul către celălalt. Unul a apucat să vadă şi s-a dat la o parte, dar pe al doilea l-am lovit frontal. Am crezut, clar, că e mort. Nu pot să-mi imaginez cum a scăpat doar cu câteva zgârieturi şi arsuri, pentru că motocicleta lui a explodat şi a aruncat cu benzină şi cu flăcări pe noi", a spus Vali Porcişteanu după accident pe pagina proprie de Facebook.

Porcişteanu nu a fost singurul pilot implicat în incidente pe această probă. Gergo Szabo a afirmat că a reuşit să evite în ultimul moment o maşină intrată pe acelaşi traseu, iar Bogdan Marişca s-a răsturnat la un kilometru după ce a trecut de maşina lui Porcişteanu, avariată grav în urma accidentului cu motociclistul. 

În urma celor două abandonuri, pe podium au urcat Marco Tempestini şi Dan Gârtofan, acesta din urmă fiind afectat de ruperea unei planetare care îl coborâse până pe poziţia a cincea înainte de ultima probă specială.

  • SIMONE CAMPEDELLI A BĂTUT RECORDUL ALL-TIME PE PROBA SPECIALĂ ŞANTA

Înscris ca invitat special în Raliul Sibiului la volanul unui Citroen DS3 R3, italianul Simone Campedelii a uluit spectatorii de la Sibiu după ce a reuşit să bată recordul all-time pe proba specială Şanta, câştigând proba atât pe noapte, cât şi pe zi. Neatins de 7 ani, recordul a fost depăşit cu trei secunde de un pilot pe o maşină cu două roţi motrice, fapt care l-a evidenţiat pe italian şi i-a câştigat simpatia publicului şi a presei. De altfel, Campedelli a cîştigat clar Raliul Sibiului la categoria două roţi motrice, situându-se la final pe locul al patrulea la general după ce a profitat şi de abandonurile lui Porcişteanu şi Marişca.

"Ne-am asumat câteva riscuri ceva mai mari pe parcursul probei Şanta atât pe timpul nopţii, cât şi pe trecerea pe timpul zilei. Dar am reuşit să nu intrăm în incidente inutile şi să doborâm acest record, lucru care mă bucură", a declarat italianul aflat pentru prima dată în România. Campedelli i-a transformat duminică pe o parte dintre jurnaliştii prezenţi la Raliul Sibiului în copiloţii săi în cadrul unei sesiuni pe asfalt care a avut loc pe traseu închis înspre Păltiniş. 

CITROEN DS3 R3 - DATE TEHNICE
MOTOR 1.6 THP PSA (derivat din cel al versiunii de serie DS3)
PUTERE MAXIMĂ 210 CP la 4750 rpm
CUPLU MAXIM 350 Nm la 3000 rpm
RAPORT PUTERE/LITRU 131.4 CP/l
Caracteristici unice Tren motor cu două axe cu came, pistoane, biele, volantă şi arbore cotit speciale, turbină de înaltă presiune, ECU modificat, baie de ulei modificată
TRANSMISIE Secvenţială, controlată semiautomat prin padele
AMBREIAJ Disc ceramic dublu, 184 mm.
FRÂNE Discuri faţă ventilate 330x30 (asfalt) şi 300x30 (macadam). Spate 300x8.
SUSPENSIE FAŢĂ McPherson
SUSPENSIE SPATE Punte spate în H, amortizoare BOS reglabile
ROŢI ASFALT 7x17" BFGoodrich 200/50/R17
ROŢI MACADAM 6x15" BFGoodrich 195/70/R15
LUNGIME 3948 mm
LĂŢIME 1715 mm
AMPATAMENT 2465 mm
REZERVOR 67 de litri
DISTRIBUŢIA MASELOR 64/36 (faţă/spate)

.

  • FRANCOIS DELECOUR, LOCUL AL ŞAPTELEA PE UN LOGAN DE RALIURI

Invitatul special al celor de la Dacia, francezul Francois Delecour, a reuşit să termine Raliul Sibiului pe locul al 14-lea la general la volanul unui Logan de competiţie. Francezul a fost însă primul dintre piloţii care au concurat la volanul unui Logan, deşi s-a aflat pentru prima dată pe probele speciale ale Raliului Sibiului.

