Volvo XC40

2.0 Diesel Turbo (D4) 190CP 4x4 Aut8 Momentum

Motor / Transmisie

4.0

O, diesel! Câte bătăi de cap le-ai dat tu constructorilor auto în ultimii 3 ani, de când cu scandalul Dieselgate! Câte ședințe, câte creiere stoarse, câte schițe și idei ale inginerilor, câte caiete pline de concepte și de soluții s-or fi umplut între timp prin birourile principalelor mărci de pe piață? 

Răspuns corect: foarte multe. Iar Volvo este prima marcă europeană care a decis că această mutilare a caietelor inginerilor și a hârtiei de calc trebuie să înceteze. Așa că anunțul conform căruia actuala generație a motoarelor diesel este ultima dezvoltată de brandul suedeze n-a surprins major. A surprins însă vestea care anunța ca noul S60, care va fi prezentat în acest an, nu va mai avea deloc motoare diesel, care vor fi înlocuite cu hibrizi de toate felurile (clasici sau plug-in).

Am făcut această scurtă, dar importantă introducere pentru a justifica într-un fel sau altul acest test cu motorul D4 din gama lui XC40. Diesel, patru cilindri, 2.0 litri, 190 de cai putere, 400 Nm. Practic, o motorizare care va deveni una de colecție după ce va dispărea din gama lui XC40. Deocamdată (și în următorii ani, de altfel), ea va fi încă regăsită în portofoliul SUV-urilor suedeze, alături de cealaltă versiune, ceva mai cuminte, de 150 CP. 

D4 este o motorizare pe care o cunoaștem deja de ceva vreme din gamele superioare Volvo, pentru că acest motor este prezent în această plajă de putere - în jur de 190 CP - și pe restul modelelor moderne din gamă: de la XC90 la S90/V90, trecând prin XC60 și ajungând la lansatul V60. De altfel, este una dintre motorizările care adună volume serioase în gama celor de la Volvo, astfel că e foarte interesant de urmărit modul în care se vor adapta clienții la dispariția sa odată cu înlocuirea ei cu hibrizi benzină-electric.

În aceste condiții, nu am avut surprize majore: cuplat la o transmisie automată cu opt trepte care trimite puterea spre toate cele patru roți, motorul de 2.0 litri se simte excelent în zona sa de confort. Cei 400 Nm disponibili încă de la 1750 rpm, adică de la câteva fracțiuni de secundă de la apăsarea pedalei, te ajută să simți că resursele sunt îndeajuns de serioase indiferent de turație, iar sentimentul ăsta merge până spre 3500-4000 de ture, unde găsești vârful curbei de putere.

Altfel spus, mașina îți oferă sentimentul că "trage" sănătos pe aproape toată plaja de turații pe care un utilizator normal de motor diesel folosește mașina. Nicio problemă la nivelul modului în care-și face treaba cutia automată Aisin, una dintre schimbările majore și inspirate pe care Volvo le-a realizat odată cu lansarea noii generații de motoare construite în regim propriu.

Nu pot spune însă același lucru despre timonerie. Sau, mai bine spus, despre faptul că levierul - altfel elegant și de dimensiuni mici - al lui XC40 nu oferă o "scară" de poziții clasice, ci funcționează sus-jos, ceea ce te obligă să dublezi cu privirea în instrumentarul de bord fiecare schimbare de status a transmisiei. Nu e deloc clară și prefer variantele clasice.

Un alt minus e sunetul care se propagă în habitaclu. Inginerii Volvo au reușit să elimine vibrațiile clasice ale unui diesel, dar motorul se simte sonor destul de acut de la 3000 de ture în sus. Sunt câțiva decibeli în plus față de aceeași versiune a fratelui mai mare XC60, lucru care mă face să concluzionez că e vorba, pur și simplu, de un nivel mai coborât al izolației fonice. 

  • Vlad, vineri, 25.05.2018 13:50

    Doar in Romania putea sa primeasca nota asta slaba la test drive, bine @automarket! Keep up with the good work!

