Noua generație Mazda 3: îmbunătățiri de design și debutul motorului pe benzină Skyactiv-X cu aprindere prin compresie

Publicat miercuri, 28.11.2018 10:36 de Daniel Popescu

Noua generație Mazda 3 este disponibilă în versiuni hatchback și sedan cu un design îmbunătățit și tehnologii noi, inclusiv noul motor pe benzină Skyactiv-X cu aprindere prin compresie despre care japonezii nu oferă încă date tehnice.

Cea de-a șasea generație Mazda 3 a fost anticipată încă de anul trecut de Kai Concept, iar prototipul a fost testat de Automarket în primăvara acestui an.

Cu ocazia Salonului Auto de la Los Angeles, constructorul japonez a prezentat noua generație Mazda 3, însă păstrează misterul asupra datelor tehnice în privința sistemelor de propulsie disponibile.

Mazda 3: date esențiale:

Noua Mazda 3 este dezvoltată pe noua platformă Skyactive Vehicle Architecture care promite "rafinament fără precedent când vine vorba de performanțe dinamice";

Mazda 3 disponibilă în două versiuni: hatchback-ul are o lungime de 4.459 mm și o înălțime de 1.445 mm, în timp ce sedanul este mai compact: lungime 4.662 mm și o înălțime de 1.440 mm. Ambele versiuni au aceeași lățime (1.797 mm) și același ampatament (2.725 mm);

Hatchback-ul este oferit într-o culoare nouă de caroserie, numită Polymetal Gray;

Partea frontală este dominată de o grilă proeminentă, în timp ce blocurile optice ies în evidență prin designul simplist și, în același timp, futurist;

Privite din spate, cabina și caroseria hatchback-ului par să formeze un singur tot unitar, în timp ce în cazul sedanului japonezii au mizat pe simplitate și eleganță;

La interior, Mazda mizează pe ideea "mai puțin înseamnă mai mult", prin simplificarea tuturor elementelor din cockpit cu scopul de a spori confortul. De exemplu, panoul pentru controlul climei și fantele de ventilație pentru pasagerul din dreapta sunt integrate în axa stânga-dreapta care "urmărește" linia panoului cu instrumente;

● Poziția la volan poate fi ajustată mai mult decât la generația anterioară, iar levierul este poziționat mai în față și mai sus atât în cazul versiunii cu cutie de viteze manuală, cât și în cazul celei automate, pentru ca mișcarea mâinii de pe volan pe levier să fie mai naturală;

Active Driving Display și ecranul central de 8.8 inch afișează acum același font pentru un aspect unitar;

Standard, Mazda 3 este echipată cu un sistem audio cu 8 boxe, dar clienții pot alege opțional și sistemul audio Bose cu 12 boxe;

Sistemul Mazda Connect oferă acum acces la versiunea digitală a Manualului Utilizatorului, pentru ca șoferul să afle rapid semnificația unui mesaj de eroare apărut pe bord;

Gama de motoare pentru Mazda 3

Din păcate, oficialii Mazda au fost selectivi în privința informațiilor legate de motorizări. Astfel, Mazda 3 va utiliza motoare pe benzină din gama Skyactiv-G de 1.5 litri, 2.0 litri și 2.5 litri, în funcție de regiune, însă valorile pentru putere, cuplu sau performanțe nu au fost dezvăluite;

● Aceeași strategie a fost aplicată și în cazul motorului diesel Skyactiv-D cu capacitatea de 1.8 litri;

Mazda 3 devine primul model al japonezilor echipat cu noul motor pe benzină Skyactive-X, care combină avantajele pe care le au motoarele pe benzină și cele diesel, eliminând dezavantajele fiecăruia dintre acestea. Skyactiv-X oferă, spun cei de la Mazda, "plaja de turații a unui motor pe benzină și consumul, cuplul și răspunsul inițial rapid al unui motor diesel". Mazda nu oferă însă alte detalii despre aceste motoare;

Sistemul de tracțiune integrală i-Activ a fost îmbunătățit și lucrează împreună cu sistemul G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) pentru a controla distribuția cuplului între pneurile de pe puntea față și cele de pe puntea spate;

Sisteme de siguranță

Pachetul de sisteme de siguranță include de asemenea câteva noutăți interesante. Primul pe listă este sistemul Driver Monitoring, care folosește o cameră cu infraroșii și LED-uri infraroșii pentru a observa cât de des lipsește șoferul și cât de obosit este acesta;

Sistemul Front Cross Traffic Alert (FCTA) folosește o serie de radare montate pe laterale pentru a detecta apropierea altor mașini din unghiuri moarte;

Sistemul Cruising & Traffic Support (CTS) oferă sprijin pentru accelerație, frână și direcție atunci când ești blocat în trafic;

Ca noutate de siguranță pasivă, Mazda 3 este echipat în premieră cu un airbag pentru genunchi pentru șofer, iar acesta este disponibil în echiparea standard.