Automarket: Cum ţi s-a părut Loganul de raliuri în comparaţie cu alte maşini pe care le-ai pilotat?
Francois Delecourt: Este o maşină robustă, competitivă pe probele de coborâre, dar are probleme pe urcare din cauza faptului că puterea motorului este relativ redusă.

Automarket: Crezi că o cupă Dacia Logan ar avea succes şi în Franţa, acolo unde modelul românesc a avut succes la vânzări şi are o imagine bună?
Francois Delecourt: Da, sunt sigur că o astfel de competiţie ar avea un succes remarcabil deoarece în Franţa ai nevoie de foarte mulţi bani pentru a alerga în raliuri. Un Logan de raliuri ar fi o maşină extrem de accesibilă, cred că o competiţie franceză de acest tip ar aduna cel puţin 50-60 de participanţi.

Automarket: Care dintre maşinile pe care le-ai pilotat în cariera ta te-a impresionat cel mai mult?
Francois Delecourt: Acum mai mult de 10 ani am concurat pe un peugeot 306 de raliu cu care reuşeam să mă bat fără menajamente cu Colin McRae, deşi eu aveam două roţi motrice iar el pilota Subaru. Ţin minte că am reuşit să-l bat pe o probă specială derulată pe ploaie, unde am avut o aderenţă foarte bună. Maşina respectivă mi-a rămas în memorie, era excelentă. 

Automarket: Cu ce raliu din WRC poate fi asemănat Raliul Sibiului?
Francois Delecourt: Cu etapa din Grecia, unde probele sunt cel puţin la fel de dificile. Vorbim de raliuri dure, care solicită la maximum maşinile şi piloţii, dar în urma cărora ai satisfacţii foarte mari. Mi-a plăcut organizarea de la Raliul Sibiului şi îmi place că, în lipsa internetului şi a transmisiunilor TV, pe probele speciale vin foarte mulţi spectatori. Senzaţia este una din ce în ce mai rar întâlnită în raliurile din Occident.

Automarket: Ai ajuns pentru prima dată în România, Ce impresie ţi-a lăsat ţara noastră?
Francois Delecourt: Cred că ar trebui să profitaţi cât mai mult de faptul că aţi păstrat aspectul rural al peisajelor şi al zonelor din jurul oraşelor. În Franţa, de exemplu, acest lucru s-a pierdut de ceva timp, iar noi am ajuns să apreciem zonele în care vedem că aceste lucruri încă există.

  • CLASAMENT GENERAL CNR DUPĂ ETAPA A CINCEA

Cu patru etape înainte de finalul sezonului, clasamentul general este condus de Vali Porcişteanu (52 de puncte). Acesta este urmat de Dan Gîrtofan şi de Bogdan Marişca, cu 51, respectiv 43.5 puncte. Finalul de sezon se anunţă unul foarte strâns, gergo Szabo şi Marco Tempestini dovedind că pot să atace oricând supremaţia liderilor. Aceştia au la această oră 39.5, respectiv 39 de puncte.

Următoarea etapă din CNR se va desfăşura la Arad (5-6 august).

Poziţie Pilot Puncte
1. Valentin Porcişteanu 52
2. Dan Gîrtofan 51
3. Bogdan Marişca 43.5
4. Gergo Szabo 39.5
5. Marco Tempestini 39
6. Manuel Mihalache 17
7. Vlad Cosma 16
8. Constantin Aur 12
9. Simone Campedelli 12
10. George Grigorescu 10

.

Credit foto: Ciprian Mihai, Citroen, Jack Daniel's Rally Team, Motormedia, Vali Porcişteanu
 
  • Bogdan, luni, 11.07.2011 16:39
    raliul sibiului

    Organizare de cacat, spectatori incostienti si retardati mintali. Oare de ce ne mai miram ca Romania merge spre fund din ce in ce mai repede....

  • CB, luni, 11.07.2011 23:59
    raliu si CNVC

    Am facut parte din echipa de organizare a Cupei Resita la Viteza in Coasta si vreau sa va spun ca cel mai greu a fost cu publicul. Este inconstient de pericolul care este pe sosea.

  • raduvlase, marţi, 12.07.2011 13:16
    Sepctatori nebuni

    Vorbind de spectatori inconstienti priviti acest video!!! http://www.youtube.com/watch?v=AntTKfRO5po&feature=related

  • pesso, vineri, 15.07.2011 01:47
    @Automarket

    Totusi nu va ganditi sa creati o sectiune dedicata CNR??