  • pipo, vineri, 25.05.2018 14:00

    SUV urban sau neurban sau rural sau cum o fi el , daca are tractiune 4x4 pai atunci puneti-o mai oamenilor umpic la treaba si testati-o. Macar asa de dragul..curiozitatii noastre. Inteleg ca nu-i conceputa pt. offroad greu sau sa te duci cu ea la peste dar p-un macadam acolo gaseati voi sa o testati. N-or fi pus chiar degeaba tractiunea aia integrala , or fi si din cei care-i intereseaza printre cumparatori. De care e, cum functioneaza, cum merge , ceva acolo..

  • mircea, vineri, 25.05.2018 15:15

    @pipo Sistemul de tracțiune integrală permanentă de pe SUV-urile de genul ăsta, la fel ca cel prezent pe hatch-uri compacte, de exemplu, nu e construit pentru macadam. Este conceput în special sistem care îmbunătățește tracțiune în special pe asfalt (umed sau uscat) și în viraje. Faptul că vezi "tracțiune integrală" pe fișa unui model nu înseamnă automat că urci munții cu el. @Vlad Versiunea pe benzină de 250 CP a primit o notă ceva mai bună. Din păcate, motorul diesel nu iese cu nimic în evidență (performanțe sau consum) în raport cu concurența directă din segment, iar asta face ca nici nota să nu iasă neapărat major în evidență. Deși nu e deloc o "notă slabă", cum spui tu. Dar pentru asta trebuie să citești tot textul. E greu, dar ajută.

  • Nelu Pantofaru', vineri, 25.05.2018 15:32

    @automarket, sunt un frecvent cititor de-al vostru insa probabil ce vor sa spuna si ceilalti la acest articol este ca depunctati prea mult pentru niste diferente minore. Parerea mea e ca spre exemplu la performante ati acordat 3.5 stele fata de 5 stele cate are BMW X2, asta pentru o diferente de 0.2 secunde. 0.2 inca o data. Mai mult, va mai recomand inca o data (am mai recomandat si in trecut) sa faceti la acceleratie teste masurate, numai asa puteti sa stiti corect cat ar trebui punctat. Plus ca nu numai acceleratia 0-100 e importanta, ci si reprizele 80-120 samd. Eu sunt de parere ca faceti o treaba foarte buna insa comentariul meu este doar o parere despre cum ati putea sa imbunatatiti materialele voastre.

  • pipo, vineri, 25.05.2018 16:09

    @mircea: cum spui tu , dar eu sunt ferm convins ca principalul "reper" dupa care isi seteaza Suedezii integrala este zapada/asfaltul inghetat -de care au potential parte pana pe la 9 luni/an in anumite zone (chiar urbane) si nu asfaltul umed cum spui tu. Chiar daca este un model "globalizat" te asigur ca principala lor grija ramane piata lor si cea Nordica in general. In orice caz ,daca citesti mai cu atentie comentariul meu, o sa vezi ca nu as avea asteptari mari de offroad de la acest model si in nici-un caz sa urc muntele cu el. Dar in orice caz, ce vroiam sa spun e ca vorbim de o "integrala" , deci un sistem important al masinii , care costa "ceva" bani si care merita ceva aprecieri macar in treacat ,zic eu , o avea si el ceva de spus in comportamentul masinii indiferent de suprafata de rulare. Weekend placut iti urez!

  • Kirotractor, vineri, 25.05.2018 16:14

    Și eu am mai cârcotit pe tema notării, necesității unor date mai complete (dbA, timpi efectivi reprize, distanțe frânare etc.) De data asta le iau însă apărarea băieților de la AM, nota finală fiind (părerea mea, evident) corectă. Și ADAC de ex. i-a dat - aceleiași variante 2.0 diesel 4x4,190 CP Aut.8 - nota 2,5, semnificînd *doar* calificativul *bine*, și ăla la limită. Consumul mediu de 6,8 l/100 km a fost deci considerat cam mare (e vb de eco-testul nemților), dar și masa proprie de 1.790 kg la fel (chiar dacă-i cu cca 20 kile mai ușor decît Jaguar E-Pace.) Plus prețul cam gogonat. :-) Calități - confortul suspensiilor în condițiile unei ținute de drum OK, deși nu sportive, silențiozitateapentru un diesel (68 dbA la 130 km/h) și echiparea completă cu sisteme de siguranță. În rest, titlurile onorifice sînt și ele date de oameni - subiective deci într-o mare măsură - și n-ar trebui așteptate miracole de la un alt SUV dintre atîtea, care-n definitiv e departe de a aduce ceva revoluționar în domeniu.