Via Mazda

  • Kirotractor, miercuri, 28.11.2018 11:09

    Silueta-i dinamică (are ceva din fosta Alfa Romeo Brera), da-mi pare prea mare pentru o compactă (4,46 m = cu 21 cm peste *etalonul* Golf.) Poate greșesc, dar cred că la asta contribuie cu vreo 10 cm și consola-față - prea lungă tot cu 10 cm -poate-i doar părerea mea, clar. ...La fel cum găsesc oribilă moda jantelor negrerobolantă. iar altora le pare mirobolantă. În fine, umflarea asta-i tendința tuturor de fapt, și mai vizibilă la sedanu-n trei volume - 4,66 m, cu 18 cm mai mult decît o *medie* gen Audi A4 de-acum două decenii. Tot e bine însă că japonezii n-au cedat la tentația trendului actual, cu jdemii de muchii-reliefuri peste tot. Ce-i mai interesant lipsește totuși la lansare - motorul ăla minune Skyactiv-XYZ. Deși grosul vînzărilor globale se pare că va fi asigurat - ca și pîna acum - de motorizările aspirate 2.0 / 2.5 litri (SUA & Australia, unde 3-ul e nr.1 de altfel.) Eu aștept răbdător o Mazda 2 cu stil similar, dar nu lungă de 4,36 m...

  • Liviu, miercuri, 28.11.2018 11:10

    Incredibil ce au reusit sa faca. Si inovatie si design, are absolut totul masina asta.

  • Kirotractor, miercuri, 28.11.2018 11:17

    Erată: *...La fel cum găsesc oribilă moda jantelor negre, iar altora le pare mirobolantă.* Să nu uit: și interioru-mi pare reușit, deși fără surprize revoluționare Râmîn deci cu nostalgia tușelor personale din habitaclul defunctei RX-8 - știți voi, triunghiurile alea din segmente de cerc peste tot, ca posesorul să nu uite Wankelul de sub capotă. ...Deși la benzinării și-l amintea oricum. ;-)

  • ks, miercuri, 28.11.2018 11:42

    @kiro: de acord cu tot ce ai spus. Idem. si pe mine ma tenteaza Mazda 2, dar lungimea de 4.06 e prea mare pt o mica. Mai pe gustul meu sunt cei 3.84 de la Swift, dar ala ma enerveaza ca depaseste 1.7 latime, ceea ce ingreuneaza strecurarile prin spatii mici. Greu de ales, deci... In fine, Mazda 3 arata bine, mai ales la interior, dar per total, la compacte cel mai mult imi place noua Corolla.

  • someone, miercuri, 28.11.2018 11:55

    daca lui kiro i se pare f lunga consola fata, si mie de asemenea, mie mi se pare f scurt volum 3 de la sedan. parca o disproportioneaza. interiorul e simplu si functional, tipic japonez, ceea ce imi place. pacat ca nu avem si datele tehnice. si ceea ce ma mira cel mai mult, sper ca este sau ca nu este o greseala a redactorului, este tractiunea integrala. mazda 3 nu a avut integrala nici pe cele 2 MPS-uri.prin urmare cum poate fi imbunatatit? dar daca e oferit in premiera, atunci felicitari

  • Daniel_kid, miercuri, 28.11.2018 11:58

    Poti sa te uiti la ea 1000 de ani, pur si simplu e perfecta din toate unghiurile

  • pipo, miercuri, 28.11.2018 12:22

    Nu se intelege clar ,pana la urma o sa foloseasca si "vechile" Skyactiv-G cat si noul X sau...? Astept cu mare interes si informatii mai precise despre spatiu (ca vad ca e cat o Octavia de mare) ,garda, portbagaj si cel mai important daca si ei vor renunta la suspensia spate independenta asa cum se "aude". In privinta design-ului ramane un model foarte reusit desi e o evolutie a liniilor actuale si nu chiar o revolutie cum asteptau multi. E ceva "altfel" fata de restul , e genul acela de autoturism care te face sa te intrebi de ce restul nu pot sa faca un model "real" la fel cum arata cele "desenate" de designeri. Interiorul are deasemenea un mix foarte reusit de accente premium/elegante/simple/sportive/moderne .E greu sa-l compari cu modelele de volum consacrate. Utati-va la cotiera aia si aratati-mi una la fel din aceasta clasa. Imi e greu sa ma decid care caroserie imi place mai mult, e foarte reusita si cea a sedanului , chiar parca as spune ca e mai bine proportionata. Actuala "problema" cu suprafata laterala vitrata spate vad ca persista iar pe Hatchback parca chiar e exagerata si arata ciudat din anumite unghiuri si nici nu cred ca va fi prea placut in anumite situatii de manevrare cu spatele. Oricum mie imi place mult per total dar cred ca si pretul va fi unul "dezarmant".

  • vianu, miercuri, 28.11.2018 12:26

    nici o poza care sa confirme suspensia spate independenta, ceea ce e ciudat pentru ca vrei sa te lauzi cu asa ceva din prima

  • daniel.popescu, miercuri, 28.11.2018 13:07

    @pipo: Gama de motorizari va diferi in functie de regiune. Din pacate, Mazda nu a mentionat inca care dintre motoare vor fi disponibile pentru versiunea europeana.

  • Abidabate Florentin Popescu, miercuri, 28.11.2018 13:46

    Un model deosebit de tehnologizat si aratos, insa poza nr.38 mi-a stricat ziulica. Bara de torsiune pe asa motorizari ? Not.....comnent...... Acest aspect imi pare o inevolutie asupra ansamblului noii arhitecturi "avansate" cum spun ei.....Din pacate, pe aceasta clasa ( compacta ) cam am inceput sa spunem RIP suspensiei independente, si bun venit oșiei de căruță , pardon "torsion beam " cum spun americanizatii .

  • M, miercuri, 28.11.2018 13:48

    Din unele unghuri arata ciudat.Nu e o masina urata in orice caz.Are un aer de hot-hatch iar spatele intr-adevar aduce aminte de Brera.

  • Andrei, miercuri, 28.11.2018 14:07

    O evolutie de design, si la anumite capitole o evolutie tehnica. Va veni, in premiera pentru 3, cu un sistem AWD optional. Insa va renunta la suspensia independenta pentru spate. Japonezii asigura ca nu se va simti nicio diferenta si ca au lucrat suplimentar la scaune si la anvelope (vor folosi aparent niste cauciucuri proiectate special pentru cerintele lor de catre furnizor) astfel incat sa nu se simta diferente de confort fata de variantele vechi, cu multilink. Motorul Skyactiv-X va fi disponibil probabil intai pe pietele majore, cele care primesc si motorul de 2.5 litri turbo, pe care noi europenii nu il primim deloc.

  • dany, miercuri, 28.11.2018 15:13

    pt ca tot o gratulati cu ”epitete” hai sa spun si eu unul: oribila!!! uitati-va la montantul C, ce dinamism vedeti nu stiu, pare cocosatul de la Notre Dame

  • cos, miercuri, 28.11.2018 15:44

    De-abia asteptam sa vad pozele cu masina si sper ca in realitate sa arate altfel. Nu-mi dau seama ce este dar din lateral arata foarte ciudat. Cred ca in poze e o varianta cu jante de 18' care par miiiici (poate ma insel si sunt de 16'). Interiorul mi se pare foarte reusit in schimb. Cat despre "rafinament fără precedent.." cu "osie de caruta", cum spunea un frate internaut mai sus, vom vedea mai incolo :)

  • dan_grc, miercuri, 28.11.2018 17:11

    Versiunea sedan, cu toate că nu este o operă de artă, arată mai bine din spate și lateral decat versiunea hatchback.

  • andrei, miercuri, 28.11.2018 17:50

    Imi place Mazda, imi place cum arata si cum se conduce. Acesta, insa, este primul model urat de la ei si sper sa nu se reflecte acest design si in urmatoarele modele. Au crescut mult dimensiunile si nu pot ascunde acest lucru, de aici profilul cocosat, greoi. Fata arata bine, spatele arata ciudat. Dinamic masina va avea de suferit din cauza suspensiei low cost, este ridicol sa dai peste 20000 euro pe o masina si sa primesti asa ceva. Si mi-e teama ca independenta nu va putea fi deloc aleasa nici macar pe motoarele mari. Interiorul e simplist, ceea ce nu e rau deloc, e in linie cu pretentiile marcii. Per total sunt dezamagit.

  • Kirotractor, miercuri, 28.11.2018 17:57

    @cos: Jantele-s pe 18 în poze, dar se aplică teoria relativității. :-) Mai clar: ampatamentul mare (2,72 m parcă) face ca roțile să pară mai mici. Nici suspensie independentă-spate n-are, dar japonezii susțin (ca și cei de la Ford) că nu contează - ba chiar dimpotrivă, soluția lor originală de podea *sandwich* combinată cu scaune *speciale* (în ce sens speciale nu mi-au zis :-)) se va traduce într-un rafinament sporit etc bla-bla. ...Om trăi și-om vedea.