  • mircea, vineri, 25.05.2018 16:17

    @pipo Dacă și-ar construi mașinile în principal pentru asfalt înghețat și zăpadă, ar muri în fașă. E greu să construiești mașini în special pentru țara în care le construiești, îți limitezi major piețele de desfacere. Și sunt absolut convins că Volvo vrea să vândă în Spania și Italia :) În rest, 4x4 e standard pe dieselul de 190 CP, nu costă suplimentar nimic. @Nelu Pantofaru' Mulțumim pentru aprecieri și idei. Din păcate, timpul și infrastructura necesare pentru astfel de teste transformă ideile bune, așa cum sunt cele pe care ni le propui, în lucruri absolut imposibile în România. Nu cred că există vreo publicație auto care să nu vrea să execute teste cât mai relevante. Cu toate astea, condițiile de testare de la noi nu ne permit să facem asta în condiții relevante pentru toate mașinile de pe piață. În plus, e și o chestiune de costuri versus oportunitate. După cum probabil știți, aceste teste nu sunt plătite de nimeni. Deci orice investiție suplimentară pe lângă cele deja existente în ele ar trebui să fie echilibrată de un venit suplimentar. Iar la noi nu există nimeni care să plătească pentru a afla repriza 80-120 km/h :) În rest, sunt absolut convins că se găsesc publicații care oferă aceste informații. În afară, că la noi - din motivele presărate mai sus - nu se poate ocupa nimeni de așa ceva. Preferăm să ne păstărm astfel stilul, să oferim informații empirice relevante și să le dublăm cu cifrele oficiale realizate în condiții egale pentru toate mașinile de pe piață. În ceea ce privește sistemul de notare, suntem absolut convinși că oglindește exact pozițiile mașinilor testate în segmentele lor în momentul testării. Mulțumim oricum pentru idei. @Kirotractor Mulțumesc pentru completări, apreciez.

  • Kirotractor, vineri, 25.05.2018 16:19

    Erată: Greutatea măsurată efectiv de ADAC e cu cca 200 kg mai mică decît a lui E-Pace - care, btw, a primit aceeași notă aici (cam mare zic eu pt obezul Baby-Jag. ;-))

  • pipo, vineri, 25.05.2018 17:23

    @mircea : nu are rost sa mai "dezbatem" ca vad ca extragi niste concluzii foarte ciudate din comentariile mele. Iti pot respecta parerea/pozitia dar in nici-un caz nu sunt de acord cu ea. Daca tu crezi ca pe nimeni nu ar interesa ce este si ce face acel 4x4 din descrierea masinii , este parerea ta, dar eu cred ca pe orice potential client l-ar interesa ceva minim de informatii. O fi permanenta, o fi pe toate rotile-4wd, o fi ..etc. Si ok, e standard pe motorul asta (uite , asta e o informatie importanta pe care eu unul o apreciez ) ,dar crezi ca va mai fi standard si pe anuntatul benzinar de 1,5 in 3 cilindrii ?

  • mircea, vineri, 25.05.2018 17:31

    @pipo Nu e, poți consulta aici toate versiunile lui XC40: http://www.automarket.ro/masini-noi/volvo/xc40-4815/ În rest, nu am spus nicăieri că pe nimeni nu ar interesa ce este și ce face, însăși discuția asta e dovada inversă :) Am spus doar că principala sa logică nu e macadamul și în niciun caz gheața sau zăpada, așa cum ai spus tu. Că ajută în caz de macadam și zăpadă e altceva, dar principala sa logică e o stabilitate mai bună pe asfalt. Așa cum se întâmplă în cazul multor alte modele compacte, SUV-uri sau nu.