  • someone, miercuri, 28.11.2018 18:08

    @ kiro @am : motorul de 2.5 aspirat dezvolta 192 cai. se presupune ca skyactive-x in varianta de 2.0 va dezvolta aproximativ in jurul aceleiasi valori. aceste lucruri ma fac sa va adresez urmatoarea intrebare: motorul de 2.5 va veni in varianta aspirata sau in varianta turbo, cum e pe cx-9 si mai recent pe cx-5?

  • Kirotractor, miercuri, 28.11.2018 18:10

    @Andrei: Noul ei stil polarizează într-adevăr, deși nu-i departe de ceea ce anunța conceptul Kai. Care a plăcut unanim totuși, hmm. Paradox? Ipoteza mea (nu neapărat infailibilă) e că lumea-i prea obișnuită cu trendul *umerilor* de Mister Muscolo din dreptul montantului C (deasupra bosajelor aripilor-spate) a majorității hatchback-urilor. ...Iar dispariția lor la Mazda asta cu table unduite intenționat *simplist* induce unora o reacție de respingere. Mai pe scurt: De gustibus...

  • someone, miercuri, 28.11.2018 18:11

    @andrei: independenta spate va veni sigur cu integrala, ca nu o poti avea pe ultima fara prima la autoturisme. dar sa vedem variantele de baza care asigura volumul de vanzari ce vor adopta pe "spate"

  • Kirotractor, miercuri, 28.11.2018 18:24

    @someone: Sorry, dar chiar nu știu asta (și sigur nici AM, ams, top-gear etc). Fiindcă băieții din Hiroshima sînt mult mai secretomani ca la alte lansări - probabil fiindcă-i implicat și motorul Skyactiv-X. Unele voci vestice (mda, nu doar site-urile auto băștinașe aud voci permanent :-)) presupun că-i posibil și un hot-hatch c-un 2.5 turbo - dar nu pt Europa, că doar aici la noi (și nu în China, SUA etc) se poluează planeta, mor urșii polari asfixiați de hot-hatchuri etc. :-)

  • Vlad08, miercuri, 28.11.2018 20:25

    Amandoua caroseriile mi se par superbe si interiorul la fel. Intr-un segment plin de linii ascutite si muchii agresive,vorba lui @Kirotractor, Mazda lasa liniile sa curga. Superb si plin de curaj designul. Daca si motorul Skyactiv-x se va dovedi o reusita, nu vad o concurenta la fel de echilibrata.

  • @someone, miercuri, 28.11.2018 22:38

    De acord, dar nu vad rostul unei integrale pe un hatchback de asfalt. E buna doar pentru cresterea marjelor de profit ale producatorului, service-urilor si benzinariilor. Motoare de peste 150CP fara independenta este un mare pas inapoi.

  • PMC, joi, 29.11.2018 00:49

    Pe cat de mult am asteptat-o, pe atat de mult m-am dezumflat. Da, rotile sunt prea mici. O sa vreau s-o vad in carne si oase si apoi o sa ma decid daca-mi place sau nu. Ma refer la cocosat, normal. Sedanul e out of the question. Decat sedanul ala, care e mare bine, mai bine Mazda 6, cu un efort suplimentar, normal. Sper sa puna macar 2.2 Dieselul de pe Mazda 6. In varianta aia m-ar interesa. PS: @Kiro - m-a uns la suflet aia cu ursii asfixiati in Europa si in China se lafaie in ozon si crapa de bine. Hai ca poate ne trezim totusi din prosteala progresist-verzuie. :)

  • mircea badea, joi, 29.11.2018 08:12

    dieselul e mortaciune fara turbina, iar daca pui turbina la benzinar ii da fum iara la diesel. hatch-ul e urat, doar spatele mai e ceva, sedanul ceva mai ok dar fata si capota oribile...plus prea inalte pe lateral..varza..noul trend e oribil in lumea auto...de vreo 15 ani numai masini oribile..

  • Coco, duminică, 02.12.2018 16:50

    Nu mai fiți așa entuziasmați de noua Mazda 3. Cu excepția noilor motorizări skyactive-x nimic interesant sau revoluționar. Nu uitați că în această clasă, tot de la japonezi, avem Honda Civic si noua Toyota Corrola care oferă mai multe lucruri....ce ziceți să așteptăm un comparativ obiectiv care să evidențieze plusurile si minusurilor fiecărui model si să vedem cine stă mai bine.