  • pipo, vineri, 25.05.2018 18:52

    @mircea, draga Mircea, ( si cu riscul de a enerva pe ceilalti cititori) , nu stiu cum sa o mai scot la capat cu tine si ca sa intelegi ce anume vroiam / reprosam de la inceput , te invit sa citesti / recitesti testele VOASTRE facute cu exact acele modele compacte de SUV de care spui tu mai sus si mai precis chiar cu cele direct concurente cu acest XC40 : X1/X2, GLA, E-PACE, EVOQUE, etc. Sunt acolo exemple destule cu aprecierile voastre despre sistemele de tractiune integrala ale acelor modele, in unele cazuri chiar destul de capabile si in offroad usor in opinia voastra. Asta vroiam eu sa evidentiez aici - ca in acest caz nu a-ti amintit absolut nimic, doar l-ati trecut la "dotare standard" - de parca ar fi un ESP . Am incheiat subiectul oricum. Weekend placut !

  • Sam93@Mircea, vineri, 25.05.2018 22:28

    Cu tot respectul, nu stii despre ce vorbesti si de aici trag concluzia unei lipse de profesionalism. Sistemul tractiunii integrale de pe XC40 nu e proiectat numai pentru asfalt si cu siguranta a fost dezvoltat in principal cu mediul Scandinaviei in minte. Acest lucru nu inseamna ca nu se descurca bine in Spania. Exact contrariul, inseamna ca se descurca oriunde. Nu numai ca sistemul asta de tractiune integrala nu e cu nimic inferior altor masini din clasa, dar masina asta e facuta sa urce muntii. Daca nu ma credeti, uitati-va la acest video facut de profesionistii de la The Fast Lane Car: https://www.youtube.com/watch?v=X9ViLzazDaU Acest Volvo, in off-road, pe un munte inzapezit din Colorado, a mers mai departe decat majoritatea SUV-urilor testate de Fast Lane Car, care au urcat in conditii uscate. Repet, fara sa aibe cauciucuri dedicate de zapada, a ajuns mai departe pe un munte inzapezit in Colorado decat marea majoritate a SUV-urilor testate. Acuma nu zic ca e un Suzuki Jimny in off-road, dar cu tot respectul, uitati-va la video si spuneti ca nu merita si macar un test de macadam masina asta, ca bufnesc in ras. Faptul ca sunteti de parere ca masina asta nu se descurca pe un off-road usor e un prejudiciu nefondat. E o masina foarte capabila si un off-road, mai ales cu niste mici modificari la roti/anvelope si protectii in zona de jos. Si apropo, asa testeaza o publicatie adevarata masinile, nu cu date oficiale pe care le cunoaste toata lumea. Si nota este dupa parerea mea mult prea mica in comparatie cu recent testatul BMW X2. Nu sunteti obiectivi. Fara suparare, sper sa nu stergeti comentariul asta.

  • mircea, duminică, 27.05.2018 05:59

    @Sam93 1. N-am zis nicăieri "suntem de parere ca masina asta nu se descurca pe un off-road usor", deci nu știu de unde ai scos asta :) 2. Spui "E o masina foarte capabila si un off-road, mai ales cu niste mici modificari la roti/anvelope si protectii in zona de jos" - 99.99% dintre clienții acestei mașini nu vor face modificările despre care spui tu, pentru că nu-s interesați de așa ceva. Deci vorbești despre un procent infim de clienți ca și cum ar fi regula. Eronat. 3. "Nu sunteti obiectivi" - Scopul, sensul și specia editorială din care face parte testul este fix inversul obiectivității. Vrei să citești experiența omului care a testat-o sau o listă de cifre? Că dacă e cu experiență, e subiectivitate 100% :) Dacă e cu cifre, zici că nu-ți place. Deci te contrazici. 4. În decembrie 2017 am stat două ore la o masă cu inginerii care s-au ocupat de dezvoltarea mașinii ăsteia. Tu-i contrazici practic pe ei, nu pe mine. Felicitări, dă-i înainte :) Și te mai contrazici singur de vreo câteva ori în paragraful cu Spania și Scandinavia, dar te las pe tine să găsești unde, că aici e cu lipsă de profesionalism :) Weekend plăcut.

  • silviu, miercuri, 24.10.2018 16:25

    "Testul elanului", comparatie intre Volvo XC40 si BMW X2: https://www.motor1.com/news/239731/volvo-xc4-bmw-x2-test/ La 77km/h XC40 pastreaza onorabil controlul in timp ce X2 e "all over the place"